اخبار داغ

کارشناس ارشد کشاورزی مطرح کرد؛

تامین تمام قد منافع دلالان در سایه اجرای مدل غیر رسمی کشاورزی قراردادی

تامین تمام قد منافع دلالان در سایه اجرای مدل غیر رسمی کشاورزی قراردادی
ذبیح الله سالخورده گفت: مدل غیر رسمی کشاورزی قراردادی سالها است که در کشور ما اجرا می شود، این قرارداد علاوه بر اینکه بین کشاورز و خریدار(دلالان) منعقد می شود و تمام قد منافع دلالان را تامین می کند تا کشاورز، بین کشاورز و دولت نیز وجود داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذبیح الله سالخورده کارشناس ارشد کشاورزی در ارتباط با جزئیات طرح کشاورزی قراردادی به خبرنگار راه آرمان گفت: کشاورزی قراردادی یک برنامه ملی در سطح وزارت جهاد کشاورزی است و این سازمان نقش پیشنهادی در اجرای آن را دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی افزود: اگر بخواهیم به سابقه این طرح بپردازیم، حدود ۲ دهه پیش برای اولین بار در سال۲۰۰۱ میلادی توسط سازمان فائو این طرح ارائه شد و البته پیش از این در سال ۱۹۵۰ در آمریکا اجرا شده بود.

,

کشاورزی قراردادی، طرحی که مسئولان تاکنون در اجرای آن ناکام مانده اند

, کشاورزی قراردادی، طرحی که مسئولان تاکنون در اجرای آن ناکام مانده اند, کشاورزی قراردادی، طرحی که مسئولان تاکنون در اجرای آن ناکام مانده اند,

این کارشناس ارشد کشاورزی بیان کرد: طرح کشاورزی قراردادی در ایران به طور رسمی در چند سال گذشته در حد اظهار نظر و پیشنهاد مطرح و به مرحله اجرا نرسیده است.

,

سالخورده مطرح کرد: به عبارت دیگر کشاورزی قراردادی از نظر حقوقی به معنی عقد پیمان و توافق الزام آور میان اشخاص یا نهادهای حقوقی است که در آن حقوق و تکالیف طرفین تعیین می شود، حال این قرار داد می تواند شفاهی یا مکتوب باشد.

,

وی یادآور شد: کشاورزی قراردادی، سیستم تولید در کشاورزی است که در این طرح توافقی بین خریدار و کشاورز انجام می شود و در این قرار داد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر خواهد شد.

,

تولید غذا و صادرات آن، پایه های تجارت استراتژیک در کشاورزی هستند

, تولید غذا و صادرات آن، پایه های تجارت استراتژیک در کشاورزی هستند, تولید غذا و صادرات آن، پایه های تجارت استراتژیک در کشاورزی هستند,

این کارشناس ارشد کشاورزی ابراز کرد: در تعریف بین المللی این طرح ۲ رکن اساسی تولید غذا و صادرات آن بعنوان تجارت استراتژیک وجود دارد.

,

سالخورده عنوان کرد: حال باید منتظر ماند و دید که آیا منظور وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزی قراردادی اجرای ۲ رکن اساسی در تعریف بین المللی است یا خیر؟

,

پنج مدل دسته بندی جهانی برای اجرای طرح کشاورزی قرار دادی وجود دارد که در ادامه مطلب به تشریح موارد مذکور می پردازیم.

,

وی ادامه داد: در مدل کشاورزی قراردادی غیر رسمی، قراردادی رسمی بین کشاورز و خریدار منعقد نمی‌شود و عمل به قرارداد از نظر قانونی الزام‌آور نیست، معمولاً مجموعه‌های کوچک در ارتباط با کشاورزان بر اساس این روش تعامل می‌کنند.

,

تامین تمام قد منافع دلالان در سایه اجرای مدل غیر رسمی کشاورزی قراردادی

, تامین تمام قد منافع دلالان در سایه اجرای مدل غیر رسمی کشاورزی قراردادی, تامین تمام قد منافع دلالان در سایه اجرای مدل غیر رسمی کشاورزی قراردادی,

این کارشناس ارشد کشاورزی اذعان کرد: نمونه این قرارداد سالها است که در کشور ما اجرا می شود، این قرارداد علاوه بر اینکه بین کشاورز و خریدار(دلالان) منعقد می شود و تمام قد منافع دلالان را تامین می کند تا کشاورز، بین کشاورز و دولت نیز وجود داشته است.

,

سالخورده گفت: به عنوان مثال خریدهای تضمینی سیب و زمینی، پیاز و گندم بیشتر منافع دولت بر مبنای افزایش سطح زیر کشت و عملکرد را برآورده کرده و موفقیت این طرح ناچیز است.

,

وی افزود: در مدل کشاورزی قراردادی واسطه‌ای خریدار مستقیماً با کشاورز قرارداد منعقد نمی‌کند بلکه با افراد یا مجموعه‌هایی قرارداد می‌بندد که آن‌ها با کشاورز در تعامل هستند.

,

این کارشناس ارشد کشاورزی توضیح داد: به نظر می رسد در این مدل شرکت های بزرگ بازاریابی جهت مذاکره با افراد معین هر منطقه وارد مذاکره می شوند و سپس قراردادهایی به صورت کتبی یا شفاهی منعقد می شود.

,

سالخورده تاکید کرد: در نهایت آن شخص معتمد با کشاورز وارد مذاکره می شود، در اجرای این مدل در کشور ما مشخص است که قرار داد الزام آوری بین کشاورز و معین منطقه مکتوب نخواهد شد و معمولا معتمد بر اساس اما و اگرها اقدام به بستن قرارداد شفاهی می کند.

,

شرایط نامناسب اقتصادی، تامین نهاده های کشاورزی را مختل کرده است

, شرایط نامناسب اقتصادی، تامین نهاده های کشاورزی را مختل کرده است, شرایط نامناسب اقتصادی، تامین نهاده های کشاورزی را مختل کرده است,

وی افزود: مدل متمرکز شکل مرسوم کشاورزی قراردادی است، در این مدل یک خریدار با صدها کشاورز قرارداد منعقد کرده و طبق قرارداد، طرفین ملزم به اجرای تعهداتی هستند؛ به عنوان مثال در بعضی از قراردادها تأمین نهاده‌ها (بذر، نهال، کود و سم) به عهده خریدار است.

,

این کارشناس ارشد کشاورزی متذکر شد: به نظر می رسد با توجه به شرایط بد اقتصادی کشاورزان و افزایش قیمت نهادهای کشاورزی مدل متمرکز شاید اولین و محتمل ترین گزینه برای منطقه ما باشد به شرط تنظیم قرارداد مکتوب و تضامین محکم برای طرفین و در صورتی که تعهدات الزام آور قانونی برای طرفین اجرا شود.

,

سالخورده بیان کرد: مدل وضعیت هسته‌ای همانند مدل متمرکز است و تنها تفاوت آن در این است که خریدار، خود نیز زمین‌هایی برای کشت محصول دارد؛ که کاربرد این اراضی آموزش فرآیند کشاورزی به کشاورزان تحت قرارداد و تضمین نهاده‌های تولید است.

,

وی ادامه داد: در قرارداد چندطرفه به جز خریدار و کشاورز، نهادهای دولتی یا خصوصی دیگری نیز در قرارداد حضور دارند و هر نهاد تعهدات و منافعی از حضور در قرارداد دارد.

,

اجرای مدل چند طرفه کشاورزی قراردادی راهکار متناسب با شرایط منطقه

, اجرای مدل چند طرفه کشاورزی قراردادی راهکار متناسب با شرایط منطقه, اجرای مدل چند طرفه کشاورزی قراردادی راهکار متناسب با شرایط منطقه,

این کارشناس ارشد کشاورزی تشریح کرد: در این مدل شرکای مختلف، هر یک خدمت یا نهاده‌ای را به عنوان آورده خود در قرارداد مشخص می‌کند و به میزان آورده خود از سود محصول نهایی سهم مشخصی می‌برد.

,

سالخورده عنوان کرد: مدل چند طرفه کشاورزی قراردادی هم می تواند برای منطقه مفید واقع شود اما معمولا با توجه به اینکه دارای اضلاع متفاوتی است نیازمند تیم خبره در جهت تنظیم قرارداد است تا در زمان بحران و ایجاد خسارت وظایف هر یک از طرفین واضح و مشخص در قرارداد مکتوب شده باشد و در سریعترین زمان ممکن طرفین به حقوق خود دسترسی پیدا کنند.

,

وی یادآور شد: تا کنون از مدل مورد تائید وزارت جهاد کشاورزی رونمایی نشده است تا بتوان اظهار نظر درستی پیرامون آن انجام داد.

,

این کارشناس ارشد کشاورزی ابراز کرد: اگر بخواهیم با نگاه بدبینانه و بر اساس سوابق قراردادهای شفاهی سابق دولتی و بخش خصوصی با کشاورزان به این موضوع نگاه کنیم این طرح را باید از پیش شکست خورده تلقی کنیم.

,

کشاورزی قراردادی راه گریز کشاورزان برای جبران کمبود نقدینگی

, کشاورزی قراردادی راه گریز کشاورزان برای جبران کمبود نقدینگی, کشاورزی قراردادی راه گریز کشاورزان برای جبران کمبود نقدینگی,

سالخورده تاکید کرد: اگر با نگاه خوش بینانه در اجرای تعهدات به این قرارداد بنگریم، باید گفت بزرگترین چالش کشاورزان ما در حال حاضر کمبود نقدینگی در تامین نهادها، بازاریابی و بسته بندی نامناسب است.

,

وی افزود: در صورت موقعیت شناسی دقیق منطقه از نظر فرهنگی، جامعه شناسی، سطح زیر کشت، کیفیت محصولات، سود و زیان مشارکتی در قالب یک قرار داد مکتوب الزام آور و شفاف که می تواند بین کشاورز، خریدار و دولت بسته شود، ریسک کشاورزان به حداقل ممکن می رسد.

,

این کارشناس ارشد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی با بهره گیری از ظرفیت نخبگان و سازمان های مردم نهاد و پرهیز از شتاب زدگی با اولویت تامین حقوق کشاورزان طرحی را ارائه کرده که زمینه تحول اقتصاد منطقه را بر مبنای توسعه بازار داخلی و خارجی فراهم کند.

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه