اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه خبر داد؛

کشف حوض انبار تاریخی در تربت حیدریه

کشف حوض انبار تاریخی در تربت حیدریه
محمدی گفت: در ادامه حفاری های شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه، بخشی از یک حوض انبار تاریخی حین حفر کانال در خیابان شهید بهشتی این شهر کشف شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ علی محمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این آثار که مربوط به دوران اواخر قاجاریه و دوران پهلوی اول و دوم است که بخشی از یک مجموعه معماری دیگری می باشدکه قسمت اصلی آن در زیر خیابان امتداد دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی ابعاد تقریبی این حوض انبار را ۱۰ متر طول، ۵ متر عرض و ارتفاع ۴ متر عنوان کرد و گفت: مستند سازی و بررسی های مطالعاتی بیشتر توسط کارشناسان در دست اقدام است.

,

محمدی خاطرنشان کرد : این بخش در گذشته در مسیر قنات آب شهر و بازار کاریز بوده و همچنین جزئی از بافت تاریخی شهر و دروازه جنوبی شهر تربت بوده که متاسفانه در دوران معاصر با گسترش شهر تخریب و تبدیل به خیابان شده است.

,

رئیس میراث فرهنگی تربت حیدریه بیان کرد: درحال حاضر در داخل بافت تاریخی بالغ بر ۶۰ اثر تاریخی با ارزش فرهنگی تاریخی شناسایی شده که با کمک ادارات متولی در حال ساماندهی و باززنده سازی هستیم که تعداد ۱۷ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

,

پیش از این نیز و در بهار سال 99 علی مخمدی، رئیس میراث فرهنگی تربت حیدریه از کشف یک محوطه تاریخی جدید در پی بارندگی ها اخیر خبر داده بود که بر اساس بررسی های اولیه کارشناسان میراث فرهنگی، این محوطه مربوط به دوران قرون اولیه و میانی اسلام است.

,

همچنین در بهمن ماه 96 دهیار روستای دامسک خبر اولیه بقایای شهر تاریخی در یک زمین زراعی واقع در این روستا را، به اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اعلام کرد.

,

کار بررسی و کاوش بعد از اخذ مجوزهای لازم از خرداد ماه جاری با مشارکت اداره میراث فرهنگی و گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه آغاز شده و طبق اعلام اولیه کارشناسان، قدمت این شهر تاریخی احتمالا به دوران ساسانیان باز می گردد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه