اخبار داغ

رهایی اراضی کشاورزی از دست سودجویان/۹۰ هکتار از مزارع غرب کشور جان دوباره گرفت

رهایی اراضی کشاورزی از دست سودجویان/۹۰ هکتار از مزارع غرب کشور جان دوباره گرفت
90 هکتار از مزارع کشاورزی غرب کشور که تغییر کاربری یافته و زیر بار خانه‌های لوکس رفته بود بار دیگر احیا شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، در استان لرستان بیش از ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی وجود دارد، اراضی که سالانه در بخش قابل توجهی از آن محصولاتی با کیفیت عالی و حتی بی نظیر در سطح کشور، تولید می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک، ,

به مرور زمان با افزایش خشکسالی و کمبود منابع آبی، مشکلاتی در حوزه کشاورزی ایجاد شد و برخی از کشاورزان به دلیل کمبود آب و یا مشکلات دیگر تمایلی به کشت محصولات در اراضی نداشتند.

,

این اولین جرقه ای بود که زمین ها مدتها زیر کشت نرود و برخی از افراد سودجو از زمین های بایر برای ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری استفاده می کردند تا این اراضی را از کشاورزان با قیمت های بالایی خریداری کنند.

,

تغییر کاربری اراضی کشاورزی

, تغییر کاربری اراضی کشاورزی, تغییر کاربری اراضی کشاورزی,

با توجه به این که طی سال های اخیر زمین خواری به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده و بارها به این موضوع اشاره شده است، کشت نکردن زمین های بایر و در نهایت تغییر کاربردی آنها مصداق همین موضوع است که متولیان در این راستا باید تلاش نمایند تا از این موضوع جلوگیری کنند.

,

عدم احیای زمین های بایر، شرایط را برای بیابان فراهم می کند، بیایان هایی که گاه به دلیل همین موضوع روز به روز گسترده تر شده و هزاران مشکل در پس افزایش بیابانها نهفته شده است.

,

از سوی دیگر زیر کشت رفتن اراضی در توسعه کشاورزی و اقتصاد نقش مهمی دارد اگر چه ممکن است در ابتدا عدد و رقم زمین های بایر کم باشند اما در مجموع در کشور می تواند نقش قابل توجهی در توسعه محصولات کشاورزی داشته باشد.

,

سبز شدن ویلاها در اراضی کشاورزی

, سبز شدن ویلاها در اراضی کشاورزی, سبز شدن ویلاها در اراضی کشاورزی,

گاهی بر روی زمین های زراعی به جای محصولات کشاورزی، ویلاهایی ساخته می شود که ضربه سختی به اراضی و کشاورزی وارد می کنند.

,

عدم احیای زمین های زراعی به معنی ذره ذره جان دادن زمین هایی است که به جای رشد و رویش گیاهان سرسبز، به بیایان بی آب و علف و یا ساختمان های آجری تبدیل شده است.

,

فرید رمضان زاده مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: اراضی زراعی، باغات را هم شامل می شود اما اراضی بایر زمینی است که قبلا آباد بوده اما مدتی است به دلایلی زیر کشت نرفته است.

,

وی افزود: اراضی بایر معمولا در حاشیه شهرها و روستاها قرار دارد که قبلا از نهرهایی برای آبیاری آنها استفاده می کردند اما به دلایلی راه نهرها جابه جا شده و یا خشک شدن نهرها سبب شده تا کشت در این زمین ها میسر نباشد.

,

شناسایی ۱۵۰ هکتار زمین بایر در لرستان

, شناسایی ۱۵۰ هکتار زمین بایر در لرستان, شناسایی ۱۵۰ هکتار زمین بایر در لرستان,

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: بایر شدن زمین مقدمات تجزیه و خرد کردن آن را فراهم می کند البته جهاد کشاورزی، شهرداری و سایر نهادهای مربوطه برای جلوگیری از خرد کردن زمین ها بازرسی هایی را به صورت مستمر انجام می دهند.

,

رمضان زاده با اشاره به این که آب، عنصر اصلی در کشاورزی است خاطر نشان کرد: بسیاری از زمین های بایر قبلا از آب رودهایی استفاده می کردند اما بعد از مدتی به دلیل نبود آب بایر شدند که با توجه به ارزش زمین، اراضی، بایر نمی مانند مگر این که یا آب نباشد یا به خاطر نزاع و درگیری این زمین ها بایر بمانند.

,

وی بیان کرد: سال گذشته در استان لرستان ۱۵۰ هکتار اراضی بایر شناسایی شد که از این میزان ۹۰ هکتار دوباره زیر کشت رفت و احیا شد.

,

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۰ هکتار زمین بایر در استان شناسایی شده است، برخی از زمین ها ممکن است به عنوان زمین بایر شناسایی شود اما بعد از مدتی زیر کشت رفته و احیا شوند که در یکی از شهرستان های استان چندین هکار زمین بایر که به دلیل درگیری ۱۵ سال بایر مانده بود، دوباره زیر کشت رفت و احیا شد.

,

به هر حال احیای زمین های زراعی نیازمند توجه و نظارت بیشتر متولیان است که مانند گذشته زمین ها زیر کشت محصولات رفته و از تغییر کاربری و مسکوت ماندن اراضی جلوگیری کنند.

,

با توجه به این که کشاورزی در استان رونق زیادی دارد ضروری است تا برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد و کشت های دیگر را طبق الگوی کشت جایگزین کشت های آبدوست کنند تا کشاورزی همچنان پر رونق بماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه