اخبار داغ

350 حلقه چاه غیرمجاز امسال در زنجان مسدود می‌شود/ بدهی 300 میلیارد تومانی به پیمانکاران سد‌ها

350 حلقه چاه غیرمجاز امسال در زنجان مسدود می‌شود/ بدهی 300 میلیارد تومانی به پیمانکاران سد‌ها
افشاری مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به برنامه شرکت آب منطقه‌ای زنجان در انسداد چاه‌های غیرمجاز گفت: 350 حلقه چاه غیرمجاز امسال در استان زنجان مسدود می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا;  اسماعیل افشاری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با اشاره به اینکه امسال توسط وزارت نیرو براساس پویش «هر هفته، الف - ب» با رویکرد افتتاح پروژه‌ها افتتاح 250 پروژه با 50 هزار میلیارد تومان هدفگذاری شده است اظهار کرد: تا آخر تیرماه حدودا 41 پروژه با سرمایه‌گذاری 14 هزار میلیارد تومان در استان‌های مختلف افتتاح شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با اشاره به اینکه هر ساله حدود 71 سانتی‌متر از آب‌های زیرزمینی در استان زنجان افت می‌کند افزود: در دو سال اخیر هر چند که بارندگی‌ها خوب بوده ولی افت متوسط سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های استان زنجان به حدود 71 سانتی‌متر می‌رسد.

,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان اجرای طرح‌های تعادل بخشی را از اقدامات مقابله‌ای در جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان زنجان عنوان کرد و افزود: این‌ طرح‌ها به صورت مرتب در استان زنجان انجام می‌شود و انسداد چاه‌های غیرمجاز نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای صیانت از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود.

,

وی جلوگیری از اضافه برداشت‌ها و نصب کنتور‌های حجمی را از دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: بحثی هم که وجود دارد این است که خود مردم هم باید به موضوع خطرات خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آبی توجه داشته باشند.

,

افشاری با تاکید بر جلوگیری از کشت برخی از محصولات کشاورزی پر آب‌بر در استان زنجان گفت: با وجود بحران کم آبی به نظر می‌رسد نیازی به کشت هنداونه و برخی از محصولات مانند گوجه فرنگی که پر آب‌بر بوده و دور ریز هم می‌شود وجود ندارد.

,

وی با تاکید بر اینکه بحث سازگاری در سطح کشور مطرح است ادامه داد: باید هر استان با توجه به ظرفیت و پتانسیل خود محصولاتی با بهره‌وری بالا تولید و عرضه کند و محصولاتی که تولید می‌شود ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان در ادامه به وابستگی استان زنجان به آب‌های زیرزمینی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر وابستگی ما به آب‌های زیرزمینی در آب شرب بیش از 80 درصد بوده و در صنعت نیز 95 درصد است.

,

 زنجان

, زنجان,

وی با بیان اینکه برای کاهش این وابستگی‌ها باید پروژه‌های سدسازی استان تکمیل شود گفت: اگر سد‌های مراش، بلوبین و مشمپا را بتوانیم به مرحله بهره‌برداری برسانیم به نرم کشوری نزدیک می‌شویم و وابستگی آب شرب استان به آب‌های زیرزمینی به 50 درصد و صنعت نیز به 60 درصد کاهش می‌یابد.

,

افشاری در ادامه در خصوص بدهکاری شرکت آب منطقه‌ای زنجان به پیمانکاران سد‌ها گفت: بیشتر بدهی ما به پیمانکاران سد‌های مراش، بلوبین و سد مشمپا است.

,

وی مجموع بدهی‌های این شرکت به پیمانکاران را نزدیک به 300 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: اعتبارات محدود است و هر ساله 50 تا 60 میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌یابد.

,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه در تلاش هستیم هیچ کدام از پروژه‌های سد سازی در استان زنجان تعطیل نشود تاکید کرد: به هر اندازه پروژه‌ سدها تکمیل شود و ذخایر آبی سد‌ها افزایش یابد به همان اندازه برداشت از آب‌های زیرزمینی نیز کاهش می‌یابد.

,

وی ابراز کرد: سد تهم زنجان در حال حاضر 50 درصد نیاز آبی شهر زنجان را تامین می‌کند و اگر این سدها نبود تامین منابع آبی زنجان با مشکل مواجه می‌شد که این موضوع خود نیاز ما به سد‌ها را نشان می‌دهد.

,

افشاری در ادامه با اشاره به تعداد چاه‌های فاقد پروانه در استان زنجان افزود: در حال حاضر 5 هزار و 650 چاه فاقد فاقد پروانه در استان زنجان وجود دارد که این چاه‌ها باید براساس مصوب مجلس در کمسیون آب‌های زیرزمینی تعیین تکلیف شوند که کدام یک از این چاه‌ها قبل و بعد از سال 85 هستند.

,

وی با بیان اینکه 15 هزار و 500 چاه مجاز در استان زنجان وجود دارد خاطر نشان کرد: امسال برنامه‌ای که از طرف وزارت نیرو برای استان در نظر گرفته شده انسداد 350 حلقه چاه غیرمجاز است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه