اخبار داغ

معاون علمی بنیاد بین المللی غدیر البرز:

اطعام در عید غدیر؛ سنتی که باید احیاء شود/ "کمک مومنانه" جلوه‌ ای از جامعه مهدوی است

اطعام در عید غدیر؛ سنتی که باید احیاء شود/ "کمک مومنانه" جلوه‌ ای از جامعه مهدوی است
حجت الاسلام محمد علی انصاری گفت: مردم متدین و ولایی جامعه ایران در بحث کمک مومنانه خوب درخشیدند و بار دیگر کارنامه زیبا و عالی را در محضر خداوند و امام زمان (عج) رقم زدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مذهبی در گفتگو با "تیتریک" گفت: عید سعید غدیر خم یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان و به  عنوان مهترین رویداد تاریخ اسلام و بارزترین سند حقانیت شیعه در بحث ولایت امامان معصوم (ع) و به طور خاص حضرت علی (ع)  است که نبی مکرم اسلام (ص) آن را در18 ذی الحجة و در سال پایانی عمر شریفشان مطرح کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
حجت الاسلام محمد علی انصاری ادامه داد:  آنچه که حایز اهمیت است اعتبار سند و تواتر رویداد و فرهنگ غدیر، نزد شیعه و اهل سنت است که از مسلمات تاریخ اسلام شمرده شده است.
,
 
,
وی افزود: «غدیر» و «ولایت» محدود به زمان نیست و در ساحت های مختلف زندگی جریان دارد و لازم است بنیادی ترین مسأله اسلام که ولایت باشد، با ابعاد مختلف مورد بحث و تحقیق قرار گیرد و در عرصه های زندگی جریان یابد.
,
 
,
معاون  علمی و پژوهشی بنیاد بین المللی غدیر استان تصریح کرد: اما قصد ما از این نوشتار  بیان یکی از سنت های حسنه در این عیدالاکبر  است که روایات عجیبی را حضرات معصومین (ع) درباره آن نقل کرده اند و آن سنت غذا دادن به افراد یا همان اطعام مومن است  
,
 
,
حجت الاسلام انصاری گفت: امام صادق(ع) فرمودند: "غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج۶ ص ۳۰۳)"
,
 
,
در جای دیگر ایشان فرمودند: "غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است. (مفاتیح الجنان ص۵۰۰) به گونه ای که امام صادق(ع) اصلاً این روز را روز اطعام الطعام نامیدند. (بحار ج۹۵ ص۳۲۳)"
,
 
,
وی ادامه داد: امام صادق(ع) در رابطه با آمرزش گناهان در این روز نیز می فرمایند:" عید غدیر روزی است که خداوند دو برابر تعداد رهاشدگان از آتش جهنم در ماه مبارک رمضان و شب قدر و شب عید فطر از آتش جهنم رها می کند و گناه ۶۰ سال را می بخشد. (بحار ج ۹۴ ص۱۱۹)"
,
 
,
این کارشناس تصریح کرد: همچنین ایشان می فرمایند: «... و انه الیوم الذى اقام رسول الله (ص) علیا(ع) للناس علما و ابان فیه فضله و وصیه فصام شکرا لله عزوجل ذلک الیوم و انه لیوم صیام و اطعام و صلة الاخوان و فیه مرضاة الرحمن، و مرغمة الشیطان. (وسائل الشیعه ۷: ۳۲۸، ضمن حدیث. ۱۲)
,
 
,
امام صادق(ع) فرمود: "عید غدیر، روزى است که رسول خدا(ص)، على(ع) را به عنوان پرچمدار براى مردم برافراشت و فضیلت او را در این روز آشکار کرد و جانشین خود را معرفى کرد، بعد به عنوان سپاسگزارى از خداى بزرگ آن روز را روزه گرفت و آن روز، روز روزه دارى و عبادت و طعام دادن و به دیدار برادران دینى رفتن است. آن روز روز کسب خشنودى خداى مهربان و به خاک مالیدن بینى شیطان است: پس چه نیکوست در این عید بزرگ ضمن تهیه بهترین غذا برای خانواده، مومنین را نیز اطعام دهیم تا این سنت شریف فراموش شده احیا شود."
,
 
,
حجت السلام انصاری تاکید کرد:در حال حاضر  مردم دنیا و همچنین ملت عزیز ایران با  بیماری کرونا روبرو شده اند که باعث ایجاد اختلال در بخش های مختلف جامعه مانند اقتصاد و معیشت برخی مردم شده است که در این باره رهبر معظم انقلاب اسلامی به مشکلات و سخت شدن شرایط زندگی برای برخی افراد جامعه به علت تبعات ناشی از کرونا اشاره کردند و افزودند: افرادی که توانایی و تمکن مالی دارند، فعالیت‌های وسیعی را به‌منظور کمک به نیازمندان آغاز کنند، به‌خصوص که در ایام دهه امامت و ولایت، قرار داریم.
,
 
,
ایشان تاکید کردند: خوب است  یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج) صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه مهدوی را که جامعه ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌وجود آوریم.
,
 
,
وی در خاتمه گفت: و الحمدلله مردم متدین و ولایی جامعه  ایران در بحث کمک مومنانه خوب درخشیدند و بار دیگر کارنامه زیبا و عالی را در محضر خداوند و امام زمان (عج) رقم زدند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
 
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه