اخبار داغ

کدخدایی خبر داد:

موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با برگزاری انتخابات دوره دوم مجلس

موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با برگزاری انتخابات دوره دوم مجلس
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ستاد مبارزه با کرونا گفته که انتخابات دوره دوم مجلس با رعایت پروتکل های بهداشتی قابل اجراست و ظاهرا مخالفتی برای برگزاری انتخابات نیست و ستاد ملی کرونا هم مخالفتی نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز (دوشنبه) در نشست خبری، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و روز خبرنگار و گرامی داشت یاد و خاطره خبرنگارانی همچون مرحوم مردوخی، عبدالمحمدی و روح الله رجایی، به بیان نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس و دولت پرداخت و گفت: جلسات شورای نگهبان هر هفته به طور مستمر برگزار می‌شود که البته به دلیل شیوع بیماری کرونا، برخی از جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی بیان کرد: نمایندگان مجلس نظری دارند مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت مستمر بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را ندارد آن را به شورای نگهبان واگذار کنند.

,

سخنگوی شورای نگهبان متذکر شد: پیش از این هم مجالس قبل طرح‌هایی را به شورای نگهبان ارسال کردند که با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و منتظریم که مجلس طرح خود را ارسال کند اما اگر مانند طرح‌های قبل باشد شورای نگهبان ایراد می‌گیرد.

,

کدخدایی درباره نظارت بر رفتار نمایندگان نیز، گفت: نظارت یک امر عقلانی است و در قانون اساسی آمده است و در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری هم به آن تصریح شده است و مجلس هم پیگیر است.

,

وی افزود: در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تدوین شد که کارآیی لازم را نداشته است و پیشنهاد می‌شود که مکانیزم بهتری برای نظارت بر آنها وجود داشته باشد.

,

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان علاوه بر اینکه هر چهار سال یکبار نظارت بر رفتار نمایندگان دارد، بهتر است که در طول چهار هم بر رفتار نمایندگان نظارت شود.

,

کدخدایی همچنین درباره طرح مالیات بر مبنای خالی، اظهار داشت: مجلس یازدهم همت کرده است و در حوزه معیشت قوانین را به تصویب رسانده است اما ملاک ما برای ارزیابی طرح‌ها و لوایح مجلس مطابقت آن با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی است.

,

وی همچنین گفت: مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد و شورای نگهبان این موارد را ایراد گرفته است و بررسی‌ها تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد و نتیجه نهایی به مجلس اعلام می‌شود.

,

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ایرادات متعدد به اساسنامه فدراسیون ورزش‌های آماتوری نیز وارد شد، گفت: یک ایراد این است که در این اساسنامه به منشور المپیک اشاره شده است اما معلوم نیست که این منشور مصوب کجاست و چه محتوایی دارد.

,

کدخدایی با بیان اینکه فقهای شورای نگهبان اعتقاد دارند که منشور و مفاد منشور برای ما ارسال شود، افزود: در این اساسنامه بحث منشور المپیک و قوانین مقررات داخلی است که هم عرض هم ذکر شده و در صورت تعارض، مشخص نیست که کدام باید مد نظر قرار گیرد.

,

وی گفت: همچنین در این اساسنامه زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی ذکر شده که مغایر با اصل ۱۵ قانون اساسی است.

,

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره طرح گشایش اقتصادی، دولت با شورای نگهبان مشورت کرده است؟، اظهار داشت: خیر- لزومی هم ندارد که دولت در مباحث اقتصادی با ما مشورتی داشته باشد و صرفاً اگر قانونی تصویب شود ما ورود می‌کنیم.

,

کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات، گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی همت کند و هر چه زودتر مصوبه خود را در این زمینه آماده کرده و به شورای نگهبان ارسال کند تا ما در این زمینه اعلام نظر کنیم.

,

وی اظهارداشت: دوستان ما در وزارت کشور کارهای خوبی برای الکترونیکی کردن انتخابات تاکنون انجام داده اند و هر مرحله ای که وزارت کشور در این زمینه به نتیجه نهایی برسد، ما آماده همکاری هستیم.

,

کدخدایی همچنین درباره احتمال برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، گفت: هنوز اتفاق خاصی برای الکترونیکی شدن انتخابات نیفتاده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا ضرورت آن بیشتر از گذشته است.

,

وی بیان کرد: وزارت کشور زحمات زیادی برای الکترونیکی شدن انتخابات انجام داده و جلسات متعددی با کارشناسان شورای نگهبان داشتند اما سلامت انتخابات و صیانت از رای مردم برای ما مهم است.

,

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: چه انتخابات الکترونیکی باشد و چه انتخابات سنتی باشد، باید نگاهمان به پاسداری و صیانت از رای مردم باشد.

,

کدخدایی درباره تحزب نیز، گفت: وجود احزاب می‌تواند در توسعه بحث‌های انتخاباتی موثر باشد و منجر به حل مشکلاتی شود که در نظام انتخاباتی ما وجود دارد.

,

وی تصریح کرد: الزاماً بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی‌شود و نیازمند ارتقای مباحث حزبی در کشور هستیم و همه دستگاه‌ها باید اراده جدی برای حل این مشکلات و ارتقاء فرهنگ سیاسی و حزبی داشته باشند.

,

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار شد، درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس، اظهار داشت: شب گذشته معاون وزیر کشور در این زمینه با بنده صحبت کرد و ظاهرا ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده اما هنوز ستاد ملی کرونا نظر رسمی در این باره به ما نداده است.

,

کدخدایی ادامه داد: البته با توجه به اینکه حوزه های باقیمانده برای برگزاری مرحله دوم انتخابات کم است و تنها ۱۲ نماینده باید انتخاب شوند، صرفا شاید برای نحوه برگزاری این انتخابات و تبلیغات انتخاباتی تدابیری اندیشیده شود تا از اجتماعات جلوگیری شود.

,

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بررسی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را آغاز کرده‌اید، گفت: شورای نگهبان هنوز ورود و اقدام در این زمینه نکرده است.

,

وی افزود: البته توصیه می‌شود کسانی که در دوران قبل صلاحیت آنها تایید نشده است، در این دوره انتخابات شرکت نکنند.

,

سخنگوی شورای نگهبان درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: برخی دوستان و نمایندگان دردوره های مختلف این اصرار را داشته و دارند که شورای نگهبان این انتخابات‌ها را هم نظارت کند.

,

کدخدایی ادامه داد: باید ببینیم قانون در این باره چه چیزی را مقرر می‌کند که ما در آن راستا عمل خواهیم کرد.

,

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان ردصلاحیت شده می گویند که هنوز نمی دانند، چرا رد صلاحیت شده اند، گفت: ما موارد رد صلاحیت را به خود افراد اعلام کرده ایم و ای کاش قانون این اجازه را می داد که نسبت به افرادی که چنین ادعاهایی را مطرح می کنند می توانستیم به صورت شفاف موارد رد صلاحیت آنان را اعلام کنیم.

,

وی در واکنش به اظهارات «علی مطهری» مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه گانه را مخدوش نکرده است و این حرف خنده دار است.

,

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری ردصلاحیت می‌شود، تصریح کرد: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای گیری می‌شود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند.

,

کدخدایی درباره نظام پارلمانی، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان قبلا مطالعاتی درباره نظام پارلمانی داشته است که اگر بحث جدیدی در این باره و درباره ظرفیت های قانون اساسی مطرح شود، ما آمادگی لازم را داریم تا نظرات مشورتی خود را در این باره اعلام کنیم.

,

وی متذکر شد: قبلا مطالعاتی درباره تغییر نظام به نظام پارلمانی داشتیم و اگر در حال حاضر هم موضوع جدیدی در این باره وجود داشته باشد، پژوهشگران پژوهشکده شورای نگهبان آمادگی دارند که در این زمینه مطالعاتی را داشته باشند.

,

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سئوالی مبنی بر اینکه گویا کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح های ضدآمریکایی آماده کرده است و نظر شورای نگهبان در این باره چیست، گفت: مصوبات مجلس شورای اسلامی در صورتی که در چارچوب شرع مقدس اسلام و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و بر این اساس اگر این طرح ها نیز در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، شورای نگهبان آن را تأیید خواهد کرد.

,

کدخدایی در واکنش به سئوالی مبنی بر اینکه گویا وزارت بهداشت در آستانه ایام محرم آمار کرونا را به صورت دقیق اعلام نمی کند و آیا شورای نگهبان به این مسئله ورود می کند، تصریح کرد: همه ما تابع مراجع رسمی کشور هستیم و اگر در هر زمینه ای شک و تردید کنیم، قطعا سنگ روی سنگ بند نمی شود.

,

وی گفت: مراجع رسمی آمار را اعلام می کنند و هر چه آنان اعلام کنند موجه است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

,

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، گفت: شورای نگهبان به این لایحه ایراد گرفت و به مجلس ارسال شد اما هنوز این لایحه مجددا به شورای نگهبان ارسال نشده است و اگر برای ما ارسال شود، قطعا اطلاع رسانی می کنیم.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه