اخبار داغ

کارشناس ارشد کشاورزی مطرح کرد؛

طغیان آفت مگس مدیترانه ای در باغات منطقه گردشگری دلفارد جنوب کرمان

طغیان آفت مگس مدیترانه ای در باغات منطقه گردشگری دلفارد جنوب کرمان
ذبیح الله سالخورده گفت: مگس مدیترانه ای یکی از آفات مخربی است که همه ساله بخش گسترده ای از باغات منطقه گردشگری دلفارد جنوب کرمان را مورد حمله قرار داده و آسیب های بسیاری به دسترنج یک ساله کشاورزان وارد می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذبیح الله سالخورده کارشناس ارشد کشاورزی در ارتباط با هجوم آفت مگس مدیترانه ای به یاغات جنوب استان کرمان به خبرنگار راه آرمان گفت: مگس مدیترانه ای از آفات مخرب باغ های کشاورزی است، این آفت نسبت به سایر گونه های مگس دامنه وسیع تری برای زندگی دارد، با دارا بودن مقاومت بالا به سرعت طغیان می کند و می تواند تا ۹۰درصد از محصول برخی میوه ها را از بین ببرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی افزود: درختان گرمسیری و نیمه گرمسیری بهترین میزبان برای این گونه از آفات کشاورزی هستند به طوری که هلو، انجیر، مرکبات، پرتقال واشنگتن ناول، نارنگی زودرس، سیب درختی، آلو و گلابی بهترین میزبان برای این حشره محسوب می شوند.

,

, ,

این کارشناس ارشد کشاورزی مطرح کرد: اقلیم دلفارد به گونه ای است که در طول شش ماه از سال بهترین شرایط را برای حداکثر طول عمر این حشره دارا است و اکثر میزبانان آفت مگس مدیترانه ای در منطقه دلفارد قرار دارند.

,

سالخورده عنوان کرد: خسارت ناشی از هجوم مگس مدیترانه ای در مرحله لاروی از راه کانالی است که بر روی پوسته میوه ایجاد می کند، سپس وارد گوشت می شود و از این راه تغذیه می کند.

,

وی یادآور شد: کپک ها و باکتری ها به وسیله قارچ ها از طریق کانال به درون میوه حرکت و باعث لهیدگی و پوسیدگی میوه و در نهایت ریزش آن ها می شود، بهترین راه مبارزه با این آفت، مبارزه تلفیقی در تمام فصول سال و آغاز این مبارزه از زمان شفیرگی در زمستان است.

,

این کارشناس ارشد کشاورزی اظهار کرد: بدین صورت که در زمستان عملیات خاک ورزی تا عمق ۳۰ سانتی متری خاک انجام شود و سپس خاک زیر درختان به وسیله حشره کش مرطوب شود، در آغاز فصل بهار با استفاده از تله های زرد آغشته به سموم اسپینوساد این مگس باید ردیابی شود.

,

, ,

سالخورده گفت: استفاده از بشکه های محلول حاوی شیره آهک اغشته به گازوئیل از دیگر راه های مبارزه با این آفت است، در این روش هر روز میوه های آلوده را درون بشکه حاوی شیره آهک می ریزیم تا لاروها از بین بروند سپس میوه ها را در عمق ۵۰سانتی خاک دفن می کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از سموم حشره کش ارگانو فسفره و کائولین از دیگر راه های مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه ای است، توصیه می شود باغداران دلفاردی محصولات زود رس را پیش از هجوم این آفت برداشت کنند، همچنین میوه های زودرس جامانده را نیز از درختان جدا کنند.

,
,
,

این کارشناس ارشد کشاورزی بیان کرد: از دیگر راه های مبارزه شیمیایی استفاده از تله‌های فرومونی برای ردیابی است و بهترین تله، تله مکفیل بوده که داخل آن فرومون و چسب قرار داده و یا داخل آن مایع سراتراپ یا پروتئین هیدرولیزات مسموم اضافه می شود و آن را در ارتفاع ۱ تا ۱٫۵ متری درخت نصب می کنند.

,

سالخورده توضیح داد: کشاورزان باید از بیستم مرداد ماه تا پایان شهریور ماه طول دوره آبیاری را به آرامی افزایش داده، مدت زمان و میزان آبیاری را کم کنید چرا که باعث ترکیدگی میوه و ایجاد مکان مناسب برای تخم ریزی مگس مدیترانه ای می شود.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دیدگاه بنده سازمان جهاد کشاورزی و مرکز خدمات باید هشدارهای لازم را در طول سال با توجه به اقلیم دلفارد و شرایط مناسب برای طغیان این آفت به باغداران بدهند و برنامه های ترویجی و آموزشی بیشتری را در منطقه ارائه دهند چرا که میزان جمعیت و خسارت این حشره سال به سال در حال افزایش است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه