اخبار داغ

رسیدن به توسعه با گذر از راه‌های روستایی؛

راه‌های ناهموار و چرخ‌های خسته/ آسفالت ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی در دست اجرا است

راه‌های ناهموار و چرخ‌های خسته/ آسفالت ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی در دست اجرا است
جاده های سخت وصعب العبور، پیچ های تند، راه های ناهموار و روستاهای پراکنده و به طورکلی شرایط جغرافیایی و توپوگرافی استان کردستان مسئله ای است که مردم این استان نسبت به آن اذعان دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، استان کردستان یکی از استان های غرب نشین کشور است که بسیاری از روستاهای این استان هنوز هم در مسیر آسفالت قرار نگرفته اند و بسیاری از مطالبات اندک این روستانشینان تنها آسفالت راه های روستایی می باشد که اگر در مسیر هموار قرار گیرد توسعه به معنای واقعی در این روستاها اتفاق خواهد افتاد و مجبور به ترک روستا و مهاجرت به حاشیه ی شهرها نخواهند بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

بی شک، روستاها در کشور ما از مناطق محروم به شمار رفته و نبود امکانات لازم با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و زندگی مدرن شهری طی ۲ یا سه دهه گذشته باعث مهاجرت بی‌رویه و گسترده روستاییان به شهرها و مناطق حاشیه‌ای آن شده که همین مساله نیز معضلات جامعه شهری ما را امروز دوچندان کرده است.

,

کردستان یک هزار و ۶۹۸ سکنه روستایی ثابت با ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر طول شبکه راه روستایی دارد. طبق آمار مجموع طول راه‌های شوسه و آسفالت در کشور ۱۲۸ هزار کیلومتر و این آمار در کردستان ۲‌ هزار و ۶۳۱ کیلومتر است؛ با این میزان جایگاه استان از نظر شاخص برخورداری در آخر و رتبه ۳۰ ام کشور قرار دارد.

,

, ,

 برای نزدیک شدن به میانگین کشوری هم باید ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در کردستان آسفالت شود.  این در حالی است که در زمستان به دلیل بارش باران و برف در نبود راه‌های مناسب و ایمن، جاده‌های روستایی مسدود و تردد اهالی به دیگر نقاط قطع می‌شود.

,

برکسی پوشیده نیست که شبکه حمل و نقل ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز کشور ضرورت محسوب می‌شود. در نبود راه‌های مناسب، طبیعی است که ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف بالفعل نشود و مغفول بماند، زیرا راه در توسعه اقتصادی، صنعتی و کشاورزی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

,

 این در حالی است که  کردستان کم‌ترین میزان بهره‌مندی از آزادراه‌ها و شبکه‌های هوایی و ریلی را دارد. با توجه به این‌که  در کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲۱ کیلومتر شبکه بزرگراهی ساخته شده، اما این آمار در کردستان به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۹‌کیلومتر است، بنابراین ارتقای راه‌های استان باید جزو اولویت مسئولان ذی‌ربط باشد.

,

 به ویژه این‌که جایگاه استان در زمینه برخورداری از بزرگراه رتبه ۲۷ کشور است که برای نزدیک شدن به میانگین ۲۱ کیلومتری در کشور باید بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی در استان به بزرگراه تبدیل شود.

,

, ,

معارض های محلی از بزرگترین مشکلات این حوزه است

, معارض های محلی از بزرگترین مشکلات این حوزه است, معارض های محلی از بزرگترین مشکلات این حوزه است,

محمدصدیق ثابتی مدیر کل راه و شهرسازی کردستان اظهار داشت: از ۶ هزار و ۱۸۰ کیلومتر راه روستایی در کردستان، بیش از ۳ هزار کیلومتر آن آسفالت نشده که برای آسفالت آن ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

,

وی اضافه کرد: آسفالت راه‌های روستایی به اداره کل راهداری واگذار شده است.

,

ثابتی با بیان اینکه آسفالت راه‌های روستایی کردستان ضروری است، یادآور شد: آسفالت راه روستایی در استان اگرچه ارتقا یافته و الان ۴۹ درصد آسفالت هستند ولی با میانگین کشوری فاصله دارد.

,

, ,

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان افزود: معارض های محلی و هزینه بر بودن ساخت و آسفالت راه روستایی از بزرگترین مشکلات این حوزه است و باید این مشکلات را با هماهنگی های لازم برطرف کنیم.

,

وی با بیان اینکه آسفالت ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی در دست اجرا است، گفت: برای رسیدن به میانگین کشوری باید یک هزار و ۵۴۰ کیلومتر راه‌های روستایی استان آسفالت شود.

,

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعددی در حوزه ساخت بزرگراه، راه اصلی و روستایی در سطح استان شروع شده که امیدوارم با همتی که در مدیران، پیمانکاران و سایر عوامل درگیر وجود دارد امسال شاهد تلاش مضاعف در به ثمر رساندن، بهره‌برداری و زیر بار ترافیک بردن حجم زیادی از راه‌های در حال احداث باشیم.

,

, ,

وی با تاکید براینکه اولویت‌ها مشخص است، عنوان کرد: هرچند در اوایل امسال به واسطه شیوع کرونا تا حدودی با مشکل در بحث اجرا مواجه بودیم اما پس از اعلام موافقت وزیر راه و شهرسازی مبنی بر از سرگیری فعالیت‌های راه‌سازی با رعایت الزامات و پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت‌های اجرایی راه‌سازی در استان کردستان دوباره آغاز شد و فرآیند در حال حاضر بسیار خوب است.

,


در هر صورت با توجه به آسیب‌های غیرقابل جبرانی که کردستان از نبود راه مناسب می‌بیند، باید ردیف‌های اعتباری ویژه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های راه به این استان اختصاص داده شود تا بخشی از عقب‌ماندگی کردستان از توسعه جبران شود. همچنین باید یه بهره‌برداری پروژه‌ها و طرح‌های در دست اقدام نیز سرعت بخشید و فراموش نکرد توسعه کردستان از راه‌های آن می‌گذرد.

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه