اخبار داغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان مطرح کرد؛

«کشاورزی» محور توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی/ 95 درصد سرمایه‌های بخش کشاورزی درون‌زا است

«کشاورزی» محور توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی/ 95 درصد سرمایه‌های بخش کشاورزی درون‌زا است
سپری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه این حوزه محور توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی است گفت: کردستان رتبه دوم کشوری در تولید و خرید گندم، رتبه اول در تولید گندم دیم، رتبه اول تولید توت‌فرنگی، رتبه نهم تولید مرغ و ... در کشور را به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، بخش کشاورزی کشور تامین‌کننده شغل و درآمد برای حداقل ۲۳ درصد از جمعیت شاغل در کشور بوده و بیش از ۸۵ درصد از نیازهای غذایی کشور را تولید می‌کند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

این امر با توجه به تغییر کاربردی سالانه ۲۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی، دور از ذهن نیست و کمترین نوسان قیمت محصولات یا کمبود تولید در بخش کشاورزی به سرعت مورد توجه عموم افراد جامعه واقع می‌شود. 

,

همانطور که می دانیم چندین دهه است که گندم به‌عنوان یک سلاح راهبردی و استراتژیک مطرح شده است و همواره یکی از محورهای اصلی توسعه در استان کردستان بخش کشاورزی است.

,

کشاورزی ارتباط تنگاتنگی با سایر بخش‌های اقتصادی دارد و به دلیل بهره‌گیری فراوان از تولیدات سایر بخش‌های اقتصادی می‌تواند نقش بسیار مؤثری در به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشور ایفا کند. 

,

, ,

کردستان رتبه اول کشوری تولید گندم دیم دارد

, کردستان رتبه اول کشوری تولید گندم دیم دارد, کردستان رتبه اول کشوری تولید گندم دیم دارد,

فرید سپری رئیس جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: کردستان 1.8 دهم مساحت کشور و 7 درصد روان‌آب‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

,

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، 3 درصد بارندگی کشور، 7 درصد روان‌آب‌ها و 19 درصد آب‌های تجدیدپذیر کشور مربوط به کردستان است.

,

وی گفت:  در «سال جهش تولید» پیش‌بینی می‌شود 3.1 میلیون تن محصولات کشاورزی در تمام زیرشاخه‌ها در کردستان تولید شود.

,

سپری با بیان اینکه کردستان ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی را دارد که برای دستیابی به این هدف توسعه بخش‌های مختلف هدف‌گذاری شده است خاطرنشان کرد: کردستان در تولید بعضی محصولات کشاورزی در سطح کشور در رتبه های اول تا دهم قرار دارد.

,

وی افزود: کردستان رتبه دوم کشوری در تولید و خرید گندم، رتبه اول در تولید گندم دیم، رتبه اول تولید توت‌فرنگی، رتبه نهم تولید مرغ و ... در کشور را به خود اختصاص داده است.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 95 درصد سرمایه‌های بخش کشاورزی درون‌زا است لذا کشاورز و فعالین عرصه کشاورزی نباید دغدغه تسهیلات را داشته باشند در هر شرایطی تسهیلات ارزان قیمت باید در اختیار آنها قرار گیرد.

,

سپری افزود: بانک کشاورزی در زمینه پرداخت تسهیلات بهترین وضعیت در حوزه کشاورزی دارد، هر چند در این بانک هم مانع تراشی‌هایی در مسیر پرداخت تسهیلات به کشاوزان ایجاد می‌کند.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پایان با بیان اینکه در سال 98 با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان بخش کشاورزی و در کنار آن صنعت توانست اقتصاد بدون نفت کشور را احیا کنند، گفت: بخش کشاورزی در این مدت در کشور از رشد اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بود تا جایکه متوسط رشد آن در سال گذشته 8.8 دهم درصد بوده است و این نشان می دهد که بخش کشاورزی تا چه میزان در رشد اقتصادی نقش آفرین باشد.

,

, ,

30 درصد از جمعیت کردستان در حوزه کشاورزی شاغل هستند

, 30 درصد از جمعیت کردستان در حوزه کشاورزی شاغل هستند, 30 درصد از جمعیت کردستان در حوزه کشاورزی شاغل هستند,

خالد جعفری معاون اقتصادی استانداری کردستان اظهار داشت: در بحث توسعه و رونق اقتصادی بسیاری از کشورهای توسعه یافته کمترین درصد اشتغال و جی پی جی آن مربوط به بخش کشاوزی است.

,

وی با بیان اینکه 30 درصد از جمعیت استان در حوزه کشاورزی شاغل هستند، افزود: یکی از دلایل آن این است که در سایر بخش‌ها مانند اقتصاد و غیره ظرفیت لازم برای اشتغال‌زایی مردم فراهم نشده است.

,

وی خاطرنشان کرد: 71 درصد جمعیت استان شهری و 29 درصد در روستاها ساکن هستند و به دلیل اینکه در سایر بخش‌های صنعت و غیره نتوانسته‌ایم برای روستانشیان و در کل مردم اشتغال ایجاد کنیم فشار روی بخش کشاورزی سرازیر می‌شود.

,

وی تصریح کرد: سطح زمین دیم 7.5 هکتار است از این ظرفیت چند شغل می‌توانیم ایجاد کنیم.

,

وی با بیان اینکه رنگ و بوی روستاها قبلا چیز دیگری بود، افزود: نتوانسته‌ایم بسته به نیاز امروز روستانشین‌ها در زمینه اقتصادی و رفاهی امکانات و ظرفیت لازم را فراهم سازیم.

,

وی اضافه کرد: در زمینه برندسازی محصولات کشاورزی زمانی می‌توانیم ورود پیدا کنیم که پاسخگو بازار در سطح وسیع باشیم و این کار بدون افزایش تولید ممکن نخواهد بود.

,

, ,

نمی‌توانیم بخش کشاورزی را به عنوان محصول خام نگاه کنیم

, نمی‌توانیم بخش کشاورزی را به عنوان محصول خام نگاه کنیم, نمی‌توانیم بخش کشاورزی را به عنوان محصول خام نگاه کنیم,

حامد قادرزاده استاد دانشگاه کردستان نیز اظهار داشت: وقتی به توسعه بخش کشاورزی نگاه می‌کنیم نمی‌توانیم بخش کشاورزی را به عنوان محصول خام نگاه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نگاه به بخش کشاورزی در عصر کنونی باید بر مبنای هر روستا یک کارخانه تولید محصول کشاورزی باشد.

,
,
,

وی با بیان اینکه نیاز به نگرش سازی و شناسایی نگرش جدید در روستاها با توجه به توسعه فضای رسانه ای و گستردگی بعد اطلاع رسانی ها داریم، اذعان کرد: فعالیت قابل توجه برای توسعه کشاورزی از نظر عدد و رقم و کشت صورت گرفته است، اما باید واقعیت های هر منطقه را ببینیم.

,

وی تصریح کرد: تعداد بهره برداران در کشاورزی زیاد و این میزان روند رو به رشد را به خاطر قانون ارث دنبال می کند.

,

قادرزاده گفت: اگر در روستایی نمی توانیم 100 خانوار را به صورت سهام زراعی تجمیع کنیم حداقل باید روی خانوارها کار کنیم و اجازه ندهیم خانواده ها در تقسیم ارث اراضی اینگونه بی رحمانه عمل کنند.

,

وی اظهار کرد: رانت زمین به دلیل اینکه هرکس می خواهد خانه باغ داشته باشد موجب شده قطعات زمین کوچک و کوچکتر شود باید با اتخاذ سیاست های درست مانع این کار شد.

,

وی عنوان کرد: 6 هزار عضو  مدرک دار در سازمان مهندس کشاورزی داریم ولی به هیچ عنوان نتوانسته ایم محلی را برای مهارت آموزی و کارآموزی مهندسی کشاورزی ایجاد کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه