اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه:

اجرای طرح «9 در 99 » گامی مهم برای رسیدن به جهش تولید است

اجرای طرح «9 در 99 » گامی مهم برای رسیدن به جهش تولید است
ان شالله کولانی, مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اجرای طرح «9 در 99 » را گامی مهم برای رسیدن به جهش تولید دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ان شالله کولانی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصادنیوز، اظهار داشت: در استان کرمانشاه حدود ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و ۱ میلیون و صد و نود و دو هزار هکتار مرتع داریم که مراتع ۶۱ هزار خانوار بهره برداری مستقیم دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصادنیوز,

وی افزود: می طلبد این عرصه های با گستردگی ۲ میلیون و چهارصد هزار هکتار مساحت حفظ، احیا توسعه و نهایت مورد بهره برداری بهینه و قانونمند قرار گیرند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: امروزه میانگین جهانی برای حفاظت از ۵ هزار هکتار جنگل یک نیرو با تمامی امکانات و تجهیزات روز و برای هر ۱۰ هزار هکتار مرتع یک نفر است در حالی که در کشور ما برای هر ۱۲ هزار هکتار جنگل و ۲۷ هزار هکتار مرتع یک نفر نیرو در نظر گرفته شده است که این میزان در استان ما به مراتب از نظر مساحت بیشتر است.

,

این مسئول عنوان کرد: در استان کرمانشاه ۵۰ نیروی حفاظتی داریم که تنها عهده دار وظیفه حفاظت هستند و در ماه‌های بحرانی هم از نیروهای موقت به عنوان دیدبان استفاده می‌کنیم به گونه ای که در سال جاری ۲۵۰ نیرو به کارگیری شده است.

,

کولانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجود این نیروها در سال جاری تنها ۱۷ فقره حریق جدی در سطح ۱۱۰ هکتار از عرصه های مرتعی استان رخ داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از کاهش ۲۸ درصدی حکایت دارد.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: در بحث اطفاء حریق از مشارکت جدی و همه جانبه اعضای ستاد بحران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و نیروی انتظامی استفاده می شود.

,

کولانی تصریح کرد: از نظر وسیله دمنده با میانگین کشوری فاصله چندانی نداریم به گونه ای که ۲۳۳ دستگاه در سطح استان فعال است که ۸۰ دستگاه از سوی منابع طبیعی، ۱۲۵ دستگاه از سوی فرمانداری ها تهیه و ۲۸ دستگاه نیز خریداری و در اختیار گروه‌های اطفا حریق قرار گرفته است.

,

خلا نیروی انسانی را با مشارکت مردم محلی برطرف می کنیم

, خلا نیروی انسانی را با مشارکت مردم محلی برطرف می کنیم,

این مسئول افزود: درصدد هستیم خلا نیروی انسانی را با مشارکت مردم محلی پر کنیم بر همین مبنا تمامی طرح ها و پروژه ها بر اساس مشارکت مردمی تعریف شده است.

,

کولانی گفت: در سال جاری سازمان جنگل ها در جهت تحقق پیام مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید طرح 9 در ۹۹ را به استان‌ها ابلاغ کرد که با مشارکت مردم جهشی ارزشمند در چهار محور و نه هدف رقم زد.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه عنوان کرد: در محور آبخیزداری و آبخوانداری طی این سالها 129 هزار و هشتصد و چهل و پنج عملیات آبخوانداری در سطح استان انجام دادیم که همچنان ادامه دارد و نتایج مطلوب آن هم در استان قابل مشاهده است و در محور صیانت از جنگل‌ها هم برنامه‌های ارزشمندی در طرح 9 در ۹۹ ابلاغ شده است.

,

این مسئول با بیان اینکه در طرح  ۹ در ۹۹، 9 هدف پیگیری خواهد شد که سبب جهش در عملیات‌ها خواهد شد، گفت: در گام نخست مدیریت بر اراضی که با نام کاداستر اراضی ملی شناخته می شود تعهدات سازمان طی سنوات گذشته ۱۰۰ هزار هکتار بوده که درصدد هستیم این تعهدات در سال جاری به ۶۰۰ هزار هکتار برسد.

,

وی عنوان کرد: در گام دوم کشت گیاهان دارویی با مشارکت مردم در جهت توانمندسازی جوامع محلی بهره برداری از عرصه‌های کم بازده، تامین معیشت و اقتصاد خانواده های بهره بردار در دستور کار است که طی سال گذشته ۳۲۰ هکتار را به این موضوع اختصاص داده بودیم و در سال جاری به سه هزار و 500 هکتار افزایش پیدا کرده و جوامع بیشتری بهره‌مند خواهند شد.

,

کولانی تصریح کرد: هدف بعدی مدیریت بهره‌برداری از مراتع در قالب طرح مصوب مرتعداری با تولید گیاهان دارویی است که خوشبختانه با تهیه طرح‌های مشارکتی و برنامه های اصلاحی و احیایی مراتع از قبیل بوته کاری، بذرکاری، قرق و ذخیره نزولات آسمانی افزایش ۲۰۰ کیلوگرم علوفه را به ۶۰۰ کیلوگرم در سال و در هکتار به همراه خواهد داشت که منافع آن از نظر مادی به جوامع بهره‌برداری خواهد رسید.

,

وی افزود: هدف دیگر توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره برداری محصولات فرعی جنگل و مراتع است که توسعه زراعت چوب طی سنوات گذشته ۳۰۰ هکتار بوده که در سال جاری در جهشی ارزشمند به ۷۰۰ هکتار افزایش خووهد یافت که در این باره هم خود مردم بهره بردار هستند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: در بحث بهره‌برداری هم کتیرا، صمغ سقز و علف گاوزبان در استان وجود دارد که در راستای حفظ این گونه ها که ارزشمندترین حافظان خاک هستند این بند را کاهش دهیم یا حداکثر تناوب را داشته باشیم.

,

کولانی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ تن سقز و سه تا پنج تن کتیرا در استان برداشت می شود که به جهت تجربه، نه تنها در استان ما بلکه در کشور بهره برداران از استان کرمانشاه هستند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بهره برداری سقز دو هزار نفر و کتیرا  ۱60نفر اشتغال داشته است.

,

وی گفت: هدف دیگر تعیین تکلیف مدیریت پارک های جنگلی است که در نظر داریم در سال جاری احاله مدیریت کنیم به گونه ای که طی برگزاری مناقصه آن را به شهرداری واگذار کنیم که در حال حاضر این میزان ۳۷۹ هکتار است و در سال جاری آن را به 892 هکتار افزایش خواهیم داد.

,

این مسئول عنوان کرد: از دیگر اهداف مهم در طرح 9 در ۹۹ ذخیره گاه های جنگلی تشخیص، تعیین حدود و آگاهی آنها این که این اقدامات در مورد ۹۵۲ هکتار از ذخیرهگاه ها انجام شده و در سال جاری به ۵ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

,

9 ذخیره‌گاه ثبت و آگهی شده در کرمانشاه داریم

, 9 ذخیره‌گاه ثبت و آگهی شده در کرمانشاه داریم,

کولانی گفت: در حال حاضر در استان کرمانشاه 9 ذخیره‌گاه ثبت و آگهی شده داریم که ازنظر زنتیکی از ارزش بالایی برخوردار هستند و گونه‌های نادر هم در آن وجود دارد که اگر حفظ نشوند جنگل‌های ما صدمات بسیاری خواهند دید که در این میان می توان به ذخیره گاه جنگلی بلوطستان سنقر با گونه‌های بلوط، ذخیره گاه جنگلی داریان پاوه با گونه های ارغوان و سایر شهرستان ها اشاره کرد.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: از دیگر اهداف، توسعه و تقویت صندوق های منابع طبیعی است و خوشبختانه طی دو سال گذشته تا امروز ۱۴ تعاونی فراگیر شهرستانی جواب از تعاونی های خانوادگی تشکیل شده‌اند که ۱۲ هزار نفر در آنها عضو بوده و سهم دارند ومبلعی بیش از ۴۹۶ میلیون تومان هم سهم سرمایه‌گذاری دولت در این صندوق است که در حال رایزنی برای تامین آن هستیم.

,

این مسئول افزود: هدف دیگر طرح توسعه دولت الکترونیک است که اقدامات ارزشمندی در این باره صورت گرفته به همین جهت از جایگاه مطلوبی در سطح کشور برخوردار هستیم از جمله آن می توان به اجرای اتوماسیون اداری در مرکز استان و شهرستان‌ها و بخش‌ها، راه اندازی سیستم پاسخگویی به استعلامات به صورت کشوری در سامانه و راه اندازی میز خدمت الکترونیکی برای ۳۴ خدمت شناسنامه‌دار که مراجعه کنندگان می توانند به صورت الکترونیکی مسائل خود را مطرح و پاسخ بگیرند.

,

کولانی گفت: یکی دیگر از اهداف طرح9 در 99 ارتقاء پوشش حفاظتی است که خوشبختانه با تجارب سال‌های گذشته، وضعیت مناطق بحرانی ۲۵۵ نقطه را شناسایی کرده و اقدامات حفاظتی خود را با توجه به وضعیت منطقه از نظر جغرافیایی و اجتماعی انجام می دهیم.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر همچنین از ظرفیت ۴۰ هزار نفر همیار بهره می گیریم که حدود ۳۲ هزار نفر از آنها  دانش‌آموزان هستند و تنها جهت ترویج فرهنگ منابع طبیعی از آنها استفاده می‌ شود.

,

این مسئول بیان داشت: در ایام بحرانی ۲۵۵ دیدبان و ۱۱ نیروی واکنش سریع طی قراردادی برای افزایش ضریب حفاظتی جذب کرده ایم و با همکاری فرمانداری ها برای تمام دهیاری ها و بخشداری ها احکام مدیریت حریق که نقش موثری در کاهش حریق و حضور به موقع عوامل دارد، صادر کردیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه