اخبار داغ

یک معادله و چند مجهول موسسات کاریابی؛

حکایت دفاتری که بیکاران را سرِکار می‌گذارند! / جیبِ پُر کاریابی‌ها و سرِ بی‌کلاهِ کارجویان

حکایت دفاتری که بیکاران را سرِکار می‌گذارند! / جیبِ پُر کاریابی‌ها و سرِ بی‌کلاهِ کارجویان
عدم نظارت مناسب بر فعالیت دفاتر کاریابی و نارضایتی جویندگان کار، فعالیت آنها را زیر سوال برده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصادنیوز ,  موسسات کاریابی، یک نام آشنا برای جوانان جویای کار است؛ آنهایی که با هزار امید و بعد از هزار راه رفته و به در بسته خورده برای پیدا کردن کار به این مراکز پناه می‌برند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصادنیوز ,

به هرحال یکی از راه‌های ورود جویندگان کار به ویژه جوانان به عرصه ی بازار کار همین استفاده از موسسات کاریابی است. دراین بین، رجوع به دفاتر کاریابی به عنوان بازوان اجرایی وزارت کار و شناسایی فرصت های شغلی یکی از مسیرهای مناسبی در کاهش هزینه های جستجوی شغل محسوب می شود.

,

موسسات کاریابی با دریافت اطلاعات یا همان رزومه ی اشخاص و با توجه به مهارت های فردی فرصت هایی را که با آن مهارت متناسب بوده را به عنوان یک حلقه اتصال معرفی کرده و به این ترتیب می‌توانند، نقش موثری را دراین زمینه ایفا کنند.

,

آنچه که مشخص است این است که در این سالها که کرمانشاه همواره جزو اولین رده‌های بیکارترین استانهای کشور بوده است این مراکز هم درامدزایی خوبی داشته‌اند، اما آنچه که مبهم می‌ماند بازدهی و خروجی افراد مشغول به کار شده توسط این مراکز است.

,

قاعدتا برای اینکه بفهمیم همه ی مراجعه کنندگان به این دفاتر، شغلی نصیب شان شده باشد یا نه؟ باید آمارها را بررسی کرد که متاسفانه هیچ آماری از بازدهی این مراکز هیچگاه توسط هیچ مرجعی در استان اعلام نشده است.

,

کارهای با حقوق کم و بدون بیمه!

, کارهای با حقوق کم و بدون بیمه!,

یکی از جوانان جویای کار که در این مراکز برای پیدا کردن یک کار مناسب ثبت نام کرده است می‌گوید حدود یک سال و نیم است که در دو کاریابی ثبت نام کرده به امید اینکه یک کار آبرومند و مرتبط با رشته تحصیلی‌اش پیدا کند.

,

وی که مدرک تحصیلی کارشناسی هم دارد و از یکی از دانشگاه های معتبر فارغ التحصیل شده بود، در مورد اینکه در این مدت هیچ کاری به او پیشنهاد شده یا نه می‌گوید چند بار معرفی شده به بنگاه‌های اقتصادی اما یا حقوقشان کمتر از حداقل حقوق اداره کار بوده و یا بدون هیچ بیمه و مزایایی بوده اند.

,

البته این موضوع مورد اعتراض اکثر ثبت‌نام‌کنندگان در این مراکز است و یکی از چالش‌ها و دلایل اصلی عدم بازدهی و کارایی آنها محسوب می‌شود که با توجه به اینکه زیر نظر اداره کار فعالیت می‌کنند اما پیش پا افتاده ترین قوانین آنها یعنی حداقل حقوق و بیمه را رعایت نمی کنند!.

,

این یعنی یا بازرسی‌ها مشکل دارد یا این مراکز این موارد را از چشم بازرسان مخفی می‌کنند که در هر صورت یک نقص بزرگ در کار این مراکز به شمار می‌آید.

,

عدم تعهد برای ادامه کار در شغل‌های پیشنهادی مراکز کاریابی

, عدم تعهد برای ادامه کار در شغل‌های پیشنهادی مراکز کاریابی,

یکی دیگر از کارجویان این مراکز به وعده‌های خوش آب و رنگ این مراکز اشاره می‌کند و می‌گوید این مراکز فقط امید واهی می‌دهند به جویندگان کار و آنها را سرِکار می‌گذارند تا از این آب گل آلود بیکاری ماهی بگیرند و کاسبی کرده باشند.

,

این جوان بیکار که از این مراکز ناامید شده بود،عدم تعهد برای ادامه ی کار که در برخی از موارد حتی به یک سال هم طول نمی کشد را از موانع پذیرش شغل‌های پیشنهادی از سوی کاریابی ها می‌داند و از معرفی اش به کارهایی می‌گوید که حتی به 6 ماه هم نرسیده است!

,

جوان دیگری می‌گوید که برخی از مراکز عملا به سودجویی روی آورده اند و با دریافت حق‌الزحمه ای برای ثبت نام متقاضیان کار، در عمل هیچ فرصت شغلی را به جوانان جویای کار معرفی نمی‌کنند.

,

آماری از تعداد افراد معرفی‌شده توسط کاریابی‌ها به بازار کار در دست نیست!

, آماری از تعداد افراد معرفی‌شده توسط کاریابی‌ها به بازار کار در دست نیست!,

حسن عزیزی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در سطح استان کرمانشاه ۱۴ مرکز کاریابی وجود دارد که پنج مرکز آن در شهر کرمانشاه قرار دارد.

,

وی افزود: این مراکز جویندگان کار در رشته ها و تخصص های مختلف را بر اساس قوانین و مقررات مربوط به دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی غیر دولتی ثبت نام کرده و در قالب فرصت‌های شغلی کسب شده توسط این مراکز متناسب با رشته تحصیلی و تخصص مربوطه به کارفرمایان متقاضی نیروی کار معرفی می‌کند.

,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: نظارت بر این مراکز از طریق انجام بازرسی‌های دوره‌ای اعمال می‌شود.

,

عزیزی با بیان اینکه در سطح استان کرمانشاه مراکز کاریابی فاقد مجوز نداریم، تصریح کرد: این مراکز به نسبت شرح وظایف، دامنه فعالیت و امکانات موجود مثمرثمر بوده اند.

,

وی با اشاره به اینکه آماری از تعداد افراد معرفی شده به بازار کار در دست نیست، عنوان کرد: عمدتاً متقاضیان بازار کار دارای مدارک کارشناسی هستند.

,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: مشاغل خدماتی و فنی عموما مورد نیاز بازار کار است.

,

بر اساس این گزارش،  ضعف مدیریتی و نظارتی و عدم بکارگیری قوانین بازدارنده دست به دست هم داده تا کاریابی ها به جای ارائه و شناسایی فرصت های شغلی، بعضا تنها به فکر درآمد بوده و ماه ها و حتی سال ها در انتظار کسب شغل افراد را معلق نگاه دارند.

,

به نظر می‌رسد که توجه و لزوم بکارگیری و دقت به قوانین مربوط به کار و اموراجتماعی، یکی از بهترین راه حل ها برای افزایش نقش موثر کاریابی هاست.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه