اخبار داغ

یک کارشناس مسائل آمریکا:

خروج برایان هوک از دولت ترامپ بیانگر شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران است

خروج برایان هوک از دولت ترامپ بیانگر شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران است
یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر دولت آمریکا در این دو سال توفیقی در پیاده سازی سیاست فشار حداکثری علیه ایران داشت، بدون شک برایان هوک از سمتش اخراج نمی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا در گفت وگویی درباره  استعفای برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: هنوز معلوم نیست که آقای هوک اخراج شده یا استعفا کرده که این مسئله در روزهای آینده مشخص خواهد شد ولی از آنجا که  هوک به عنوان مسئول گروه اقدام ایران، وظیفه ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف دولت آمریکا که در حوزه ایران کار می کنند را داشت،  خروج او از دولت ترامپ نشان دهنده شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

وی افزود: در شرایطی که  سه ماه بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پنج ماه به پایان دوره ترامپ باقی نمانده، استعفای فردی که از ابتدای کارزار فشار حداکثری علیه ایران، مسئولیت میز ایران را برعهده داشته، نشان دهنده این است که دولت آمریکا در این دو سال به هیچ یک از اهداف خود در قبال ایران دست پیدا نکرده است. چراکه اگر موفقیتی در این باره کسب کرده بود، دلیلی نداشت که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چنین تغییر و تحولاتی در بدنه دولت ایجاد کند. به ویژه اینکه برایان هوک مسئول مستقیم در حوزه تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران نیز که مهر ماه سال جاری به اتمام می رسد، بوده است. در حقیقت خروج وی از دولت آمریکا این پروژه را نیز با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.

ایزدی درباره الیوت آبرامز که جایگزین هوک شده است، گفت: نکته جالب توجه درباره جانشین برایان هوک این است که وی علاوه بر  نمایندگی ویژه آمریکا در امور ونزوئلا، باید همزمان مسئولیت میز ایران در وزارت خارجه آمریکا را نیز بر عهده داشته باشد. این در حالی است که آبرامز در این سالها در انجام کارویژه خود که سرنگونی دولت ونزوئلا بوده، توفیقی نداشته است و سوال اینجاست که فردی که قادر به سرنگونی دولت ونزوئلا که در بحث ثبات دولت و حکومت قابل قیاس با  جمهوری اسلامی نیست، نشده،  چطور می خواهد سیاست فشار حداکثری علیه ایران را مدیریت کند.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: بنابراین انتخاب آبرامز به عنوان مسئول ویژه دولت آمریکا در امور ایران، خود نشاندهنده نوعی شکست در قبال ایران است. البته به هم ریختگی و سردگمی مسئله تازه ای در دولت فعلی آمریکا نیست. ولی از آنجا که برایان هوک جزء معدود چهره هایی بود که از ابتدای دولت ترامپ در وزارت خارجه دارای مسئولیت بوده، این مسئله نشان دهنده این است که حتی آن دسته از مسئولینی که تمامی فراز و نشیب های دولت ترامپ در این نزدیک به چهار را تحمل کرده اند نیز توان ادامه همکاری با این دولت را ندارند.

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا خروج هوک از پرونده ایران می تواند بیانگر این مطلب باشد که آمریکا قصد تغییر سیاست خود در قبال ایران را دارد؟ تصریح کرد: طراحان اصلی سیاست فشار حداکثری علیه ایران جان بولتون و پومپئو هستند که علی رغم اخراج بولتون اما هنوز پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا است. بنابراین نمی توان استعفا یا اخراج برایان هوک را در راستای تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران ارزیابی کرد.

وی  بیان اینکه خروج هوک از میز ویژه ایران نشان دهنده تلاش مذبوحانه مقامات آمریکا علیه ایران است، گفت: تا زمانی که پمپئو در وزارت خارجه آمریکا مسئولیت دارد، سیاست این کشور در قبال ایران تغییر نخواهد کرد. البته اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی شکست بخورد که تیم سیاست خارجی آمریکا کاملا تغییر خواهد کرد اما حتی در صورت موفقیت مجدد ترامپ نیز بعید به نظر می رسد که پمپئو جزو گزینه های وزارت خارجه آمریکا باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین درباره سابقه کاری الیوت آبرامز خاطرنشان کرد: این فرد در سالهای مسئولیت خود در آمریکای لاتین، جنایت های گسترده ای را علیه مردم این منطقه به ویژه در السالوادور، نیکاراگونه و گواتمالا صورت داده و معروف به همکاری برای کشتار جمعیت چند ده هزار نفری در کشورهای آمریکای لاتین است. البته همانطور که عرض کردم با توجه به شکست آبرامز در پروژه سرنگونی دولت ونزوئلا، به نظر نمی رسد که این فرد نیز همانند هوک، توفیقی در سیاست حداکثری علیه کشورمان داشته باشد.

انتهای پیام/ا

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه