اخبار داغ

یادداشت؛

تجدید نظر در عزاداری های محرم آری، تعطیلی خیر!

تجدید نظر در عزاداری های محرم آری، تعطیلی خیر!
همان گونه که نمی توان امور اقتصادی، معیشتی و یا تفریحی مردم را در ایام کرونا تعطیل کرد و جزء نیازهایی است که چنانچه تأمین نشود ایجاد مشکل می کند، نیاز معنوی و بُعد مذهبی انسان ها نیز نباید تعطیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ همان گونه که نمی توان امور اقتصادی، معیشتی و یا تفریحی مردم را در ایام کرونا تعطیل کرد و جزء نیازهایی است که چنانچه تأمین نشود ایجاد مشکل می کند، نیاز معنوی و بُعد مذهبی انسان ها نیز نباید تعطیل شود و متأسفانه آنچه در دوران کرونا مشاهده می شود تعطیلی برنامه های مذهبی و فرهنگی است که می تواند اثرات نامطلوبی در آینده داشته باشد، عادی شدن ترک برخی از اجتماعات مذهبی شاید طبیعی شود و موجب گردد باورهای دینی کم کم از جامعه رخت بندد و هیچ کس نمی داند پس از ایام کرونا چه سرنوشتی در انتظار است و چه می توان کرد؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا؛, همان گونه که نمی توان امور اقتصادی، معیشتی و یا تفریحی مردم را در ایام کرونا تعطیل کرد و جزء نیازهایی است که چنانچه تأمین نشود ایجاد مشکل می کند، نیاز معنوی و بُعد مذهبی انسان ها نیز نباید تعطیل شود و متأسفانه آنچه در دوران کرونا مشاهده می شود تعطیلی برنامه های مذهبی و فرهنگی است که می تواند اثرات نامطلوبی در آینده داشته باشد، عادی شدن ترک برخی از اجتماعات مذهبی شاید طبیعی شود و موجب گردد باورهای دینی کم کم از جامعه رخت بندد و هیچ کس نمی داند پس از ایام کرونا چه سرنوشتی در انتظار است و چه می توان کرد؟,
از سوی دیگر کشور و جهان با ویروس منحوسی روبرو است که ناجوانمردانه جان می گیرد و با کسی شوخی ندارد، این در حالی است که درصد مرگ و میر در شهرستان تفت از نرم کشوری بسیار بیشتر است و با توجه به اینکه تفت دومین شهرستان سالمند کشور است، این موضوع نگران کننده و خطرناک است.
,
 
,
هر گونه فکر کنیم و بزرگان و مسئولان بهداشتی بررسی کرده اند، نمی توان عزاداری سنتی شهرستان را با رعایت پروتکل های بهداشتی جمع کرد، نمی توان پخت و پزهای محرم را به مانند سال های قبل انجام داد؛  بنابراین عزاداری سنتی به مانند حرکت هیئت های مذهبی، نخل برداری، برپایی موکب و ... باید تعطیل شود، پخت و پزها  با توجه به نگرانی هایی که ممکن است پخت غذا سبب تجمع در محل شود بهتر است به صورت مواد خام توزیع شود به ویژه بین نیازمندان تحت بسته های کمک معیشتی.
,
 
,
می توان عزاداری ها را نیز با شیوه نامه های بهداشتی برگزار کرد؛ برگزاری مراسم در مکان روباز (که به تایید مسئولان بهداشتی برسد)، زمان محدود، با تعداد جمعیت محدود، با رعایت فاصله اجتماعی (1.5 متر)، زدن ماسک و عدم توزیع هیچ گونه پذیرایی، ضدعفونی محل برگزاری قبل و بعد از هر مراسم امکان پذیر است. مسئول برگزاری هر هیئت باید متعهد به رعایت شیوه نامه های بهداشتی شود و تدابیر لازم از جمله گذاشتن نیروهای لازم برای انتظامات را انجام دهد و البته متعهد شود در صورتی که عدم رعایت شیوه نامه ها محرز شد از ادامه برگزاری مراسم منع شود! مسئولان برگزاری هیئت ها باید تدابیری بیندیشند که ورود و خروج مردم به ویژه خروج با تجمع صورت نگیرد.
,
 
,
خوشبختانه مردم با فرهنگ تفت همواره رعایت کرده اند برای همین افراد سالخورده و دارای بیماری های زمینه ای در اجتماعات حضور نمی یابند.
,
 
,
در این زمینه نیاز است همان گونه که برای اصناف، صنایع و ... بازرسانی تعیین می شوند تا رعایت شیوه نامه های بهداشتی را بررسی کنند برای رعایت شیوه نامه بهداشتی برگزاری عزاداری ها نیز بازرسانی تعیین شود.
,
 
,
تجربه این امر را می توان در برگزاری مراسم شب های قدر و اقامه نمازجمعه ها مشاهده کرد، شب های قدر که نگرانی حضور جمعیت زیاد وجود داشت ولی دیده شد مردم رعایت کردند و در خانه قرآن به سر گرفتند و تعدادی هم که مراسم حضور یافتند شیوه نامه ها را رعایت کردند و یا نمازجمعه هایی که گاهاً تا هزارنفر برپا می شد در ایام کرونا بعضاً جمعیت به صد نفر هم نمی رسید و افراد شیوه نامه ها را رعایت کردند و مشکل زا نشد. از این رو به نظر می رسد در محرم افراد به ویژه سالخوردگان و افراد دارای بیماری های زمینه ای رعایت کنند و با جمعیت محدود و رعایت شیوه نامه ها هر یک از هیئت ها در محلی روباز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی می توانند عزاداری کنند.
,
 
,
 فراموش نکنیم که فلسفه جمع شدن برای عزاداری ها جدا از مقدس بودن، این است که یک جمع می تواند حال قلب فرد را منقلب کند و یا به واسطه حضور خوبان مورد عنایت قرار گیرد، موضوعی که در خانه امکان ندارد! نمی توان فضای معنوی هیئت را در خانواده محصور ساخت و شاید این امکان بر هر کس وجود ندارد که به صورت فردی یا خانوادگی به عزاداری بپردازد. 
,
 سلامت جسم مردم مهم است ولی مهمتر از آن اتخاذ تدابیری برای سالم ماندن توأمان جسم و روح مردم است!
,

حمیدرضا پهلوان باقری

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه