اخبار داغ

قدر ناجیان غریق را نمی‌دانند؛

ناجیان بی‌ناجی/نجات غریق‌ها، غرق در مشکلات مالی و بی‌مهری مسئولان

ناجیان بی‌ناجی/نجات غریق‌ها، غرق در مشکلات مالی و بی‌مهری مسئولان
درحالی که حضور ناجیان غریق در سطح سواحل موجب امنیت و تضمین سلامت مسافران و شهروندان است اما انگار هیچ مسئولی به فکر امنیت شغلی آن‌ها نبوده و مشخص نیست که چه زمانی قرار است مشکلات ناجیان برطرف شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، فصل گرما که شروع می‌شود پرچم طرح‌های سالم‌سازی دریا در سواحل شمالی به اهتزاز درمی‌آید و صدای سوت ناجیان غریق به گوش می‌رسد.
 
ناجی غریق که از جمله فعالیت‌های سخت، پرخطر و حیاتی محسوب می‌شود اما هنوز انگار در نگاه مسئولان به عنوان شغل جدی دیده نمی‌شود و ساز و کار اساسی برای مسائل معیشتی ناجیان غریق تاکنون درنظر گرفته نشده است.

بدن سوخته ناجیان در انتظار نگاه مسئولان
هرساله در آستانه خرداد ماه اطلاعیه‌های مختلفی برای جذب ناجیان غریق منتشر می‌شود که شاید جوانان زیادی به‌خاطر نداشتن شغل مناسب و اشتیاق برای اینکه بتوانند در ایام تابستان به کاری مشغول شوند حاضر به فعالیت در عرصه نجات غریق شوند اما شاید بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که وعده‌های پر رنگ و لعاب ابتدای طرح در اواسط کار رنگ میبازد.
 
درحالی که گرمای آفتاب تمام بدن ناجیان غریق را سوزانده و شن‌های ساحل پینه عمیقی را در پاهای آنها به یادگار گذاشته اما شاید همه این‌ها به قدر حقوق عقب‌افتاده و بلاتکلیفی شغلی آزاردهنده نباشد.



امسال که شیوع کرونا اجرای طرح سالم‌سازی را در هاله‌ای از ابهام قرار داد اما مسئولان استان مازندران همان ابتدا اعلام کردند که برای جلوگیری از خطرات احتمالی مانند غرق شدن افراد، ناجیان غریق را در سطح سواحل مستقر می‌کنند.

دو ماه حقوق عقب افتاده و تصمیم برای تعدیل نیرو
یکی از ناجیان غریق فریدونکناری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: درحالی که دو ماه از به‌کارگیری ناجیان غریق در سواحل گذشته اما تاکنون هیچ حقوقی برای ما واریز نشده است.

وی خاطرنشان کرد: طی اعلامی که از سوی مسئولان شده به دلیل شیوع بیماری کرونا قصد تعدیل نیروی ناجیان غریق را دارند که این امر برای ما بسیار جای نگرانی دارد.



این ناجی غریق تصریح کرد: اینکه وسط اجرای طرح به‌دنبال تعدیل نیرو هستند بسیار تعجب‌آور است چراکه ناجیان غریق این کار را از جمله شغل خود می‌دانند و بر روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.
 
کاهش ناجیان غریق مساوی با افزایش غرق‌‌شدگان
وی ادامه داد: همچنین کاهش نیروی ناجی می‌تواند در کنترل ساحل اثر سوءیی داشته باشد و موجب افزایش خطر مرگ و میر در دریا شود.

این ناجی غریق گفت: بنده تاکنون ۲۰ نفر را از غرق‌شدگی نجات داده‌ام و اینکه میزان نجات غریق کم شود پیامدهای خطرناکی را به‌دنبال دارد.

وی افزود: درحالی که با گرانی‌های زیاد در جامعه رو به رو هستیم و بسیاری از ناجیان غریق از طبقه متوسط هستند و سختی‌های شغلی و اقتصادی زیادی را متحمل می‌شوند اما هر ساله در پرداخت حقوق‌ها از سوی مسئولان اقدام مناسبی صورت نمی‌گیرد.

این ناجی غریق با بیان اینکه تعطیلی طرح‌ها کار ناجیان غریق را سخت‌تر کرده است گفت: زمانی که طرح‌ها فعال بودند می‌توانستیم مردم را وارد طرح کنیم اما درحال حاضر ما باید تمام سطح ساحل را کنترل کنیم که کار بسیار سخت شده است.



وی افزود: اگر ما کارگری روزانه انجام دهیم درآمد بیشتری می‌توانیم کسب کنیم اما به‌خاطر علاقه ای که داشتیم و حس نوع دوستی وارد ناجی غریق شدیم که این برخوردها موجب دلسردی ما شده و اگر این وضع ادامه پیدا کند دیگر حاضر به همکاری نیستیم.
 
ناجیان غریق از قرارداد برخوردار نیستند!
سیدمسعود حسینی دبیر هیأت نجات غریق و غواصی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: باتوجه به اینکه قرار است در روزهای آینده ورودی سواحل مازندران مسدود شود به هیات‌های نحات غریق شهرستان‌ها اطلاع داده شد که کاهش نیروهای ناجیان غریق در دستور کارشان باشد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای دستورالعمل منتظر دستور ستاد مقابله با کرونا استان هستیم خاطرنشان کرد: این اطلاع برای آمادگی شهرستان ها بوده و با این وضعیت دیگر نیازی به این میزان ناجی غریق نیست.

دبیر هیات نجات غریق مازندران تصریح کرد: ناجیان غریق که در مناطق آزاد و خارج از محدوده طرح سالم‌سازی مشغول فعالیت هستند از قرارداد شخصی و رسمی برخوردار نیستند و باتوجه به اینکه نوع فعالیت منجیان غریق مردم نهاد و داوطلبانه است قرارداد منعقد نمی‌شود.

حسینی با اشاره به چگونگی مشخص شدن حقوق ناجیان غریق گفت: طی قراردادی که سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و ستاد ۱۲ گانه ساماندهی سواحل مازندران با هم منعقد می‌کنند میزان مبلغ حقوق برای ناجیان غریق در آن سال مشخص می‌شود.

اجرای طرح هوشمندسازی سواحل و نصف شدن تعداد ناجیان
وی با بیان اینکه رسالت اعضای هیات نجات غریق حفظ جان و تضمین سلامت مردم است یادآور شد: مبنای کار ما داوطلبانه بوده اما برای حمایت از قشر منجیان غریق که بسیاری از آن‌ها از این راه کسب درآمد می کنند و به خاطر اینکه از نظر معیشتی دچار مشکل نشوند هزینه‌ای تحت عنوان حق‌الزحمه پرداخت می‌شود.

دبیر هیات نجات غریق مازندران افزود: بیشتر از این توان پرداخت نداریم و موظف هستیم که نیروی داوطلب را در سطح سواحل مستقر کنیم.



حسینی با اشاره به اینکه به‌دنبال اجرای طرح هوشمندسازی ساحل هستیم اظهارکرد: با اجرای طرح هوشمندسازی سواحل و بستن مچ بندهای الکترونیک حادثه‌ای اگر رخ دهد به‌صورت برخط گزارش داده می‌شود که با این کار نیاز به منجیان غریق تا حد نصف کاهش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به ازای هر روز شیفت ناجیان غریق مبلغ ۵۰ هزار تومان درنظر گرفته شده بود و بر اساس لیست شیفت‌دهی روزانه برای آن‌ها حقوق واریز می‌شود.

دبیر هیات نجات غریق مازندران تصریح کرد: باتوجه به اینکه برخی نواقصی در پرونده‌ها وجود داشت هنوز موفق به واریز حقوق خرداد و تیر نشدیم که با تکمیل فرم‌ها و تحویل به سازمان برنامه و بودجه امیدواریم حقوق‌های عقب افتاده در هفته جاری واریز شود.

به گزارش بلاغ، درحالی که حضور ناجیان غریق در سطح سواحل موجب امنیت و تضمین سلامت مسافران و شهروندان است اما انگار هیچ مسئولی به فکر امنیت شغلی آن‌ها نبوده و مشخص نیست که چه زمانی قرار است مشکلات ناجیان برطرف شود.

در روزهای گذشته ناجیان غریق برخی از شهرهای ساحلی مازندران که دستشان از مسئولان استانی کوتاه است به خاطر تاخیر در پرداخت حقوق و موضوع تعدیل نیروها به فرمانداری مراجعه کردند منتظر اقدام عاجل هستند.

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
, بدن سوخته ناجیان در انتظار نگاه مسئولان, بدن سوخته ناجیان در انتظار نگاه مسئولان,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
, دو ماه حقوق عقب افتاده و تصمیم برای تعدیل نیرو, دو ماه حقوق عقب افتاده و تصمیم برای تعدیل نیرو,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
, کاهش ناجیان غریق مساوی با افزایش غرق‌‌شدگان, کاهش ناجیان غریق مساوی با افزایش غرق‌‌شدگان,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
, ناجیان غریق از قرارداد برخوردار نیستند!, ناجیان غریق از قرارداد برخوردار نیستند!,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اجرای طرح هوشمندسازی سواحل و نصف شدن تعداد ناجیان, اجرای طرح هوشمندسازی سواحل و نصف شدن تعداد ناجیان,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه