اخبار داغ

تب بالا قیمت لوازم یدکی چرا؟

آنچه چندنرخی شدن لوازم یدکی در یزد را رقم می زند/«دریافت فاکتور خرید» اقدامی معمولی اما مهم!

آنچه چندنرخی شدن لوازم یدکی در یزد را رقم می زند/«دریافت فاکتور خرید» اقدامی معمولی اما مهم!
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان یزد گفت: نحوه و منبع خرید؛ از عواملی است که چند نرخی شدن لوازم یدکی در یزد را رقم می زند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش یزدرسا، این روزها اگر سرو کارتان به مکانیکی و تعمیر خودرو افتاده باشد آنچه بیشتر از خرابی ماشین برایتان حالتان را خراب کند قیمت های فضایی و سر به فلک کشیده قیمت لوازم یدکی و جانبی خودرو است تا حدی که این افزایش قیمت هم گلایه مردم را به دنبال داشته و هم مکانیک ها چراکه اولی را از تعمیر منصرف می کند و دومی را بیکار!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در کنار افزایش قیمت 200درصدی لوازم یدکی به ویژه لوازم خارجی خودرو در 20 روز گذشته، گویا کیفیت این لوازم هم کاهش یافته و بازار را برای سودجویان هموار تر کرده است تا جایی که قطعات تقلبی در بسته بندی اصلی به خورد مشتری داده می شود.

,

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو یزد هم معتقد است بیشترین افزایش مربوط به لوازم خارجی خودروهاست و شکایات مردمی را در زمینه قیمت و کیفیت افزایش داده است.

,

, ,

شاید در نگاه اول این تغییر و تفاوت قیمت ها در بازار نشان از نبود نظارت بر قیمت ها باشد که این موضوع را از معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد جستجو کردیم.

,

***تغییر قیمت ارز دلیل اصلی افزایش قیمت لوازم یدکی

,

علی افشارپور معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص وضعیت نرخ لوازم یدکی خودرو در یزد اظهار کرد: بیشتر قطعات خودروها وارداتی است و باتوجه به اینکه اختصاص ارز به این حوزه در اولویت دولت نیست و به دلیل افزایش ارز نیمایی واردات قطعات خودرو با تغییر نرخ روبرو بوده است.

,

وی در خصوص چند نرخ بودن لوازم قطعات خودرو افزود: متاسفانه چندنرخی شدن قیمت در همه کالا مشهود است و مختص لوازم یدکی نیست که گاها تنها دلیل ان را عدم نظارت عنوان می کنند در صورتی که اینطور نیست و چند نرخی شدن کالاها دلایل خاص خودش را دارد که تنها یک دلیل آن گران فروشی است.

,

, ,

افشارپور با بیان اینکه لوازم یدکی قیمت مصوب کشوری ندارد عنوان کرد: هرگز اینطور نبوده که مثلا قیمت یک قطعه مانند کلاچ پراید در همه کشور یک قیمت باشد اما انچه قانون مشخص کرده اینکه خرده فروش می تواند با 15درصد افزایش نسبت به قیمت خرید خود اقدام به فروش لوازم یدکی کند.

,

***نحوه و منبع خرید؛ از عوامل چند نرخی شدن لوازم یدکی

,

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان یزد ادامه داد: نحوه خرید هر کدام از خرده فروشان لوازم یدکی متفاوت است، شاید یک نفر بتواند با ارتباط با تولیدکننده و یا واردکننده ضمن خرید قطعه با قیمت پایین تر، کالا را  برای رقابت، با نرخ کمتری عرضه کند و شاید یک نفر این رابطه را نداشته باشد و خرید خود را از همین عمده فروش شهر یزد تامین کند که مطمئنا نرخ هم فرق می کند.

,

, ,

وی افزود: احتمال دارد خرده فروش با داشتن پول نقد بتواند در خرید لوازم تخفیف خوبی بگیرد و دیگری به دلیل خرید چکی و بلند مدت لوازم مورد نیاز خود را با قیمت متفاوت تری عرضه کند که همین موارد زمینه چند نرخ شدن لوازم یدکی را فراهم می کند در ضمن اینکه گران فروشی هم قابل انکار نیست که در صورت مشاهده و هرگونه گزارش برخورد جدی می شود یا برعکس فروشنده به سود کمتر از 15درصد راضی باشد که همین هم تفاوت قیمت را رقم می زند.

,

افشارپور اذعان کرد: در بسیاری از موارد که گزارش بر گران فروشی می شود با بررسی فاکتورهای خرید فروشنده مشخص می شود او تنها همان 15درصد خود را گرفته و این تفاوت قیمت در نحوه خرید اوست.

,

, ,

***اعلام قیمت مصوب برای همه کالاها به نفع مصرف کننده نیست

,

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان یزد خاطرنشان کرد: در کالاهای دیگر مانند میوه هم تفاوت قیمت وجود دارد و هرگز نمی شود گفت در همه جای یزد قیمت میوه ای مثل هندوانه یک نرخ داشته باشد چون کیفیت، نحوه خرید و منبع خرید متفاوت است و اصلا هم سیاست دولت نیست که به غیر از برخی کالاهای مشخص مانند شکر و مرغ و لاستیک، قیمت واحدی برای کالاها اعلام کند چون در بسیاری از موارد این روش به ضرر مصرف کننده تمام می شود و کالایی که نرخ گذاری می شود در بسیاری از موارد با قیمت پایین تر هم می تواند عرضه شود.

,

این مسئول تاکید کرد: عرضه همه کالاها بر اساس فاکتور خرید و دسته سود قابل پیگیری است عنوان کرد: اساس و موارد اولیه تولید داخلی لوازم یدکی هم برپایه واردات است و همه لوازم یدکی کشور به نوعی وابسته به ارز هستند.

,

, ,

وی با اشاره به قیمت گذاری های بی پایه توسط برخی نمایندگی های خدمات خودرو گفت: گاهی مشاهده می شود  فروش قطعه با قیمت قانونی و بر اساس ضوابط توسط نمایندگی خودروها منوط به دریافت خدمات از همان نمایندگی می شود و اگر شخص بخواهد این قطعه از خارجی از نمایندگی استفاده کند باید قیمت گزافی را پرداخت کند که این کار غیر قانونی است و اگر مشاهده یا گزارش هم بشود بطور جدی برخورد می شود.

,

***استاندارد80درصد لوازم یدکی اجباری است

,

افشارپور با بیان اینکه از نظر کیفیت هم استاندارد 80درصد لوازم یدکی های وارداتی و تولید داخل اجباری است تشریح کرد: قطعه ای که وارد می شود تا به تاییده استاندارد نرسد امکان توزیع ندارد و اگر جایی قطعه تقلبی بجای کالای اصلی و استاندارد عرضه می شود هم سامانه 1517 اداره استاندارد استان یزد آماده دریافت و رسیدگی به شکایات مردم است.

,

 

,

وی دریافت فاکتور رسمی در لحظه خرید را مهم ترین موضوع در کنترل و نظارت بر قیمت و کیفیت کالاها عنوان کرد و گفت: فاکتور یک سند رسمی و قابل پیگیری است که هم خرده فروشان و هم مردم در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشند چراکه طبق قانون نظام صنفی ارائه فاکتور برای مبالغ بیش از 10 هزار تومان اجباری است.

,

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان یزد در پایان تصریح کرد: طبق قانون کسی که کالا غیراستاندارد عرضه کند متخلف است و اگر کالایی استاندار نداشته باشد فروشنده قادر به عرضه آن نیست و اداره استاندارد هم دائما با بازرسی در عرصه توزیع این موضوع را کنترل و نظارت می کند که خوشبختانه این روند به خوبی در یزد انجام می شود و حتی اگر کالایی استاندارد هم باشد و اشکالی پیدا کند از طریق اداره متولی قابل پیگیری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه