اخبار داغ

در گفتگو با کارشناس و تحلیلگر سیاسی بررسی شد؛

زمین‌گیر شدن ایران با خوشبینی به وعده‌های اروپا/ «اینستکس» نمی‌تواند نسخه درمانگر وضعیت کنونی باشد

زمین‌گیر شدن ایران با خوشبینی به وعده‌های اروپا/ «اینستکس» نمی‌تواند نسخه درمانگر وضعیت کنونی باشد
میثم الله مرادی کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه در شرایط موجود نمی‌توان به آینده اجرای "اینستکس" خوشبین بود، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور باید برای اجرای "اینستکس" تضمین‌های لازم را از اروپایی‌ها اخذ کند، اما شواهد بیانگر آن است که در ماه‌های اخیر شاهد بدعهدی و تعلل اروپایی‌ها در این زمینه بوده‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ میثم الله مرادی کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار کُردتودی، با اشاره به سرنوشت "اینستکس" و عدم پایبندی اروپایی‌ها در قبال تعهدات گوناگون نسبت به جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: آمریکا و کشورهای عضو برجام برای عدم پاسخگویی نسبت به تعهدات خود در قبال برجام فرار روبه جلو می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,
وی افزود: در حال حاضر مشخص شده که اروپایی‌ها با آمریکا در تعهد نامه برجام تقسیم کار کرده بودند و این هم به شکلی بوده است، تا آمریکایی‌ها به شدت با ما برخورد کنند و اروپایی‌ها هم با عمل نکردن به تعهدات خود ایران را بلاتکلیف نگه دارند و الان همگان متوجه این سیاست شده‌اند.
,
 
,
 الله مرادی بیان کرد: نباید به وعده‌های اروپایی‌ها برای اجرایی شدن "اینستکس" خوشبین باشیم، زیرا آنها همواره وعده‌های واهی می‌دهند و هیچ عزمی نیز برای عملیاتی شدن آن ندارند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا آنچنان که باید و شاید به تعهدات خود نسبت به جمهوری اسلامی عمل نکرده گفت:  اروپایی‌ها صرفا در موضع اعلام سیاسی و تایید شفاهی برجام باقی ماندند و از آن فراتر نرفتند و تا مدتی نیز انتقاداتی را علیه آمریکایی‌ها مطرح می‌کردند اما اکنون به نظر می‌رسد که هماهنگی‌هایی بین آمریکا و اروپایی‌ها ایجاد شده است.
,
 
,
الله مرادی خاطر نشان کرد :راهکار مشکلات کشور  قطعا "اینستکس" نیست و این سازوکار مالی فقط برای منافع آمریکا و اروپا طراحی شده است، "اینستکس "در واقع یک شرکت خصوصی است که سهامداران آن آلمان، انگلیس و فرانسه هستند و این شرکت اطلاعات مربوط بین شرکت های اروپایی و  ایرانی را مدیریت خواهد کرد و بیشتر هم به شکل تهاتری فعالیت خواهد داشت.
,
 
,
وی در ادامه اضافه کرد: تمام اطلاعات مبادلات تجاری ایران با اروپا در این سازوکار ثبت خواهد شد. همه فعالیت این سازوکار در چهارچوب تحریم های آمریکایی عمل می کند و این روش قابلیت دور زدن تحریم های آمریکا را ندارد. اساس تحریم ها نسبت به بعضی نهادها  و ساختارهای کشور است که «اینستکس » نمی تواند مشکلی از این جهت حل کند.
,
 
,
الله مرادی در تشریح اینکه "اینستکس" فعلاً نمی‌تواند راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها از سوی اروپایی‌‌ها باشد، بیان کرد: سازوکار مالی که اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا مدنظر قرار داده‌اند، خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران، ذیل توافق برجام را برآورده نمی‌کند.
,
 
,
الله مرادی در پایان تصریح کرد: دولت نباید همه برنامه‌ها و اهداف خود را ذیل برجام و عملیاتی شدن و یا نشدن آن تعریف کند، زیرا این "اینستکس" راهی برای دست یافتن ایران به منابع نفتی و نیز مشارکت شرکت‌های اروپایی در ایران را فراهم نمی‌کند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه