اخبار داغ

بی توجهی به دسترنج کشاورزان؛

کمبود سیلو پاشنه آشیل کشاورزان کردستان/ دپوی 5 هزار تن گندم در زمین خاکی روباز!

کمبود سیلو پاشنه آشیل کشاورزان کردستان/ دپوی 5 هزار تن گندم در زمین خاکی روباز!
مهمترین مشکل پیشرو کشاورزان کردستانی نبود فضای سرپوشیده و انبار گندم برای گندم های خریداری شده است و محصول خریداری شده در فضای آزاد و در زمین خاکی جمع آوری و دپو می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، با توجه به اینکه گندم موثرترین مواد غذایی به شمار می رود و کشور ایران از لحاظ  تامین گندم خود کفاست اما ماندن در این جایگاه، بستگی به تجهیزات ذخیره سازی گندم دارد در نتیجه با توجه به رشد تصاعدی جمعیت، تولید و ذخیره سازی، گندم  یک امر مهم و حیاتی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

از گذشته روال بر این بود که غلات و گندم مصرفی مردم برای فصل های نامناسب و قحطی ذخیره شود، ذخیره سازی و نگهداری غلات به روش استاندارد، یکی از فاکتورهای مهم در حفظ کیفیت غلات می باشد زیرا غلات باید با شرایط مناسب ضمن حفظ کیفیت آن ها در مکان نگهداری شود.

,

با وجود 160 هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان دهگلان هر ساله بیش از 80 هزار هکتار سطح زیر کشت محصول گندم قرار گرفته که از این مقدار حدود 77 هزار هکتار گندم دیم و 7 هزار هکتار آن نیز آبی می باشد.

,

کشت محصول مهم و استراتژیک گندم در دهگلان مانند دیگر مناطق از تولیدات مهم کشاورزی این شهرستان محسوب می شود و کشاورزان دهگلانی در دوران خشکسالی هم توانسته اند به سهم خود در تولید و برداشت این محصول مهم نقش ایفا کنند.

,

با وجود تولید سالانه بیش از 150 هزار تن گندم  و 130 هزار تن مازاد بر نیاز کشاورزان در مزارع شهرستان دهگلان 9 مرکز اقدام به خرید از کشاورز می کنند اما با این وجود در مراکز جمع آروی قروچای، گردمیران، بلبان آباد، بگه جان و خضرلک به علت نبود ظرفیت سوله جمع آوری، گندم خریداری از کشاورز در زمین خاکی دپو می شود و ماهها طول می کشد تا این محصول به تهران، اصفهان، کاشان و مارندران حمل شود.

,

, ,

 سوال اینجاست چرا گندم حاصل دسترنج کشاورز کردستانی باید به اصفهان، تهران کاشان و مازندران منتقل شود آیا در استان کردستان و شهرستان دهگلان که قطب تولید گندم استان و کشور است نباید صاحب کارخانه آرد باشد در حالیکه در قطب تولید گندم، بی کیفیت ترین نان تهیه می شود و حتی کشاورز هم باید از دسترنج خود بی بهره باشد.

,

براستی دلیل این همه سهل انگاری و بی توجهی به مردم شهرستان دهگلان چیست؟ شاید علت بی توجهی مدیران شهرستان بخاطر حفظ میز و جایگاه باشد که در هر دوره از مدیریت سکوت اختیار کرده اند.

,

حمل و نقل و جابجایی گندم یکی از معضلات کنونی و کار هزینه برداری است وجود سیلوها با ظرفیت بالا در دیگر استانها باعث می شود که گندم استان و شهرستان دهگلان به سیلوهای خارج از استان حمل شوند و برای نیاز شهرستان، گندم و آرد بی کیفیت جایگزین گندم با کیفیت شود و جهت مصرف، دوباره بازگردانده شوند.

,

کمبود سیلوی ذخیره گندم در استان کردستان معضلی است که موجب شده در طول سالهای گذشته بخشی از دسترنج کشاورزان این استان به دلیل نبود فضای استاندارد برای ذخیره از دست برود.

,

روند انتقادات از کمبود سیلو در استان از آنجا ناشی می شود که نگهداری بخشی از محصول تولیدی استان در فضایی خارج از انبار و سیلو در خاک دپو شده و موجب از بین رفتن بخشی از این محصول شده است.

,

 با توجه به اعتراض سوله ذخیره گندم مرکز خضرلک جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج سپاه دهگلان و فرمانده حوزه عملیاتی شهدای دهستان بلدستی ضمن بازدید از این سوله خواستار رفع سریع مشکل  این مرکز خرید گندم در اسرع وقت شدند.

,

, ,

برهان کریمی مسئول آزمایشگاه سوله جمع آوری گندم روستای خضر لک در گفتگو با خبر نگار ما با اشاره به خرید گندم گفت: افت گیری گندم کشاورز در این مرکز نیم نیم محاسبه می شود اما زمانی که گندم با کیفیت به تهران یا جاهای دیگر کشور ارسال می شود با افت چهار چهار محاسبه می شود که دسترنج کشاورز نادیده گرفته می شود و در واقع حق کشاورز ضایع می شود.

,

 وی ضمن انتقاد از رانندگان کامیونهای حمل بار گندم گفت: متاسفانه کامیون حمل بار خودش تعیین می کند که حمل گندم به تهران، اصفهان، کاشان یا مازندران باشد و اصلا به حرف ما گوش نمی دهند و ما نمی دانیم این مشکل را با چه کسانی در میان بگذاریم.

,

کریمی با بیان اینکه حمل گندم شهرستان تحت نظر اتحادیه کامیونداران خلیج فارس است گفت: اگر روزی بار در شهرستان برای رانندگان کامیون مهیا نشود برای حمل بار به شهری دیگر می روند در حالیکه در این مرکز آلان 5 هزار تن گندم دپو با خاک قاطی شده  و کامیوندار برای حمل به اینجا مراجعه نمی کند زیرا باید خودش تعیین کند به کجا گندم حمل کند که معضلی بسیار بزرگ در این مرکز است.

,

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه این مرکز ظرفیت هزار و 500 تن گندم ذخیره را دارد که ما مجبوریم گندم  را خرید کنیم زیرا کشاورزی که ساعت 3 نصف شب به اینجا مراجعه می کند انتظار دارد گندمش خریداری شود.

,

 کریمی گفت: با توجه به دپو شدن گندم در فضای باز هیچگونه پیش بینی برای بارش ناگهانی هم صورت گرفته زیرا تنها دغدغه ما این است مجوز حمل به ما داده شود و گندم حمل شود.

,

 وی ضمن انتقاد شدید از مسئولان استانی گفت: در استان هر کس آشنا داشته باشد از طریق رابطه گندمش به بهترین سیلو که کمترین افت گیر را دارد حمل می کند و مراکزی مثل خضرلک باید ماهها شاهد دپوی گندم در زمین خاکی باشد.

,

کریمی ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولان استان و شهرستان خواستار توجه به قشر کشاورز شد و گفت: قرار بر این شد پول حمل به کشاورز پرداخت شود که تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

,

, ,

وی افزود: با توجه به احتمال بارندگی در ایام برداشت گندم با تقویت بخش حمل و نقل سریع و پوشش های مناسب یا مکان های موقت، باید تدابیری اتخاذ کرد که خسارتی به این محصول استراتژیک وارد نشود.

,

کریمی عنوان کرد: کشاورزان باید پیش از مراجعه به مراکز خرید گندم اطلاعات خود را در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت کنند زیرا خرید گندم از غیر کشاورز امکان پذیر نیست.

,

وی دیگر مشکل این مرکز را قطعی مکرر اینترنت عنوان کرد و گفت: زمانی که گندم از کشاورز تحویل گرفته می شود تعهد ما این است که ظرف 24 ساعت ثبت نام کشاورز در سامانه خرید گندم  جهت مراجعه به بانک انجام شود و برای اینکار دو کاربر به صورت 24 ساعته استخدام شده اند اما اگر یک ساعت اینترنت در دسترس باشد 3 ساعت هم قطع می باشد و بسیار ضعیف است.

,

 کریمی بیان داشت: حجم تحویلی ما 2 هزار و 500 نفر است که تاکنون 600 نفر به علت ضعف اینترنت ثبت نام نشده اند و عقب هستند زیرا پرداخت پول گندم کشاورز به ثبت نام دراین سامانه بستگی دارد.

,

وی دیگر مشکل این مرکز را دپوی گندم در زمین خاکی بیان کرد و گفت: هیچگونه امکانات رفاهی برای کشاورز و راننده حمل بار گندم در این مرکز وجود ندارد در حالیکه این مرکز حدود 50 روستای شهرستانهای دهگلان، بیجار و حوزه حسین آباد سنندج را پوشش می دهد.

,

, ,

با توجه به اینکه شهرستان دهگلان در قسمت ئیلاق شمالی که اکثر کشاورزان دهگلان، روستاها ی بیجار و بخش حسین آباد گندم مازاد بر مصرف را جهت فروش به سیلوی روستای خضر لک تحویل می دهند و این منطقه یکی از قطب های مهم تولید گندم در استان کردستان و حتی کشور است، فضای مناسب با ظرفیت بالا جهت انبار گندم تولیدی کشاورزان ضروری است که متاسفانه حدود یک ماهه 5 هزار تن گندم این مرکز در زمین خاکی دپو شده است.

,

هر چند در طول سالهای اخیر با فعالیتهای صورت گرفته تعداد سیلوهای ذخیره گندم در استان دو برابر شده ولی همچنان در این زمینه خلاء هایی وجود داد به طوریکه در آستانه فصل خرید تضمینی محصولات نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد.

,

با فرا رسیدن تابستان و آغاز فصل برداشت غلات، به ویژه گندم در کردستان، نیاز به سیلو برای تحویل دسترنج کشاورزان دو چندان می شود تا زحمت یکساله آنها با کمبود مکانی برای نگهداری به هدر نرود اما متاسفانه این روزها نبود مرکزی برای تحویل گندم مازاد بر نیاز کشاورزان حوزه خضر لک به مشکلی برای آنها تبدیل شده است.

,

متاسفانه به دلیل کمبود سیلوی غلات در استان و ذخیره محصولات کشاورزی در بیرون از سیلو و انبارها، در سالهای گذشته مقدار قابل توجهی از محصولات و غلات جمع آوری شده از کشاورزان در استان از بین رفته است.

,

امسال نباید گندم کشاورزان در فضای باز و محل های خاکی انباشته شود و در موارد خاص باید از زیر اندازهای مخصوص و پوشش مناسب برای این منظوراستفاده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه