اخبار داغ

پیگیری مطالبات مردمی؛

گمانه‌زنی مکان شهر قدیم قاین، قفلی بر ساخت‌وساز زمین‌های مسکونی شد/ اجرای مصوبه سفر استاندار زیر زمین ماند

گمانه‌زنی مکان شهر قدیم قاین، قفلی بر ساخت‌وساز زمین‌های مسکونی شد/ اجرای مصوبه سفر استاندار زیر زمین ماند
با توجه به گمانه‌زنی‌های کارشناسان باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی آثاری از شهر قدیم قاین مشاهده شده و میراث فرهنگی استان با تعیین حریم و عرصه مانع ساخت‌وساز صاحبان املاک در این منطقه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، با توجه به گمانه‌زنی‌های کارشناسان باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی آثاری از شهر قدیم قاین مشاهده شده و میراث فرهنگی استان با تعیین حریم و عرصه در این محدوده که حدود ۶۰ هکتار است، مانع ساخت‌وساز صاحبان املاک در این منطقه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,
تعدادی از صاحبان املاک در محدوده شهر قدیم قاین طی تماس با پایگاه خبری تحلیلی خاورستان خواستار پیگیری این مشکل شدند.
,
 
,
 
,
قول‌های بی‌عمل
, قول‌های بی‌عمل, قول‌های بی‌عمل,
 
,
یکی از مالکانی که در محدوده شهر قدیم قاین زمین دارد در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۶ خیابانی در شهر قاین بازگشایی شد که حین بازگشایی خیابان ظاهرا یک اثر تاریخی مشاهده شده که در حال حاضر در ابتدای بلوار نوربخش قرار دارد.
,
 
,
این مالک بیان کرد: در قسمتی که اثر تاریخی پیدا شده، دو احتمال وجود دارد که مزار شاهزاده حسین و شهر قدیم قاین در این منطقه باشد.
,
 
,
وی افزود: در دهه ۸۰ میراث فرهنگی در این منطقه کاوش‌هایی انجام می‌دهد و یک محدوده ۹۰ هکتاری که ۳۰ هکتار عرصه است و ۶۰ هکتار حریم را تعیین می‌کند.
,
 
,
این مالک اظهار کرد: میراث فرهنگی پس از تعیین عرصه و حریم اعلام می‌کند ساخت و ساز در عرصه که حدود ۳۰ هکتار می‌باشد ممنوع است.
,
 
,
وی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از یک دهه از این وضعیت می‌گذرد، عنوان کرد: میراث فرهنگی تاکنون در دو نوبت صحبت تملک اراضی را مطرح کرده اما این صحبت‌ها اجرایی نشده است.
,
 
,
این مالک اظهار کرد: شهرداری قاین یک خیابان ۲۴ متری در این محدوده باز کرده و افرادی که در این محدوده ملک داشتند با شهرداری توافق کردند که شهرداری بعدا به آن‌ها در تغییر کاربری، آماده سازی و ... کمک کند‌.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۰ جلسه‌ای در فرمانداری قاین برگزار شده و آنجا مصوب کردند که زمین‌ها تعیین تکلیف شود و اگر قرار است تملک شود، انجام شده و از مالکان خریداری شود یا به جای این اراضی در جای دیگری به مالکان زمین داده شود اما این موضوع به هیچ جایی نرسیده است.
,
 
,
این مالک ادامه داد: امسال نیز میراث فرهنگی از اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تملک اراضی خبر داده در حالی که با این اعتبار میراث فرهنگی ۱۰ متر زمین هم نمی‌تواند خریداری کند.
,
 
,
این مالک با بیان این‌که اثری از شهر قدیم قاین روی زمین نیست، افزود: تنها حدس و گمان وجود شهر قدیم قاین مطرح است و میراث فرهنگی گفته در این خصوص کاوش انجام خواهد داد اما هنوز کاوشی انجام نشده است.
,
 
,
وی عنوان کرد: میراث فرهنگی گفته باید در چند نقطه گمانه‌زنی کند که اگر چیزی وجود نداشت آن موقع حریم و عرصه را کاهش دهد.
,
 
,
این مالک بیان کرد: در این اراضی، محدوده یک‌هزار متری به عنوان مسجد جامع قدیم قاین در نظر گرفته شده که مالکان با این موضوع مشکلی ندارند. تنها مشکل با عرصه و حریمی است که در نظر گرفته شده و باید کاهش داده شود.
,
, ,
 
,
وی خاطرنشان کرد: در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیش از ۱۰ بار قول داده اما هیچ اقدامی انجام نشده است.
,
 
,
مصوبه سفر استاندار اجرایی نشد
, مصوبه سفر استاندار اجرایی نشد, مصوبه سفر استاندار اجرایی نشد,
 
,
این مالک افزود: تعیین تکلیف این اراضی جزو مصوبات سفر استاندار خراسان‌جنوبی به شهرستان قاین است اما متأسفانه تاکنون اقدامی انجام نشده است.
,
 
,
وی بیان کرد: این اراضی حدود ۵۰۰ پلاک ثبتی دارد.
,
 
,
این مالک با بیان این‌که میراث فرهنگی ضوابطی برای ساخت و ساز تعیین کند، تصریح کرد: ما مالکان حاضر هستیم طبق ضوابط میراث فرهنگی ساخت و ساز کنیم اما همین اقدام را هم میراث فرهنگی انجام نمی‌دهد.
,
 
,
 
,
میزاث فرهنگی اقدامی نمی‌کند و اجازه ساخت نیز به مردم نمی‌دهد
, میزاث فرهنگی اقدامی نمی‌کند و اجازه ساخت نیز به مردم نمی‌دهد, میزاث فرهنگی اقدامی نمی‌کند و اجازه ساخت نیز به مردم نمی‌دهد,
 
,
محمد قرایی رئیس شورای اسلامی شهر قاین در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد شهر قدیم قاین و مانع شدن اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص ساخت و ساز در این محدوده، اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال قبل میراث فرهنگی در چهار طرف مزاری به نام شاهزاده حسین در شهر قاین چند گمانه‌زنی انجام داد و ۶۰ هکتار زمین را به عنوان عرصه و اعیان معرفی کرد.
,
 
,
وی با بیان این‌که تمام مساحت اعیان در آن محدوده ۳۰۰ متر بیشتر نیست، افزود: میراث فرهنگی در حریمی که به مساحت ۶۰ هکتار تعیین کرده گفته است کسی حق ساخت و ساز در این محدوده را ندارد.
,
 
,
رئیس شورای اسلامی شهر قاین بیان کرد: خانه‌هایی که چند سال قبل ساخته شده و مورد استقاده مردم است را میراث فرهنگی جزو محدوده به حساب آورده است.
,
 
,
قرایی از بازگشایی خیابان ۲۴ متری در این محدوده خبر داد و گفت: قبلا میراث فرهنگی اجازه بازگشایی خیابان را به شهرداری نمی‌داد اما بالاخره با رایزنی‌های انجام شده این کار انجام شد.
,
 
,
وی عنوان کرد: درست است که میراث فرهنگی می‌تواند به عنوان صنعت گردشگری شهر را متحول کند اما با کدام پول و اعتبار می‌خواهد این کار را انجام دهد؟
,
 
,
رئیس شورای اسلامی شهر قاین اظهار کرد: میراث فرهنگی با اعتبارات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی نمی‌تواند اراضی را خریداری کند. میراث فرهنگی نه توانایی خرید و آزادسازی اراضی را دارد و نه اجازه ساخت و ساز به مردم می‌دهد.
,
 
,
, ,
 
,
تعیین تکلیف شهر قدیم قاین مصوبه سفر استاندار است
, تعیین تکلیف شهر قدیم قاین مصوبه سفر استاندار است, تعیین تکلیف شهر قدیم قاین مصوبه سفر استاندار است,
 
,
قرایی با بیان این‌که رایزنی‌های زیادی با مسئولان استانی و کشوری در این خصوص انجام شده، خاطرنشان کرد: پیگیری این موضوع جزو مصوبات سفر استاندار خراسان‌جنوبی و تاکید وی در مورد تعیین تکلیف وضعیت مردم بوده و علی‌رغم پیگیری‌های مکرر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در جلسات مربوطه که تعیین تکلیف به کجا رسید؟ اما هنوز اقدامی برای تعیین تکلیف مردم صورت نگرفته است.
,
 
,
وی به گرانی زمین و مسکن در شرایط فعلی اشاره کرد و افزود: چند سال قبل مردم اراضی را خریداری کردند و حال که فرزندان و وراث صاحب ملک قصد ساخت و ساز را دارند میراث فرهنگی اجازه ساخت و ساز نمی‌دهد.
,
 
,
رئیس شورای اسلامی شهر قاین گفت: شهرداری قاین نیز پیگیر صدور پروانه برای ساخت و ساز در این محدوده است اما میراث فرهنگی نه‌تنها اجازه ساخت و ساز در این محدوده را نمی‌دهد بلکه نسبت به خرید و تعیین تکلیف اراضی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.
,
 
,
قرایی افزود: مالکان حاضر هستند ابتدا حفاری کم عمقی انجام دهند و اگر چیزی زیر زمین نبود بعد نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند اما میراث فرهنگی اجازه انجام این کار را نمی‌دهد.
,
 
,
تفاهم‌نامه‌ای که امضا نشد
, تفاهم‌نامه‌ای که امضا نشد, تفاهم‌نامه‌ای که امضا نشد,
 
,
وی به سفر مدیرکل آثار تاریخی کشور به خراسان‌جنوبی اشاره کرد و گفت: طی نشستی که با این مسئول برگزار شد مقرر شد تفاهم نامه سه جانبه‌ای بین فرمانداری قاین، شورای اسلامی شهر قاین و میراث فرهنگی کشور و استان منعقد شود و در این تفاهم نامه درخواست‌های مردمی نوشته و امضا شود و مردم آغاز بکار کنند اما متاسفانه در این سفر تفاهم نامه امضا نشده، مسئول کشوری برگشت و هر چه مکاتبه بعد از آن انجام دادیم به نتیجه نرسیده است.
,
 
,
رئیس شورای اسلامی شهر قاین بیان کرد: باید میراث فرهنگی استان برای تعیین تکلیف این مسئله و پیگیری امور به میراث فرهنگی کشور نامه بزند که ظاهرا این کار انجام شده اما تاکنون وضعیت مالکان تعیین تکلیف نشده است.
,
 
,
قرایی عنوان کرد: برای پیگیری این مشکل با دادستان‌های قدیم و جدید شهرستان قاین نیز دیدار و گفت‌وگو داشته و خواستار پیگیری مسئله شدیم.
,
 
,
 
,
دغدغه تمام مسئولان شهر قاین تعیین تکلیف این اراضی است
, دغدغه تمام مسئولان شهر قاین تعیین تکلیف این اراضی است, دغدغه تمام مسئولان شهر قاین تعیین تکلیف این اراضی است,
 
,
وی با بیان این‌که این اراضی حق مردم است، تصریح کرد: اگر میراث فرهنگی در شرایط گرانی زمین و مسکن اجازه ساخت و ساز به مالکان بدهد بسیاری از مشکلات مردم برای تامین خانه حل خواهد شد.
,
 
,
رئیس شورای اسلامی شهر قاین با اشاره به موقعیت مکانی اراضی، گفت: این اراضی که به حساب گمانه زنی‌ها در محدوده شهر قدیم قاین است پشت مسجد جامع شهر قاین، وسط شهر و ورودی منطقه گردشگری است و میراث فرهنگی با ۱۰۰ میلیون تومان نمی‌تواند این اراضی را خریداری کند.
,
 
,
قرایی به گلایه مالکان اراضی در این محدوده و مراجعات مکرر به شورای شهر برای پیگیری اشاره کرد و افزود: علی‌رغم این‌که بارها در جلسات مختلف با مدیرکل میراث فرهنگی استان صحبت شده و خواستار تعیین تکلیف اراضی شدیم اما اقدامی صورت نگرفته در حالی که مدیرکل میراث فرهنگی استان باید ملزم به گفت‌وگو با مالکان و پیگیری مشکل باشد.
,
 
,
وی عنوان کرد: دغدغه تمام مسئولان شهر قاین تعیین تکلیف این اراضی است.
,
 
,
گمانه‌زنی شهر قدیم قاین 12 سال قبل
, گمانه‌زنی شهر قدیم قاین 12 سال قبل, گمانه‌زنی شهر قدیم قاین 12 سال قبل,
 
,
با پیگیری‌های خبرنگار ما از روابط عمومی میراث فرهنگی استان و تلاش برای مصاحبه با مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، مقرر شد این موضوع از کارشناس این اداره کل پیگیری شود. در این خصوص، محمدرضا سروش کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: حدود ۱۲ سال قبل تیم باستان شناسی میراث فرهنگی استان به سرپرستی آقای لباف خانیکی از باستان شناسان با سابقه خراسان کار گمانه زنی در شهر قاین را انجام داده است.
,
 
,
وی افزود: میراث فرهنگی یک محدوه ۶۰ هکتاری را مشخص کرده که به نظر می‌رسد به قاین قبل از اسلام تا دوره تیموری مربوط است و به احتمال فراوان در دوره تیموری به دلایلی از جمله زلزله‌های فراوانی که صورت گرفته شهر قدیم قاین مقداری جابجا شده و از اراضی قدیم به سمت قاین فعلی جابجا شده است.
,
 
,
کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: مسجد جامع قاین که بر روی آتشکده ساخته شده مسجد جامع فعلی نیست چراکه مسجد جامع فعلی مربوط به بعد از قرن هشتم است.
,
 
,
سروش عنوان کرد: در سال‌های ۸۰ و ۸۱ که خودم در این محدوده کار کردم تپه‌ای در این منطقه بود که شاهزاده حسین نام داشت. تپه خاک برداری و حفاری شد و در نتیجه بقایای مسجد جامع دوره سلجوقی پیدا شد؛ همان مسجدی که می‌گویند روی آتشکده ساخته شده است‌.
,
 
,
وی اظهار کرد: در ادامه اینها به این نتیجه رسیدیم که ما در مرکز شهر کار می‌کنیم چراکه در دوره اسلامی مساجد جامع همیشه در مرکز شهرها ساخته می‌شد.
,
 
,
کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: بعد از کار در منطقه دو گمانه‌زنی به سرپرستی آقای لباف خانیکی برای تعیین عرصه و حریم شهر قدیم قاین انجام شد.
,
 
,
سروش عنوان کرد: وقتی گمانه‌زنی می‌کنیم و شهری تاریخی، کهن و از بین رفته را می‌خواهیم تعیین عرصه کنیم در زیر زمین با آن شهر سروکار داریم چون در سطح زمین هیچ اثری موجود نیست.
,
 
,
وی افزود: این مجموعه ۶۰ هکتاری بر مبنای گمانه‌زنی که طبق اصول استاندارد علمی باستان شناسی انجام می‌شود به عنوان محدوده شهر قدیم قاین تعیین شده؛ یعنی قاین قبل از اسلام تا دوره نهم هجری در این محدوده که در حال حاضر اراضی کشاورزی، مسکونی و بلوار نوربخش و ..‌. واقع شده، قرار داشته است.
,
 
,
کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان این‌که این محدوده‌ها ضوابطی دارد، گفت: ضوابط توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدوین و توسط وزارت میراث فرهنگی تایید می‌شود.
,
 
,
سروش عنوان کرد: ضوابط تعیین شده قید و بندهایی را برای افراد به وجود می‌آورد.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: عده زیادی از افراد معترضند به این دلیل که وقتی ما داشتیم در اینجا حریم و ضوابط را تعیین می‌کردیم، در کنار آن، شهرداری بلوار نوربخش را بازگشایی کرد.
,
 
,
 
,
کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: اگر همان تپه شاهزاده حسین را حفاری نمی‌کردیم چه بسا کلا بقایای مسجد جامع را نداشتیم و آثار از بین می‌رفت.
,
 
,
سروش بیان کرد: مردم مدعی هستند اکنون که از این محدوده بلوار ایجاد شده و در اینجا مردم ملک دارند، اگر امکان تغییر کاربری ملک وجود داشته باشد خواستار ساخت و ساز در ملک خود هستند.
,
 
,
, ,
 
,
کشاورزی آزاد اما ساخت‌وساز ممنوع
, کشاورزی آزاد اما ساخت‌وساز ممنوع, کشاورزی آزاد اما ساخت‌وساز ممنوع,
 
,
وی با بیان این‌که به این اراضی کاربری داده شد، عنوان کرد: نباید به این اراضی کاربری داده می‌شد و کاربری آن همان کاربری اولیه یعنی کشاورزی می‌بود‌.
,
 
,
کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: کشاورزی در این اراضی مشکلی ندارد. همچنان که جهاد کشاورزی طبق وظایف سازمانی خود به بخش عمده‌ای از این چند هکتار اجازه کاربری نداده و هیچ کس اعتراضی نکرده است.
,
 
,
سروش عنوان کرد: میراث فرهنگی اعلام کرده این اراضی، شهر قدیم قاین است و ما برمبنای وظیفه مسئول حفاظت از آن هستیم.
,
 
,
وی با بیان این‌که کاربری اراضی، کشاورزی است، گفت: کشاورزی با توجه به ضوابط ایرادی ندارد اما ساخت و ساز نمی‌توان انجام داد.
,
 
,
کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: مالکان به دلیل این‌که اراضی کاربری پیدا کرده مدعی ساخت و ساز هستند اما میراث فرهنگی نیز وظیفه خود را برای حفاظت از اراضی انجام می‌دهد.
,
 
,
بر مبنای کارشناسی، ساخت‌وساز در محدوده شهر قدیم قاین ممنوع است
, بر مبنای کارشناسی، ساخت‌وساز در محدوده شهر قدیم قاین ممنوع است, بر مبنای کارشناسی، ساخت‌وساز در محدوده شهر قدیم قاین ممنوع است,
 
,
سروش اظهار کرد: من بر مبنای وظیفه کارشناسی اعلام می‌کنم که اینجا اراضی شهر قدیم قاین است و ساخت و ساز در آن ممنوع است.
,
 
,
وی افزود: شاید نظر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر کل میراث فرهنگی استان و سایر مسئولان مربوطه متفاوت باشد اما از نظر کارشناس باستان شناسی ساخت و ساز در اراضی شهر قدیم قاین ممنوع است.
,
 
,
کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تاکید کرد: درخواست ما این است که این اراضی به کاربری اولیه یعنی کشاورزی برگردد و مالکان کشاورزی انجام دهند اما ساخت و ساز نداشته باشند.
,
 
,
سروش در مورد تملک اراضی شهر قدیم قاین توسط میراث فرهنگی، گفت: این موضوع پاسخ مدیرتی و کارشناسی دارد و به نظر منِ کارشناس اصلا در توان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی استان نیست که بتواند ۶۰ هکتار عرصه شهر قدیم قاین را تملک کند. ضمن اینکه این کار منطقی هم نیست.
,
 
,
وی اظهار کرد: در هیچ جای دنیا سرمایه‌های ملی را یک دستگاه خاص تملک نمی‌کند.
,
 
,
کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی مدعی تملک اراضی شهر قدیم قاین نبوده مگر برخی جاها که بحرانی است مانند اراضی چسبیده به مسجد جامع (مسجد دوره سلجوقی) که یک خانه‌ای که روی بقایای مسجد بود را یک مالک خرید و میراث با جمع کردن این خانه، بقایای مسجد را از زیر زمین درآورد.
,
 
,
سروش با بیان این‌که بقایای شهر قدیم قاین اراضی ملی است، گفت: در همه جای دنیا مردم باید برای نگه‌داری آثار ملی کمک کنند.
,
 
,
وی با بیان این‌که به تمام مالکان این اراضی حق می‌دهم، افزود: میراث فرهنگی وظیفه سازمانی دارد و منِ کارشناس باستان شناسی نیز وظیفه دارم بگویم در عرصه شهر قدیم قاین که بر مبنای اصول علمی تعیین عرصه و حریم شده ساخت و ساز مجاز نیست هر چند که این صحبت برای مالک ناگوار است.
,
 
,
کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی عنوان کرد: میراث فرهنگی استان مالکیتِ مالکان را نقض نکرده است. ما به آن‌ها می‌گوییم بر مبنای کاربری کشاورزی در اراضی کشاورزی داشته باشند.
,
 
,
سروش با بیان این‌که مطلع هستم بین زمین کشاورزی و مسکونی تفاوت قیمت زیاد است، عنوان کرد: اما وظیفه سازمانی منِ کارشناس ایجاب می‌کند که بگویم نمی‌شود ساخت و ساز در اراضی شهر قدیم قاین انجام داد.
,
 
,
وی افزود: ۱۲ سال است پیگیر این مسئله هستیم و برای رفع مشکل بارها رایزنی و مکاتبه انجام شده است.
,
, ,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه