اخبار داغ

جذب توریست با کشاورزی در اردبیل؛

تمشک،محصول کم هزینه با سود زیاد

تمشک،محصول کم هزینه با سود زیاد
تمشک میوه ای خودرو و فصلی در طبیعت با ارزش غذایی بالا که چیدن و عرضه آن، درآمد خوبی ایجاد می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان‌ما، تمشک میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و … خورده می شود، بوته تمشک در مناطق گرم و مرطوب، در جنگل ها و صحراها می روید و گاهی آن را می کارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

, ,

میوه تمشک میوه کمیابی است، ولی اگر برای این گیاه مکان، خاک و زیرساخت طبیعی خوب فراهم باشد به آسانی قابل پرورش می باشد، این زیرساخت طبیعی در شمال استان اردبیل بخصوص جنگلهای حاشیه رود ارس فراوان بوده و بیشتر از سالهای گذشته رشد کرده است.

,

برداشت تمشک در اصلاندوز مغان

, برداشت تمشک در اصلاندوز مغان, برداشت تمشک در اصلاندوز مغان,

شهرستان اصلاندوز مغان یکی از نقاطی است که محصول تمشک در آن به فراوانی یافت می شود، برداشت این محصول از اراضی اصلاندوز برای جوانان جویای کار بعنوان منبع اشتغالزایی و درآمد محسوب شده و از مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ در تابستان بخوبی جلوگیری می کند.

,

معمولا تمشک‌های تابستانه اواخر بهار تا حداکثر اواسط مردادماه قابل برداشت هستند و پس از آن دیگر خبری از تمشک‌های وحشی تابستانه نیست. از اواسط شهریور ماه به مرور پای تمشک‌های پاییزه به بازار می‌رسد و تا آبان ماه می‌توانی آنها را در بازار ببینی.

,

, ,

تمشک خواص زیادی دارد و در شهرهایی که دارای صنایع تبدیلی هستند این میوه بازار خرید و فروش خوبی دارد، از آنجا که این میوه در تابستان و اوایل پاییز و تقریبا در ایام اوقات فراغت دانش‌آموزان به ثمر می‌نشیند بنابراین جوان‌ترها بیشتر به سمت چیدن تمشک می‌روند.

,

محصولی سرشار از ویتامین و دارای خواص دارویی

, محصولی سرشار از ویتامین و دارای خواص دارویی, محصولی سرشار از ویتامین و دارای خواص دارویی,

به گفته ی دکتر علی حمادی پزشک عمومی اصلاندوز این میوه طبیعی سرشار از ویتامین های c , k است و پتاسیم که معمولا در غذاها کمتر یافت شده و در این میوه به وفور دیده می شود و کافیست برای مصرف، تمشک را فقط آب بکشید و بخورید و هیچ عوارض ناراحت کننده ای ندارد.

,

وی با اشاره به اینکه جوشانده گل یا برگ تمشک برای زخم دهان ،تورم و لوزه ها مفید است ، اظهار داشت: تمشک برای از بین بردن کک و مک صورت خیلی مفید بوده و برای فشار خون و از بین بردن اوره خون بسیار موثر است.

,

, ,

حمادی افزود: توت وحشی یا همان تمشک در ماه مرداد فصل تابستان محصول داده و برای درمان اسهال در کودکان مفید است و خواص بسیاری را نیز در خود پنهان دارد.

,

به گفته وی، این گیاه ضمن آنکه خواص فراوان دارویی دارد و محصولات جانبی فراوانی می توان از آن گرفت همچنین می تواند زمینه حضور تورهای گردشگری را نیز از اقصی نقاط کشور در این فصل به این منطقه فراهم کند.

,

جذب توریسم با بهره گیری از جاذبه گردشگری کشاورزی

, جذب توریسم با بهره گیری از جاذبه گردشگری کشاورزی, جذب توریسم با بهره گیری از جاذبه گردشگری کشاورزی,

وحید جاهدی کارشناس تورسیم و گردشگری در خصوص جذب گردشگر و اشتغال زایی، اظهار کرد: اگر مسولان استان اردبیل با برنامه ریزی های دقیق متناسب با زیر ساخت شهرستان اصلاندوز می توانند با تاخصیص بودجه خوب و با احداث مکان های گرشگری و نظارت و پیگیری بر روی تصمیم های گرفته شده استان اردبیل در حوزه جذب گرشگر در بهترین رتبه کشوری و حتی منطقه ی قرار گیرد‌.

,

, ,

وی در خصوص اشتغال زایی برای افراد منطقه، افزود: اگر در شهرستان اصلاندوز گردشگری رواج یابد و مکان های جذب و پزیرنده گردشگر همچون هتل ، متل و.. ایجاد شود جوانان تحصیل کرده می توانند در عنوان های مختلف شغلی مشغول به شده و از مشقله های روزانه خود کاهش دهند.

,

محصولی کم هزینه ولی پر سود

, محصولی کم هزینه ولی پر سود, محصولی کم هزینه ولی پر سود,

حسین میرنژاد یکی از برداشت کنندگان تمشک اصلاندوز، در گفتگو با سبلان ما بیان کرد: این محصول هزینه زیادی برای کشت نمی خواهد و اگر قشر زحمت کش کشاورزان منطقه مغان بخواهد این را کشت کنند نیازی به نهال و سایر مواد شیمایی همچون سم و کود نیاز ندارند.

,

, ,

وی با بیان اینکه نهال این محصول سود آور را می توان از حاشیه ی جنگل رود ارس پیدا کرد و در حیاط یا مزرعه خود کشت کرد، افزود: چون خداوند متعال طبیعت این محصول را طوری خلق کرده است که نیازی به رسیدگی های مکرّ ندار و خود محصول به طور طبیعی رشد میکند و عواملی همچون رطوبت، گرما و فضای نامناسب موجب قرمزی، آفت و از بین رفتن تمشک می‌شود.

,

جنگل های حاشیه ارس مکانی مناسب برای پرورش تمشک

, جنگل های حاشیه ارس مکانی مناسب برای پرورش تمشک, جنگل های حاشیه ارس مکانی مناسب برای پرورش تمشک,

یکی از کارمندان اداره منابع طبیعی در خصوص کشت و سود آوری اقتصادی این محصول افزود: تمشک محصولی اقتصادی وسود آور است  در فصل برداشت کیلویی بالای 100 هزار تومان در محل های برداشت و حدود ۲۵۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان در سایر فصل ها به فروش می رسد.

,

, ,

وی در باره کشت این محصول افزود؛ اگر مردم منطقه مغان جایی برای کشت این محصول ندارند می توان با مراجعه به حاشیه جنگل های رود ارس بیشه های تمشک را پیدا کرده و شروع به‌ برداشت این محصول کنند.

,

امید است مسئولان با ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه بتوانند برای این نوع میوه جات و سایر محصولات کشاورزی که حاصل دسترنج اهالی این منطقه بوده و یقینا برای رشد اقتصادی کشور موثر می شود، اهتمام ورزند.

,

گزارش: حسین زالی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه