اخبار داغ

سهمیه آرد نانوایی‌های متخلف، قطع می‌شود؛

کیفیت، حلقه گمشده نان در کردستان/ ۲۶ درصد آرد و نان با استانداردها منطبق نیستند

کیفیت، حلقه گمشده نان در کردستان/ ۲۶ درصد آرد و نان با استانداردها منطبق نیستند
رئیس سازمان صمت کردستان گفت: اگر واحد نانوایی در کردستان کم‌فروشی و گران‌فروشی کرد، واحدش پلمپ می شود تا درس عبرتی برای سایرین شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، سال‌ها مردم کردستان نسبت به بی کیفیت بودن نان که قوت غالب آنهاست، معترض‌ بوده و اکنون هم رضایتی از میزان مرغوبیت آن ندارند ولی بدلایل مختلف از جمله مصرف مداوم و زیاد این ماده غذایی به نداشتن کیفیت آن عادت کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

این عادت و تا حدودی سکوت در مقابل بی کیفیتی نان و همچنین خرید آن به منزله مهر تاییدی بر نحوه تولیدش نیست بلکه دلیل آن به مشکلات و دغدغه‌های بی‌شمار مردم بر می‌گردد که توان و انرژی پرداختن آنها به میزان مرغوبیت قوت غالب‌شان را گرفته است.   

,

دغدغه گرانی و افزایش قیمت‌ها به اندازه کافی زندگی مردم را بویژه در استان‌هایی همچون کردستان که درآمد سرانه آن پایین‌تر از میانگین کشوری است تحت تاثیر قرار داده و حدود پنج ماه نیز اثرات ناشی از شیوع ویروس کرونا به آن اضافه شده است.

,

ظهر روز گذشته جلسه کارگروه اصلاح نظام یارانه آرد و نان در استانداری کردستان مبنی بر قطع شدن سهمیه آرد نانوایی های متخلف برگزار شد.

,

, ,

اکثر مردم کردستان از کیفیت نان ناراضی هستند

, اکثر مردم کردستان از کیفیت نان ناراضی هستند, اکثر مردم کردستان از کیفیت نان ناراضی هستند,

محمد دره‌وزمی اظهار کرد: هیچ وقت در کردستان نان مطلوبی تهیه نشده است و کیفیت نان در این استان غیرقابل قبول است.

,

وی نظارت بر عملکرد خبازی‌ها را در راستای عرضه نان با کیفیت مهم برشمرد و گفت: به ندرت در سنندج نانوایی یافت می‌شود که وزن چانه‌ای برابر با وزن مصوب در  این کارگروه باشد.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان افزود: اتحادیه‌ها مسئول نظارت بر خبازی‌ها و اتاق اصناف متولی این امر است.

,

دره‌وزمی با اشاره به اینکه در اغلب نانوایی‌های استان از آرد لواش برای سنگک و یا بالعکس استفاده می‌کنند که کیفیت نان را کاهش می‌دهد، تاکید کرد: اگر خبازی‌های متخلف برخورد قاطع نشود، بی‌کیفیتی نان همچنان ادامه دارد.

,

وی با بیان اینکه اکثر مردم از کیفیت نان ناراضی هستند، ادامه داد: سلامت مردم با مصرف نان‌های بی‌کیفیت در خطر است، مردم طرفدار نان سفید نیستند بلکه نان مرغوب و سالم باید عرضه شود.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: نارضایتی مردم از کیفیت نان، استفاده از نمک نامرغوب، وزن کم چانه،  شوری نان و دیگر موارد به جد در سطح استان و شهرستان‌ها باید نظارت و پیگیری شود.

,

دره‌وزمی با بیان اینکه ما در سازمان صنعت و معدن باید توان بازدارندگی متخلفین را داشته باشیم خواستار شد اختیار برخورد با متخلف را به این ارگان واگذار کنند.

,

وی تصریح کرد: اگر واحد نانوایی در کردستان کم‌فروشی و گران‌فروشی کرد،  واحدش پلمپ می شود تا درس عبرتی برای سایرین شود.

,

, ,

با نانوایی‌های متخلف، برخورد خواهد شد

, با نانوایی‌های متخلف، برخورد خواهد شد, با نانوایی‌های متخلف، برخورد خواهد شد,

در ادامه خالد جعفری اظهار کرد: با توجه به کارخانه‌های آرد پیشرفته در استان و فاصله کم عدم انطباق با استانداردهای آرد، علی‌رغم اصلاح قیمت نان، تعداد نانوایی‌ها باید اصلاح کنترل و نظارت شوند.

,

وی به مصوبات جلسه گذشته در خصوص کنترل کیفیت نان و آموزش به نانواها گریزی زد و افزود: امروزه استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک برای تولید نان هم اقتصادی‌تر و هم نان با کیفیت‌ بهتری پخت می شود لذا این اصلاحات باید در واحدهای تولید نان انجام شود.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: در تهیه نان و عرضه به مردم باید نظارت‌کافی توسط دستگاه‌های مرتبط صورت گیرد تا نان با کیفیت به دست مصرف کننده برسد.

,

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر وزن نان مجددا کاهش دارد، افزود: سازمان صنعت معدن، تعزیرات و اتاق اصناف مسئول بررسی این امر هستند.

,

وی عدم مطالبه‌گری مردم استان نسبت به حق و حقوق خود را یکی از مشکلات بیان کرد و گفت: اعتراض عمومی می‌تواند کیفیت نان را افزایش دهد.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان خطاب به شهروندان اظهار کرد: نسبت به نانوایی‌های متخلف اعتراض کنید و سیستم اداری موظف است از فرد معترض برای رسیدن به حقوقش حمایت کند.

,

جعفری با اشاره به اینکه با نانوایی‌های متخلف برخورد خواهد شد، عنوان کرد: از این به بعد در هر نانوایی که تخلف در خصوص وزن چانه، قیمت و عدم انطباق آرد با نوع نان مشاهده شود سهمیه آرد آن واحد قطع می‌گردد.

,

وی در پایان بر اصلاح کیفیت نان در استان تاکید کرد و گفت: برخورد با متخلف در راستای حفظ شان مصرف‌کنندگان و نهادینه شدن عرضه نان با کیفیت ضروری است.

,

, ,

۲۶ درصد آرد و نان کردستان با استانداردها منطبق نیستند

, ۲۶ درصد آرد و نان کردستان با استانداردها منطبق نیستند, ۲۶ درصد آرد و نان کردستان با استانداردها منطبق نیستند,

شهلا حسن‌زاده هم اظهار کرد: طی چهار ماهه اول امسال ۲۶ مورد نمونه‌برداری از واحدهای تولید آرد و نان در استان انجام شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: طی نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی آرد و  نان استان، ۷۵ درصد کل نمونه‌ها منطبق و ۲۶ ورصد با استاندارها نامنطبق بوده است.

,

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد کردستان گفت: در مدت زمان یادشده ۱۵ مورد ارزیابی از سیلو و ۱۷ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی انجام شده است.

,

حسن‌زاده با بیان اینکه طی ۲۹ گشت بازرسی کارشناسان این اداره کل، ۱۷۸ مورد از واحدهای عرضه آرد در استان بازرسی شده است.

,

وی استفاده از نمک غیراستاندارد، کیفیت پایین آرد و استفاده از آرد غیرمرتبط با پخت انواع نان، عدم رعایت اصول بهداشتی و استفاده از جوش شیرین در برخی واحدهای صنفی تولید نان را از جمله موارد شناسایی شده در نانوایی‌های استان اعلام کرد.

,

معاون ارزیابی انطباق اداره‌کل استاندارد کردستان با بیان اینکه تعداد عدم انطباق در زمینه فاکتور موثر بر کیفیت آرد در ۴ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است، افزود: امسال در ۲۶ نمونه ارزیابی‌شده، پنج مورد میزان پروتئین، یک مورد خاکستر و یک مورد گلوتن آرد پایین بوده است.

,

حسن‌زاده تصریح کرد: هر واحد نانوایی باید یک مدیر کنترل کیفی برای نظارت بر کیفیت نان داشته باشد.

,

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه گفت: در سال جاری ۵۴ مورد بازرسی و ۵۵ مورد نمونه‌برداری از کارخانجات آرد استان انجام شده که از این تعداد ۹۰ درصد با استانداردها انطباق و ۶ مورد نامتطبق بوده است.

,

سعیدی افزود: از لحاظ شاخص‌های ایمنی آرد ۸۸ درصد انطباق وجود دارد.

,

وی به بررسی شاخص‌های ایمنی آردو نان در استان گریزی زد و گفت: اصلاح الگوی مصرف نان در نانوایی‌ها و ارتقای سطح کارخانجات آرد از نظر پیش‌نیازی و شرایط رعایت بهداشتی از جمله این شاخص‌ها است.

,

, ,

آزمایشگاه پخت نان، حلقه مفقوده کارخانه‌ تولید آرد است

, آزمایشگاه پخت نان، حلقه مفقوده کارخانه‌ تولید آرد است, آزمایشگاه پخت نان، حلقه مفقوده کارخانه‌ تولید آرد است,

جمال صالحی هم اظهار کرد: نان یک مواد غذایی پیچیده و مستلزم رعایت فرایند اصول تهیه است.

,

وی بیان کرد: در استان کردستان جهت ارتقای کیفیت آرد این اختیار به کارخانه‌ها واگذار شده که در خصوص خرید گندم آزاد هستند از هر نقطه‌ای که مایلند گندم خریداری کنند.

,

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کردستان گفت: مهم‌ترین عامل کیفیت، رقابت است امادر  ارتباط با مصرف آرد و گندم یک روش علمی را می‌طلبد که در این رابطه خبازی‌ها یک فرمول مشترک برای خمیرگیری ندارند.

,

صالحی در ادامه آزمایشگاه پخت نان را حلقه مفقوده در کارخانه‌ تولید آرد بیان کرد و گفت: برای مصرف هر نوع آردی روی کیسه آن باید یک فرمولاسیون جهت پخت نان مرتبط با آرد وجود داشته باشد.

,

وی عدم حضور کارفرماها در واحدهای خبازی را عمده‌ترین مشکل این حوزه عنوان کرد و گفت: در سنندج اغلب خبازی‌ها اجاره‌ای است و خود کارفرما در واحد نانوایی حضور ندارد.

,

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کردستان، با بیان اینکه عدم آرد متناسب با نوع پخت و نان به کرات مشاهده می‌شود افزود: از آرد سنگگ برای لواش یا بربری و بالعکس استفاده می‌شود.

,

صالحی افزود: در سطح خبازی‌ها فرایند تخمیر و خمیرگیری انجام نمی‌شود که این امر منجر به تولید و عرضه نان نامرغوب در سنندج شده است.

,

وجود مشکل تا زمانی که مورد پذیرش قرار نگیرد برای برطرف کردن آن هم نمی‌توان راهکاری را یافت بنابراین همچنان مساله به قوت خود باقی خواهد ماند و بی‌کیفیت بودن نان در کردستان هم یکی از این موارد است که نهادهای مرتبط دلیل آن را مدام بین یکدیگر پاسکاری می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه