اخبار داغ

دولت چه وظایفی در برابر حمل و نقل عمومی دارد؟

معیشت کامیون داران در سربالایی مشکلات اقتصادی/ کامیون هایی که صرفا برای اقساط بانکی کار می کنند

معیشت کامیون داران در سربالایی مشکلات اقتصادی/ کامیون هایی که صرفا برای اقساط بانکی کار می کنند
به نظر می رسد سوای تمام راهکارها و بسته های حمایتی که برای کم کردن مشکلات رانندگان نیاز است؛ باید ساز و کار تامین قطعات برای کامیونداران و همچنین تسریع در نوسازی انجام گیرد تا با حذف واسطه ها نزدیکی درآمد و هزینه را از بین برده و قدم اول در حل مشکلات آن ها براورده شود؛ این اقدام با ورود دولت با ارائه راهکارها و برطرف کردن گره ها امکان پذیر است، البته در اقتصاد آن چه مرسوم دولت است و به عنوان راهکارهای دستوری اقتصادی شناخته می شود، اینجا هم کاربردی نداشته و راهگشا نخواهد بود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ یکی از عوامل مهم در هر جامعه که حتی فراتر از مرزهای جغرافیایی به آن نگاه می شود و شاید عجین شدن با صنعت به معنای حساسیت آن است حمل و نقل است که شاید از دیرگاه نقش مهم را ایفا می کرده است اما امروز این نقش پررنگ تر و برجسته تر و تاثرات آن بیشتر احساس می شود و از طرفی لنگ زدن این صنعت حتی در کوتاه مدت تاثیرات بلند مدت و گاهاَ غیر قایل جبران را در پی خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در مرزهای جغرافیایی شاید حمل و نقل برای عموم مردم ملموس تر باشد اما در فراتر از آن و پای صادرات و واردات به حساب می آید و آورده و محصول هر چند خواهان داشته باشد و یا مورد نیاز قرار گیرد اما حمل و نقل نتواند این اتفاق را مدیریت و انتقال دهد، کاری انجام نشده و نیازی بر طرف نشده است.

,

البته حمل و نقل به شکل های مختلف آبی، هوایی، ریلی و جاده ای انجام می شود که در این سوال ها تلاش شدهاست بخش عظیم فعالیت حمل و نقل جاده ای به شکل های دیگر منتقل شود که خصوصاً در این امر حمل و نقل ریلی پرچم دار و در دسترس قرار گرفتن آن مسیر موفق تری ترسیم و انجام شده است و امروزی برخی از تولیدهای تناژ دار ریل را به نزدیکی تولید خود برده و یا بر اساس این نیاز اقدام به تاسیس کرده اند.

,

اما هر آنچه تلاش شده است تا سهم حمل و نقل جاده ای در این میان کم شود اما گویی قطره ای است که از دریا کم شده و همچنان این حمل و نقل جاده ای است که به عنوان یک عامل تاثیر گذار در بازار  نقش ایفا می کند؛ عاملی که هر چه با بحران های اقتصادی رو به رو می شویم اهمیت نقش آن پر رنگ تر دیده می شود.

,

در ایران نیز نقش حمل و نقل جاده ای که عموماً وسایل نقلیه باری و رانندگان در اجرا و پیشبرد آن نقش دارند، اهمیت ویژه داشته و با توجه به تنوع فصلی در نقاط مختلف و همچنین پهناوری و جدایی صنعت و کشاورزی و اقلیم های متفاوت با رویکردهای متفاوت در بازه های زمانی نقش دو چندان آن قابل چشم پوشی نیست؛ در کشور ما ورود به حمل و نقل و کار در آن به عنوان یک راننده در 10 سال گذشته به عنوان یک شغل خاص به حساب آمده و در کنار سختی کار بالا به عنوان یکی از شغل های پر درآمد کشور به حساب می آمده است.

,

اما به مرور و با کم و کیف متفاوت این شغل علاوه بر آن که سختی خود را حفظ کرده از لحاظ درامدی افت کرده است و البته امروز با مشکلات مختلف رو به رو شده است؛ مشکلاتی که خرج و دخل این شغل را وصله های ناجور کرده است و برای قشر رانندگان صرفه اقتصادی را به صفر و یا حتی در وهله های منفی کرده است.

,

*هشدار نماینده اصفهان از التهابی که ممکن است برخی زمانی ک منافع نادرستشان به خطر می افتد، ایجاد کنند

, *هشدار نماینده اصفهان از التهابی که ممکن است برخی زمانی ک منافع نادرستشان به خطر می افتد، ایجاد کنند, *هشدار نماینده اصفهان از التهابی که ممکن است برخی زمانی ک منافع نادرستشان به خطر می افتد، ایجاد کنند,

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: لاستیک با ارز ترجیحی دوباره توزیع می شود و نرخ قبلی برگشته است ضمن اینکه  نرخ کرایه بار  تن بر کیلومتر با توجه به اینکه تامین لاستیک با ارز نیمایی تغییر کرده، افزایش داده شده است؛ آن چه که در کلیت آن باید از سوی وزارت راه  در بحث حمایت کامیون داران انجام می شده؛ در حال انجام است.

,

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید که از پایانه امیر کبیر داشته است،  بیان کرد: در جزئیات مشکلاتی  مانند مسائل بهداشتی  وجود دارد که تذکرات داده و قول بر طرف کردن آن داده شده است؛ البته در این موضوع حرکت هایی در ناراضی سازی کامیون داران و ایجاد مشکل داریم و کارهایی که به شکل جدی و بزرگ از دست راهداری بر می آمده انجام شده و می شود و در این قضیه بایدامکانات و منابع موجود را ببینیم و بر این اساس قضاوت کنیم.

,

وی با بیان اینکه باید حداقل امکانات رفاهی در پایانه فراهم باشد، افزود: اعلام بار به شکل عادلانه نیز یکی از نیازهاست و همچنین جمع کردن دلال بازی در دادن و گرفتن بار هم یکی از مطالبات رانندگان است و نمایندگان نیز به جد آن را پیگیری می کنند.

,

طغیانی بیان کرد: نگرانی جدی ما این است که وقتی وزارت راه وارد جمع کردن دلال ها می شود و دلال ها از منافعی محروم می شوند،  شروع می کنند جو را خراب کنند که باید هوشیار باشیم، چرا که در این تغییرات منافع افرادی که متاسفانه به شکل نادرست منتفع بودند به خطر می افتد؛ باید هوشیار باشیم تا  اسیر التهاب آفرینی این گروه نشویم.

,

*میزان باری که وجود دارد با راننده ای که مشغول کار است، همخوانی ندارد

, *میزان باری که وجود دارد با راننده ای که مشغول کار است، همخوانی ندارد, *میزان باری که وجود دارد با راننده ای که مشغول کار است، همخوانی ندارد,

, ,

علی الماسی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: در سال های اخیر هزینه های خودرو بسیار افزایش پیدا کرد و هر بار لوازم و قطعات با یک قیمت فروخته می شود؛ قیمت های که با درآمد اصلاً همخوانی ندارد.

,

این راننده کامیون تصریح کرد: در برخی مسیرها کرایه هایی قیمت گذاری می شود و گاهی راننده هم مجبور است این بار را بزند که اصلاً با قیمت های واقعی تناسب ندارد، اما چون بار کم است و راننده زیاد، مجبور به انجام این کار هستیم.

,

وی با اشاره به اینکه قیمت خود ماشین نیز بسیار افزایش پیدا کرده است، گفت: میزان باری که وجود دارد با راننده ای که مشغول کار است، همخوانی ندارد و در برخی شهرها باید حتی روزها در صف بار باشیم و در آخر هم چون به اصطلاح دست زیاد است، با قیمت معقولی بار نمی زنیم.

,

الماسی گفت: تهیه لاستیک و روغن هم یک دغدغه های ماست چرا که هر بار که برای خرید می رویم گران تر شده و حتی گاهی یک برند که مصرف می کنیم در بازار کمیاب می شود.

,

* از رانندگان آن طور که لازم است، حمایت نمی شود

, * از رانندگان آن طور که لازم است، حمایت نمی شود, * از رانندگان آن طور که لازم است، حمایت نمی شود,

حیدر توسلی یکی دیگر از رانندگان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: شغل رانندگی با سختی کار زیادی همراه است و یک شغل تاثیر گذار بوده که حتی یک روز هم اگر رانندگان نتوانند کار کنند، کشور دچار مشکل می شود اما آن طور که لازم است از این شغل حمایت نمی شود.

,

وی افزود: یک راننده هم سرمایه خود را به کار گرفته و هم یک کار پر خطر را انجام می دهد اما در نهایت شاید برداشت این راننده حتی یک سوم سرمایه اش هم نباشد، که باید فکری برای آن کرد.

,

توسلی ادامه داد: رانندگان در این روزها با توجه به اوضاع اقتصادی نیاز به بسته های حمایتی دارند، خصوصاً برای لوازم یدکی و لاستیک تا بخشی از مشکلات آن ها کاهش یابد و از طرفی نیاز دارند در نرخ کرایه ها هم باز نگری شود؛ ما نمی گوییم کرایه کم است اما به هر حال باید درآمد و هزینه جور بیاید؛ اگر امکان افزایش قیمت نیست باید هزینه ها برایمان کم شود که ما هم بتوانیم از کاری که می کنیم پولی در بیاوریم.

,

حیدر توسلی بیان کرد: بسیار از مشاغل در بانک ها می توانند وام بگیرند، اما رانندگان کم پیش می آید که از این خدمات بهره مند باشند.

,

*عمر بالای کامیونت ها یکی از چالش های حمل و نقل 

, *عمر بالای کامیونت ها یکی از چالش های حمل و نقل , *عمر بالای کامیونت ها یکی از چالش های حمل و نقل ,

حسین حسینی یکی دیگر از رانندگانی است که از مشکلات خود در گفت و گو با خبرنگار  خبرنگار صاحب نیوز می گوید: یک ماه کار می کنیم و در آخر ماه باید یک پولی روی آن چه کار کردیم قرار دهیم و هزینه ها را بپردازیم، برخی از رانندگان که قسط بدهکار نیستند رغبتی برای کار نشان نمی دهند اما بقیه مجبور هستند.

,

وی افزود: خیلی از لاستیک می شنوید اما بسیاری از لوازم یدکی دیگر نیز به همین اندازه افزایش قیمت داشته اند و تعمیرات ساده ماشین هم به راحتی به چند میلیون میرسد در حالی که قبلاً تعمیرات اساسی را با چند میلیون انجام می دادیم.

,

حسینی ادامه داد: بسیاری از همکاران من ماشین هایی دارند که عمر بالا دارد، اما توان تعویض آن را ندارند که این ماشین ها و کامیونت هم در آلودگی و هم در رفاه راننده و هم در صرفه اقتصادی تاثیر گذار است.

,

این راننده گفت: یکی دیگر از مشکلات که برای رانندگان وجود دارد پیدا کردن بار است، که نیاز به یک سامانه است که ضابطه مند این کار انجام شود و همچنین گرفتن کرایه هم در برخی اوقات مشکلی است که علی رغم اینکه باری را به محلی بردیم اما پرداخت کرایه ما با تاخیر و یا حتی وصول آن برای ما سخت می شود.

,

در شرایط کنونی به نظر می رسد بیش تر از پیش نیاز است به قشر راننده توجه شود و مشکلات آن ها با راهکارهای خوبی همراه باشد، تا چرخ کامیون ها در کنار چرخ زندگی رانندگان بچرخید.

,

به نظر می رسد سوای تمام راهکارها و بسته های حمایتی که برای کم کردن مشکلات رانندگان نیاز است؛ باید ساز و کار تامین قطعات برای کامیونداران و همچنین تسریع در نوسازی انجام گیرد تا با حذف واسطه ها نزدیکی درآمد و هزینه را از بین برده و قدم اول در حل مشکلات آن ها براورده شود؛ این اقدام با ورود دولت با ارائه راهکارها و برطرف کردن گره ها امکان پذیر است، البته در اقتصاد آن چه مرسوم دولت است و به عنوان راهکارهای دستوری اقتصادی شناخته می شود، اینجا هم کاربردی نداشته و راهگشا نخواهد بود

,

البته اقدامت خوبی نیز در این زمینه انجام گرفته است که می تواند نوید روزهای بهتر را برای این قشر به ارمغان بیاورد و در مقابل رانندگان هم به عنوان قشری که همیشه دشمن سعی داشته با نفوذ و نفوذی ها رفتارهایی را رقم بزند و از مطالبات آن ها سو استفاده کند، هوشیار باشند و البته این هوشیاری در بین این قشر زحمتکش همیشه بوده است.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه