اخبار داغ

به بهانه روز خبرنگار؛ گفت و گوی دانا با ماجد اصل شرحانی، خبرنگار شبکه الکوثر

در ماجرای سیل مازندران همسنگر امداد رسانان هلال احمر در عرصه خبر بودیم

در ماجرای سیل مازندران همسنگر امداد رسانان هلال احمر در عرصه خبر بودیم
سردبیر و دبیر اتاق خبر شبکه جهانی الکوثر حضور در روزهای پرتلاطم سیل در شمال کشور را از جمله خاطرات فراموش نشدنی دوران کاری اش می داند.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سردبیر و دبیر اتاق خبر شبکه جهانی الکوثر حضور در روزهای پرتلاطم سیل در شمال کشور را از جمله خاطرات فراموش نشدنی دوران کاری اش می داند و می گوید همکاری ما با امدادگران چنان تنگاتنگ بود که احساس می کردیم همسنگر دوستانمان در هلال احمر ج.ا.ا. و دیگر امدادرسانان هستیم و جزییات این رویداد و همدلی مردم ایران را برای مخاطبان برون مرزی مخابره می کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 به مناسبت روز خبرنگار، با ماجد اصل شرحانی خبرنگار، سردبیر و دبیر اتاق خبر شبکه جهانی الکوثر به گفت و گو نشستیم. وی از سابقه کاری خود به ما گفت: از سال 1388 فعالیت رسانه ای خود را در باشگاه خبرنگاران آغاز کردم.

,

سابقه فعالیت رسانه ای او در خبرگزاری صدا وسیمای ج.ا.ا. و شبکه های ماهواره ای محور مقاومت و همچنین به عنوان نویسنده در سایت ها و روزنامه های عربی در ایران روشن است.

,

 به گفته خبرنگار شبکه الکوثر؛ خبرنگاری قبل از اینکه حرفه باشد، یک استعداد است و طی چند روز مورد مطالعه قرار نمی گیرد و به دست نمی آید. ولی به اختصار می توان گفت که خبرنگار کسی است که تمام مراحل خبرنگاری را طی کند و در آنها آبدیده و متبحر شود، از جمله در گزارشگری، تحلیل و تفسیر رویدادهای روز و ...

,

وی درباره ویژگی های یک خبرنگار خلاق گفت : خبرنگار با رعایت کردن مهارت های فنی می تواند خود به یک مدیا یا رسانه موفق تبدیل شود. به نظرم یک خبرنگار موفق باید در تمام زمینه ها مطالعه داشته باشد و با نحوه برخورد با برنامه های بسیار ضروری در رسانه آشنا شود. برای مثال: حضور در رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و هر وب سایت دیگری که به او در کسب اطلاعات روز و گسترش نام خود و ارتباط با دیگران کمک کند. خبرنگار همچنین باید یک زبان خارجی را بیاموزد. زیرا این امکان را به او می دهد تا با افرادی از فرهنگ ها و اقوام مختلف ارتباط برقرار کند و این لازمه کار اوست.

,

شرحانی درباره مهم ترین گزارشی که تهیه کرده است، توضیح داد : این گزارش از یک افتخارآفرین ایرانی بود که از یک کارگر ساده در یک شرکت چینی در پکن به یک تولید کننده دستگاه موبایل تبدیل شد. این افتخار آفرین ساخت دستگاه موبایل و قطعات آن را یاد گرفت و توانست علاوه بر رسیدن به آرزویی که داشت چندین مهندس ایرانی را به کار بگیرد.

,

او درباره تفاوت کار در شبکه الکوثر با شبکه های دیگر توضیح داد: من قبل از کار کردن در شبکه جهانی الکوثر در خبرگزاری صدا وسیما و باشگاه خبرنگاران و شبکه های ماهواره ای تازه تاسیس کار کردم. کار کردن در شبکه جهانی الکوثر نیاز به مطالعه دقیق و کافی در تاریخ و عقاید دین اسلام دارد. من با علاقه خاص و تشویق همکاران گرانقدر در این شبکه وزین توانستم به نوعی اطلاعاتم را در این زمینه تقویت کنم و با این پشتوانه، علاوه بر تهیه گزارش هایی از رویدادهای روز و سیاسی، گزارش های دینی و مذهبی نیز تهیه کردم و نوشتن در این عرصه برایم ساده و دلنشین شد.

,

این سردبیر و خبرنگار شبکه الکوثر درباره تجربه حضور خبرنگاران برون مرزی در مناطق جنگی و بحران گفت : من تجربه گزارشگری در مناطق جنگی همچون بیشتر همکارانم نداشتم اما در مناطق بحران زده گزارشگری کردم. تهیه گزارش از زلزله پل ذهاب و سیل در مازندران تجربه ای فراموش شدنی نیست. در آن تجربه من و همکارانم در رسانه های برون مرزی و رسانه ملی قلم پاک ، فن بیان و انسانیت خود را در میدان کار تزریق کردیم و رویداد را برای مخاطب خود به نحو احسن نشان دادیم. در آن تجربه همچنین احساس کردیم که همسنگر امداد رسانان هلال احمر و دیگر ارگان های امدادی بودیم.

,

شرحانی درباره مخاطبان این شبکه گفت : شبکه های برون مرزی دروازه انتقال فرهنگ و داشته های مفید جمهوری اسلامی ایران برای دیگر ملت ها هستند و شبکه جهانی الکوثر به عنوان یک شبکه برون مرزی در عرصه مذهبی توانسته مخاطبان خود را با برنامه های متنوع اشباع کند. این شبکه در جهان عرب مخاطب خاص دارد. برنامه هایی که به عقاید و تاریخ اسلام و مذهب تشیع و همچنین برنامه هایی که به وحدت اسلامی می پردازد پر بیننده ترین برنامه های الکوثر است.

,

وی درباره شناخت مخاطب در موفقیت یک خبرنگار گفت : ما برای شناخت مخاطب خود وقت زیادی گذاشتیم. و این شناخت باعث شد تا سلیقه مخاطب را بشناسیم و در تهیه بعضی از گزارش ها و برنامه های تولیدی و تحلیلی به تعمیق بینش آنان کمک کنیم. برای مثال ما بعد از مطالعه دقیق توانستیم سلیقه و خواسته های مخاطب شبکه الکوثر در عراق و سوریه و لبنان و .... را  بشناسیم. به طبع هر مخاطب در هر کشوری سلیقه خاص خود را دارد. ما با افتخار در ارائه برنامه های مورد علاقه مخاطب فعالیت می کنیم.  شناخت مخاطب تاثیر بسزایی در ذب و نگهداشت مخاطب دارد. خبرنگار تا زمانی که حضور ذهن داشته باشد می تواند رویداد را به نحو احسن گزارش دهد. برای مثال، من در تهیه گزارش هایم با شناختی که از مخاطبم دارم به نوعی با حضور ذهن موضوع مورد نظر را به مخاطبم گزارش می دهم. امروزه مخاطب ما با در دسترس داشتن اخبار لحظه ای از طریق موبایل و دیگر ابزار خبری، ترجیح می دهد که رویداد را تحلیل و تفسیر شده در اختیار داشته باشد و شبکه الکوثر در این امر تلاش بسزایی دارد.

,

انهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه