اخبار داغ

تشنه‌گان لب دریا؛

پایتخت انرژی ایران با کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند/ واگذاری بزرگترین آبخوان‌ها به معادن سنگ

پایتخت انرژی ایران با کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند/ واگذاری بزرگترین آبخوان‌ها به معادن سنگ
این‌روزها مشکل آب شرب در پایتخت انرژی ایران، مردم را دچار بحران کرده است، به‌طوریکه بعضی مناطق با گرمای بالای 50 درجه گاهی به مدت 10 روز با قطعی آب مواجه‌ می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ آب سرچشمه حیات است، خداوند می فرماید: وَجَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ ءٍ حَیٍّ هر جا آب بوده، زندگی و جوشش و فعالیت بوده است. بشر از دیرباز سکونت خود را در کنار رودخانه ها، دریاها و گذرگا های آبی بنا نهاده است. هر کجا این پدیده های طبیعی نبوده از دل زمین با حفر چاه و قنات خود را به آب می رسانیده تا زندگی خود را تضمین کند. دغدغه‌ی آب، دغدغه‌ همیشگی بشریت بوده است. زمان که می گذرد و جهان بیشتر متحول و صنعتی می شود، نیاز بشر به آب بیشتر می شود، به خصوص اینکه رشد صنعت و تکنولوژی اثرات مخرب زیست محیطی داشته و عامل آلودگی و مصرف بیش از حد آب گشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

استان بوشهر در جنوبی ترین نقطه کشور ایران در کنار خلیج فارس، به عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می شود. تجربه‌ی سال‌های طولانی نشان داده که این استان همواره از کم آبی رنج می برده است. درگذر زمان مردم سخت کوش آن با هر وسیله و توانی که داشته اند سعی می کردند نیاز اولیه خود را برای آب تأمین کنند.

,

, ,

مشکل آب شرب مردم بوشهر این استان را دچار بحران کرده است و به خصوص در برخی از مناطق در گرمای بالای ۵۰ درجه تابستان موجب می شود گاهی به مدت ۱۰ روز با قطعی آب مواجه‌ باشند و در شرایط سختی زندگی کنند. این در حالی است که منابع آب شیرین استان بسیار محدود بوده و معمولا از ۲ استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد تامین می شود که آن هم جوابگوی نیاز بی آبی مردم در فصل گرما نیست.

,

مشکل آب در استان بوشهر از دو جهت است، یکی از جهت تأمین آب شرب و دیگری از جهت تأمین آب برای زمین های زراعتی و کشاورزی.

,

استان بوشهر دارای زمین های حاصل خیز زیادی است که اگر آب کافی به آن برسد می تواند بهترین محصولات فصلی را تأمین کند.

,

میزان بارش کم سالیانه و نبودن رودهای پر آب در استان همواره به معضلات کم آبی کمک کرده و باعث گردیده که یکی از دغدغه‌های مهم مردم تأمین آب نوشیدنی و کشاورزی باشد.

,

سال‌هاست که مسئولان تلاش کرده اند و وعده های زیادی داده اند که مشکل آب استان را حل نمایند.

,

افتتاح سد رئیسعلی دلواری در منطقه شبانکاره گامی مهم در جهت تأمین آب کشاورزی آن سامان بود ولی تجربه نشان داده که نیاز زمین های تشنه و نخل های قامت برافراشته بیشتر از آن است که از عهده‌ی این سد بر آید.

,

, ,

مشکلات کم‌آبی در نقاط مختلف استان از جمله عسلویه

, مشکلات کم‌آبی در نقاط مختلف استان از جمله عسلویه,

ساکنان عسلویه و روستاهای آن سال هاست که از کم‌آبی گلایه دارند، چرا که در طول ۲۴ ساعت تنها چند ساعت سهمیه آب دارند و در بعضی روستاها و محلات نیز ممکن است تا ۶ روز متوالی آب شرب و لوله‌کشی در دسترس شهروندان نباشد.

,

در شهر عسلویه و دیگر شهرها مانند نخل تقی و چاه مبارک مشکل آب شهری وجود دارد این در حالی است که در روستاهایی چون “سهمو شمالی”، “زبار”، “بساتین”، و “بستانو” وضعیت بسیار حادتری در جریان است. این روستاها همگی در مداری واقع شده اند که خط لوله طرح محرم از آن عبور می کند و فاصله زیادی تا آن ندارند. یکی از اهالی این روستاها می گوید: آب این خط از کنگان به شرق می‌رود اما در این میان روستاها و شهرهای ما بدون آب هستند.

,

کجای دنیا چنین تناقضی را می‌بینید؟

, کجای دنیا چنین تناقضی را می‌بینید؟,

به گفته مردم محلی چندین سال است که شرایط بی آبی و سایر محرومیت‌ها در جنوب کشور و عسلویه جریان دارد، آن هم در شرایطی که ثروت عسلویه و تولیدات میلیاردی آن همواره موجب غرور ملی و استانی شده است و از بوشهر و عسلویه به عنوان پایتخت انرژی کشور یاد می شود. سوال اینجاست که آیا شایسته است پایتخت انرژی از آب محروم باشد؟ شما کجای دنیا چنین تناقضی را می‌بینید؟

,

ساکنان عسلویه می گویند: بخش چاه مبارک به شدت درگیر بی آبی است، و با توجه به شرایط سهمیه‌بندی آب سهمیه‌ها بسیار محدود است. جمعیت و جایگاه شهرستان عسلویه با این حجم و سهمیه‌گذاری‌ها تناسب ندارد و منطقی به نظر نمی‌رسد. به راستی چرا باید آب از کنار این خانه‌ها رد شود اما این مردم سهم کمی ار آن داشته‌ باشند؟

,

, ,

یک تابستان کامل بی‌آبی

, یک تابستان کامل بی‌آبی,

یکی از اهالی عسلویه با اشاره به مشکلات آب در این منطقه اظهار کرد: بعضی وقت‌ها تا ۶ روز در عسلویه و روستاهای مجاور آب نداریم، و دیگر منبع آب و آب ذخیره جواب نمی‌دهد. مجبوریم آب آزاد بخریم و آن ها که شغل و پولی ندارند هیچ راهی ندارند. ما هم که شغل و درآمد داریم ماهیانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان آب خریداری می‌کنیم، که اصلا پذیرفته نیست.

,

وی ادامه می‌دهد: گاهی مواقع که بعضی منازل و روستاهایی که در ارتفاع هستند یک تابستان کامل آبی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. کاش یک روز به عسلویه می‌آمدید، آلایندگی که مردم را خفه کرده، وضعیت فاجعه بار انبارهای گوگرد و نفت که حتی یک درخت هم برای مردم نکاشته؛ این کم‌آبی و بی آبی نیز بدتر از آن زندگی ما را سخت کرده است.

,

این مشکلات تنها در عسلویه وجود ندارد بلکه در سایر نقاط استان نیز کم و بیش مشاهده می شود.

,

عبدالحسن رفیعی پور فرماندار تنگستان در باره مشکلات کم آبی در شهرستان تنگستان می گوید: نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت تنگستان روستایی است که نقطه تفاوت آن نیز جمعیت بالای روستایی و تعدد روستاها بوده و باعث مشکلاتی چون بالاترین مدارس تخریبی و مشکل بحران آب شده است.

,

وی افزود: وضعیت آب اصلا خوب نیست و شرمنده مردم هستیم، وقتی در یک روستا بابای پیری، ما را بالای آب انبارش می برد تا قطره ای آب در آن نیست، این اصلاً برای مردم و شورا و هیچ‌کس دیگری قابل پذیرش نیست.

,

وی با اشاره به مشکل انشعابات غیرمجاز و ضرورت برخورد با این پدیده گفت: بالاترین آمار ساخت و ساز غیر مجاز استان بوشهر در شهرستان تنگستان است، فقط در منطقه گورکات، ۵۵۰۰ خانوار آب مورد نیاز ۲۰ هزار نفر را به طور غیرمجاز استفاده می‌کنند. سال گذشته بنا بر دستور استاندار بیشترین آمار تخریب را در منطقه گورکات انجام دادیم. تعارف نداریم و برای همه افراد از وکیل و وزیر و ذی نفوذ باشد این کار را انجام می‌دهیم، اگر پیگیری مستمر برای این موضوع انجام شود عمده مشکلات آب حل خواهد شد.

,

عبدالحسن رفیعی پور خاطرنشان کرد: یکی از نقاطی که دچار چالش هستیم روستای بنه گز تا عالی حسینی است..

,

وی با تاکید بر مدیریت صحیح توزیع منابع گفت: وضعیت آب ما این است و باید مدیریت شود تا مشکلات آب به حداقل رسانده شود و کمتر شرمنده آب باشیم. در صورت بازسازی خطوط انتقال مشکلات آب روستاها حل خواهد شد، همچنین اگر هر دو آب شیرین کن وارد مدار شوند مشکلات کل شهرستان تنگستان برطرف خواهد شد.

,

, ,

مشکلات اساسی در حوزه آب بوشهر چیست؟

, مشکلات اساسی در حوزه آب بوشهر چیست؟,

مهتا بذر افکن پژوهشگر اجتماعی حوزه آب در استان بوشهر در این باره می‌گوید: به دلیل محدودیت منابع آبی داخل استان، آب استان از منابع استان‌های همجوار از جمله سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد، رودخانه شاهپور ، رودخانه دالکی و رودخانه مند از استان فارس تامین می‌شود که البته رودخانه مند در مسیری به دلیل برخورد با کوه نمک آبش شور می‌شود و غیرقابل استفاده می‌شود.

,

تهیه آب به بهای ۴۰۰ هزار تومان در طول ماه

, تهیه آب به بهای , ۴۰۰ , هزار تومان در طول ماه,

بذرافکن در ادامه افزود: منابع آب شرب داخل استان محدود می‌شود به تعدادی چاه آهکی که در برخی از مناطق احداث شده و بیشتر برای مصارف روستاها به کار می رود. استان در طول سال با کمبود آب مواجه است به ویژه در روستاهای تنگستان و دشتی که در شرایط سخت تر بی آبی به سر می برند و در تابستان این مشکل به دلیل گرمای ۵۰ درجه و نیاز آبی مردم بسیار شدیدتر می شود و در برخی از روستاهای ساحلی مثل بندر رستمی اهالی گاهی ۱۰ روز با قطعی آب مواجه اند و از طریق تانکر آب مورد نیازشان را به ارزش ۴۰۰ هزارتومان در طول ماه تهیه می کنند.

,

, ,

واگذاری بزرگترین آبخوان کوه بیرمی به معدن سنگ

, واگذاری بزرگترین آبخوان کوه بیرمی به معدن سنگ,

وی ادامه داد: متاسفانه با مشکلات بی آبی موجود، بوشهر به پرتنش‌ترین استان‌ها به لحاظ کمبود منابع آب شرب تبدیل شده و همین مقدار منابع آب زیر زمینی هم که موجود است با برخی بی تدبیری‌ها از بین می رود. به طور مثال مهم ترین و بزرگترین  آبخوان تنگه شیرینه در کوه بیرمی است که تقریبا بیشتر از یک میلیون متر مکعب آب دارد که در حال واگذاری به یک معدن سنگ مرمریت درجه ۳ است. در استان ارزش آب‌های زیرزمینی نادیده گرفته می شود در طی سال‌های قبل این موضوع بوده و هنوز هم ادامه دارد. در حال حاضر مردم نسبت به واگذاری این آبخوان به معدن سنگ با سازمان صمت و سهام دار این معدن به مشکل برخورده‌اند و کار به مراجع قضایی کشیده است.

,

برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی

, برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی,

این پژوهشگر حوزه آب با اشاره به برداشت‌های بی رویه از منابع آب‌های زیر زمینی در مصارف کشاورزی خارج از فصل در استان بوشهر، عنوان کرد: از دهه ۷۰ که کشت گوجه خارج از فصل در استان آغاز شد بسیاری از کشاورزان به این کشت روی آوردند و در دو سه دهه گذشته برداشت های بی رویه ای از آب های زیر زمینی برای کشت گوجه فرنگی خارج از فصل و هندوانه شکل گرفت و ۶ دشت استان را با تنش بی آبی مواجه کرد.  در مناطقی نیز برای مصارف کشاورزی بر روی چاه‌ های آب شیرین کن نصب کرده اند که باعث شوری بیش از حد آب چاه‌ها شده است.

,

بذرافکن افزود: البته برخی از این چاه های غیر مجاز  توسط آب منطقه‌ای در استان مسدود شدند ولی روند برداشت‌های بی‌رویه آب‌های زیرزمینی همچنان ادامه دارد و هنوز اصلاح الگوی کشت جایگزین برای کشاورزان شکل نگرفته است.

,

وی در ادامه به ورودی آب سد کوثر از استان کهگیلویه و بویر احمد به استان بوشهر اشاره کرد و گفت: این ورودی آب به استان تنها یک خط انتقال دارد و بارندگی‌های فراوان در استان کهگیلویه و بویراحمد تغییری در آبدهی بیشتر به استان بوشهر حاصل نمی شود که آب بیشتری به استان انتقال یابد.

,

بذر افکن یکی دیگر از مشکلاتی که باعث کمبود آب استان می شود را فرسودگی لوله های سیستم آبرسانی در شهرها دانست و ادامه داد: بخشی از کمبود آب در شهرهای استان بوشهر به شبکه های سیستم آبرسانی مربوط می شود که نیاز است این سیستم ها را تعویض کنند.

,

استفاده نابجای صنایع از آب شیرین در شرایط بحران بی آبی

, استفاده نابجای صنایع از آب شیرین در شرایط بحران بی آبی,

این پژوهشگر حوزه آب با اشاره به اینکه بعضی از صنایع از آب شیرین استفاده می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به تنش بی آبی استان و اهمیت آب شیرین برای مردم برخی از صنایع مانند شن و ماسه آنهم در دشتی و تنگستان از آب شیرین برای شستن شن استفاده می‌کنند. مزایای برداشت این صنایع چه میزان اهمیت دارد نمی‌دانم ولی نباید برای این مزایا مناطق را با بحران بی آبی مواجه کنیم. در بخش صنعت اساسا نباید چاه‌های آب شیرین در اختیار این بخش باشد و باید از شیوه های بازچرخانی استفاده کنند. در حال حاضر پالایشگاه پتروشیمی جم چندین چاه در اختیار دارد که هم خاک و هم آب را آلوده می‌کنند و این چاه‌ها حتی تا مرز مسدود شدن هم پیش رفته‌اند منتهی به دلیل لابی‌های گسترده ای که دارند کسی نمی تواند از برداشت های بی رویه از آب چاه ها جلوگیری کند و این اقدام شان موجب اعتراض مردم شهرستان جم شده است.

,

, ,

مسئولان استانی در این زمینه چه می گویند؟!

, مسئولان استانی در این زمینه چه می گویند؟! ,

استاندار بوشهربا اشاره به مشکلات تامین آب آشامیدنی در روستاها و شهرها معتقد است که در تاریخ استان بوشهر، نگاهی که اکنون به حل مشکلات آب استان بوشهر شده وجود ندارد چراکه علاوه بر اجرای طرح‌های مختلف آبرسانی با اعتبارات استانی، از ظرفیت شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌های معین در حل مشکلات آب استان بوشهر استفاده می‌شود.

,

گراوند از حل مشکل آبرسانی در محلات جنوبی شهر بوشهر خبر داد و تصریح کرد: بر اساس اجرای طرح‌های مختلف آبرسانی معضل آب آشامیدنی در محلات جنوب شهر بوشهر برطرف می‌شود و این در حالی است که از جنوب تا شمال استان بوشهر طرح‌های گوناگون آبرسانی در حال اجراء است.

,

وی اجرای سد اخند در جنوب تا اجرای خط انتقال آب در شمال استان بوشهر را یکی از اقدامات مهم در راستای رفع کمبود آب در استان برشمرد.

,

, ,

استاندار بوشهر، افزود: اگر مشکلات آب آشامیدنی در استان بوشهر کاهش یافته است به  سبب اجرای طرح‌ها و بررسی روند اجرای آنها به صورت منظم و مرتب در جلسات کارشناسانه است.

,

گراوند از حل ریشه‌ای مشکل آبرسانی در استان خبر داد و تصریح کرد: با تکمیل پروژه‌های در دست اجراء در شهرها و روستاها،  مشکل تامین آب آشامیدنی استان بوشهر به صورت ریشه‌ای در آینده نزدیک برطرف می‌شود.

,

استاندار بوشهر با اشاره به توسعه زیرساخت‌های آبرسانی در بوشهر خاطر نشان کرد: نبود ژنراتور اضطراری در زیرساخت‌های آبرسانی  یک معضل در بوشهر بود که اکنون امکانات لازم در این حوزه  با تخصیص اعتبارات لازم خریداری و به زودی در اختیار شرکت آبفای استان بوشهر قرار می‌گیرد.

,

گراوند تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های مهم من، تامین آشامیدنی در شهرها و روستاها است که با تکمیل پروژه‌های در دست اجراء این مشکل تاریخی مردم استان برای همیشه برطرف می‌شود.

,

اجرای طرح آبرسانی برای استان بوشهر

, اجرای طرح آبرسانی برای استان بوشهر,

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: منابع تامین آب آشامیدنی در نقاط مختلف استان با حفر، تجهیز و کف ‌شکنی چاه‌ها، شیرین ‌سازی آب دریا و ساخت سد افزایش یافته و با  بهره‌برداری از بخشی از این طرح‌ها مشکلات تنش آبی کاهش یافته است.

,

عبدالحمید حمزه پور افزود: در زمان حاضر به ظرفیت تولید ۶۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز طرح شیرین‌ سازی آب دریا برای تامین آب آشامیدنی شهرهای استان بوشهر در دست اجراست که با تکمیل این طرح‌ها منابع آب آشامیدنی این استان پایدار می‌شود.

,

, ,

حمزه‌پور یادآورشد: به ‌زودی عملیات اجرایی پروژه آب شیرین‌کن برازجان به ظرفیت ۱۷ هزار مترمکعب تولید آب آشامیدنی از سوی بخش خصوصی در ساحل بوشهر آغاز می شود.

,

وی گفت: با اجرای طرح توسعه ای ظرفیت تولید آب از آب شیرین کن ۱۰ هزار مترمکعبی بوشهر در زمان حاضر به ۱۸ هزار مترمکعب و تا پایان سال به ۲۲ هزار متر مکعب افزایش می یابد.

,

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: همچنین با اجرای طرح توسعه‌ای پروژه آب شیرین‌کن ۱۰ هزار مترمکعبی کنگان ظرفیت تولید آب به ۱۲هزار و ۵۰۰مترمکعب می رسد.

,

همچنین حمزه پور در مورد اقدامات انجام شده برای رفع مشکل آبرسانی عسلویه را چنین برشمردند:

,

۱- افزایش حجم انتقال آب از خط آبرسانی کوثر به شهرستان عسلویه به میزان ۱۰ لیتر بر ثانیه به گونه ای که سرانه مصرف در این شهرستان از ۳۱۰ لیتر به ۳۴۰ لیتر تغییر یافته است.

,

۲- تامین آب تولیدی در شهرستان عسلویه از منابع محلی به میزان ۲۰ لیتر بر ثانیه که سبب رفع مشکل کم آبی به وجود آمده ناشی از پیک مصرف خارج از سرانه شده است.

,

۳- صدور مجوز احداث ۲ عدد آب شیرین کن با ظرفیت ۵ هزار متر مکعب در شهرستان عسلویه که در مجموع به میزان تولید آب این شهرستان ۱۰ هزار متر مکعب در شبانه روز اضافه خواهد شد آب شیرین کن شهری در شهر عسلویه و آبشیرینکن روستایی در روستای هاله پس از انتخاب سرمایه گذار وارد مدار اجرای خواهد شد.

,

۴- استقرار اکیپ کنترل و بهره برداری روستاهای دارای مشکل آب در شهرستان عسلویه.

,

۵- بهبود وضعیت آب در نقاط مرتفع روستاهای مجتمع چاه مبارک.

,

اقدامات در دست اجراء
۱- وارد مدار نمودن مخزن ۵۰۰ متر مکعبی سهمو شمالی.

, اقدامات در دست اجراء,
,

۲- مهندسی مجدد ایستگاه پمپاژ آب مجتمع چاه مبارک و خطوط انتقال آب به روستاها.

,

۳- نوسازی حدود ۱۰ کیلومتر شبکه توزیع آب فرسوده روستاهای شهرستان عسلویه.

,

۴- مطالعات خطوط انتقال و ایستگاه پمپاژ جهت انتقال آب، آب شیرین کن هاله به دیگر روستاهای شهرستان عسلویه.

,

معاون عمرانی استاندار بوشهر نیز در بررسی وضعیت تامین آب شرب روستاهای شهرستان عسلویه اظهار کرد:  روستاهایی در شهرستان عسلویه بود که متاسفانه ۱۰ تا ۱۲ روز یکبار هم به آنها آبرسانی نمی‌شد و اکنون به روستاهای عسلویه ۲ تا ۳ بار در هفته آبرسانی می‌شود.

,

وی از اجرای طرح‌های آبرسانی خبر داد و بیان کرد: با بازدید میدانی و گفتگو با مردم و دهیاران همه روستاهای شهرستان عسلویه مشخص شد هیچ روستایی در شهرستان عسلویه نیست که کمتر از ۲ بار در هفته آب نداشته باشند و این در حالی است که برخی روستاها ۳ بار در هفته هم به آنها آبرسانی می‌شود.

,

برخورد با انشعاب‌های غیر مجاز

, برخورد با انشعاب‌های غیر مجاز,

معاون استاندار بوشهر با بیان اینکه اکثر مردم و دهیاران روستاها رضایت دارند گفت: چاه‌های جدید در روستاها وارد مدار تولید آب شدند و آب شیرین‌کن‌های بخش خصوصی که تعطیل شده بودند در نشستی با آنها و تامین اعتبارات لازم وارد سرویس و مدار تولید شدند.

,

ستوده با تاکید بر نصب کنتور در ورودی روستاها و تعیین سهمیه بندی مشخص بر اساس استاندارد وزارت نیرو افزود: با تحقق این مهم میزان آبدهی به روستاهای عسلویه افزایش می‌یابد و بر این اساس مقرر شد با تایید دهیار و آبفای عسلویه میزان آب تحویلی به روستاها هر هفته گزارش شود.

,

, ,

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای تامین استان بوشهر و شهرستان عسلویه، انشعابات غیرمجاز قطع و با متخلفان در این عرصه برخورد قانونی می‌شود و با کسانی که آب شرب مردم را صرف کارهای غیرضروری و افرادی که بدون نصب کنتور اقدام به سرقت آب شرب که متعلق به مردم است می‌کنند قاطعانه برخورد قانونی می‌شود.

,

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر افزود: آمار انشعابات غیرمجاز و نوع برخورد با متخلفان در شهرستان عسلویه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی می‌شود تا مردم در جریان امور قرار بگیرند.

,

با همه ی گزارشی که ارائه شد علی رغم وعده ها و سخنانی که مسئولان ذیربط بیان داشته اند مشکل آب آشامیدنی مردم استان بوشهر هم چان پابرجاست. بخشی از صحبت های مسئولان وعده هایی هستند که هر ساله داده می شود. برخی از اقدامات نیز ناقص و یا در حال انجام است.

,

دغدغه ی مسئولات برای رفع بحران آب را نمی توان نادیده گرفت ولی نیازمند است که با حمایت نمایندگان استان و پیگیری استاندار و مسئولان ذیربط تا دیر نشده و استان با یک بحران غیرقابل کنترل روبرو نشده به حل این معضل بپردازند.

,

همچنین طبق اطلاعات شرکت آب منطقای استان در زمان حاضر عملیات اجرایی ۶ سد آبرسانی در استان در حال اجراست که با تکمیل آنها وضعیت تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی شهرستان‌های استان به پایداری می‌رسد.

,

علاوه بر آن با حفر چاه و اجرای خط انتقال از تنگ سدر مشکل آب شهرها و روستاهای شهرستان دشتی برطرف می شود.

,

بر طبق همین اطلاعات برای تامین آب روستاهای شهرستان دشتی حفر چاه در تنگ‌سدر انجام شده و با انتقال به مخزن ذخیره مشکل آب روستاهای این شهرستان برطرف می‌شود. برای اجرای سد کاردانه که آب شهرها و روستاهای دشتی را تامین می ‌کند ۳۰۰  میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.

,

حجم ذخیره سد کاردانه دشتی سالانه پنج میلیون متر مکعب است که در مدت ۲۴ ماه باید ساخته و با تکمیل آن آب مورد نیاز شهرها و روستاهای این شهرستان تامین می شود. ساخت سد کاردانه شهرستان دشتی یکی از اولویت‌های این شهرستان است که از همه منابع برای ساخت این سد استفاده می شود.

,

راه حل های پیشنهادی

, راه حل های پیشنهادی,

درست است که استان بوشهر، در پرتو جبر طبیعت با مشکل کم آبی روبرو است ولی نعمت های خداداد دیگری که در آن به ودیعه گذاشته شده، این امکان را فراهم می سازد که بتوان مشکل آب را حل کرد. برخی از این راه حل ها که به حل مشکل آب در درازمدت کمک می کند. کارشناسان راه حل های زیر را پیشنهاد می کنند:

,

– ایجاد سد های مختلف در مناطقی که استعداد آن وجود دارد.

,

– مدیریت سیلاب ها با ایجاد موانع خاکی. این کار علاوه بر آنکه موجب استفاده از آب های سرگردان در فصل نزول باران برای امور کشاورزی می شود به افزایش آب در سفره های زیرزمینی نیز می انجامد.

,

– راه اندازی و نصب آب شیرین کن با استفاده از ظرفیت بی کران دریای خلیج فارس

,

– تشویق مردم و حمایت از آن ها در احداث آب انبارهای روستایی برای ذخیره آب باران به عنوان کمک به آب لوله کشی

,

– استفاده منطقی از آب های زیر زمینی با حفر چاه و جلوگیری از حفر غیر قانونی چاه ها که منجر به ایجاد فروچاله  لطمات شدید به ساختار طبیعی زمین می شود.

,

بدون تردید با برنامه ریزی و سرعت در اجرای پروژه های تعریف شده در فاصله ی زمانی نه چندان دوری می توان مشکل آب استان بوشهز را حل کرد.

,

هرچند استفاده از آب شیرین کن یکی از راه حل های مهم در رفع کمبود محسوب می شود ولی از نظر کارشناسان پیامدهای سوء زیست محیطی را نیز به دنبال دارد.

,

برخی کارشناسان معتقدند: استفاده از آب شیرین کن در خلیج فارس باعث حجم آلودگی بیشتر آب این دریا می‌شود آن هم با توجه به صنایعی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی که در حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه