اخبار داغ

لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه؛

حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه، نیازمند اقدام زیربنایی است/ لزوم دیده‌شدن ارتقای این ارتباط در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله

حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه، نیازمند اقدام زیربنایی است/ لزوم دیده‌شدن ارتقای این ارتباط در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله
در سال‌های اخیر گام‌هایی در جهت ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه برداشته شده است که امید می‌رود با توجه برنامه‌های توسعه و مشخص شدن نقشه جامع علمی کشور شاهد الگوبرداری مناسب و بومی‌سازی این الگوها بر اساس اهداف ترسیمی در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ چالش ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت، موضوعی است که کارشناسان و مسئولان دانشگاهی و صنعت در سال‌های اخیر بیش‌ازپیش به آن می‌پردازند و درصدد هستند تا راهکار‌ها و مسیر‌های مطمئن و برنامه‌ریزی شده‌ای را برای تقویت این ارتباط در نظر بگیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب, .,

نگاهی به تاریخچه ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران نشان می‌دهد که اولاً شکل‌گیری این ارتباط در گذر زمان به‌طور اصولی پی‌ریزی نشده و زیربنای اساسی برای آن وجود نداشته است، ثانیاً محتوا و سمت‌وسوی این ارتباط به‌درستی شکل نگرفته و هدفمند نبوده است.

این مسئله درحالی است ‌که تجربه کشورهایی که ارتباط دو سویه دانشگاه و صنعت در آن‌ها قدرتمند است نشان می‌دهد که این ارتباط از ابتدا به‌درستی پی‌ریزی شده و به‌صورت ساختاری پیش رفته است لذا ارتباط صحیح و مؤثر دانشگاه و صنعت می‌تواند موجب افزایش نوآوری و انتقال دانش و فناوری شده و تنها در صورت تعامل پایدار بین این دو نهاد، می توان توسعه صنعتی و متعاقب آن توسعه اقتصادی و اجتماعی را انتظار داشت.

مهم‌ترین دلایل ضعف ارتباط میان دانشگاه و صنعت در ایران، ناشی از سیاست‌گذاری‌های کلان توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، نامشخص بودن سیاست‌های توسعه ای و نبود یک نظام منسجم و کارا به‌عنوان رابط بین دانشگاه و صنعت و همچنین عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌های صنعتی-اقتصادی و آموزش عالی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و توسعه صنعتی، ازجمله عواملی بوده‌اند که ارتباط دانشگاه با صنعت را طی سالیان تا حدودی به حاشیه برده اند.

اخیرا پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم با انتشار خبری از ارائه گزارش عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه از سوی این وزارتخانه به رهبر معطم انقلاب خبر داد و  همچنین پاسخ کوتاه و جامع رهبر انقلاب به وزیر علوم را در اینباره منتشر کرد.

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، در گزارشی به رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص «عملکرد دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش و فناوری در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت» در سال ۱۳۹۸ به همراه «نتایج رصد اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی» جزئیات اقدامات را به استحضار معظم‌له رساند.

مقام معظم رهبری پس از مشاهده و مطالعه «گزارش عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۳۹۸» ارسال شده از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یادداشت کوتاهی فرمودند: « از وزیر محترم تشکر شود. مسئله ارتباط دانشگاه و صنعت بسیار مهم است. آنچه انجام گرفته است کار‌های آغازین این حرکت بزرگ است، این‌ها را با قوت ادامه بدهند. ان ‌شاءالله »

در گزارش وزیر علوم به موارد زیر اشاره شده است:

در این دوره طرح تحول همکاری‌های دانشگاه و مؤسسات پژوهش و فناوری با جامعه و صنعت مشتمل بر ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ پروژه و اقدام اجرایی با هدف ارتقای فرایند‌های مربوط به رفع نیاز جامعه از طریق پژوهش‌های مرتبط با صنعت تهیه و ابلاغ شد. از جمله مختصات اصلی طرح مذکور این است که ۲۵ درصد از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی تا سال ۱۴۰۴ به گونه‌ای مستقیم و به سفارش صنعت و جامعه، با افزایش متوسط سالانه ۵ درصد، تنظیم و اجرا شوند. همچنین، طرح ایجاد ترتیبات مناسب و مقتضی به منظور تدوین و انعقاد قرارداد‌های بزرگ با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور همچون دفاع، نفت، صنعت، سازمان حفاظت محیط زیست… به منظور پشتیبانی از نیاز‌های فناوران صنایع مذکور با حمایت از رساله‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با نیاز صنعت و جامعه تعریف و مواردی اقدام شده است.

۲. تعداد قرارداد‌ها با وزارت صنعت از ۴۷۲۳ مورد در سال ۹۷ به ۸۰۰۲ مورد در سال ۹۸ افزایش یافته است. همچنین، مبلغ قرارداد‌ها از ۹۹۲ میلیارد تومان به ۱۹۵۳ میلیارد تومان، تعداد مجریان از ۳۱۰۴ به ۴۵۹۳ مورد، تعداد کارفرمایان از ۲۷۰۶ به ۳۹۴۱ مورد، و درآمد حاصل از طرح‌ها از ۲۳۰ میلیارد تومان به ۲۷۳ میلیارد تومان (۱۹ درصد) افزایش یافته است. این روند نشانه رشدی قابل‌قبول و حاکی از جهت‌گیری اعضای هیئت علمی و فعالان دیگر در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری به سوی پاسخگویی به نیاز‌های کشور است.

۳. در قالب طرح تحول ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت آیین‌نامه «فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت» تدوین و در سال ۹۸ ابلاغ شد. بر اساس این آیین‌نامه تمامی اعضای هیئت علمی که از سال ۹۸ به بعد استخدام می‌شوند باید به منظور آشنایی با صنعت مرتبط با تخصص خود در دوره پیمانی، دست‌کم ۶ ماه فرصت مطالعاتی را با استفاده از تسهیلات مالی دانشگاه محل خدمت (پرداخت حقوق و مزایا) در صنعت متقاضی (پرداخت هزینه‌های گرنت پژوهش) بگذرانند و خود را برای حمایت از صنعت متقاضی در مراحل بعدی کار در دانشگاه آماده کنند. در قالب این طرح در سال ۹۸ بیش از ۵۰ نفر از اعضای هیئت علمی نسبت به انتخاب صنایع مورد نظر اقدام و فرصت مطالعاتی خود را آغاز کرده‌اند.

۴. به منظور گسترش روحیه مشارکت و همیاری بین متخصصان دانشگاهی و فعالان صنعتی، یکی از راهبرد‌های اصلی این وزارت در دوره جدید افزایش برنامه‌های مهارت‌افزایی در مقطع تحصیلی کارشناسی است. این امر نقشی بارز در تعیین آینده شغلی دانش‌آموختگان و تصدی مسئولیت‌های مبتنی‌بر صلاحیت‌های حرفه‌ای خواهد داشت. شایان ذکر است که میانگین تعداد دوره‌های برگزارشده در هر دانشگاه معادل ۴۵ دوره در سال ۹۷ بود، در حالی که این عدد در سال ۹۸ معادل ۷۷ دوره (با ۷۱ درصد افزایش) محاسبه و گزارش شده است. همچنین، میانگین شرکت‌کنندگان در دوره‌های مهارت‌افزایی ۱۲۹۵ نفر در سال ۹۷، و ۲۲۴۵ نفر در سال ۹۸ (با ۷۳ درصد افزایش) بوده است.

۵. از دیگر شاخص‌های مورد توجه در قالب طرح پیش‌گفته، ارزیابی و رصد دائمی و پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان است. این امر در بیش از ۸۰ دانشگاه کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاکی از آن است که مجموع اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی وابسته به این وزارت در سال ۹۷ معادل ۶۱ درصد بوده است. در حالی که، این میزان در سال ۹۸ با ۳ درصد ارتقا به ۶۴ درصد رسیده است. طبق این بررسی، متوسط اشتغال دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد که در سال ۹۷ معادل ۵۲ درصد محاسبه شده بود، در سال ۹۸ با ۱۲ درصد رشد به ۶۴ درصد رسید. همچنین، متوسط رشد اشتغال دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی که در سال ۹۷ معادل ۴۹ درصد ارزیابی شده بود، در سال ۹۸ معادل ۵۳ درصد (۴ درصد بیش از سال ۹۷) محاسبه شد. بنابراین، هرچند در مجموع، اشتغال متوسط ۶۴ درصدی دانش‌آموختگان به هیچ‌وجه راضی‌کننده نیست، اما واضح است که با ادامه تمهیدات پیش‌گفته همچون راه‌اندازی «مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی» در تمامی دانشگاه‌ها می‌توان نسبت به افزایش اشتغال مدنظر برای دانش‌آموختگان تلاشی مضاعف به عمل آورد.

۶. به منظور شناسایی، مستندسازی و تقدیر از طرح‌های برگزیده مقرر شد هرساله، همزمان با برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری که تحت هدایت این وزارت برگزار می‌شود، طرح‌های برگزیده مورد شناسایی، معرفی، تقدیر و حمایت قرار گیرند.

در بخش پایانی این گزارش، پیشنهاد‌های ذیل ارائه شده است:

۱. ترتیبی اتخاذ شود تا وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی بیش‌ازپیش نسبت به واگذاری طرح‌های پژوهشی و فناوری مورد نیاز واحد‌های متبوع خود به دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اقدام کنند.

۲. عرصه‌های صنعتی مستعد کشور با همکاری دانشگاه‌ها و با ایجاد واحد‌های تحقیق و توسعه ضمن گسترش دوره‌های مهارت‌افزایی برای دانشجویان و ارتقای محصولات، زمینه فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه‌ها را برای رفع نیاز‌های نوآورانه بنگاه‌ها فراهم آورند.

ارتباط صنعت و دانشگاه مغفول واقع‌ شده است/ حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه نیازمند یک کار زیربنایی است

حامد صفی خانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه‌ی صنعت در گفتگو با دیار آفتاب، ضمن انتقاد از عدم توجه مسئولین به مسئله ی تولید در کشور گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال‌های ۹۸ و ۹۹  کشور آن‌قدر درگیر حواشی مختلف بوده است که شعار سال از اولویت خارج‌شده است و در استان و کشور مسئولی را پیدا نمی‌کنید که به جهش تولید فکر کند.

صفی خانی ادامه داد: ما سازمان‌ها نهادها و ارگان‌هایی داریم که وظیفه آن‌ها این است که صرفاً به مسئله‌ی جهش تولید و فناوری فکر کنند همانند سازمان صنعت معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی، پارک علم و فناوری که متأسفانه دو مجموعه صمت و شرکت شهرک‌ها در استان مرکزی وضعیت مطلوبی ندارند و با حواشی همراه بوده‌اند.

وی تصریح کرد: متأسفانه ارتباط صنعت و دانشگاه مغفول واقع‌شده است و توجه خاصی به آن نمی‌شود، کارهای کمی در این زمینه صورت گرفته و سامانه‌هایی مانند سامانه «تاپ» و «ساتع» توسعه پیداکرده‌اند ولی این‌ها نقش مسکن دارند و امیدواریم یک کار زیربنایی حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه صورت گیرد.

این پژوهشگر فعال در حوزه های دانش بنیان با تأکید بر توجه به موضوع تحقیقات و رشد مجموعه‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیداکرده‌اند که کار خوبی بوده است ولی کافی نیست و به‌هرحال قطعاً مسیر جهش تولید و اشتغال‌زایی از توسعه محصولات دانش‌بنیان می‌گذرد.

صفی خانی بابیان اینکه باید ظرفیت‌هایی دانشگاهی را در راستای حل مشکلات کشور قرارداد گفت: در استان مرکزی ۴۰ هزار دانشجوی لیسانس و ۱۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا داریم یعنی سالانه ۵۰ هزار پایان‌نامه دانشجویی در رشته‌های مختلف علوم انسانی فنی مهندسی و علوم پایه خواهیم داشت، این پایان‌نامه‌ها می‌توانند صرفاً به‌صورت صوری و تئوریک تعریف شوند و در کشوی اساتید بایگانی شوند یا می‌توان ۵۰ هزار پایان‌نامه کاربردی تعریف کرد که مشکلات صنعتی فرهنگی و اقتصادی ما را حل کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر ۹۹ درصد پایان‌نامه‌ها تئوری و غیرکاربردی هستند و این البته نقش دانشگاه و مسئولین استان نیست بلکه این مسئله باید در ستاد و مراجع تصمیم گیر و سیاست‌گذار همچون دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی حل شود.

این عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه افزود: در کل کشور حدود ۴ میلیون ظرفیت پایان‌نامه و ۷۰ هزار استاد دانشگاه داریم که متأسفانه این ظرفیتی است که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وجود دارد و استفاده نمی‌شود، هرچند اساتیدی هستند که با تمام سختی‌ها برخلاف این روند حرکت می‌کنند ولی باید ریل‌گذاری این مسئله درست شود و این مشکل به‌صورت سیستماتیک حل شود.

دانشگاه‌ها برای انجام یک پژوهش فاخر بودجه‌ای در اختیار ندارند/ هزینه برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری است​

سید علیرضا مصطفوی عضو هیئت‌علمی دانشگاه و پژوهشگر در گفتگو با دیار آفتاب، بابیان اینکه عامل پیشران توسعه هر بنگاه اقتصادی به‌طورقطع تحقیق و توسعه است گفت: تعریف وظایف یک مدرس در وزارت علوم آموزش است و در کنار آن پژوهشی قرارداد که معیار اندازه‌گیری آن مقاله است، متأسفانه طی سالیان بودجه پژوهشی آن‌قدر کاهش‌یافته که دانشگاه‌ها برای انجام یک پژوهش فاخر بودجه‌ای در اختیار ندارند.

 وی ادامه داد: در رشته‌های فنی هم که پژوهشگر مجبور به انجام پروژه‌ها و تحقیقات صرفاً تئوری است هرچند از عنوان هزینه پژوهشی که سالانه در اختیار هر استاد قرار می‌گیرد معذوریم ولی اگر بدانید قطعاً متعجب خواهید شد و تائید خواهید کرد که امکان انجام یک تحقیق آزمایشی کوچک هم نخواهد بود، درحالی‌که در بیرون دانشگاه‌ توقع است دانشگاه‌ها سهمی از بودجه را به حل معضلات بنگاه‌ها اختصاص بدهند.

مصطفوی در ادامه به موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و افزود: راه ارتباط و به‌کارگیری توانمندی پژوهشی و توان تحقیق یک پژوهشگر و یا مدرسین دانشگاه‌ها در مسیر توسعه بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی، استفاده از اساتید دانشگاه‌ها به‌عنوان مشاور و مسئول واحد تحقیق و توسعه یا به‌صورت موردی در پروژه‌ها است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: راهکار دیگر تحقق بخشیدن به این مهم تغییر مدل مالی و انجام پژوهش و شراکت در سود محصول تولیدی با حداقل و حداکثر میزان مشخص به‌شرط موفقیت طرح است که در آن صورت حداقل بودجه پژوهشی و تیم تحقیقاتی در اختیار استاد هم در خدمت آن مسیر و آن بنگاه  قرار می گیرد و این مدلی است که در کل دنیا در حال اجراست.

معاون سابق برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صمت استان مرکزی بابیان اینکه هزینه برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری است گفت: در هیچ موسسه تحقیقاتی در کل دنیا با یک پژوهش، تکنولوژی و یا ایده‌ای ایجاد نمی‌شود که تحول در یک بنگاه اقتصادی را رقم بزند بلکه تکنولوژی و یا تحول در یک واحد اقتصادی فقط و فقط از انجام چندین پژوهش در طی سالیان با یک یا نهایت دو گروه پژوهشی ثابت و انجام هزینه و سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود درحالی‌که در کشور ما پژوهش‌ها در اولین مرحله متوقف و مجری پژوهش تنها در این گام فرصت آشنایی با این حوزه را پیدا می‌کند، در کشور ما تقریباً تمام پروژه‌ها یک‌ساله تعریف می‌شوند و از آن پروژه یک‌ساله توقع نتیجه تحول‌آفرین داریم.

گفتنی در سال‌های اخیر گام‌هایی در جهت ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه برداشته شده است که می‌توان به گسترش آن امیدوار بود تا کشورمان راه پیشرفت و توسعه‌ متوازن را بپیماید اما همانطور که رهبر انقلاب فرموده اند: «آنچه انجام گرفته است کار‌های آغازین این حرکت بزرگ است»، لذا امید می‌رود با توجه برنامه‌های توسعه و مشخص شدن نقشه جامع علمی کشور شاهد الگوبرداری مناسب و بومی‌سازی این الگوها بر اساس اهداف ترسیمی در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران باشیم.

 

انتهای پیام/

,

نگاهی به تاریخچه ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران نشان می‌دهد که اولاً شکل‌گیری این ارتباط در گذر زمان به‌طور اصولی پی‌ریزی نشده و زیربنای اساسی برای آن وجود نداشته است، ثانیاً محتوا و سمت‌وسوی این ارتباط به‌درستی شکل نگرفته و هدفمند نبوده است.

,

این مسئله درحالی است ‌که تجربه کشورهایی که ارتباط دو سویه دانشگاه و صنعت در آن‌ها قدرتمند است نشان می‌دهد که این ارتباط از ابتدا به‌درستی پی‌ریزی شده و به‌صورت ساختاری پیش رفته است لذا ارتباط صحیح و مؤثر دانشگاه و صنعت می‌تواند موجب افزایش نوآوری و انتقال دانش و فناوری شده و تنها در صورت تعامل پایدار بین این دو نهاد، می توان توسعه صنعتی و متعاقب آن توسعه اقتصادی و اجتماعی را انتظار داشت.

, .,

, ,

مهم‌ترین دلایل ضعف ارتباط میان دانشگاه و صنعت در ایران، ناشی از سیاست‌گذاری‌های کلان توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، نامشخص بودن سیاست‌های توسعه ای و نبود یک نظام منسجم و کارا به‌عنوان رابط بین دانشگاه و صنعت و همچنین عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌های صنعتی-اقتصادی و آموزش عالی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و توسعه صنعتی، ازجمله عواملی بوده‌اند که ارتباط دانشگاه با صنعت را طی سالیان تا حدودی به حاشیه برده اند.

,

اخیرا پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم با انتشار خبری از ارائه گزارش عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه از سوی این وزارتخانه به رهبر معطم انقلاب خبر داد و  همچنین پاسخ کوتاه و جامع رهبر انقلاب به وزیر علوم را در اینباره منتشر کرد.

,

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، در گزارشی به رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص «عملکرد دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش و فناوری در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت» در سال ۱۳۹۸ به همراه «نتایج رصد اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی» جزئیات اقدامات را به استحضار معظم‌له رساند.

,

مقام معظم رهبری پس از مشاهده و مطالعه «گزارش عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۳۹۸» ارسال شده از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یادداشت کوتاهی فرمودند: « از وزیر محترم تشکر شود. مسئله ارتباط دانشگاه و صنعت بسیار مهم است. آنچه انجام گرفته است کار‌های آغازین این حرکت بزرگ است، این‌ها را با قوت ادامه بدهند. ان ‌شاءالله »

, از وزیر محترم تشکر شود. مسئله ارتباط دانشگاه و صنعت بسیار مهم است. آنچه انجام گرفته است کار‌های آغازین این حرکت بزرگ است، این‌ها را با قوت ادامه بدهند. ان ‌شاءالله,

در گزارش وزیر علوم به موارد زیر اشاره شده است:

, در گزارش وزیر علوم به موارد زیر اشاره شده است:, در گزارش وزیر علوم به موارد زیر اشاره شده است:,

در این دوره طرح تحول همکاری‌های دانشگاه و مؤسسات پژوهش و فناوری با جامعه و صنعت مشتمل بر ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ پروژه و اقدام اجرایی با هدف ارتقای فرایند‌های مربوط به رفع نیاز جامعه از طریق پژوهش‌های مرتبط با صنعت تهیه و ابلاغ شد. از جمله مختصات اصلی طرح مذکور این است که ۲۵ درصد از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی تا سال ۱۴۰۴ به گونه‌ای مستقیم و به سفارش صنعت و جامعه، با افزایش متوسط سالانه ۵ درصد، تنظیم و اجرا شوند. همچنین، طرح ایجاد ترتیبات مناسب و مقتضی به منظور تدوین و انعقاد قرارداد‌های بزرگ با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور همچون دفاع، نفت، صنعت، سازمان حفاظت محیط زیست… به منظور پشتیبانی از نیاز‌های فناوران صنایع مذکور با حمایت از رساله‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با نیاز صنعت و جامعه تعریف و مواردی اقدام شده است.

,

۲. تعداد قرارداد‌ها با وزارت صنعت از ۴۷۲۳ مورد در سال ۹۷ به ۸۰۰۲ مورد در سال ۹۸ افزایش یافته است. همچنین، مبلغ قرارداد‌ها از ۹۹۲ میلیارد تومان به ۱۹۵۳ میلیارد تومان، تعداد مجریان از ۳۱۰۴ به ۴۵۹۳ مورد، تعداد کارفرمایان از ۲۷۰۶ به ۳۹۴۱ مورد، و درآمد حاصل از طرح‌ها از ۲۳۰ میلیارد تومان به ۲۷۳ میلیارد تومان (۱۹ درصد) افزایش یافته است. این روند نشانه رشدی قابل‌قبول و حاکی از جهت‌گیری اعضای هیئت علمی و فعالان دیگر در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری به سوی پاسخگویی به نیاز‌های کشور است.

,

۳. در قالب طرح تحول ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت آیین‌نامه «فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت» تدوین و در سال ۹۸ ابلاغ شد. بر اساس این آیین‌نامه تمامی اعضای هیئت علمی که از سال ۹۸ به بعد استخدام می‌شوند باید به منظور آشنایی با صنعت مرتبط با تخصص خود در دوره پیمانی، دست‌کم ۶ ماه فرصت مطالعاتی را با استفاده از تسهیلات مالی دانشگاه محل خدمت (پرداخت حقوق و مزایا) در صنعت متقاضی (پرداخت هزینه‌های گرنت پژوهش) بگذرانند و خود را برای حمایت از صنعت متقاضی در مراحل بعدی کار در دانشگاه آماده کنند. در قالب این طرح در سال ۹۸ بیش از ۵۰ نفر از اعضای هیئت علمی نسبت به انتخاب صنایع مورد نظر اقدام و فرصت مطالعاتی خود را آغاز کرده‌اند.

,

۴. به منظور گسترش روحیه مشارکت و همیاری بین متخصصان دانشگاهی و فعالان صنعتی، یکی از راهبرد‌های اصلی این وزارت در دوره جدید افزایش برنامه‌های مهارت‌افزایی در مقطع تحصیلی کارشناسی است. این امر نقشی بارز در تعیین آینده شغلی دانش‌آموختگان و تصدی مسئولیت‌های مبتنی‌بر صلاحیت‌های حرفه‌ای خواهد داشت. شایان ذکر است که میانگین تعداد دوره‌های برگزارشده در هر دانشگاه معادل ۴۵ دوره در سال ۹۷ بود، در حالی که این عدد در سال ۹۸ معادل ۷۷ دوره (با ۷۱ درصد افزایش) محاسبه و گزارش شده است. همچنین، میانگین شرکت‌کنندگان در دوره‌های مهارت‌افزایی ۱۲۹۵ نفر در سال ۹۷، و ۲۲۴۵ نفر در سال ۹۸ (با ۷۳ درصد افزایش) بوده است.

,

۵. از دیگر شاخص‌های مورد توجه در قالب طرح پیش‌گفته، ارزیابی و رصد دائمی و پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان است. این امر در بیش از ۸۰ دانشگاه کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاکی از آن است که مجموع اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی وابسته به این وزارت در سال ۹۷ معادل ۶۱ درصد بوده است. در حالی که، این میزان در سال ۹۸ با ۳ درصد ارتقا به ۶۴ درصد رسیده است. طبق این بررسی، متوسط اشتغال دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد که در سال ۹۷ معادل ۵۲ درصد محاسبه شده بود، در سال ۹۸ با ۱۲ درصد رشد به ۶۴ درصد رسید. همچنین، متوسط رشد اشتغال دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی که در سال ۹۷ معادل ۴۹ درصد ارزیابی شده بود، در سال ۹۸ معادل ۵۳ درصد (۴ درصد بیش از سال ۹۷) محاسبه شد. بنابراین، هرچند در مجموع، اشتغال متوسط ۶۴ درصدی دانش‌آموختگان به هیچ‌وجه راضی‌کننده نیست، اما واضح است که با ادامه تمهیدات پیش‌گفته همچون راه‌اندازی «مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی» در تمامی دانشگاه‌ها می‌توان نسبت به افزایش اشتغال مدنظر برای دانش‌آموختگان تلاشی مضاعف به عمل آورد.

,

۶. به منظور شناسایی، مستندسازی و تقدیر از طرح‌های برگزیده مقرر شد هرساله، همزمان با برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری که تحت هدایت این وزارت برگزار می‌شود، طرح‌های برگزیده مورد شناسایی، معرفی، تقدیر و حمایت قرار گیرند.

,

در بخش پایانی این گزارش، پیشنهاد‌های ذیل ارائه شده است:

, در بخش پایانی این گزارش، پیشنهاد‌های ذیل ارائه شده است:, در بخش پایانی این گزارش، پیشنهاد‌های ذیل ارائه شده است:,

۱. ترتیبی اتخاذ شود تا وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی بیش‌ازپیش نسبت به واگذاری طرح‌های پژوهشی و فناوری مورد نیاز واحد‌های متبوع خود به دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اقدام کنند.

,

۲. عرصه‌های صنعتی مستعد کشور با همکاری دانشگاه‌ها و با ایجاد واحد‌های تحقیق و توسعه ضمن گسترش دوره‌های مهارت‌افزایی برای دانشجویان و ارتقای محصولات، زمینه فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه‌ها را برای رفع نیاز‌های نوآورانه بنگاه‌ها فراهم آورند.

,

ارتباط صنعت و دانشگاه مغفول واقع‌ شده است/ حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه نیازمند یک کار زیربنایی است

, ارتباط صنعت و دانشگاه مغفول واقع‌ شده است/ حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه نیازمند یک کار زیربنایی است, ارتباط صنعت و دانشگاه مغفول واقع‌ شده است/ حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه نیازمند یک کار زیربنایی است,

حامد صفی خانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه‌ی صنعت در گفتگو با دیار آفتاب، ضمن انتقاد از عدم توجه مسئولین به مسئله ی تولید در کشور گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال‌های ۹۸ و ۹۹  کشور آن‌قدر درگیر حواشی مختلف بوده است که شعار سال از اولویت خارج‌شده است و در استان و کشور مسئولی را پیدا نمی‌کنید که به جهش تولید فکر کند.

,

صفی خانی ادامه داد: ما سازمان‌ها نهادها و ارگان‌هایی داریم که وظیفه آن‌ها این است که صرفاً به مسئله‌ی جهش تولید و فناوری فکر کنند همانند سازمان صنعت معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی، پارک علم و فناوری که متأسفانه دو مجموعه صمت و شرکت شهرک‌ها در استان مرکزی وضعیت مطلوبی ندارند و با حواشی همراه بوده‌اند.

,

وی تصریح کرد: متأسفانه ارتباط صنعت و دانشگاه مغفول واقع‌شده است و توجه خاصی به آن نمی‌شود، کارهای کمی در این زمینه صورت گرفته و سامانه‌هایی مانند سامانه «تاپ» و «ساتع» توسعه پیداکرده‌اند ولی این‌ها نقش مسکن دارند و امیدواریم یک کار زیربنایی حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه صورت گیرد.

,

, ,

این پژوهشگر فعال در حوزه های دانش بنیان با تأکید بر توجه به موضوع تحقیقات و رشد مجموعه‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیداکرده‌اند که کار خوبی بوده است ولی کافی نیست و به‌هرحال قطعاً مسیر جهش تولید و اشتغال‌زایی از توسعه محصولات دانش‌بنیان می‌گذرد.

,

صفی خانی بابیان اینکه باید ظرفیت‌هایی دانشگاهی را در راستای حل مشکلات کشور قرارداد گفت: در استان مرکزی ۴۰ هزار دانشجوی لیسانس و ۱۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا داریم یعنی سالانه ۵۰ هزار پایان‌نامه دانشجویی در رشته‌های مختلف علوم انسانی فنی مهندسی و علوم پایه خواهیم داشت، این پایان‌نامه‌ها می‌توانند صرفاً به‌صورت صوری و تئوریک تعریف شوند و در کشوی اساتید بایگانی شوند یا می‌توان ۵۰ هزار پایان‌نامه کاربردی تعریف کرد که مشکلات صنعتی فرهنگی و اقتصادی ما را حل کند.

,

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر ۹۹ درصد پایان‌نامه‌ها تئوری و غیرکاربردی هستند و این البته نقش دانشگاه و مسئولین استان نیست بلکه این مسئله باید در ستاد و مراجع تصمیم گیر و سیاست‌گذار همچون دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی حل شود.

,

این عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه افزود: در کل کشور حدود ۴ میلیون ظرفیت پایان‌نامه و ۷۰ هزار استاد دانشگاه داریم که متأسفانه این ظرفیتی است که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وجود دارد و استفاده نمی‌شود، هرچند اساتیدی هستند که با تمام سختی‌ها برخلاف این روند حرکت می‌کنند ولی باید ریل‌گذاری این مسئله درست شود و این مشکل به‌صورت سیستماتیک حل شود.

,

دانشگاه‌ها برای انجام یک پژوهش فاخر بودجه‌ای در اختیار ندارند/ هزینه برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری است​

, دانشگاه‌ها برای انجام یک پژوهش فاخر بودجه‌ای در اختیار ندارند/ هزینه برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری است​, دانشگاه‌ها برای انجام یک پژوهش فاخر بودجه‌ای در اختیار ندارند/ هزینه برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری است​,

سید علیرضا مصطفوی عضو هیئت‌علمی دانشگاه و پژوهشگر در گفتگو با دیار آفتاب، بابیان اینکه عامل پیشران توسعه هر بنگاه اقتصادی به‌طورقطع تحقیق و توسعه است گفت: تعریف وظایف یک مدرس در وزارت علوم آموزش است و در کنار آن پژوهشی قرارداد که معیار اندازه‌گیری آن مقاله است، متأسفانه طی سالیان بودجه پژوهشی آن‌قدر کاهش‌یافته که دانشگاه‌ها برای انجام یک پژوهش فاخر بودجه‌ای در اختیار ندارند.

,

 وی ادامه داد: در رشته‌های فنی هم که پژوهشگر مجبور به انجام پروژه‌ها و تحقیقات صرفاً تئوری است هرچند از عنوان هزینه پژوهشی که سالانه در اختیار هر استاد قرار می‌گیرد معذوریم ولی اگر بدانید قطعاً متعجب خواهید شد و تائید خواهید کرد که امکان انجام یک تحقیق آزمایشی کوچک هم نخواهد بود، درحالی‌که در بیرون دانشگاه‌ توقع است دانشگاه‌ها سهمی از بودجه را به حل معضلات بنگاه‌ها اختصاص بدهند.

,

, ,

مصطفوی در ادامه به موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و افزود: راه ارتباط و به‌کارگیری توانمندی پژوهشی و توان تحقیق یک پژوهشگر و یا مدرسین دانشگاه‌ها در مسیر توسعه بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی، استفاده از اساتید دانشگاه‌ها به‌عنوان مشاور و مسئول واحد تحقیق و توسعه یا به‌صورت موردی در پروژه‌ها است.

,

این استاد دانشگاه تصریح کرد: راهکار دیگر تحقق بخشیدن به این مهم تغییر مدل مالی و انجام پژوهش و شراکت در سود محصول تولیدی با حداقل و حداکثر میزان مشخص به‌شرط موفقیت طرح است که در آن صورت حداقل بودجه پژوهشی و تیم تحقیقاتی در اختیار استاد هم در خدمت آن مسیر و آن بنگاه  قرار می گیرد و این مدلی است که در کل دنیا در حال اجراست.

,

معاون سابق برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صمت استان مرکزی بابیان اینکه هزینه برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری است گفت: در هیچ موسسه تحقیقاتی در کل دنیا با یک پژوهش، تکنولوژی و یا ایده‌ای ایجاد نمی‌شود که تحول در یک بنگاه اقتصادی را رقم بزند بلکه تکنولوژی و یا تحول در یک واحد اقتصادی فقط و فقط از انجام چندین پژوهش در طی سالیان با یک یا نهایت دو گروه پژوهشی ثابت و انجام هزینه و سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود درحالی‌که در کشور ما پژوهش‌ها در اولین مرحله متوقف و مجری پژوهش تنها در این گام فرصت آشنایی با این حوزه را پیدا می‌کند، در کشور ما تقریباً تمام پروژه‌ها یک‌ساله تعریف می‌شوند و از آن پروژه یک‌ساله توقع نتیجه تحول‌آفرین داریم.

,

گفتنی در سال‌های اخیر گام‌هایی در جهت ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه برداشته شده است که می‌توان به گسترش آن امیدوار بود تا کشورمان راه پیشرفت و توسعه‌ متوازن را بپیماید اما همانطور که رهبر انقلاب فرموده اند: «آنچه انجام گرفته است کار‌های آغازین این حرکت بزرگ است»، لذا امید می‌رود با توجه برنامه‌های توسعه و مشخص شدن نقشه جامع علمی کشور شاهد الگوبرداری مناسب و بومی‌سازی این الگوها بر اساس اهداف ترسیمی در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه