اخبار داغ

در میزگرد مطرح شد

شعر منهای اندیشه عبث و بی فایده است/ اخلاص حلقه کمرنگ شده در عزاداری یزد

شعر منهای اندیشه عبث و بی فایده است/ اخلاص حلقه کمرنگ شده در عزاداری یزد
میزگرد «شعر عاشورایی» با حضور سه تن از شعرای برجسته و دبیر شورای هیئات مذهبی استان یزد برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از یزدرسا؛ میزگرد «شعر عاشورایی» با حضور غلامرضا محمدی، عالیه مهرابی و مهدی قدکی از شعرای برجسته و محمد علی رحمت زداه دبیر شورای هیئات مذهبی استان یزد در دفتر سایت خبری- تحلیلی یزدرسا برگزار شد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

, ,

غلامرضا محمدی در این میزگرد با اشاره به فرموده امام راحل که «هنر صیقل دهنده اسلام ناب است» گفت: هنری به عنوان یک هنر خوب تلقی می شود که ارزش ها را اشاعه دهد و هنرمند باید با واقعیت، دقت و مطالعه به بیان این ارزش ها بپردازد.

,

شاعر پیشکسوت یزدی افزود: انقلاب کربلا دارای دو جبهه خون و پیام است و یکی از روش های انتقال پیام عاشورا در طول تاریخ از طریق  شعرا و مادحین صورت گرفته است.

,

دشمن ستیزی،حق گوئی و شجاعت از مهمترین مولفه های شعر عاشورایی

,

محمدی درادامه دشمن ستیزی،حق گوئی و شجاعت را از مهمترین مولفه های شعر عاشورایی عنوان کرد و ابراز داشت: اصولا شعردارای چندین محور بوده که  اولین آن زبان است و زبان شعر باید امروزی باشد تا مردم  بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.

,

وی عاطفه را دومین محور شعر برشمرد و ابراز داشت: هر چه عاطفه شعر بیشتر باشد ارتباط مخاطب با آن بهتر شکل می گیرد و می تواند دیگران را تحت تاثیر قرار دهد که البته میزان عاطفه هر شعر با شخصیت و پختگی شاعر ارتباط مستقیم دارد.

,

 

,

شعر منهای اندیشه عبث و بی فایده است

, شعر منهای اندیشه عبث و بی فایده است,

محمدی با بیان اینکه  آهنگ ،ریتم و همچنین تخیل هم از دیگر محورهای شعر محسوب می شوند گفت: مهمترین محور شعر، اندیشه آن است و رهبر انقلاب در این زمینه می فرمایند اگر مکتب و اندیشه ای بر مرکب هنر بنشیند می تواند تا فراسوی دل ها نفوذ کند بنابراین اگر یک شعر دارای همه آرایه های ادبی باشد اما اندیشه ای در پس خود نداشته باشد عبث و بی فایده است.

,

این استاد ادبیات در ادامه یکی از ویژگی های شعر را رسا بودن آن دانست و ابراز داشت: یک شعر خوب باید مطلب را به گونه ای  شفاف و باصراحت  بیان کند که منظور شاعر مشهود باشد نه اینکه هر کس به فراخور حال خود ازآن برداشتی داشته  و تفسیر کند ضمن اینکه پختگی شعر و تسلط به آرایه های ادبی نیز از نقاط قوت آن به حساب می آید بنابراین باید در سرودن اشعار عاشورایی مخاطب شناسی صورت گیرد و نوحه ها بر اساس فهم مخاطب عام و خاص سروده شود.

,

 

,

شعر عاشورایی باید مطابق با واقعیت ها باشد

, شعر عاشورایی باید مطابق با واقعیت ها باشد,

محمدی؛ دقیق بودن و مطابق بودن شعر با واقعیت ها، سادگی و وروانی را از دیگر ویژگی های شعرعاشورایی  بیان کرد و ابراز داشت:هر چه اشعار قویتر باشد بیان کننده پیام رساتری است بنابراین باید پایه های هنری شعر قوی باشد و از اشعار شاعران قوی استفاده شود تا تداعی حادثه عاشورا برای مردم ملموس باشد نه اینکه ساختار برخی اشعار به گونه ای است که  شعری که به عنوان نوحه خوانده می شود را می توان در مجلس عروسی برای معشوقه های زمینی خواند.

,

, ,

 

,

محمد علی رحمت زاده نیز با بیان اینکه مسئولیت یک نوحه در وهله اول متوجه شاعر آن است گفت: شعر پیشانی و خط مقدم هیئت است پس شاعر باید بداند شعر را برای چه کسی می سراید یک وقت شعر را در مقام پدر و مادر یا پندیات و نصایح می سراید و یک زمان شعر را برای حضرات معصومین(ع). بنابراین این شاعر است که باید بر اساس ارداتش به اهل بیت (ع) و حال و هوای خود شعر بسراید و تلاش کند تا از مسیر الهی  خود منحرف نشود.

,

شاعر نباید سفارشی باشد

,

دبیر شورای هیئات مذهبی استان یزد افزود: شاعر نباید تحت تاثیر یا سفارش مدیرهیئت یا نوحه خوان به نوحه سرایی بپردازد بلکه باید در این زمینه آنان را نیز به مسیر اصلی که همان اشاعه ارزش های دینی و الهی است سوق دهد چرا که سطح درکی را که شاعراز وقایع  دارد افراد دیگر ندارند.

,

رحمت زاده با تاکید بر این نکته که شاعر نباید سفارش پذیر باشد گفت: شاعر نباید اجازه دهد برخی تمایلات و اغراض مادی در ابعاد معنوی و الهی نوحه دخالت داده شده و سبب کاهش سطح معنوی نوحه ها شود بنابراین شعرا باید قدردان عنایت الهی به خود بوده و اشعار نغز، قوی و مبتنی بر فنون ادبی ارائه دهند.

,

وی توجه رهبر معظم انقلاب به هیئت باغ گندم یزد را در واقع توجه ایشان به شعر قوی و حاوی مضامین الهی این هیئت دانست و گفت: شعر قوی و سبک مناسب سبب شد تا عزداری این هیئت یزدی نظر رهبری را جلب کند و به نوعی غیر مستقیم به یزد به عنوان الگوی عزاداری نگاه شود.بنابراین این اتفاق مبارک وظیفه هیئات یزدی را سنگین تر کرده و ضرورت این مطلب را  عیان می سازد که چون حسنیه ایران هستیم باید شاعرانی قوی داشته باشیم.

,

, ,

 

,

مهدی قدکی هم در این میزگرد در بیان تاریخ سبک عزاداری مرسوم یزد گفت: با نگاه به تاریخ شعر عاشورایی که یکی از زیر شاخه های شعر آئینی وسبک فعلی عزداری در ایران و یزد است در میابیم که این شکل از عزدارای  قدمتی در حدود 150 سال بیشتر ندارد و سبک امروزی با سبک شروع عزداری از حضرت سجاد(ع) تا دوران امام رضا (ع)  که شعرایی نظیر دعبل اشعار خود را با آواز می خواندند تفاوت فاحش دارد به گونه ای که این مدل از عزدارای  تا قبل ازدوره صفویه که مذهب شیعه به طور رسمی پایه گذاری شده مرسوم بوده  و مدل کنونی پس از صفوی رایج شده است.

,

شاعر نام آشنای یزدی افزود: شعر آئینی یکی از سبک های فاخر شعر است  که در راستای مباحث توحیدی سروده می شود  و محور در این نوع از شعر حقیقت است نه واقعیت چرا که نگاه شعرای ماتریالیستی (نگاه زمینی و مادی گرایانه) به واقعیت هاست و نگاه شاعر آئینی به حقیقت هاست.

,

 

,

شکل عزاداری کنونی در ایران قدمت 150 ساله دارد

, شکل عزاداری کنونی در ایران قدمت 150 ساله دارد,

قدکی با اشاره به ایجاد روش های نوین عزداری نظیرتعزیه، شبیه هخوانی، پرده خوانی و .... در دوران صفویه و قاجار اظهار داشت: سینه زنی و عزدارای به روش امروزی  از حدود  150 سال پیش باب شد که ایرانی ها با بهره مندی از هوش بالای خود سبک های عزداری عربی و هندی را یاد گرفته و به کار گرفتند در واقع در این برهه، روضه خوانی از وعظ و خطابه جدا و مداحی از پا منبری به روضه خوانی تبدیل شد که در چند سال اخیر نیز پیشرفت های چشمگیری داشته است.

,

وی علت موفقیت هیئات یزدی و برجسته شدن سبک عزاداری یزد را شناخت مادحین یزدی از شعر و موسیقی دانست و گفت: علی رغم اینکه یزد از موسیقی خاصی برخوردار نیست اما هوش بالای افرادی نظیر سعادتمند در شناخت دو عنصر شعر و دستگاه های موسیقیایی و تلفیق این دو با یکدیگر سبب شده تا آوازه عزاداری یزد در کشور و دنیا پیچیده و مخاطبانی را برای خود دست و پا کند.

,

قدکی در ادامه تاکید کرد: تمام هم و غم بزرگان مداحی و نوحه خوانی یزد ارتقای سطح عزاداری ها بوده و این تلاش و همیت گذشتگان میراثی گرانبها برای مردمان یزد به جای گذاشته که باید توسط نسل فعلی و نسل های آینده حفظ و مراقبت شود.

,

 

,

شعر مهمترین رکن در نوحه خوانی و مداحی

, شعر مهمترین رکن در نوحه خوانی و مداحی,

شاعر یزدی در بخش دیگری از سخنانش مهمترین رکن در نوحه خوانی و مداحی را شعر دانست و ابراز داشت:اگر هیئتی علی رغم داشتن جمعیت خوب،مدیر خوب و امکانات خوب، مداح نداشته باشد نمی تواند اثری را ارائه دهد  و اگر مداح هیئت، ابزار شعر را نداشته باشد اثری برای عرضه کردن نخواهد داشت پس مهمترین عنصر در مداحی شعر بوده و مداح باید اساس شعر را بشناسد.

,

وی درخصوص ویژگی های شعر آئینی هم گفت: شعر باید منطبق بر شرایط جامعه و با زبان روز بیان شود چرا که اگر نتوان با زبان زمانه واقعیت ها را بیان کنیم در اثر بخشی موفق نخواهیم بود.

,

 قدکی تصریح کرد:شعری مورد پسند اهل بیت(ع) است که در راستای احیای امر آنان یعنی ترویج ولایت انان باشد و به نظر بنده امروز شعر یزد در این زمینه پیشروست و توجه رهبر معظم انقلاب هم بر همین اساس است به گونه ای که ایشان در سخنرانی های خود به مادحین می فرمایند بروید و شعر فلان هیئتی را نگاه کنید یا حتی ایشان  با برخی از شعرای یزدی در گذشته ارتباطاتی داشتند و اشعاری را که در فرمایشات خود مثال می زنند از شعرای یزدی است ضمن اینکه شعر نباید تنها مبتنی بر گریه، عزا و تاریخ باشد بلکه باید بر مفاهیم پیام عاشورا همچون حق محوری، شجاعت، ایستادگی در برابر ظلم و ... تکیه بزند بنابراین توجه رهبر انقلاب به برخی هیئات یزدی به واسطه استفاده از شعر قوی در هیئات است و این موضوع برای ایشان بسیار اهمیت دارد.

,

این شاعر یزدی، برگ برنده شعر یزد را آشنایی شعرای آن با موسیقی و سبک عزداری دانست و ابراز داشت: تلفیق شعر و موسیقی بر زیبایی نوحه های یزدی افزوده ضمن اینکه تسلط بر اجرا و شناخت مداح از شعر و دستگاه های آوازی نیز در این موضوع دخیل هستند.

,

, ,

عالیه مهرابی شاعره پرآوازه یزدی نیز  این در میزگرد شعر آئینی را دارای شاخه های متعددی دانست و گفت: یکی از پیشرو ترین این شاخه ها شعر عاشورایی است که شامل مرثیه،شعر هیئات، نوحه سرایی، بحر طویل و... است که خوشبختانه در زمینه  شعر هیئات پس از انقلاب به دلیل برگزاری مراسمات باشکوه عزداری پیشرو بوده ایم.

,

شاعره پر آوازه یزدی اضافه کرد: فضای سنتی و مذهبی بودن یزد در سالیان اخیر به رشد شعر هیئات کمک کرده و اشعار قوی و نغز شعرای یزدی هم توانسته نام یزد را به عنوان  حسنیه ایران مطرح کند و این تعامل بسیار مبارک، منجر به شناساندن سبک عزاداری یزدی ها در مرزهای داخلی و خارجی شده است.

,

مهرابی؛ ورود شعرای جوان به مبحث شعر هیئات را مایه طراوت این نوع از شعر دانست و ابراز داشت: یکی از اتفافات خوبی که با حضور شعرای جوان رقم خورده این است که ما امروز در محتوای اشعارهیئات تصاویر جدید، تخیل و ... را مشاهده کرده و به نوعی نبض شعر جوان را در هیئات حس می کنیم که در گذشته کمتر دیده می شد.

,

وی افزود: ولی در زمینه فرم اشعار شاعبه هایی را مشاهده می کنیم که رهبر انقلاب از این بابت نگرانی داشتند و به آیت الله ناصری هم تذکر دادند.

,

 

,

نوحه های یزد به دلیل چند لایه بودن اشعار، از رسانه های بیگانه سر در آورده است

, نوحه های یزد به دلیل چند لایه بودن اشعار، از رسانه های بیگانه سر در آورده است,

این شاعره یزدی چند لایه بودن و مبهم بودن اشعار را بزرگترین آسیب شعر هیئات برشمرد و ابراز داشت: بروز این پدیده در شعر آئینی اتفاق خوبی نیست چرا که درشعر هیئت برخلاف  شعر آزاد نمی توان هرگونه تخیلی را به آن وارد کرد چون ما در این نوع از شعر با خط قرمزهایی روبرو هستیم و شاعر نمی تواند حقیقت عاشورا را از منظر و نگاه خود تفسیر کند بلکه باید واقعه عاشورا را با خود عاشورا تطبیق دهد و به دلیل اینکه در اینجا با یک واقعه تاریخی مواجه است اجازه دخل و تصرف در آن را ندارد.

,

مهرابی اضافه کرد: چندلایه بودن شعر هیئات امروزه  منجر شده تا شعر ما از شبکه های رسانه ای بیگانه مانند «بی بی سی» سر دربیاورد و خوانش آن ها از شعر هیئات مذهبی ما مطابق میل آنان باشد چرا که نتیجه چند لایه بودن برداشت های متعدد و بر حسب فراخور حال افراد را منجر می شود که البته در شعر آزاد حُسن بزرگی است اما در شعر آئینی به این دلیل که نمی توان برداشت شخصی و سلیقه ای را از یک رویداد تاریخی داشت محلی از اعراب ندارد.

,

وی تعابیر مختلف از فرهنگ عاشورا مانند صلح طلب بودن یا جنگ طلب بودن امام حسین (ع) را نتیجه همین چند لایه بودن اشعار هییئات برشمرد و تصریح کرد: امام حسین (ع)حق طلب بود اما کمتر به این ویژگی اخلاقی حضرت اشاره شده است بنابراین چند لایگی اشعار اجازه خوانش های مختلف را داده و در نتیجه دشمن  آنچه را مدنظرش باشد برداشت کند البته همانطور که عنوان شد شعر یزد شعر سالم و پاکی است و  یقینا این چند لایگی ناخواسته اتفاق افتاده که می توان آن را کنترل و مدیریت کرد.

,

مهرابی در بخشی دیگر اظهار داشت: .یکی از اتفاقات مبارکی که در سال های اخیر صورت گرفته واکنش هیئات مذهبی به حوادث جهان اسلام و رویکردهای نظیر شهدای مدافع حرم و شهدای منا و شهدای دفاع مقدس که با واکنش های خوبی روبرو شدیم و نمونه چنین رویکردی را در استان های دیگر ندیدیم و این دقت نظر به دلیل عنایت رهبر معظم انقلاب به هیئات یزد و رهنمودهای معظم له است.

,

دقت نظر به حوادث پیرامون از مهمترین ویژگی یک شاعر آئینی

,

محمدی در بخش دوم سخنانش آگاهی و دقت نظر به حوادث پیرامون را از مهمترین ویژگی های یک شاعر آئینی برشمرد و ابراز داشت: هیئات یزدی در زمینه مضامین دفاع مقدس بسیار خوش درخشیدند بنابراین با توجه به برگزاری دومین کنگره ملی شهدا در استان و حال و هوای شهدایی یزد پیشنهاد می کنم هیئات یزدی در صورت اجرای برنامه به موضوع شهدا بپردازند  و عاشورای امام حسین (ع) را با عاشورای دفاع مقدس گره بزنند تا وظیفه خود را نسبت به شهدا انجام داده باشند.

,

مسئول انجمن شعر بسیج هنرمندان استان یزد با اشاره به این مطلب که خوانش های عمده اشعار عاشورایی ما در سال های اخیر سوگ مدارانه بوده و افراط در سوگ باعث شده تا تصویری شکست خورده از واقعه عاشورا به نمایش گذاشته شود گفت: فراز و فرودهای اجتماعی و سیاسی نیز در دوران صفویه که مذهب شیعه به تازگی به رسمیت شناخته شده بود در سوگ مدارانه شدن شعرهای عاشورایی ثاتیر گذار بوده چرا که در آن دوران باید عزداری ها به سمت سوگ و گریه برود چرا که گریه و عزاداری لازمه  زنده نگه داشتن پیام عاشورا بوده است.

,

 

,

توفیق هیئات یزدی ناشی از استفاده از اشعار قوی است

, توفیق هیئات یزدی ناشی از استفاده از اشعار قوی است,

وی توفیق هیئات یزدی را ناشی از استفاده از اشعار قوی عنوان کرد و ابراز داشت: اینکه رهبر معظم انقلاب هیئات یزدی را مورد توجه خود قرار دادند و در باب برخی اشعار و نوحه ها به آیت الله ناصری تذکراتی دادند نشان از تاثیرگذاری عزاداری یزد در کشور و خارج از کشور دارد و حتی ادیان دیگر نیز به این سبک از عزداری به عنوان یک نوای هماهنگ هنری و زیبای انسانی توجه دارند و مشتری پر و پا قرص آن هستند پس ضرورت استفاده از اشعار قوی در نوحه های یزدی احساس می شود.

,

شاعر یزدی در بخش دیگری از سخنانش اشعار ائینی را در تعمیق معارف اسلامی و شناساندن اهل بیت(ع) و رساندن اهداف عاشورا اثر گذار دانست و اظهار داشت: سعدی، حافظ و مولانا عمیق ترین معارف را در اشعار خود بر اساس آیات و روایات سروده اند و در دوران صفویه و قاجار نیز اشعار سوگ نامه اثرگذار بودند

,

محمدی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی اشعار آئینی قوی سروده شده و جریانات قوی به وجود آمدند گفت:  یکی از این  جریانات محفل شب شعر عاشورا در شیراز است که قریب به 25 سال از تشکیل آن می گذرد و تا کنون 15 کتاب در مدح و منقبت شهدای کربلا به چاپ رسیده که امروزه مجموعه قوی از اشعار عاشورایی را به وجود آورده است.

,

 

,

اشعار و ریتم ضعیف در برخی نوحه ها دستاوریز دشمنان می شود

, اشعار و ریتم ضعیف در برخی نوحه ها دستاوریز دشمنان می شود,

وی در بخش دیگری از سخنانش پیرامون آسیب های اشعار عاشورایی هم اظهار داشت: غلو و اغراق در شعر،عدم شناخت واقعیت و حقیقت،استفاده از ترانه های سخیف غربی در نوحه ها، عدم استفاده از وزن های با شکوه و با عظمت متناسب با حماسه ی عاشورا مهمترین آسیب ها هستند.

,

محمدی اضافه کرد: متاسفانه برخی نوحه ها یا دارای شعر ضعیف بوده و یا با ریتم و آهنگی درآمیخته می شود که می تواند هیئت را زیر سوال ببرد اشعار در نسل جوان به ترانه های غربی تمایل پیدا کرده و یا برخی سلیقه های سیاسی به اشعار ورود پیدا کرده که دستاویزی برای دشمنان می شود.

,

تاثیر اشعار حماسی در عزداری های یزد در پیروزی انقلاب

, تاثیر اشعار حماسی در عزداری های یزد در پیروزی انقلاب,

رحمت زاده در ادامه استقاده از اشعار شور آفرین و دارای مضامین حماسی و الهی در عزاداری های یزد پیش از انقلاب را  در شکل گیری این جریان بسیار اثرگذار دانست و ابراز داشت: اشعار حماسی در عزاداری های قبل از انقلاب و دوران جنگ بود که موفقیت هایی را برای ما رقم زد و امروز نیز شعرای ما باید به جای اشعاری که تنها به بیان ظواهر یاران امام حسین(ع) می پردازد اشعاری را بسرایند که مروج مردانگی ها، ولایت پذیری ها، اخلاص در عمل و شجاعت اصحاب آن حضرت باشد.

,

وی بر ضرورت سرودن اشعار با محتوای حماسه تاکید کرد و ابراز داشت:هیئت ها باید سمت شعرای حماسه ساز بروند و برای رشادت ها و فداکاری های دوران دفاع مقدس  که مبتنی بر مکتب سیدالشهداء(ع) است اشعاری حماسی و متناسب با جریانی که پاسدار این حماسه باشد بسرایند چرا که امروز نشر فرهنگ اهل بیت (ع) در کشورهای منطقه و اساسا پیروزی های ما در عرصه های سیاسی نشات گرفته از فرهنگ عاشوراست و این فرهنگ توانسته در طول این سال ها جایگاه خود را در کشورهای دیگر نیز پیدا کند.

,

 دبیر شورای هیئات مذهبی استان تاکید کرد:شعرای آئینی باید در این مسیر حرکت کنند و از حوادث روز جهان اسلام و اتفاقات پیرامون نیز غفلت نکنند ودر این زمینه تمام هم و غم خود را به کار ببندند.

,

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی و موفقیت های کشور مرهون عزاداری ها و سینه زنی هاست ابراز داشت:  انقلاب ما مبتنی بر مکتب وعزاداری برای سیدالشهداست و شور آفرینی در جبهه ها و صبری که در دوران 8 ساله القا شد ناشی از پیروی از همین مکتب بود بنابراین عالیترین مرحله عزاداری این است که شاعر و مداح اهل بیت این اوصاف را بیان کنند و گاه یک شاعر با یک شعر می تواند تاثیرات شگرفی برجامعه خود بگذارد مانند ایرج میزرا که شعری را برای حضرت علی اکبر سروده که آیت الله طباطبائی می فرماید من حاضرم المیزان را با این شعر معاوضه کنم یا شعر جیحون یزدی در رثای حضرت علی اصغر با اشعار تمامی معاصرین زمان خود و شعرای فعلی برابری می کند هنوز بوی تازگی می دهد.

,

 

,

اخلاص حلقه کمرنگ شده در عزاداری یزد

, اخلاص حلقه کمرنگ شده در عزاداری یزد,

قدکی در بخش دوم سخنان خود اخلاص را حلقه کمرنگ شده در عزاداری یزد بر شمرد و گفت: متاسفانه امروز بحث اخلاص در برخی شعرها و مداحی های ما کمرنگ شده و این مسئله باعث شده تا نسبت به گذشته کمتر با آثار فاخر و ماندگار در هیئات مواجه باشیم .

,

این شاعر یزدی در بخش دیگری از سخنانش شعر را وسیله ای برای رسیدن به یک هدف عنوان کرد و گفت:  هنر زبان مشترک همه انسان هاست و شعر یکی از هنرهای  بزرگ و اسلامی بوده که در قران نیز خداوند سوره ای را به نام سوره شعرا نازل کرده است.

,

قدکی؛ تقلیل شعر از زبان فاخر به زبان عامیانه را از بزرگترین آسیب ها دانست و ابراز داشت: اگر اشعار ما  به سمت زبان عامیانه،اهداف کوتاه مدت و نیازهای امروزی برود یعنی آن چیزی که متاسفانه در حال اتفاق افتادن است در آینده قافیه را باخته ایم چرا که شعرا حاصل کار خواص جامعه بوده و اشعار نیز برای خواص سروده می شود البته در این بین برای عوام نیزتا حدودی قابل درک است .

,

, ,

کلام و موسیقی فاخر و اجرای خوب رمز مانایی نوحه های یزد

, کلام و موسیقی فاخر و اجرای خوب رمز مانایی نوحه های یزد,

وی انتخاب کلام و موسیقی فاخرو تلفیق این دو با یکدیگر وهمچنین اجرای خوب را رمز مانایی و موفقیت برخی از نوحه های یزدی عنوان کرد و گفت: اگر تا به امروز عزاداری یزد حرفی برای گفتن داشته مرهون این سه ویژگی است البته در چند سال اخیر جریان منحرفی با شعرهای سخیف مانند «من سگ عباسم باور نداری هوهو» به دنبال منحرف کردن عزاداری ماست که شعر یزد به واسطه قدرتش مانع از این اتفاق شده اما به نظر می رسد اگر آسیب ها مرتبا پایش و در این زمینه تذکرات داده نشود در آینده با انحراف یزرگی روبرو خواهیم بود.

,

 

,

مهرابی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی جامعه به اهمیت عاشورا پی برده و بر همین اساس باید عنصر حماسه نظیر نماز ظهر روز عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر و ... در اشعار پر رنگ تر شود گفت: متاسفانه کمتر در هیئات از این موضوعات صحبت به میان آمده است

,

دبیر انجمن شعر اوج هنر یزد با اشاره به این مطلب که رهبر معظم انقلاب برای شعر عاشورایی چهار رکن پیام،عرفان،حماسه و سوگ را مطرح می کنند ابراز داشت: تلفیق این چهار رکن یک شعر کامل و اثرگذار عاشورایی را وجود می آورد و در نوحه های  مرحوم سعادتمند اشعار به خوبی از این چهار عنصر بهره بده اند ضمن اینکه مرثیه توام با حماسه و اهنگ سبب شده تا سوگ آمیخته با حماسه و غرور متجلی شود و جریان عاشورا توسط نوحه های وی زنده نگه داشته شوند.

,

 

,

غفلت از کادرسازی در موسیقی پای موسیقی غربی را به نوحه های یزد بازکرده است

, غفلت از کادرسازی در موسیقی پای موسیقی غربی را به نوحه های یزد بازکرده است,

مهرابی عدم آشنایی برخی مادحین با شعر را یکی از آسیب ها برشمرد و گفت:  دراین زمینه به صورت ساختاری مشکل داریم متاسفانه برخی مادحین حتی نمی توانند اشعار را به درستی بخوانند و گاها اگر شاعر در هیئات حضور پیدا نکند فاجعه رخ می دهد بنابراین مادحین باید با شعر و موسیقی آشنایی پیدا کنند تا بتوانند آثار فاخر و ماندگار خلق کنند.

,

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در زمینه موسیقی در گذشته غفلت کردیم و در این حوزه کادر سازی نداشتیم گفت: نتیجه این غفلت پای موسیقی های غیر مجاز را به نوحه های ما بازکرده و با توجه به این معظل و تاکیدات رهبری بر راه اندازی گروه های سرود لازم است در این حوزه  ورود کنیم تا بتوانیم در آینده شاهد موسیقی های فاخر در نوحه های یزدی باشیم.

,

محمدی در قسمت پایانی سخنان خود یکی از نکات مورد غفلت در عزداری یزد را  اخلاص برشمرد و اظهار داشت: نوحه خوانی که در ایام محرم در هیئت می خواند و پس از آن در کنسرت ها یا مجالس دیگر! چگونه می خواهد تاثیر گذار باشد. پس اخلاص در شعر شاعر و خوانش مداح بسیار مهم است چرا که اهنگ خوب، شعر قوی و اجرای خوب اساس کار بوده و قطعا هیئاتی که کار آنان مورد استقبال قرار می گیرد دارای اخلاص هستند.

,

وی در بیان راهکارها هم گفت:هیئات باید جلسات نقد و بررسی نوحه ها را با مادحین وشعرا برگزار کنند و برای هیئات از شعرای قوی بهره ببرند ضمن اینکه ارتباط شعرای قوی با مداحان، تلفیق شعر و موسیقی اصیل،استفاده شعرا از مفاهیمی چون بیداری اسلامی، شهدا،آشنا ساختن شعرای جوان با متون و ادبیات گذشته و ...در ارتقای سطح عزاداری یزد بسیار موثر خواهد بود.

,

محمدی تاکید کرد: نظارت ها نیز باید به صورت جدی صورت بگیرد و در آن مصلحت اندیشی نشود ضمن اینکه  اشعار نیز باید مورد بازبینی قرار گیرد و سازمان تبلیغات  به عنوان مرجع، کار کنترل و نظارت را برعهده داشته باشد.

هیئات مذهبی  از مادحین و شعرا حمایت کنند

شاعر پیشکسوت یزدی در پایان متذکر شد: البته در کنار نظارت حمایت نیز دارای اهمیت است حال که امسال هیئات مذهبی  به شکل سابق برنامه ای برای عزداری ندارند باید از مادحین و شعرای خود حمایت مالی داشته باشند و اجازه ندهند مشکلات اقتصادی برای آنان دردسر ساز شود.

 

,

محمدی تاکید کرد: نظارت ها نیز باید به صورت جدی صورت بگیرد و در آن مصلحت اندیشی نشود ضمن اینکه  اشعار نیز باید مورد بازبینی قرار گیرد و سازمان تبلیغات  به عنوان مرجع، کار کنترل و نظارت را برعهده داشته باشد.

,

هیئات مذهبی  از مادحین و شعرا حمایت کنند

,

شاعر پیشکسوت یزدی در پایان متذکر شد: البته در کنار نظارت حمایت نیز دارای اهمیت است حال که امسال هیئات مذهبی  به شکل سابق برنامه ای برای عزداری ندارند باید از مادحین و شعرای خود حمایت مالی داشته باشند و اجازه ندهند مشکلات اقتصادی برای آنان دردسر ساز شود.

,

 

,

شعر یزد را شعری پاک و سالم می دانم

, شعر یزد را شعری پاک و سالم می دانم,

رحمت زاده نیز در خصوص نظارت بر اشعار آئینی هم گفت: بحمدالله شعر یزد را شعری پاک و سالم می دانم  و شاعران ما نیز شاعرانی توانمند و دلسوز هستند که بعضا ناخود آگاه وارد برخی جریانات می شوند و برای اینکه نوحه های ما آلت دست دشمنان نشود و ما را به عناوین مختلف متهم نکنند باید تحت نظارت و ممیزی قرار بگیرند و گاها مشکل برخی اشعار با جابه جایی چند کلمه برطرف می شود پس باید در این زمینه همه ارکان هیئات از شاعر،مداح ،مدیر هیئت ،سینه زن و اهنگساز دست در دست یکدیگر گذاشته و برای ارائه کارهای فاخر و ماندگار همچون نوحه های ماندگار مرحوم سعادتمند تلاش کنند.

,

رحمت زاده نیز در خصوص نظارت بر اشعار آئینی هم گفت: بحمدالله شعر یزد را شعری پاک و سالم می دانم  و شاعران ما نیز شاعرانی توانمند و دلسوز هستند که بعضا ناخود آگاه وارد برخی جریانات می شوند و برای اینکه نوحه های ما آلت دست دشمنان نشود و ما را به عناوین مختلف متهم نکنند باید تحت نظارت و ممیزی قرار بگیرند و گاها مشکل برخی اشعار با جابه جایی چند کلمه برطرف می شود پس باید در این زمینه همه ارکان هیئات از شاعر،مداح ،مدیر هیئت ،سینه زن و اهنگساز دست در دست یکدیگر گذاشته و برای ارائه کارهای فاخر و ماندگار همچون نوحه های ماندگار مرحوم سعادتمند تلاش کنند.

,

قدکی نیز در باب نظارت بر اشعار و نوحه ها هم گفت: هر چند شعر، الهام الهی و برخواسته از نوای درون است اما فی نفسه نظارت بر اشعار را اقدام خوبی می دانم البته نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که نظارت ها زمانی موثر خواهد بود که حمایت هم از شاعر صورت گرفته باشد. نمی شود بر اشعار شاعر نظارت کرد اما از او حمایت نکرد بنا براین حمایت و نظارت دو بال جدایی ناپذیرند.

,

وی ادامه داد: در بحث حمایت از شعرا و مادحین در سال های قبل غفلت شده ولی چندان محسوس نبوده اما امسال به دلیل شرایط خاص وضعیت هیئات باید مادحین و شعرا هم از سوی هیئات و هم از سوی دستگاه های مرتبط مانند تبلیغات اسلامی مورد حمایت قرار بگیرند چرا که برخی مادحین و شعرا منبع درآمدی خود را در این ماجرا ازدست داده اند و باید برای تامین نیازهای معیشتی آنان به گونه ای که شان و جایگاه شاعر و مداح حفظ شود فکری عاجل برداشته شود.

,

این شاعر یزدی تاکید کرد: امروز برخی از شعرای ما در بحث بیمه، معیشت و مسائل اقتصادی مشکلات جدی دارند و اگر مورد حمایت قرار نگیرند و امسال دیده نشوند یقین بدانید در آینده دچار خسران خواهیم شد.

,

برخی به دنبال تغییر ذائقه مردم در عزاداری ها هستند

,

شاعر یزدی در پایان نقش رسانه ها را در ترویج عزاداری اصیل یزد مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: رسانه ها باید در این زمینه  جدیت بیشتری داشته باشند و در معرفی هیئت هایی که پیام خوبی به مخاطبان ارسال کردند جدیت به خرج بدهند بنابراین رسانه ها باید با ترویج سبک های با شکوه و با عظمت عزاداری همچنین روش و منش این هیئات اقدامات عده ای را که می خواهند با پول سلیقه و ذائقه مردم در باب عزداری ها را تغییر دهند خنثی کنند.

,

 

,

هیئت یک رسانه است

, هیئت یک رسانه است,

مهرابی شاعره یزدی در بخش پایانی  از سخنانش نظارت بر اشعار هیئات را یک ضرورت دانست و ابراز داشت: متاسفانه هنوز به این باور نرسیدیم که هیئت یک رسانه است و به همین دلیل بر شعر هیئات نظارتی وجود ندارد چگونه است که برای چاپ یک کتاب ممیزی و نظارت های سفت و سخت وجود دارد و یا برای یک ترانه نظارت های قوی در نظر گرفته می شود اما شعر هیئات به حال خود رها شده و همین غفلت سبب می شود که ناخودآگاه خوراک رسانه ای دشمنان را فراهم کرده و دستاویزی بر علیه خودمان برای دشمنان مهیا کنیم.

,

 

,

دشمن به دنبال ضربه زدن به شعرای تاثیرگذار است

, دشمن به دنبال ضربه زدن به شعرای تاثیرگذار است,

مهرابی با بیان اینکه شعرا و مادحین نیازمند حمایت هستند گفت: با حمایت و نظارت بر عملکرد شعرا می توان سطح تعهد آنان را افزایش داد چرا که دشمن به دنبال ضربه زدن به شعرا و مادحین تاثیرگذار بوده  و اگر شاعر مورد حمایت قرار نگیرد نمی تواند آنگونه که باید متعهد باشد و در نتیجه دچار انحرافات می شود.

,

وی در پایان تاکید کرد: باید دغدغه های شعرا و مادحین برطرف شود چرا که برخی از این راه ارتزاق می کنند و عدم حمایت سبب می شود تا نتوانند به راحتی به هر پیشنهادی جواب منفی بدهند و این موضوع در آینده آسیب بزرگی را به وجود خواهد آورد.

,

انتهای پیام/ح

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه