اخبار داغ

پوستر بخش مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رونمایی شد/ وزیر بهداشت: پاسداشت روحیه مقاومت امری درخور تقدیر است

پوستر بخش مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رونمایی شد/ وزیر بهداشت: پاسداشت روحیه مقاومت امری درخور تقدیر است
نمکی پاسداشت روحیه مقاومت را امری درخور تقدیر دانست و گفت: اینکه جریانی برای پاسداشت روحیه مقاومت تلاش می‌کند تا آیندگان بدانند این سرزمین چگونه در بحران سرپا ماند، اقدامی بزرگ و درخور تقدیر است چراکه این افراد ناب‌ترین اندیشه‌ها را منعکس می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، آیین رونمایی از پوستر بخش «مدافعان سلامت» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «مقاومت» با حضور سعید نمکی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیماسادات لاری‌پور؛ معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و سخنگوی وزارت بهداشت، مهدی عظیمی میرآبادی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، سردار عبدالرضا آزادی؛ معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین، کیانوش جهانپور؛ رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، یاشار نادری؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح و سایر مدیران این رویداد سینمایی در محل وزارت بهداشت در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست، سعید نمکی با اشاره به لزوم انعکاس فداکاری‌های کادر درمان و بهداشتی کشور در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: روایت فتح روایت عاشقی، دلدادگی و زیبایی است.
وی افزود: آنچه با محوریت دفاع‌مقدس توسط هنرمندانی مانند شهید آوینی به تصویر کشیده شد، صحنه‌های عاشورایی جبهه و روایت عاشقی و زیبایی بود. این جاودانگی حاصل نگاه هنرمندانه افرادی است که با دوربین در جاودانه کردن این صحنه‌های آسمانی سهیم بودند و توانستند این مجموعه را ثبت کنند.
نمکی ادامه داد: روایت آن صحنه‌های عاشورایی روایت زیبایی و دلدادگی است که آدم‌های هدایت شده آنها را خلق کرده‌اند. کسی می‌تواند به آن صحنه‌های عاشقانه پا بگذارد و آنها را روایت کند که قبل از آن وابستگی به دنیا و متعلقات آن را قربانی کرده باشد. عزیزانی که صحنه‌های زیبای دفاع‌‎مقدس را دیده‌اند، به یاد دارند که چه عاشقانه‌هایی به تصویر کشیده شد. روایت فتح یکی از بهترین نمونه‌های آن است که روایت زیباترین صحنه‌هایی بود که عاشق‌ترین بندگان خدا در طول تاریخ یک کشور می‌توانند خلق کنند و کسی که این صحنه‌ها را به تصویر می‌کشد نیز باید خود عاشق باشد.
وزیر بهداشت نگاه هنرمندانه و متعهدانه را یکی از ملزومات انعکاس جانفشانی‌های کادر درمان و بهداشتی دانست و ادامه داد: هر دوربینی لیاقت حضور در این صحنه‌ها را ندارد. ثبت این لحظه‌ها چشم پاک می‌خواهد. همه آن صحنه‌ها روایت عظمت و رهایی از این کالبد خاکی بود. تصویرگری این صحنه‌های رهایی و دلدادگی کار هر کسی نیست و هر دلی این لیاقت را ندارد که این صحنه‌ها را برای نسل‌های آینده ثبت کند.

وی اضافه کرد: موضوع کرونا، اتفاقی است که بعد از سال‌ها از دفاع‌مقدس رخ داد و ناگهان موجی از گرفتاری را به وجود آورد. چینی‌ها در دی‌ماه اعلام کردند ویروس کرونا را کشف کرده‌اند اما در اواخر بهمن‌ماه طوفان کرونا در کشور شیوع پیدا کرد اما کادر درمانی و بهداشتی کشور قبل از شیوع، سنگرهای مقابله با کرونا را ساخت و این در حالی بود که کشور درگیر ظالمانه‌ترین تحریم قرار داشت.
نمکی تصریح کرد: اتکا به خداوند متعال و استعانت از روش و منش شهداء دوران دفاع‌مقدس، روحیه مبارزه را در کادر درمانی تقویت کرد تا دینی را که خون شهداء بر ما داشتند و دارند، ادا کنند. این ادای وظیفه جز با روحیه بسیجی و نگرش مقاومتی امکان‌پذیر نبود.

وی بیان کرد: سی سال پیش با کمک بسیج و بکارگیری روحیه بسیجی، فلج اطفال در ایران و تا حدودی در افغانستان ریشه‌کن شد. همین تفکر در مقابله با کرونا نیز وجود دارد و کادر درمانی کشور به جای اینکه منتظر شیوع کرونا باشد، در فاز تهاجمی تلاش کرد خود را برای مقابله با آن آماده کند تا جاییکه در کمتر از دو ماه، آمار مرگ ناشی از این بیماری به یک‌چهارم و آمار ابتلای را به یک‌پنجم کاهش یافت که این خود رکوردی بی‌نظیر در جهان است که در سایه وفاق ملی بدون‌توجه به اختلاف نگرش در مواضع سیاسی و جناح‌بندی‌ها رخ داد. در این بین البته، نگاه ویژه و تدابیر و فرمایشات رهبرمعظم‌انقلاب بسیار مؤثر بود و ایشان به عنوان پدر و رهبر جامعه، لحظه‌به‌لحظه در جریان امور قرار داشتند و در هر آنی که احساس نیاز کردند، ورود جدی داشتند و کادر درمانی و بهداشتی را حمایت کردند.

وزیر بهداشت با ناشناخته‌ خواندن ویروس کرونا، تصریح کرد: در دفاع‌مقدس هم خط مقدم مشخص بود و هم دشمن اما در جنگ با ویروس کرونا، با دشمنی مواجه هستیم که نه به درستی شناخته شده و نه مرز و خط‌مقدمی دارد با این حال اما همان از خودگذشتگی‌ها کماکان وجود داشت. اگر در جبهه رزمندگان بطری آب خود را به دیگران می‌دادند، در روزهای اولیه شیوع بیماری نیز پزشکان و پرستاران سعی می‌کردند خود از
 ماسک کمتری استفاده کنند تا همکاران دیگرشان بتوانند تعداد ماسک بیشتری داشته باشند.

وی ضمن اشاره به ابتلای برخی از مسئولان این وزارتخانه به بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: غیرتمندی کادر درمان، بهداشت و خدماتی و روحیه ایثار و فداکاری و البته عشق به سرزمین، عواملی بود که در سخت‌‌ترین روزها و شب‌های مبارزه با کرونا، باعث ایستادگی می‌شد.

نمکی پاسداشت روحیه مقاومت را امری درخور تقدیر دانست و گفت: اینکه جریانی برای پاسداشت روحیه مقاومت تلاش می‌کند تا آیندگان بدانند این سرزمین چگونه در بحران سرپا ماند، اقدامی بزرگ و درخور تقدیر است چراکه این افراد ناب‌ترین اندیشه‌ها را منعکس می‌کنند.

وی اظهار داشت: حفظ و انعکاس صحنه‌های واقعی مبارزه با کرونا می‌تواند بهترین مستند برای آیندگان باشد البته به شرطی که با نگاه هنرمندانه و متعهدانه همراه باشد و این همان کاری است که سید شهیدان اهل قلم، مرتضی آوینی انجام داد؛ بنابراین نباید از مستند کردن صحنه‌های واقعی این رخداد بزرگ غافل شد خاصه اینکه چنین اپیدمی شاید هر 150 سال یکبار اتفاق بی‌افتد، پس آیندگان باید بدانند که پدران و مادرانشان چگونه با روحیه مقاومت و اتحاد از این هجمه بزرگ سربلند بیرون آمدند.
وزیر بهداشت تأکید کرد: مستند کردن مقاومت در برابر کرونا و ایثار و فداکاری و بسیج عمومی برای مقابله با آن، در ذهن نسل‌های آینده غرورآفرین و جرأت‌آفرین است.

مقاومت در ایثارگری‌های کادر درمان متجلی شده است

در ادامه این مراسم، یاشار نادری؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز اظهار کرد: مقاومت و مسأله مقاومت را امروز در ایثارگری‌هایی که در شبکه بهداشت و درمان رخ داده، شاهد هستیم؛ از همین رو وظیفه خودمان ‌دانستیم در بخشی از جشنواره این موضوع را جانمایی کنیم.

وی افزود: با توجه به گزارش دبیر جشنواره، استقبال خوبی در داخل و خارج از جشنواره خاصه بخش مدافعان سلامت شده و امید است آثار آمده بتواند کمک حال عزیزان ما باشد و ما هم سهم کوچکی در مقابله با بیماری کرونا داشته باشیم.

نادری تصریح کرد: ریشه بنیاد به حضور قابل توجه شهید آوینی برمی‌گردد؛ ما میراث‌دار او هستیم و امروز به برکت حضور او، همان راه و روش در حال پیگیری است و امید است بتوانیم در روایت آوینی‌گونه مبارزه با کرونا سهم خود را ادا کنیم..

ضرورت مستندسازی آوینی‌گونه رشادت‌های کادر درمان و بهداشتی

در این مراسم کیانوش جهانپور؛ رییس مرکز روابط‎‌عمومی و اطلا‌‎ع رسانی وزارت بهداشت نیز با اشاره به ضرورت مستندسازی آوینی‌گونه رشادت‌های کادر درمان و بهداشتی کشور در مقابله با کرونا، گفت: گرچه وزارت بهداشت از تصدی‌گری در اجرای جشنواره‌ها پرهیز دارد اما به دلیل ویژگی‌های ارزشمند و نگاه ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به ارزش‌های انسانی و اسلامی، در بخش مدافعان سلامت با این جشنواره همکاری می‌کند.

وی افزود: بعد از انقلاب‌‌اسلامی، کشور در برهه‌های مختلف اعم از جنگ‌تحمیلی و تحریم با چالش‌های جدی مواجه شد که روحیه مقاومت و تاب‌آوری ملت سبب شد همه چالش‌ها را یکی پس از دیگری به سلامت پشت سر بگذارد. امروز نیز در موضوع مبارزه با بیماری کرونا، با استفاده از همین روحیه مقاومت به دستاوردهای کم‌نظیری رسیده است.

جهانپور ادامه داد: بعد از امضاء تفاهم‌نامه همکاری وزارت بهداشت با جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، فراخوان ارسال آثار در سطح ملی و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سفارتخانه‌ها، در سطح بین‌المللی ارسال شد. علاوه بر آن، زمینه‌ همکاری با شهرداری تهران، سازمان هلال‌احمر و سازمان اورژانس کشور نیز فراهم شد تا از ظرفیت این نهادها نیز در برگزاری باکیفیت‌تر بخش مدافعان سلامت استفاده شود.

بخش مدافعان سلامت در لبیک به رهبری متولد شد

سپس مهدی عظیمی میرآبادی؛ دبیر شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نیز ضمن تشکر از مسئولان وزارت بهداشت و بنیاد روایت فتح، گفت: از خداوند می‌خواهم بهترین شرایط را برای مردم رقم بزند. امیدوارم این جلسه مایه برکت و کیفت عالی برای جشنواره باشد و کاری در خور شان زحمات دوستان حوزه سلامت انجام بدهیم.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم این مسئولیت را به خوبی انجام بدهیم. این جلسه آغاز رسمی بخش مدافعان سلامت است. جشنواره در ۱۵ دوره گذشته شأنیت و رتبه خوبی در میان جشنواره‌های کشور و حتی در منطقه پیدا کرده، به عنوان یک برند مطرح شده و در کشورهای همسو و مرتبط با ما، این جشنواره شناخته شده است. تقریباً تمام سفارت خانه‌ها ما را می‌شناسند و جایگاه خوبی داریم.

عظیمی میرآبادی با اشاره به بخش مدافعان سلامت این جشنواره، تأکید کرد: این بخش در لبیک به پیام رهبری ایجاد شد. اصراری که ما داریم این است که متناسب با موضوعات جشنواره بهترین آثار را انتخاب کنیم نه اینکه این آثار حتماً ایرانی باشد. بحث رعایت و قوانین ستاد ملی مبارزه با کرونا همواره به ما گوشزد شده
 است از همین رو سعی می‌کنیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

رایحه خوش دفاع‌مقدس در میدان سلامت
در ادامه سردار آزادی؛ معاون فرهنگی بسیج مستضعفین بیان کرد: سازمان ما از ابتدای شروع کرونا این افتخار را پیدا کرد که در کنار عزیزان مدافعان سلامت و در عرصه‌های دیگر هم فعال باشد. فعالیتی که در این دوران اتفاق افتاد یادآور عزیزان ما در دوران دفاع مقدس بود و توانست رایحه خوش آن دوران را احیا کند. بسیج در عرصه هنر هم ورود کرده و می‌تواند فعال باشد.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله دِین خود را به این جامعه بزرگ ایثارگر ادا کند، قطره‌ای از این ایثار را بتواند در قالب‌های مختلف هنری مستند کند و در مقابل منظر ملت بزرگ خودمان و جهان قرار بدهد. از حمایت و عنایت دکتر نمکی هم تشکر می‌کنم.

در پایان این مراسم با حضور سعید نمکی؛ وزیر بهداشت از پوستر بخش مدافعان سلامت شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رونمایی شد. محمدرضا رسولی طراح این پوستر است.

سید احد میکائیل‌زاده؛ مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی، کامران ملکی؛ مدیر امور فوق برنامه و تشریفات، جعفر گودرزی؛ مدیر امور برنامه‌ها، مجید کریمی، مدیر بخش مدافعان سلامت، مجید راستی؛ مدیر اداری، مالی و پشتیبانی و ابراهیم اصغری؛ مدیر امور تولید جشنواره، و سیدضیا هاشمی، تهیه‌کننده و سینماگر از دیگر حاضران در این مراسم بودند.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه