اخبار داغ

کارت ملی‌هایی که هوشمند نشد؛

پروژه کارت هوشمند ملی پس از 8 سال به پایان نرسید/ تاخیر در تامین بدنه، دلیل طولانی شدن پروژه

پروژه کارت هوشمند ملی پس از 8 سال به پایان نرسید/ تاخیر در تامین بدنه، دلیل طولانی شدن پروژه
مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی در مورد تاخیر صدور کارت هوشمند ملی، گفت: تامین بدنه کارت هوشمند ملی بر عهده چاپخانه دولتی است و تاخیر در تامین بدنه باعث تاخیر در صدور کارت هوشمند ملی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، صدور کارت هوشمند ملی بخشی از اجرای سیاست‌های دولت الکترونیک بود. این فرایند در سه مرحله تولید بدنه، تراشه‌گذاری و صدور تعریف شده بود. سازمان ثبت احوال به عنوان متولی صدور کارت ملی این پرژوه را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرد و قرار بود تا پایان سال ۱۳۹۷ برای تمام واجدین شرایط کارت صادر شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، ,
وعده پایان پروژه کارت هوشمند ملی در سال ۱۳۹۷ با اعمال تحریم‌ها در این سال، به بن‌بست خورد، چراکه تهیه بدنه کارت ملی و تراشه‌گذاری آن  در خارج از کشور صورت می‌گرفت؛ تا این‌که سازمان ثبت‌ احوال در تابستان ۱۳۹۷، خبر داد تولید کارت هوشمند ملی ایرانی توسط سازمان چاپخانه دولتی، آغاز شده است. زمان بهره‌برداری از کارت هوشمند ملی ایرانی نیز آبان ماه همان سال اعلام شد. اما آبان ماه گذشت و این وعده به سرانجام نرسید.
,
 
,
با این حال، سیف‌الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در دوم اردیبهشت ۱۳۹۸ اعلام کرد پس از دو مرحله تمدید اعتبار کار‌های قدیم، از فروردین سال ۹۸ تمام کارت‌های نمونه قدیم از درجه اعتبار ساقط شدند و دیگر قابل تمدید نیستند.
,
 
,
وی همچنین با اشاره به این‌که پایان سال ۹۸ پروژه صدور کارت هوشمند ملی به اتمام می‌رسد؛ اعلام کرده بود از جمعیت ۶۲ میلیونی واجد شرایط کارت هوشمند در کشور، حدود ۵۱ میلیون نفر مراحل تکمیل ثبت‌نام را انجام دادند و جمعیتی تقریبا بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر تاکنون برای صدور کارت ملی هوشمند اقدام نکردند.
,
 
,
ابوترابی وعده داد افرادی که کارت هوشمند ملی خود را تا این تاریخ دریافت نکرده‌اند تا پایان سال ۹۸ کارت خود را می‌گیرند.
,
 
,
حال بعد از گذشت بیش از چهار ماه از سال 99 هنوز وعده دریافت کارت هوشمند ملی اجرایی نشده و تعداد زیادی از افرادی که برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کردند کارت هوشمند ملی را دریافت نکرده‌اند.
,
 
,
رحیمی یکی از شهروندان بیرجندی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: بیش از یک‌سال می‌شود برای تعویض کارت ملی و تبدیل به کارت هوشمند ملی خود و اعضای خانواده به اداره ثبت احوال مراجعه کردیم.
,
 
,
وی افزود: علی‌رغم ارائه مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه اما تاکنون کارت هوشمند ملی به دست مان نرسیده است.
,
 
,
این شهروند بیان کرد: چندین مرتبه برای دریافت کارت هوشمند ملی به ثبت احوال مراجعه کردم اما مسئولان مربوطه پاسخ می‌دهند هنوز کارت ملی ها صادر نشده است.
,
 
,
علاوه بر این شهروند، تعداد قابل توجهی از هم استانی‌ها از تاخیر در صدور کارت هوشمند ملی گلایه داشته و خواستار پیگیری هستند.
,
 
,
اخذ درخواست و صدور کارت ملی هوشمند بر عهده ثبت احوال است نه تامین بدنه
, اخذ درخواست و صدور کارت ملی هوشمند بر عهده ثبت احوال است نه تامین بدنه, اخذ درخواست و صدور کارت ملی هوشمند بر عهده ثبت احوال است نه تامین بدنه,
 
,
علیرضا مهرآور مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: ثبت احوال بهره بردارِ بدنه کارت هوشمند ملی است.
,
 
,
وی افزود: اخذ درخواست و صدور کارت ملی هوشمند بر عهده ثبت احوال است اما کار تامین بدنه کارت با چاپخانه دولتی است.
,
 
,
مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی بیان کرد: چاپخانه دولتی جایی است که اسکناس و اوراق بهادار را چاپ می‌کند.
,
 
,
مهرآور عنوان کرد: تامین بدنه باید انجام شود که ثبت احوال بتواند کارت صادر کند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: مدتی شده که کار تامین بدنه با تاخیر انجام می‌شود و این تاخیر باعث شده که روند صدور کارت هوشمند ملی با تاخیر صورت گیرد.
,
 
,
مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان این‌که همکاران ثبت احوال پیگیر تامین بدنه هستند، گفت: اگر بدنه به موقع در اختیار ثبت احوال قرار گیرد روند صدور کارت هوشمند ملی سرعت خواهد گرفت.
,
 
,
مهرآور بیان کرد: تاخیر صدور کارت هوشمند ملی در حوزه ثبت احوال نیست بلکه در حوزه چاپخانه دولتی برای تامین بدنه است.
,
 
,
بیش از 588 هزار نفر واجد دریافت کارت هوشمند ملی/ 31 هزار و 602 نفر ثبت‌نام نکردند
, بیش از 588 هزار نفر واجد دریافت کارت هوشمند ملی/ 31 هزار و 602 نفر ثبت‌نام نکردند, بیش از 588 هزار نفر واجد دریافت کارت هوشمند ملی/ 31 هزار و 602 نفر ثبت‌نام نکردند,
 
,
وی بیان کرد: در خراسان جنوبی 588 هزار و 375 نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند.
,
 
,
مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی عنوان کرد: از این تعداد 556 هزار و 773 نفر ثبت‌نام خود را تکمیل کردند که این عدد 94.63 درصد افراد را نشان می‌دهد.
,
 
,
مهرآور گفت: 31 هزار و 602 نفر از واجدین شرایط دریافت کارت هوشمند ملی مراحل ثبت‌نام را انجام نداده و باقی ماندند.
,
 
,
وی با بیان این‌که نُرم پوشش کارت هوشمند ملی در کشور 92.15 است، افزود: این نُرم در خراسان‌جنوبی 94.63 است و در حال حاضر استان در رتبه 6 کشور قرار دارد.
,
 
,
مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شرایط ثبت‌نام برای افرادی که باقی ماندند فراهم است و این افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا اداره پست نسبت به ثبت‌نام کارت هوشمند ملی اقدام و مراحل را تکمیل کنند.
,
 
,
مهرآور خاطرنشان کرد: در حال حاضر افرادی که کارت هوشمند ملی ندارند کارت ملی قدیم آنها اعتبار دارد و با همان کارت ملی به افراد خدمات داده می‌شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
,
 
,
اولویت دریافت کارت هوشمند ملی با چه کسانی است؟
, اولویت دریافت کارت هوشمند ملی با چه کسانی است؟, اولویت دریافت کارت هوشمند ملی با چه کسانی است؟,
 
,
وی عنوان کرد: اولویت صدور کارت هوشمند ملی پس از تامین بدنه با افرادی است کارت ملی آنها مفقود شده و در حال حاضر فاقد کارت ملی هستند و اولویت بعدی با افرادی است که برای اولین بار کارت ملی دریافت می‌کنند مانند افرادی که به سن 15 سال رسیده و می‌خواهند کارت ملی دریافت کنند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه