اخبار داغ

بلاتکلیفی گریبان گوجه کاران را هم گرفت؛

گوجه‌کاران در انتظار امضای طلایی/ دلال یا دولت؛ پیروز جدال خرید گوجه از کشاورزان کیست؟

گوجه‌کاران در انتظار امضای طلایی/ دلال یا دولت؛ پیروز جدال خرید گوجه از کشاورزان کیست؟
این موضوع که قرار است خریدهای حمایتی از کشاورزان از سر گرفته شود را می‌توان به فال نیک گرفت اما آیا این خریدها و قیمت‌هایی که مشخص می‌شود، دردی از کشاورزان دوا می‌کند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما، داستان گوجه نیز این روزها به سرنوشت سیب زمینی و دیگر محصولات کشاورزی تبدیل شده و کشاورزان را در انتظار تصمیم های سریع و صحیح قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

با وجود اینکه بیش از یک ماه از برداشت گوجه در گلستان می گذرد اما همچنان وضعیت گوجه کاران و خریدهای حمایتی و کارخانجات تبدیلی نابسامان است چرا که این موضوع باعث گله بسیاری از گوجه کاران گلستانی شده است.

,

برخی مدیران سازمان های مرتبط با امور کشاورزی مدعی این موضوع هستند که از ماه ها قبل نامه های اداری را برای جلوگیری از بروز مشکلات امروز صادر کرده اند اما تصمیماتی که در سازمان های مرکزی گرفته می شود مانع برخی از اقدامات در زمینه حمایت از کشاورزان شده است.

,

با توجه به اینکه استان گلستان با تولید 72 نوع محصول ، در زمینه کشاورزی جزو استان های نخست کشور است اما در طول سال چند محصول استان در زمان برداشت کشاورزان را با مشکلاتی در زمینه فروش رو به رو می کند که می طلبد با توجه به شرایط خاص گلستان در زمینه کشاورزی نگاه ها به این استان ویژه تر شود.

,

دلالان نیز شده اند نقش اول داستان های تصمیم گیری های مقطعی،هرگاه اتفاقی برای کشاورزان در زمینه خریدهای حمایتی رخ می دهد دلالان بلافاصله رخ نشان می دهند اما این بار پای دلالان از سرزمین های کشاورزی به برخی کارخانه های صنایع تبدیلی استان نیز باز شده است.

,

قیمت پایین گوجه این روزها به معضل اصلی کشاورزان تبدیل شده و آن ها معتقدند حتی اگر محصول را سر زمین رها کنند ضرر کمتری می بینند تا اینکه بار را به کارخانه ها یا دلالانی که در کنار زمین ها جولان می دهند بفروشند.

,

رهایی محصول تنها چاره گوجه کاران

, رهایی محصول تنها چاره گوجه کاران,

در همین رابطه یک گوجه‌کار گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت فروش این محصول در گفت‌وگو با گلستان ما اظهار کرد: گوجه کیلویی ۴۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‎شود و این رقم برای کشاورز به صرفه نیست چرا که هزینه‎های تولید ما بیش از این مقدار است.

,

, ,

حسینعلی نظری با بیان اینکه در شرایط کنونی امیدمان به برداشت محصول بود که در این ائضاع نابسامان اقتصادی از مشکلات زندگی خود اندکی کم کنیم خاطرنشان کرد: وقتی کشاورز بعد از ماه‌ها زحمت با قیمت خرید ناعادلانه محصول مواجه می‎شود چاره‎ای جز رها کردن محصول در زمین ندارد.

,

وی افزود: وقتی کشاورز شاهد عدم حمایت مسوولان از تولیدات محصولات کشاورزی باشد علاقه‎ای به ادامه تولید نخواهد داشت و این امر بر امنیت غذایی کشور نیز تأثیرگذار خواهد بود.

,

این گوجه‌کار گلستانی تصریح کرد: با وجود اینکه کارخانجات زیادی نیز در استان حضور دارند اما کارخانه‎های رب گوجه‌ فرنگی هم این محصول را از ما خریداری نمی‎کنند و این موضوع باعث می شود در زمان برداشت محصول در بلاتکلیفی به سر ببریم.

,

جولان دلالان در آشفته بازار نظارت

, جولان دلالان در آشفته بازار نظارت,

نظری ابراز کرد: مسوولان باید از تولید و مازاد تولید حمایت کنند به خصوص محصولی همچون گوجه‌ فرنگی که هم خود محصول و هم محصولات فرآوری آن در سبد غذایی اکثر خانواده‎های ایرانی جای دارد اما متأسفانه هنگام برداشت و مواجه شدن با تولید مازاد، گویی مسوولان ما سردرگم‌تر از کشاورزان هستند و نمی‎توانند شرایط را به خوبی مدیریت کنند.

,

وی دلالان را عامل جلوگیری خرید گوجه با قیمت مناسب از کشاورزان دانست و عنوان کرد: دلالان در کارخانه‎های ما نیز ورود پیدا کرده‎اند انگار دستگاهی توانایی برخورد قوی و حذف آنها از بازار محصولات کشاورزی را ندارد که دلالان این چنین در بازار محصولات جولان می‎دهند در واقع اگر نظارت‎ها و برخوردها بیشتر باشد بازار محصولات کشاورزی ما این چنین وضعیت آشفته‎ای نخواهد داشت.

,

پس از گلایه های متعدد کشاورزان و پیگیری های صورت گرفته مشخص شد طبق اعلام سازمان برنامه بودجه و سازمان مرکزی تعاون روستایی ادارات استانی موظف به خرید گوجه در بازه زمانی مشخص بودند که این موضوع نیز از قبل با ادارات استانی هماهنگ نشده بود.

,

از سرگیری مجدد خرید حمایتی گوجه از کشاورزان 

, از سرگیری مجدد خرید حمایتی گوجه از کشاورزان ,

با توجه به شرایط نابهنجار در خرید حمایتی گوجه رخ داد این موضوع گریبان گیر تمام گوجه کاران در نقطه های مختلف کشور شد، پیگیری های ما به کمیسیون کشاورزی مجلس رسید که رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: با رییس سازمان برنامه بودجه کشور، وزیر جهاد و مدیرعامل تعاون روستایی صحبت هایی را انجام داده ایم.

,

, ,

دبیر مجمع نمایندگان گلستان، اظهار کرد: یک مرحله خرید حمایتی از کشاورزان صورت گرفته بود که این موضوع متوقف شد قرار بر این است تامین اعتبار صورت پذیرد و این موضوع از سر گرفته شود.

,

عضو کمیسیون کشاورزی، عنوان کرد: ابتدا تصمیم بر این بود که با کیلویی 250 تومان گوجه را خریداری کنند که این مبلغ برای کشاورز بسیار پایین بود به همین جهت علاوه بر اینکه مبلغ را افزایش دادیم قرار بر این شد با تامین اعتباری که در آینده نزدیک رخ می دهد خرید حمایتی از کشاورزان از سر گرفته شود.

,

استاندار گلستان نیز در سفری که روز گذشته به تهران داشت خبر از تخصیص اعتبار مجدد برای خرید حمایتی گوجه را با نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور داد.

,

خرید جدید نیازمند تخصیص مجدد اعتبار

, خرید جدید نیازمند تخصیص مجدد اعتبار,

مدیر تعاون روستایی گلستان در گفت‌وگو با گلستان ما، گفت: خرید حمایتی گوجه کشاورزان از ۲۳ تیرماه سال جاری آغاز و در ۳۱ تیر ماه کار خرید گوجه به پایان رسید.

,

, ,

نور محمد کوچکی بیان کرد: در این مدت ۱۶ هزار تن گوجه با اعتباری نزدیک به 5 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد و برای خرید مجدد نیاز به اعتبار داریم.

,

هرسال دریغ از پارسال!

, هرسال دریغ از پارسال!,

این موضوع که قرار است خریدهای حمایتی از کشاورزان از سر گرفته شود را می‌توان به فال نیک گرفت اما آیا این خریدها و قیمت‌هایی که مشخص می‌شود، دردی از کشاورزان دوا می‌کند؟

,

با توجه به وقفه ای که در خریدهای حمایتی رخ می دهد تنها فردی که سود می کند دلال و تنها فردی که ضرر می کنند کشاورز است.

,

با توجه به شرایط کشاورزی که گلستان دارد می طلبد مسوولان نگاه ویژه ای در زمینه حمایت از کشاورزان داشته باشند تا اینگونه بلاتکلیفی در خرید و فروش محصول برای آن ها رخ ندهد و کشاورزان در سال جهش تولید انگیزه های خود را برای تامین نیازهای کشور در حوزه امنیت غذایی از دست ندهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه