اخبار داغ

یارکشی رُقبا در قفقاز؛

رزمایش مسکو-ایروان در برابر همراهی آذربایجان و ترکیه

رزمایش مسکو-ایروان در برابر همراهی آذربایجان و ترکیه
یارکشی جدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان درقفقاز، نوید روزهای پرتلاطمی را می دهد که البته به هیچ وجه نمی‌تواند به نفع دو کشور باشد و حضور هرچه بیشتر برخی کشورها در این منطقه، افزایش تنش ها را به‌دنبال خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  نتیجه‌ی سال ها اعتماد جمهوری آذربایجان و ارمنستان به گروه مینسک برای حل موضوع قره باغ،فقط انجماد این مساله و درواقع تعیین حدود منافع کشورهای مختلف پیرامون این مساله در قفقاز بوده تا بتواند با تبیین منافع خود،تصمیماتی برای حضور در قفقاز اتخاذ کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

ارمنستان معتقد است که با ادامه عملیات اشغال گسترده و آغاز حملات جدید علیه جمهوری آذربایجان، می تواند با حمایت نظامی روسیه از عملیات گسترده جمهوری آذربایجان برای آزاد سازی سرزمین های خود پیشگیری  کند در عین حال جمهوری آذربایجان نیز معتقد است می تواند از پتانسیل کشورهای اسلامی به ویژه ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در حمایت از خود بهره ببرد.

,

در این میان جمهوری اسلامی ایران با آغاز درگیری های اخیر،ضمن ابراز تاسف از شروع درگیری ها، طرفین را به برقراری آتش بس فرا خوانده و وزیر خارجه ی کشورمان در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه آذربایجان بر احیا ،تامین و حفظ تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کرده بود اما ترکیه از همان ابتدا بنا را بر نمایش کمک مستقیم به باکو گذاشت و با رفتارهای پرخاشگرانه، خیلی زود رزمایش مشترکی با حضور نیروهای نظامی دو کشور در مناطق نزدیک به خطوط جبهه شروع شد.

,

در قالب این رزمایش مشترک که قرار است تا روز دهم اوت (۲۰ مرداد) ادامه یابد، تمرین نظامی گسترده تاکتیکی با حضور واحدهای نیروی زمینی و هوایی و با استفاده از خودروهای زره پوش، توپخانه، هواپیماهای نظامی و سامانه های دفاع  هوایی دو کشور برگزار می شود.

,

در ادامه ارمنستان هم سعی کرده است تا متحد خود در قفقاز را به میدان بیاورد. نیروهای مسلح ارمنستان هم از روز ۲۳ ژوئیه (دوم مرداد) تمرین‌های نظامی مشترکی را با روسیه آغاز کرده اند. به گفته وزارت دفاع ارمنستان، در عملیات مشترک با روسیه پدافند هوایی، از جمله مبارزه با "هواپیماهای بدون سرنشین دشمن" و استفاده از هواپیماهای مشابه "برای شناسایی مواضع دشمن" تمرین شده است.

,

روسیه منطقه‌های جنوب خارج از مرزهای خود را به عنوان "مناطقی پراهمیت برای امنیت داخلی خود" می‌نگرد و مواظب است که اوضاع آنها بحرانی نشود. در این راستا روسیه برای حفظ تعادل بین طرف‌های درگیر نیز تلاش می‌کند.مسکو علاوه بر همکاری تنگاتنگ با ارمنستان، فروش جنگ‌افزار به آذربایجان را نیز ادامه می دهد و پس از بروز درگیری‌ها مرزی اخیر،همانند مناقشات پیشین از دو طرف خواست، آرامش خود را حفظ کنند.

,

یارکشی جدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان درقفقاز،نوید روزهای پرتلاطمی را می دهد که البته به هیچ وجه نمی تواند به نفع دو کشور باشد و حضور هرچه بیشتر برخی کشورها در این منطقه،افزایش تنش ها را به دنبال خواهد داشت.در این میان کشورمان نیز باید موضع رسمی خود را همانند گذشته به هردو کشور اعلام کند و البته در این میان از مدیریت افکار عمومی در جمهوری آذربایجان نیز به عنوان یک کشور مسلمان و همسایه، غافل نباشد.در روزهای اخیر بارها برخی افراد که به هر عنوان تریبونی در جمهوری آذربایجان در دست دارند، مطالباتی را مطرح کرده و در برخی موضوعات نیز وارونه نمایی کرده اند.دیدار سفیر ایران با وزیر دفاع ارمنستان یکی از موضوعاتی است که به شدت در مورد آن سم پاشی شده و ایران را به نوعی حامی ارمنستان در منطقه معرفی کرده و حتی گفته اند اگر ایران خلاف این ادعا را دارد، باید همانند ترکیه ارتش خود را روانه قره باغ نماید.

,

هرچند در روزهای ابتدای جنگ قره باغ در دهه 90 که ترکیه فقط به حمایت رسانه ای از آذربایجان می پرداخت،جمهوری اسلامی ایران بصورت رسمی حمایت های مستشاری،آموزشی و حتی جنگی خود را از ارتش آذربایجان دریغ نکرده بود، اما در این بحبوحه ی مه آلود قفقاز،باید به روشنی موضع حمایتی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و اشغال گری ارمنستان مطرح و تبیین شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه