اخبار داغ

رئیس بنیاد گندمکاران کشور:

رانت بازی افراد خاص در حوزه واردات گندم تولیدکنندگان داخلی را ناامید می کند/ لزوم برخورد با رانت در حوزه کشاورزی

رانت بازی افراد خاص در حوزه واردات گندم تولیدکنندگان داخلی را ناامید می کند/ لزوم برخورد با رانت در حوزه کشاورزی
خانمحمدی رئیس بنیاد گندمکاران کشور به موضوع رواج واردات بی‌کیفیت گندم و رانت بازی در این حوزه اشاره کرد و گفت: رواج واردات بی‌کیفیت گندم تولیدکنندگان داخلی را ناامید می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی خانمحمدی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به موضوع واردات گندم در کشور اظهار کرد: چهار سال است که در تولید گندم به پایداری رسیدیم و نیازی به واردات گندم نداریم اما سخنگوی دولت اعلام می‌کند که واردات گندم را به خاطر ذخیره سازی استراتژیک برای زمانهای اضطراری انجام می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با اشاره به اینکه این اظهارات سخنگوی دولت در پاسخ به اعتراضات گندمکاران داخل کشور بود تصریح کرد: از سال ۹۳ به بعد که بنیاد ملی گندمکاران ایجاد شد کشت گندم در سراسر کشور با برنامه‌ریزی انجام انجام می‌شود و سال به سال افزایش تولید و بهره وری در تولید گندم را شاهد بودیم.

,

رئیس بنیاد گندمگاران کشور با تاکید کرد: با این اقدام علاوه بر تامین نیاز داخلی ذخیره سازی گندم مورد نیاز چند سال آینده کشور را نیز انجام دادیم.

,

وی در مورد رانت بازی در تخصیص یارانه های دولتی برای حوزه کشاورزی گفت: متاسفانه در جایی که رانت است یارانه به صورت شفاف ارائه نمی‌شود و برخی‌ها از این فضا سوء استفاده کرده و برمبنای منافع خود اقدام می‌کنند.

,

خانمحمدی با تاکید بر اینکه متاسفانه تا به امروز نتوانستیم یارانه بخش کشاورزی را به صورت هدفمند به قسمت تولید تخصیص دهیم عنوان کرد: در این بخش رانت های سیاسی هستند که برای حفظ کرسی خود استفاده می‌کنند.

,

وی با اشاره به اینکه اینگونه افراد در تلاش هستند به هدف خودشان برسند تاکید کرد: اگر یارانه برای تولید داده می شود نباید در آن رانتی وجود داشته باشد.

,

رئیس بنیاد گندمکاران کشور بیان کرد: بخش کشاورزی بخش سر بسته ای است و خیلی از کارها را می توان در این بخش انجام داد و زمینه برای تشکیل رانت‌های مختلف در این بخش فراهم است.

,

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر واردات بی کیفیت گندم را در کشور رواج می دهند و با این اقدام تولیدکننده کشورمان را برای تولید پایدار گندم ناامید می کنند ابراز کرد: گندم هایی که از دیگر کشورها وارد می شود به لحاظ کیفیت قابل مقایسه با تولید داخل نیست چراکه با ارز دولتی نمی توان گندم با کیفیتی را وارد کشور کرد بنابراین گندم هایی که وارد می شود کیفیت لازم را ندارند.

,

خانمحمدی عنوان کرد: واردکنندگان با وضعیتی که قیمت ارز دارد تنها می‌توانند گندم را از کشورهایی مانند روسیه ،ترکمنستان ،اوکراین ،گرجستان وارد کنند که گندم های تولیدی این کشورها قابل مقایسه با گندم تولید داخل نیست و کیفیت لازم را به دلیل شرایط آب و هوایی ندارند.

,

وی با اشاره به اینکه رانت های زیادی در حوزه کشاورزی وجود دارد که واردات گندم از دیگر رانت هایی است که در بخش اتفاق می‌افتد تاکید کرد: اگر دولت و برنامه و بودجه کشور یارانه بخش کشاورزی را بخواهند هدفمند کنند و تولید کننده را با تخصیص یارانه مجاب به افزایش بهره وری کنند مشکلی رانت ایجاد نمی‌شود ولی متاسفانه یارانه در بخش کشاورزی به تولید کننده داده نمی شود این یعنی هدفمندی یارانه در بخش کشاورزی وجود ندارد و به جای تخصیص یارانه به تولید کننده واقعی به افرادی که واردات گندم میکنند داده میشود و نتیجه آن میلیاردر شدن یک شبه برخی  از افراد می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه