اخبار داغ

برکات عظیم‌ترین طرح عمرانی کشور به بار می‌نشیند؛

مهاجرت معکوس و افزایش درآمد روستاییان با اجرای طرح گرمسیری

مهاجرت معکوس و افزایش درآمد روستاییان با اجرای طرح گرمسیری
مسئولان جهاد کشاورزی، مهاجرت معکوس و افزایش درآمد روستاییان را از ثمرات و برکات عظیم‌ترین طرح عمرانی کشور در استان کرمانشاه عنوان می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

با توجه به اینکه اساس اقتصاد کرمانشاه بر پایه کشاورزی است و به بهره برداری رسیدن طرح گرمسیری در تحول کشاورزی و سایر حوزه‌های متاثر از آن می تواند بسیار موثر باشد.

14 هزار هکتار از قطعه اول سامانه گرمسیری در کرمانشاه بهره‌برداری شد

نوربخش حاتمی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: برای سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه حدود ۳۴ هزار هکتار از اراضی در ۲ قطعه مشخص شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: قطعه اول آن ۲۳ هزار هکتار از اراضی زراعی و قطعه دوم ۱۱ هزار هکتار و تحت عنوان سرمایه گذاری و اراضی منابع ملی است.

وی به بهره برداری از ۱۴ هزار و هفتصد هکتار از قطعه اول سامانه گرمسیری اشاره کرد و بیان داشت: این سطح تا آبانماه سالجاری به ۱۸ هزار هکتار از ۲۳ هزار هکتار خواهد رسید.

حاتمی گفت: قطعه دوم سامانه گرمسیری استان با ۱۱ هزار و دویست هکتار جزو اراضی ملی است و مربوط به بخش سرمایه گذار است که تاکنون ۲ هزار هکتار آن در حال بهره‌برداری است و مابقی نیز در صورت تامین آب واگذار خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به تاثیرات این طرح در اشتغالزایی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در این طرح حدود ۱۴ هزار هکتار اراضی توسعه ای وجود دارد پیش بینی می شود بین ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر در منطقه به طور مستقیم اشتغالزایی داشته باشیم و اگر قطعه دوم نیز به بهره برداری برسد حداقل ۱۲ هزار نفر دیگر اشتغالزایی به دنبال خواهد داشت.

وی بهره‌وری و افزایش درآمد سرانه مردم‌ منطقه را از دیگر دستاوردهای این طرح دانست و گفت: امروز در اراضی آبی درآمدها افزایش یافته و همین امر روند افزایش بازگشت روستاییان مهاجر به منطقه را دوچندان کرده است.

حاتمی رشد اقتصاد مردم‌ منطقه و همچنین افزایش تولید محصولات زراعی در منطقه را از دیگر دستاوردهای این طرح دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیان داشت: با توسعه محصولات استراتژیک و محصولات صادرات محور در اراضی آبی و با توجه به مرز مشترکی که با کشورهای همسایه داریم بطور قطع زمینه صادرات محصولات استراتژیک و توسعه گلخانه ها و باغات مدرن در منطقه نیز فراهم می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
, 14 هزار هکتار از قطعه اول سامانه گرمسیری در کرمانشاه بهره‌برداری شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه