اخبار داغ

کیفیت نامطلوب نان و اعتراض شهروندان؛

وقتی کرونا چاشنی نان بی‌کیفیت می‌‎شود/ معرفی بیش از ۳۰ نانوایی متخلف به مراجع قضایی قزوین

وقتی کرونا چاشنی نان بی‌کیفیت می‌‎شود/ معرفی بیش از ۳۰ نانوایی متخلف به مراجع قضایی قزوین
کیفیت نامطلوب نان این روزها به معضل تمام‌نشدنی برای مردم قزوین تبدیل شده به طوری که همواره سبب اعتراض شهروندان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ نان قوت اصلی‌ مردم ایران است که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کالری مورد نیاز اقشار کم درآمد جامعه را تامین می‌کند و از این رو کیفیت و سلامت نان در ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین؛,

در دوران مختلف تاریخی نوع و کیفیت نان تغییر کرده و سبک‌های جدیدی برای پخت آن مورد استفاده قرار گرفته است؛ رفته رفته به میزان استفاده از مواد شیمیایی در تولید نان اضافه شده و تا حدودی سلامت این ماده غذایی را تحت الشعاع قرار داده است.

کیفیت نامطلوب نان این روزها به معضل تمام‌نشدنی برای مردم قزوین تبدیل شده به طوری که همواره سبب اعتراض شهروندان و برخی از مسئولان شده است.

یکی از شهروندان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین؛ ضمن گلایه از بی‌کیفیتی نان اظهار کرد: متاسفانه علی رغم افزایش قیمت نان هیچ روندی در بهبود کیفیت آن حاصل نشده به طوری که ما هر روز مجبور به خرید نان بی‌کیفیت هستیم.

وی افزود: از آنجایی که نان‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند ما مجبور هستیم تنها برای مصرف روزانه نان تهیه کنیم چراکه ماندگاری لازم را ندارند و بعد از یک روز بیات می‌شود و قابلیت مصرف را نخواهد داشت و دورریز می‌شود.

این شهروند ادامه داد: تنها تعداد محدودی نانوایی در سطح شهر وجود دارد که توانسته‌اند کیفیت لازم را حفظ کنند که معمولا برای خرید نان با صف‌های طولانی مواجه هستیم؛ از طرفی با شیوع ویروس کرونا این کار به صلاح نیست.

شهروند دیگری بیان کرد: مردم چاره‌ای جز خرید نان از محل‌های سکونت خود ندارند اما متاسفانه در برخی نانوایی‌ها تا نان به خانه می‌رسد، خشک و غیرقابل مصرف می‌شود و ما باید با آب آن را نم‌دار کنیم.

وی افزود: برخی نانوایی‌های دیگر آنقدر نان بی‌کیفیت پخت می‌کنند که باید نصفه نان را که حالت خمیری دارد را دور ریخت.

این شهروند بیان کرد: این روزها هم با توجه به شیوع ویروس کرونا در برخی نانوایی‌ها بهداشت رعایت نمی‌شود و نانوا حین پخت نان به سطوح مختلف دست می‌زند و با همان دست آلوده نان را به مردم تحویل می‌دهد.

یکی دیگر از شهروندان ضمن گلایه از عدم رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی‌ها گفت: باتوجه به وسعت شیوع ویروس کرونا و تاکیدات وزارت بهداشت، نانوایان باید نان را از داخل تنور به مردم تحویل دهند اما متاسفانه در برخی نانوایی‌ها نان‌های پخته شده را روی هم تلنبار می‌کنند و ما مجبور هستیم با نارضایتی نان بخریم.

وی افزود: وقتی مکرر از رسانه ملی تاکید می‌شود که از گذاشتن نان بر روی سطوح خنک‌کننده نان خودداری کنید؛ چرا ما باید نانی که یک ساعت قبل پخت شده است را خریداری کنیم.

این شهروند خاطرنشان کرد: مسئولین فکر می‌کنند که قیمت نان را تحت کنترل خود دارند در حالی که نانوایان برای جبران هزینه‌ها مجبور به کم فروشی می‌شوند به طوری که روز به روز اندازه نان آب می‌رود!

به گزارش صبح قزوین، کیفیت نان از مطالبات مهم مردم به شمار می‌رود که همواره در گزارش‌های متعدد به آن پرداخته‌ایم و از مسئولین مربوطه مطالبه کرده‌ایم که باید گفت تقریبا به نتیجه ثابتی نرسیده و همچنان این قوت غالب مردم با فراز و نشیب‌هایی مواجه است.

به منظور بررسی ویژگی‌های نان سالم و بهترین روش استفاده از این نوع ماده غذایی به گفت‌و‌گو با کارشناس مسئول و ناظر اداره بهداشت شهرستان قزوین نشستیم؛

محمدتقی سلیمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ در خصوص کیفیت و سلامت نان اظهار کرد: کیفیت آرد و افزودنی‌ها دو فاکتور بسیار مهم در سلامت نان به شمار می‌روند؛ لذا آردی که دارای قوت و گلوتین کافی باشد قطعا نان با کیفیتی از آن بدست خواهد آمد.

وی با اشاره به افزودنی‌های مجاز در نان افزود: نمک، آرد، خمیر مایع یا همان خمیر ترش افزودنی‌های مجاز در داخل نان هستند بنابراین ما مجاز نیستیم از افزودنی‌های دیگری نظیر جوش شیرین استفاده کنیم.

کارشناس مسئول اداره بهداشت شهرستان قزوین خاطرنشان کرد: امروزه نانواها برای اینکه فرآیند تخمیر زودتر صورت گیرد از جوش شیرین استفاده می‌کنند در حالی که این افزودنی غیرمجاز نوعی ماده شیمیایی مضر برای بدن محسوب می‌شود که علاوه بر اخلال در جذب ترکیبات معدنی نظیر روی و آهن؛ برای افرادی که مشکل گوارشی و معده دارند مشکل ایجاد می‌کند.

سلیمانی با اشاره به اینکه یکی از مشخصه‌های نان سالم این است که فاقد جوش شیرین باشد، گفت: در گذشته نانواها در ساعات اولیه صبح در محل کار حاضر شده و خمیر را تهیه می‌کردند و زمان استراحت آن را در نظر می‌گرفتند تا فرآیند تخمیر آن انجام شود لذا نان باکیفیت‌تری حاصل می‌شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: خوشبختانه ما با بالا بردن سطح سواد بهداشتی نانوایی‌ها سعی کردیم افزودن جوش شیرین را جز مقدار کمی در نان تافتان و رومال بربری به صفر برسانیم به طوری که در سنگک و لواش از هیچ افزودنی غیرمجازی استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به نمک به عنوان افزودنی دیگر در نان تشریح کرد: مصرف نمک مقوله بسیار پیچیده و مهمی است که اگر بیش از اندازه استفاده شود آسیب‌های فراوانی به بدن خواهد رساند به طوری که ما هیچ وقت نمک پنهان موجود در موادغذایی از جمله نان را در نظر نمی‌گیریم در حالی که می‌تواند تهدیدی برای سلامت باشد.

کارشناس مسئول اداره بهداشت شهرستان قزوین تصریح کرد: میزان مصرف نمک مجاز در تهیه خمیر نان نباید بیشتر از یک درصد باشد در حالی که با نمونه برداری‌های صورت گرفته از نانوایی‌های سطح شهر به این نتیجه رسیدیم که وضعیت نمک در نان چندان مطلوب نیست.

وی ادامه داد: حدود 40 درصد از نان‌های ما هنوز دارای نمک بیش از حد استاندارد یک تا 2 درصد و میزانی هم بیش از 2 درصد است که این مسئله تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می‌رود؛ لذا ما ابتدا سعی می‌کنیم به نانواها در این خصوص تذکر دهیم و در صورت عدم رعایت، آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

این مقام مسئول ابراز کرد: تخمیر کافی نان یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند در ماندگاری و کیفیت نان تاثیر مطلوب داشته باشد لذا حتما باید توجه کنیم که فرآیند تخمیر کامل روی آن انجام گرفته باشد که معمولا خمیر آن باید یک ساعت قبل از پخت تهیه شده باشد.

سلیمانی ضمن توصیه به استفاده از نان‌های حجیم گفت: به مردم توصیه داریم که بیشتر نان‌های حجیم نظیر نان فانتزی و باگت مصرف کنند چراکه اگر روی این نان‌ها تخمیر صورت نگیرد حجیم نخواهند شد بنابراین تخمیر کامل را گذرانده‌اند.

کارشناس مسئول اداره بهداشت شهرستان قزوین بیان کرد: بحث دیگری که می‌تواند در سلامت نان تاثیر گذار باشد مسئله سلامت و رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی توسط کارگران نانوایی در محل کسب است؛ لذا داشتن کارت بهداشت، گواهی عقد قرارداد با شرکت ممیزی، استفاده از روپوش، کلاه و شستشوی مرتب دست‌ها و نظافت داخل مغازه الزامی است.

وی افزود: هرچه بتوانیم آگاهی افراد را از نظر مسائل بهداشتی بالا ببریم تاثیر بسزایی در کیفیت نان خواهد داشت، در همین راستا تلاش‌های زیادی از قبیل برگزاری کلاس‌های آموزشی از سوی اتحادیه نانوایان انجام شده؛ همچنین بازدیدهای مشترکی توسط شرکت‌های ممیزی، کارشناسان بهداشت محیط و اتحادیه نانوایان انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به آرد با کیفیت در تهیه نان تصریح کرد: همچنین کارخانجات آرد باید به سمتی حرکت کنند که آرد با کیفیتی در اختیار نانوایان قرار دهند که دارای قوام مناسب بوده و نیازی به استفاده بیش از حد نمک نداشته باشد.

سلیمانی با بیان اینکه 700 واحد نانوایی در سطح شهرستان داریم، اذعان داشت: نظارت‌های ما به صورت روتین صورت می‌گیرد به طوری که قبل از شیوع کرونا به صورت هر سه ماه یک بار انجام می‌شد اما با توجه به شیوع این ویروس، بازدیدها به کمتر از یک ماه کاهش پیدا کرده است.

کارشناس مسئول اداره بهداشت شهرستان قزوین با اشاره به اینکه طی چهار ماه گذشته چهار بار از تمام واحدهای نانوایی بازدید به عمل آمده است، ادامه داد: شماره 190 سامانه رسیدگی به شکایات مردمی در وزارت بهداشت است و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف موارد را به مراجع زی‌ربط گزارش دهند تا بلافاصله کارشناسان ما برای بررسی موضوع در محل حاضر شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر بازدیدهای ماهانه بعد از شیوع کرونا ما بازدیدهای موردی هم داریم به طوری که میزان بازرسی‌های ما به چهار برابر افزایش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به تخلفات صورت گرفته در نانوایی‌ها گفت: طی مدت زمان شیوع کرونا در طول چهار ماه تاکنون 12 واحد نانوایی به علت عدم فاصله گذاری اجتماعی پلمب شده؛ همچنین 30 پرونده در خصوص افزودن نمک غیرمجاز و تعداد محدودی افزودن جوش شیرین را به مراجع قضایی معرفی کردیم تا از طریق دادستانی رسیدگی شود.

سلیمانی در خصوص سبوس نان اظهار کرد: توصیه می‌شود نانواها از آرد مخصوص نان در تهیه خمیر استفاده کنند چراکه درصد سبوس گیری در آردهای مختلف متفاوت است به طوری که درصد سبوس گیری از آرد سنگک کمتر بوده لذا دارای سبوس بیشتری است.

کارشناس مسئول اداره بهداشت شهرستان قزوین در ادامه گفت: هرچه میزان سبوس در آرد بیشتر باشد ارزش غذایی نان بیشتر است لذا توصیه می‌شود اگر مردم از نان حجیم استفاده نمی‌کنند، سنگک مصرف کنند.

وی تشریح کرد: متاسفانه مدتی این جو در جامعه ایجاد شده بود که سبوس ارزش غذایی دارد لذا نانواها روی نان یا خمیر سبوس اضافه می‌کردند در حالی که سبوس باید در مراحل تخمیر قرار گیرد تا قابل جذب باشد، در غیر این صورت هیچ گونه ارزشی نخواهد داشت.

این مقام مسئول بیان کرد: استفاده از کنجد روی نان ممنوع نیست به شرط اینکه دارای بسته بندی و پروانه بهداشتی باشد و شهروندان سعی کنند در صورت تقاضا کنجد بهداشتی تهیه نمایند.

سلیمانی در پایان گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود مردم هنگام مراجعه به نانوایی‌ها ضمن استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، برای مصرف چند روز خود نان تهیه کنند همچنین حتما از یک سفره پارچه‌ای تمیز برای حمل نان استفاده کرده و از قرار دادن نان روی میزهای مخصوص خنک کردن نان بپرهیزند.

به گزارش صبح قزوین؛ با توجه به گزارش‌های صورت گرفته از اتحادیه نانوایان؛ نانواها هم از این وضعیت راضی نیستند و با توجه به افزایش چندین برابری نهاده‌ها و حامل‌های انرژی، هزینه‌های بالایی به آن‌ها تحمیل شده است.

از طرفی با توجه به شیوع ویروس کرونا آن‌ها مجبور به پرداخت هزینه اقلام بهداشتی اعلام شده که در نانوایی‌ها اجباری است، هستند و همچنین برخی نانوایان بی‌کیفیتی نان را حاصل سبوس گیری بیش از حد از آردها می‌دانند که سبب نان نامطلوب می‌شود.

با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم است در سفره همه خانواده‌ها مصرف می‌شود و مهمترین و پرمصرف‌ترین ماده غذایی مردم است لذا کیفیت نان در سلامت مردم نقش بسزایی دارد و امیدواریم که با حمایت و نظارت مسئولین بتوانیم این کلاف سر درگم را که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/ 

,

در دوران مختلف تاریخی نوع و کیفیت نان تغییر کرده و سبک‌های جدیدی برای پخت آن مورد استفاده قرار گرفته است؛ رفته رفته به میزان استفاده از مواد شیمیایی در تولید نان اضافه شده و تا حدودی سلامت این ماده غذایی را تحت الشعاع قرار داده است.

,

کیفیت نامطلوب نان این روزها به معضل تمام‌نشدنی برای مردم قزوین تبدیل شده به طوری که همواره سبب اعتراض شهروندان و برخی از مسئولان شده است.

,

یکی از شهروندان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین؛ ضمن گلایه از بی‌کیفیتی نان اظهار کرد: متاسفانه علی رغم افزایش قیمت نان هیچ روندی در بهبود کیفیت آن حاصل نشده به طوری که ما هر روز مجبور به خرید نان بی‌کیفیت هستیم.

,

وی افزود: از آنجایی که نان‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند ما مجبور هستیم تنها برای مصرف روزانه نان تهیه کنیم چراکه ماندگاری لازم را ندارند و بعد از یک روز بیات می‌شود و قابلیت مصرف را نخواهد داشت و دورریز می‌شود.

,

این شهروند ادامه داد: تنها تعداد محدودی نانوایی در سطح شهر وجود دارد که توانسته‌اند کیفیت لازم را حفظ کنند که معمولا برای خرید نان با صف‌های طولانی مواجه هستیم؛ از طرفی با شیوع ویروس کرونا این کار به صلاح نیست.

,

شهروند دیگری بیان کرد: مردم چاره‌ای جز خرید نان از محل‌های سکونت خود ندارند اما متاسفانه در برخی نانوایی‌ها تا نان به خانه می‌رسد، خشک و غیرقابل مصرف می‌شود و ما باید با آب آن را نم‌دار کنیم.

,

وی افزود: برخی نانوایی‌های دیگر آنقدر نان بی‌کیفیت پخت می‌کنند که باید نصفه نان را که حالت خمیری دارد را دور ریخت.

,

این شهروند بیان کرد: این روزها هم با توجه به شیوع ویروس کرونا در برخی نانوایی‌ها بهداشت رعایت نمی‌شود و نانوا حین پخت نان به سطوح مختلف دست می‌زند و با همان دست آلوده نان را به مردم تحویل می‌دهد.

,

یکی دیگر از شهروندان ضمن گلایه از عدم رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی‌ها گفت: باتوجه به وسعت شیوع ویروس کرونا و تاکیدات وزارت بهداشت، نانوایان باید نان را از داخل تنور به مردم تحویل دهند اما متاسفانه در برخی نانوایی‌ها نان‌های پخته شده را روی هم تلنبار می‌کنند و ما مجبور هستیم با نارضایتی نان بخریم.

,

وی افزود: وقتی مکرر از رسانه ملی تاکید می‌شود که از گذاشتن نان بر روی سطوح خنک‌کننده نان خودداری کنید؛ چرا ما باید نانی که یک ساعت قبل پخت شده است را خریداری کنیم.

,

این شهروند خاطرنشان کرد: مسئولین فکر می‌کنند که قیمت نان را تحت کنترل خود دارند در حالی که نانوایان برای جبران هزینه‌ها مجبور به کم فروشی می‌شوند به طوری که روز به روز اندازه نان آب می‌رود!

,

به گزارش صبح قزوین، کیفیت نان از مطالبات مهم مردم به شمار می‌رود که همواره در گزارش‌های متعدد به آن پرداخته‌ایم و از مسئولین مربوطه مطالبه کرده‌ایم که باید گفت تقریبا به نتیجه ثابتی نرسیده و همچنان این قوت غالب مردم با فراز و نشیب‌هایی مواجه است.

,

به منظور بررسی ویژگی‌های نان سالم و بهترین روش استفاده از این نوع ماده غذایی به گفت‌و‌گو با کارشناس مسئول و ناظر اداره بهداشت شهرستان قزوین نشستیم؛

,

, ,

محمدتقی سلیمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ در خصوص کیفیت و سلامت نان اظهار کرد: کیفیت آرد و افزودنی‌ها دو فاکتور بسیار مهم در سلامت نان به شمار می‌روند؛ لذا آردی که دارای قوت و گلوتین کافی باشد قطعا نان با کیفیتی از آن بدست خواهد آمد.

,

وی با اشاره به افزودنی‌های مجاز در نان افزود: نمک، آرد، خمیر مایع یا همان خمیر ترش افزودنی‌های مجاز در داخل نان هستند بنابراین ما مجاز نیستیم از افزودنی‌های دیگری نظیر جوش شیرین استفاده کنیم.

,

کارشناس مسئول اداره بهداشت شهرستان قزوین خاطرنشان کرد: امروزه نانواها برای اینکه فرآیند تخمیر زودتر صورت گیرد از جوش شیرین استفاده می‌کنند در حالی که این افزودنی غیرمجاز نوعی ماده شیمیایی مضر برای بدن محسوب می‌شود که علاوه بر اخلال در جذب ترکیبات معدنی نظیر روی و آهن؛ برای افرادی که مشکل گوارشی و معده دارند مشکل ایجاد می‌کند.

,

سلیمانی با اشاره به اینکه یکی از مشخصه‌های نان سالم این است که فاقد جوش شیرین باشد، گفت: در گذشته نانواها در ساعات اولیه صبح در محل کار حاضر شده و خمیر را تهیه می‌کردند و زمان استراحت آن را در نظر می‌گرفتند تا فرآیند تخمیر آن انجام شود لذا نان باکیفیت‌تری حاصل می‌شد.

,

این مقام مسئول تصریح کرد: خوشبختانه ما با بالا بردن سطح سواد بهداشتی نانوایی‌ها سعی کردیم افزودن جوش شیرین را جز مقدار کمی در نان تافتان و رومال بربری به صفر برسانیم به طوری که در سنگک و لواش از هیچ افزودنی غیرمجازی استفاده نمی‌شود.

,

وی با اشاره به نمک به عنوان افزودنی دیگر در نان تشریح کرد: مصرف نمک مقوله بسیار پیچیده و مهمی است که اگر بیش از اندازه استفاده شود آسیب‌های فراوانی به بدن خواهد رساند به طوری که ما هیچ وقت نمک پنهان موجود در موادغذایی از جمله نان را در نظر نمی‌گیریم در حالی که می‌تواند تهدیدی برای سلامت باشد.

,

کارشناس مسئول اداره بهداشت شهرستان قزوین تصریح کرد: میزان مصرف نمک مجاز در تهیه خمیر نان نباید بیشتر از یک درصد باشد در حالی که با نمونه برداری‌های صورت گرفته از نانوایی‌های سطح شهر به این نتیجه رسیدیم که وضعیت نمک در نان چندان مطلوب نیست.

,

وی ادامه داد: حدود 40 درصد از نان‌های ما هنوز دارای نمک بیش از حد استاندارد یک تا 2 درصد و میزانی هم بیش از 2 درصد است که این مسئله تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می‌رود؛ لذا ما ابتدا سعی می‌کنیم به نانواها در این خصوص تذکر دهیم و در صورت عدم رعایت، آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: تخمیر کافی نان یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند در ماندگاری و کیفیت نان تاثیر مطلوب داشته باشد لذا حتما باید توجه کنیم که فرآیند تخمیر کامل روی آن انجام گرفته باشد که معمولا خمیر آن باید یک ساعت قبل از پخت تهیه شده باشد.

,

سلیمانی ضمن توصیه به استفاده از نان‌های حجیم گفت: به مردم توصیه داریم که بیشتر نان‌های حجیم نظیر نان فانتزی و باگت مصرف کنند چراکه اگر روی این نان‌ها تخمیر صورت نگیرد حجیم نخواهند شد بنابراین تخمیر کامل را گذرانده‌اند.

,

کارشناس مسئول اداره بهداشت شهرستان قزوین بیان کرد: بحث دیگری که می‌تواند در سلامت نان تاثیر گذار باشد مسئله سلامت و رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی توسط کارگران نانوایی در محل کسب است؛ لذا داشتن کارت بهداشت، گواهی عقد قرارداد با شرکت ممیزی، استفاده از روپوش، کلاه و شستشوی مرتب دست‌ها و نظافت داخل مغازه الزامی است.

,

وی افزود: هرچه بتوانیم آگاهی افراد را از نظر مسائل بهداشتی بالا ببریم تاثیر بسزایی در کیفیت نان خواهد داشت، در همین راستا تلاش‌های زیادی از قبیل برگزاری کلاس‌های آموزشی از سوی اتحادیه نانوایان انجام شده؛ همچنین بازدیدهای مشترکی توسط شرکت‌های ممیزی، کارشناسان بهداشت محیط و اتحادیه نانوایان انجام شده است.

,

این مقام مسئول با اشاره به آرد با کیفیت در تهیه نان تصریح کرد: همچنین کارخانجات آرد باید به سمتی حرکت کنند که آرد با کیفیتی در اختیار نانوایان قرار دهند که دارای قوام مناسب بوده و نیازی به استفاده بیش از حد نمک نداشته باشد.

,

سلیمانی با بیان اینکه 700 واحد نانوایی در سطح شهرستان داریم، اذعان داشت: نظارت‌های ما به صورت روتین صورت می‌گیرد به طوری که قبل از شیوع کرونا به صورت هر سه ماه یک بار انجام می‌شد اما با توجه به شیوع این ویروس، بازدیدها به کمتر از یک ماه کاهش پیدا کرده است.

,

کارشناس مسئول اداره بهداشت شهرستان قزوین با اشاره به اینکه طی چهار ماه گذشته چهار بار از تمام واحدهای نانوایی بازدید به عمل آمده است، ادامه داد: شماره 190 سامانه رسیدگی به شکایات مردمی در وزارت بهداشت است و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف موارد را به مراجع زی‌ربط گزارش دهند تا بلافاصله کارشناسان ما برای بررسی موضوع در محل حاضر شوند.

,

وی ادامه داد: علاوه بر بازدیدهای ماهانه بعد از شیوع کرونا ما بازدیدهای موردی هم داریم به طوری که میزان بازرسی‌های ما به چهار برابر افزایش یافته است.

,

, ,

این مقام مسئول با اشاره به تخلفات صورت گرفته در نانوایی‌ها گفت: طی مدت زمان شیوع کرونا در طول چهار ماه تاکنون 12 واحد نانوایی به علت عدم فاصله گذاری اجتماعی پلمب شده؛ همچنین 30 پرونده در خصوص افزودن نمک غیرمجاز و تعداد محدودی افزودن جوش شیرین را به مراجع قضایی معرفی کردیم تا از طریق دادستانی رسیدگی شود.

,

سلیمانی در خصوص سبوس نان اظهار کرد: توصیه می‌شود نانواها از آرد مخصوص نان در تهیه خمیر استفاده کنند چراکه درصد سبوس گیری در آردهای مختلف متفاوت است به طوری که درصد سبوس گیری از آرد سنگک کمتر بوده لذا دارای سبوس بیشتری است.

,

کارشناس مسئول اداره بهداشت شهرستان قزوین در ادامه گفت: هرچه میزان سبوس در آرد بیشتر باشد ارزش غذایی نان بیشتر است لذا توصیه می‌شود اگر مردم از نان حجیم استفاده نمی‌کنند، سنگک مصرف کنند.

,

وی تشریح کرد: متاسفانه مدتی این جو در جامعه ایجاد شده بود که سبوس ارزش غذایی دارد لذا نانواها روی نان یا خمیر سبوس اضافه می‌کردند در حالی که سبوس باید در مراحل تخمیر قرار گیرد تا قابل جذب باشد، در غیر این صورت هیچ گونه ارزشی نخواهد داشت.

,

این مقام مسئول بیان کرد: استفاده از کنجد روی نان ممنوع نیست به شرط اینکه دارای بسته بندی و پروانه بهداشتی باشد و شهروندان سعی کنند در صورت تقاضا کنجد بهداشتی تهیه نمایند.

,

سلیمانی در پایان گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود مردم هنگام مراجعه به نانوایی‌ها ضمن استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، برای مصرف چند روز خود نان تهیه کنند همچنین حتما از یک سفره پارچه‌ای تمیز برای حمل نان استفاده کرده و از قرار دادن نان روی میزهای مخصوص خنک کردن نان بپرهیزند.

,

به گزارش صبح قزوین؛ با توجه به گزارش‌های صورت گرفته از اتحادیه نانوایان؛ نانواها هم از این وضعیت راضی نیستند و با توجه به افزایش چندین برابری نهاده‌ها و حامل‌های انرژی، هزینه‌های بالایی به آن‌ها تحمیل شده است.

,

از طرفی با توجه به شیوع ویروس کرونا آن‌ها مجبور به پرداخت هزینه اقلام بهداشتی اعلام شده که در نانوایی‌ها اجباری است، هستند و همچنین برخی نانوایان بی‌کیفیتی نان را حاصل سبوس گیری بیش از حد از آردها می‌دانند که سبب نان نامطلوب می‌شود.

,

با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم است در سفره همه خانواده‌ها مصرف می‌شود و مهمترین و پرمصرف‌ترین ماده غذایی مردم است لذا کیفیت نان در سلامت مردم نقش بسزایی دارد و امیدواریم که با حمایت و نظارت مسئولین بتوانیم این کلاف سر درگم را که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد به سرانجام برسانیم.

,

انتهای پیام/ 

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه