اخبار داغ

فراموشی یا سهل انگاری؛

12شهر جهان خواهرخوانده یزد اما رو کاغذ!/خواهرخواندگی «یزد و کربلا» به امضا می‌رسد؟

12شهر جهان خواهرخوانده یزد اما رو کاغذ!/خواهرخواندگی «یزد و کربلا» به امضا می‌رسد؟
عضو شورای شهر یزد معتقد است خواهرخواندگی های یزد بیشتر از آنکه موجب همکاری شود روی کاغذ جامانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش یزدرسا، شاید به شهری سفر کنید و به شما بگویند این شهر با فلان شهری خواهرخوانده است! که با تعجب از خودتان بپرسید این عبارت چه معنایی می دهد؟ خواهرخواندگی مفهومی میان انسان‌ هاست که روابط بین آدم ها را نشان می دهد اما اینکه برای شهرها، چنین عباراتی استفاده می شود باید چند سالی به عقب برگردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

پس از جنگ جهانی اول و بعد از سال ۱۹۲۰، برای افزایش همبستگی بین دو کشور انگلیس و فرانسه، دو شهر از آن ها انتخاب گردید. در این دو کشور، به دو شهر پیوند خواهرخواندگی اطلاق شد. این پیوند تا سال ۱۹۸۶ و بعد از جنگ جهانی دوم هم ادامه یافت و منافع مشترک مردم دو شهر را نشان می داد. پس از جنگ جهانی دوم، دولتمندان کشورها بیشتر به این موضوع علاقه نشان دادند و روز به روز به خواهرخواندگی شهرها در جهان افزوده شد. این روند ادامه داشت تا اینکه هم اکنون حدود ۲۴۰۰ شهر دنیا چنین پیوندی با یکدیگر دارند.

,

, ,

***بیش از نیم قرن قدمت خواهرخواندگی در ایران

, ***بیش از نیم قرن قدمت خواهرخواندگی در ایران, ***بیش از نیم قرن قدمت خواهرخواندگی در ایران,

قبل از انقلاب اسلامی، تهران با دو شهر لس آنجلس (۱۹۷۲ میلادی) و سئول (۱۹۶۳ میلادی) پیوندهای خواهرخواندگی بسته بود. اولین خواهرخواندگی شهرها پس از انقلاب در ایران، به دو شهر تهران و بیشکک قرقیزستان در سال ۱۳۷۳ برمی گردد و در سال ۱۳۹۲ شهر پکن با تهران خواهرخواندگی خود را امضا کرد و این ماجرا به آنجا رسیده که می توان گفت امروزه بیشتر شهرهای ایران پیوند خواهرخواندگی دارند.

,

یزد با توجه به قدمت تاریخی و هویت دست نخورده ای که دارد تاکنون با شهرهای مختلفی از سراسر دنیا پیوند خواهرخواندگی بسته است و این اصطلاح دیگر برای یزدی ها دیگر ناآشنا نیست.

,

***یزد؛ خواهرخوانده 12شهر جهان

, ***یزد؛ خواهرخوانده 12شهر جهان, ***یزد؛ خواهرخوانده 12شهر جهان,

یاسپرین مجارستان، هولوگین کوبا، ینوسو در کره جنوبی، اورومچی در چین، نزوی در عمان، جاکارتا در اندونزی، کربلا در عراق، لیون در فرانسه، تدولو در اسپانیا، هرات در افغانستان، داغستان در روسیه، بورسا در ترکیه، کراچی در پاکستان و لیائولینگ در چین از شهرهایی هستند که یا تفاهم نامه خواهرخواندگی آن ها با یزد بسته شده یا تلاش شده تا این تفاهم نامه ها امضا شود.

,

, ,

محسن ابوترابی عضو شورای شهر یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، خوهرخواندگی در اصل قراردادی بین دو شهر در ملل مختلف برای همکاری های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی است تا بتوانند با امضای این تفاهم نامه اثر مطلوبی در تعالی یکدیگر  داشته باشند.

,

وی با بیان اینکه تاکنون تفاهم نامه خواهرخواندگی یزد با 12 شهر مختلف داخلی و خارجی امضا شده است گفت: خواهرخواندگی های یزد تاکنون بیشتر از آنکه موجب همکاری شود روی کاغذ جامانده است و فقط نام آن را یدک می کشند.

,

***خواهرخواندگی یزد تنها محدود به نصب المان!

, ***خواهرخواندگی یزد تنها محدود به نصب المان!, ***خواهرخواندگی یزد تنها محدود به نصب المان!,

عضو شورای شهر یزد ابراز کرد:انعقاد پیمان خواهرخواندگی مزایای بسیاری از نظر فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی دارد و می‌توان از ظرفیت‌های این پیمان در حوزه تجارت و گردشگری بهره گرفت و رفت و آمدهای تجاری را تسهیل کرد و لازم است بخش خصوصی به‌ویژه فعالان بخش اقتصادی و فرهنگی از این بستر فراهم‌شده نهایت استفاده را ببرند اما  در حال حاضر، این ظرفیت‌ها به نصب نماد و المان محدود شده است.

,

, ,

 

,

ابوترابی همخوانی نقاط مشترک دو شهر خواهرخوانده بسیار پر اهمیت است عنوان کرد: متاسفانه بیشتر خواهرخواندگی بین شهرها بدون در نظر گرفتن ظرفیت ها و جایگاه های مشترک امضا می شود چراکه گاهی تنها عنوان خواهرخواندگی هم در کارنامه کاری برای برخی مدیران و شوراها یک شاخص مثبت تلقی می شود.

,

*** در برخی خواهرخواندگی ها جایگاه یزد دیده نمی شود

, *** در برخی خواهرخواندگی ها جایگاه یزد دیده نمی شود, *** در برخی خواهرخواندگی ها جایگاه یزد دیده نمی شود,

عضو شورای شهر یزد با اشاره به جایگاه بلند تاریخی، فرهنگی، علمی و هویتی یزد در بین سایر شهرهای ملل مختلف گفت: متاسفانه گاهی در برخی خواهرخواندگی ها جایگاه یزد دیده نمی شود و تفاهم نامه با شهری امضا می شود که نه تنها نقاط مشترک ضعیفی دارند بلکه در برخی نقاط متضاد هم دیده می شود.

,

وی افزود: در دوره های مختلف شوراهای شهر اسلامی یزد تفاهم نامه های متفاوت خواهرخواندگی امضا شد ولی امروز نه ما پیگیر روابط و همکاری هستیم و نه شهر مقابل یادی از این تفاهم نامه می کند بطوریکه می توان گفت حتی از برخی خواهرخواندگی ها صحبت هم نمی شود.

,

***سفر به شهرهای خواهرخوانده در شورای پنجم  صفر شد

, ***سفر به شهرهای خواهرخوانده در شورای پنجم  صفر شد, ***سفر به شهرهای خواهرخوانده در شورای پنجم  صفر شد,

ابوترابی ادامه داد: شاید در دوره های قبلی شورای شهر یزد سفرهایی در این رابطه انجام می شد اما در شورای پنجم این سفرها هم به هر دلیلی به صفر رسید.

,

, ,

وی با اشاره به نقاط مشترک یزد با شهرهای مذهبی چون کربلا و نجف تصریح کرد: با تشکیل کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد، بحث ایجاد روابط بین یزد با این دوشهر شیعی مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است که متاسفانه هنوز پاسخی از سمت مسئولان این دو شهر دریافت نشده است و این موضوع مختص یزد نیست و شهرهایی مثل مشهد و قم هم در پی این موضوع بوندن و هنوز به نتیجه نرسیدند اما مطمئنا هر زمان زمینه این خواهرخواندگی ها از سوی این دو شهر فراهم شود یزد آمادگی کامل همکاری در زمینه های مختلف را دارد.

,

 

,

ابوترابی ابراز کرد: شهر ونیز از لحاظ تاریخی بسیار شبیه یزد است و پیگیری های زیادی هم در خصوص خواهرخواندگی با این شهر انجام شد ولی با نگاه درست یا غلطی که دارند زیر بار این خواهرخواندگی نمی روند، چرا؟ چون در امر خواهرخواندگی با حساسیت زیاد اقدام می کنند که در نگاه کلی درست هم هست.

,

*** بیشتر درخواست های خواهرخواندگی از طرف یزد است

, *** بیشتر درخواست های خواهرخواندگی از طرف یزد است, *** بیشتر درخواست های خواهرخواندگی از طرف یزد است,

یزد با این سابقه فرهنگی، تاریخی و اجتماعی نیز باید در بحث خواهرخواندگی ها با تامل و حساسیت بیشتری اقدام کند و در عین حالی که باید به فکر گسترش روابط و همکاری ها باشیم باید جایگاه بلند یزد را هم در برخی تفاهم نامه ها حفظ کنیم.

,

کمیسیون گردشگری شورای شهر در تلاش است که ارتباطات خوبی با کشورهای دنیا برقرار کند و اعضای شورای شهر هم مخالف اینکه با شهری ارتباط برقرار شود که حریم و جایگاه یزد حفظ شود نیستند اما از ابتدای تشکیل شورای شهر یزد اصل موضوع خواهرخواندگی که تعالی متقابل شهرهاست که خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

,

وی با بیان اینکه بیشتر درخواست های خواهرخواندگی از طرف یزد انجام شده است گفت: گاها برخی پیشنهادات از سوی وزارت امور خارجه انجام می گیرد و گاهی هم مسئولینی مثل استانداران پیشنهاد خواهرخواندگی را مطرح می کنند اما در نهایت شورای شهر با تایید کند و شهردارها هم تفاهم نامه را امضا می کنند.

,

با توجه به این‌که تبادل تجارب اقتصادی و همچنین گسترش همکاری‌های صنعتی و بازرگانی از جمله مسائل قابل استفاده در زمینه خواهرخواندگی است، تاثیر زیاد وضعیت اقتصادی شهر‌های خواهرخوانده بر یکدیگر قابل انکار نیست. با این حال، مسئولان شهری و اقتصادی در یزد از این مزیت مهم میان خواهرخوانده‌ها غافل هستند و تلاشی برای برقراری ارتباط اقتصادی و فراهم‌سازی بستر رشد میان شهر‌های خواهرخوانده نمی‌کنند.

, با توجه به این‌که تبادل تجارب اقتصادی و همچنین گسترش همکاری‌های صنعتی و بازرگانی از جمله مسائل قابل استفاده در زمینه خواهرخواندگی است، تاثیر زیاد وضعیت اقتصادی شهر‌های خواهرخوانده بر یکدیگر قابل انکار نیست. با این حال، مسئولان شهری و اقتصادی در یزد از این مزیت مهم میان خواهرخوانده‌ها غافل هستند و تلاشی برای برقراری ارتباط اقتصادی و فراهم‌سازی بستر رشد میان شهر‌های خواهرخوانده نمی‌کنند.,

در بسیاری از مواردی که در شهرهای اروپایی عقد خواهرخواندگی میان دو شهر انجام می‌گیرد هر دو شهر سعی می‌کنند با استفاده از تجربیات شهر دیگر به اقتصاد خود رونق بیشتری ببخشند و از مزایای اقتصادی خواهرخواندگی برای تعالی اقتصاد و توسعه صنعتی خود استفاده کنند.

, در بسیاری از مواردی که در شهرهای اروپایی عقد خواهرخواندگی میان دو شهر انجام می‌گیرد هر دو شهر سعی می‌کنند با استفاده از تجربیات شهر دیگر به اقتصاد خود رونق بیشتری ببخشند و از مزایای اقتصادی خواهرخواندگی برای تعالی اقتصاد و توسعه صنعتی خود استفاده کنند.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه