اخبار داغ

یک استاد دانشگاه:

دچار خلاء قانونی و تئوریک در حوزه رسانه هستیم

دچار خلاء قانونی و تئوریک در حوزه رسانه هستیم
رضا واعظی با بیان اینکه ما در حوزه رسانه دچار خلاء قانونی و تئوریک هستیم، گفت: هیچ نظام رسانه ای شفاف و روشنی مبتنی بر مبانی اعتقادی، ملی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در کشور ما وحود ندارد و کمترین انتظار جامعه رسانه ای و خبرنگاران داشتن حداقل یک قانون شفاف و روشن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛  ۱۷ مرداد در تقویم سالیانه ایران اسلامی به یاد و نام شهید محمود صارمی به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است و این روز بهانه ای است تا یادی از اصحاب رسانه و مطبوعات شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

جایگاه و نقش رسانه ها در جامعه و اثرات آن بر کسی پوشیده نیست و رسانه را رکن چهارم دموکراسی می دانند اما همواره مشکلات فراوانی گریبانگیر قشر خبرنگار و روزنامه نگار است.

,

برای آشنایی هر چه بیشتر با نقش رسانه ها و خبرنگاران، چالش ها، نیازها و مشکلات این قشر، خبرنگار ما مصاحبه ای با رضا واعظی فعال حوزه رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما داشته که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

,

عصر همدان: خبرنگار به چه معناست ؟

, عصر همدان: خبرنگار به چه معناست ؟, عصر همدان: خبرنگار به چه معناست ؟,

واعظی: به افراد حاضر در عرصه خبر، خبرنگار می گویند و اینجا باید پرسید چرا خبرنویس و اطلاع رسان نگفته اند؟ نگار از عشق و علاقه و ذوق می آید و خبرنگار صرفا اطلاع رسانی نمی کند، بلکه برای جامعه با عشق و علاقه کار می کند یعنی از همه چیز مایه می گذارد تا شفاف سازی و روشن سازی در فضای جامعه رخ دهد.

, واعظی:,

عصر همدان: مهمترین نیازهای یک خبرنگار برای اثر بخشی در جامعه چیست؟

, عصر همدان: مهمترین نیازهای یک خبرنگار برای اثر بخشی در جامعه چیست؟, عصر همدان: مهمترین نیازهای یک خبرنگار برای اثر بخشی در جامعه چیست؟,

واعظی: خبرنگار رکن اصلی اطلاع رسانی است و هنگامی که چنین جایگاهی برای خبرنگار قائل هستیم لازمه فعالیت دقیق و درست آن فراهم سازی تمهیدات برای این قشر است؛ یعنی باید برای این قشر حمایت های قانونی، خدماتی، اجتماعی و حقوقی در نظر گرفت اما متاسفانه فضای کشور ما به گونه است که خبرنگارن امنیت شغلی، قضائی و اجتماعی ندارند و از شرایط خوبی برخوردار نیستند.

, واعظی:,

به طور واضح می توان گفت صاحبان رسانه که معمولا صاحبان قدرت هم هستند به محض جابه جایی، خبرنگاران را برکنار می کنند و این قشر هیچ امنیت شغلی ندارند.

,

خبرنگاران خدمات حقوقی بسیار ناچیزی دارند و اگر عشق و علاقه نباشد کار بسیار سختی است.

,

دیگر مسئله و مشکل اصحاب رسانه این است که بیشتر خبرنگاران امروز با اصول اصلی خبرنگاری اشنایی ندارند و این در حالی است که هر علم هر لحظه در حال بروز شدن است و هیچ کانون و مرجعی برای آموزش ضمن خدمت خبرنگاران وجود ندارد تا آنان را بروز کند لذا خبرنگاران باید سواد رسانه ای خود را بیشتر کنند تا در فضای بسیار پر تنش و پیچیده رسانه ای ماموریت اصلی خود، یعنی شفافیت و اطلاع رسانی درست به منظور پیشرفت جامه را انجام دهند.

,

عصر همدان: مهمترین دلیل حمایت از اصحاب رسانه چیست؟

, عصر همدان: مهمترین دلیل حمایت از اصحاب رسانه چیست؟, عصر همدان: مهمترین دلیل حمایت از اصحاب رسانه چیست؟,

واعظی: جامعه رسانه سالاری است و رسانه ها هستند که رویدادها را جهت دهی کرده و یک خبر را کم اثر یا ویژه پوشش می دهند، مدیریت رسانه ها رکن اصلی برای مدیریت جامعه است و برای مدیریت رسانه ها این امر ضروری است که شرایط را برای حضور افراد قوی در رسانه فراهم و از آن ها حمایت کرد تا فضایی شفاف در جامعه روی دهد چرا که در فضای شفاف اقتصاد، سیاست و فرهنگ پویا می شود.

, واعظی:,

عصر همدان: طرح جامع رسانه ها سال هاست در مجلش شورای اسلامی مانده، به نظرتان مهمترین دلیل عدم تدوین این قانون چیست و آیا از مجلس جدید می توان انتظار داشت که آن را تصویب کند؟

, عصر همدان: طرح جامع رسانه ها سال هاست در مجلش شورای اسلامی مانده، به نظرتان مهمترین دلیل عدم تدوین این قانون چیست و آیا از مجلس جدید می توان انتظار داشت که آن را تصویب کند؟ , عصر همدان: طرح جامع رسانه ها سال هاست در مجلش شورای اسلامی مانده، به نظرتان مهمترین دلیل عدم تدوین این قانون چیست و آیا از مجلس جدید می توان انتظار داشت که آن را تصویب کند؟,

واعظی: این طرح مدت هاست که در مجلس مانده و به نظرم چالش آن نگاه های سیاسی به این طرح است و هر مجلسی که می آید بررسی هایی را انجام می دهد و گاهی به صحن علنی نیز می رسد اما به دلیل همین نگاه های سیاسی به نتیجه نمی رسد.

, واعظی:,

مجلس اگر یک نگاه کامل و جامع، جدای از نگاه های سیاسی به این مسئله داشته باشد و موضوع را پیگیری کند شرایط فراهم می شود که قانون جامع رسانه در مجلس تصویب می شود در همین خصوص قانون را باید به گونه ای تعریف کنند که با توجه به سیال بودن رسانه ها جا برای اصلاح قانون وجود داشته باشد، کمترین انتظار جامعه رسانه ای و کارکنان رسانه ها و خبرنگاران داشتن حداقل یک قانون شفاف و روشن است.

,

ما دچار خلاء قانونی و تئوریک در حوزه رسانه هستیم و رسانه ها نمی دانند در چه چارچوب و نظام رسانه ای فعالیت کنند و هیچ نظام رسانه ای شفاف و روشنی مبتنی بر مبانی اعتقادی، ملی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در کشور ما وحود ندارد، این خلاء بسیار جدی است که در درجه اول متولیان دانشکاهی باید در این بخش به تولید علم پرداخته و سپس نهادهای متولی، این تولید علم را به قانون تبدیل کنند تا رسانه ها بدانند در چه چارچوبی باید کار کنند و در این شرایط، اثرگذاری بیشتری در جامعه خواهند داشت.

,

عصر همدان: چه توصیه ای به افرادی جوان و کسانی که می خواهند وارد این عرصه خطیر شوند دارید؟

, عصر همدان: چه توصیه ای به افرادی جوان و کسانی که می خواهند وارد این عرصه خطیر شوند دارید؟, عصر همدان: چه توصیه ای به افرادی جوان و کسانی که می خواهند وارد این عرصه خطیر شوند دارید؟,

واعظی: خبرنگاری یک حرفه عاشقانه است و نیازمند آن است که علاقمند آن باشی. با توجه به شرایط کنونی و عدم حمایت از رسانه ها، کسانی که می حواهند وارد این عرصه شوند اگر به عنوان یک شغل به آن نگاه می کنند نباید وارد این حوزه شوند چرا که هیچ تضمین درستی برای تامین و امنیت شغلی وجود ندارد و در پایین و بالا رفتن مسائل سیاسی و اجتماعی خبرنگاران آسیب جدی می بینند.

, واعظی:,

عصر همدان: مهمترین چالش حوزه رسانه و خبرنگاران چیست؟

, عصر همدان: مهمترین چالش حوزه رسانه و خبرنگاران چیست؟, عصر همدان: مهمترین چالش حوزه رسانه و خبرنگاران چیست؟,

واعظی: مهمترین چالش حوزه رسانه های های ما عدم سواد رسانه ای خود اصحاب رسانه و خلا آموزش در این بخش است. نیاز است نهادهای متولی و مسئولان، فکری به حال این موضوع داشته باشند و اگر قرار است مجوز خبرنگاری به کسی بدهند حتما دوره های آموزشی به آنان داده شود تا خروجی خوبی در این بخش داشته باشیم.

, واعظی:,

یکی دیگر از چالش های حوزه رسانه ها، تخصص گرایی است. ژورنالیسم علمی یکی از الزامات جدی است که خلا آن دیده می شود و باید خبرنگاران به سمت تخصص گرایی پیش بروند تا درک صحیحی از موضوعات مختلف داشته باشد و بتواند به زبان راحت تری مطالب را به افکار عمومی منتقل کنند

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه