اخبار داغ

مدیر منابع طبیعی طرقبه شاندیز مطرح کرد؛

35 فقره پرونده کوه‌خواری در 5 ماهه اول سال/ 3 هکتار از اراضی تصرف شده ملی بازیابی شد

35 فقره پرونده کوه‌خواری در 5 ماهه اول سال/ 3 هکتار از اراضی تصرف شده ملی بازیابی شد
چکنه گفت: از ابتدای امسال تا کنون 35 فقره پرونده تخلف با موضوع ماده 55 قانون حفاظت از منابع طبیعی تنظیم شده است و 44 نفر از متخلفان این پرونده‌ها را به مراجع قضایی برای تعقیب جزای کیفری معرفی کردیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی چکنه، مدیر منابع طبیعی شهرستان طرقبه شاندیز در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، دررابطه با بحث زمین خواری و آسیب‌های محیط زیستی ناشی از آن اظهار کرد: بیت‌المال و حفظ منابع طبیعی مقوله ای است که در قران به آن بسیار اشاره شده و همچنین مفاد قانونی بسیاری در این رابطه وضع شده است که وظیفه قانونی و ذاتی سازمان منابع طبیعی در حفاظت از این اموال را معین نموده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: اگر کشوری بخواهد اقتصاد و توسعه‌ای پایدار داشته باشد باید در وهله اول از خاک، آب و منابع طبیعی‌اش صیانت کند لذا بازیابی یک متر مکعب خاک کشاورزی از دست رفته در صورت وجود تمام عوامل موثر تولید خاک نزدیک به 500 سال به طول می‌انجامد.

,

مدیر منابع طبیعی شهرستان طرقبه شاندیز تصریح کرد: با بهره برداری غیر اصولی از منابع طبیعی همچون شخم در جهت شیب، تراز بندی برای تصحیح شیب‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری به زمین‌های حاصل خیز وارد می‌شود و طول عمر آن‌ها کاهش می‌یابد.

,

وی افزود: طبق قوانین وضع شده در حفظ منابع طبیعی ملی اول حفاظت از اراضی باید صورت گیرد سپس احیا در آخر در صورت سربلندی در این مراحل می‌توان از منابع طبیعی بهره‌برداری اصولی کرد و به اقتصاد کشور را رونق بخشید.

,

چکنه شهرستان طرقبه شاندیز را مهترین و بهترین منطقه برای بهره‌برداری سوء توسط افراد سودجو دانست و گفت: طرقبه شاندیز از شهرستان‌های توریستی و همه پسند است که همه افراد خواهان داشتن ملکی در این مناطق هستند تا اوقات فراغت خود را در منطقه‌‌ای ییلاقی سپری کنند و همین سبب شده تا گاهی اوقات افراد به صورت ناخواسته و حتی به عمد به این منطقه ییلاقی با ویژگی‌های منحصر به فرد آسیب‌های زیست محیطی جبران ناپذیری وارد کنند.

,

منابع طبیعی تنها مرجع تشخیص اراضی ملی خارج از محدوده شهر‌ها است

, منابع طبیعی تنها مرجع تشخیص اراضی ملی خارج از محدوده شهر‌ها است,

مدیر منابع طبیعی شهرستان طرقبه شاندیز خاطر نشان کرد: بیشترین تعداد مراجعین به سازمان منابع طبیعی افرادی هستند که با اعتماد بیجا به برگه‌ای ساده و فریب خوردن از دلالان، زمینی را که متعلق به منابع طبیعی بوده خریداری کرده و نه می‌توانند پول خود را پس بگیرند و نه سازمان منابع طبیعی اجازه دست بردن در بافت آن زمین را به آنان می‌دهد و تنها کاری که می‌توانیم برای این افراد انجام دهیم معرفی آنان به مراجه قضایی جهت شکایت از دلال مذکور است.

,

وی افزود: همه آن دسته از افرادی که به صورت نا آگاهانه و همچنین آن دسته افرادی که با سوء نیت سعی در کو‌ه‌خواری در منطقه طرقبه و شاندیز را دارند بدانند که هر برگه سندی که مربوط به خرید و فروش ملکی در شهرستان طرقبه و شاندیز باشد در اولین مرحله باید توسط منابع طبیعی تأیید شود و اگر ملک مورد نظر از اراضی ملی باشد که قابل خرید و فروش نبوده، به هیچ عنوان صاحب قانونی ندارد و هیچ گونه تملکی به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

,

چکنه با بیان اینکه هنوز بحث زمین‌خواری برای عامه مردم جرم انگاری نشده است افزود: به نظر بنده ضعف اطلاعاتی افراد از منابع طبیعی ملی و همچنین عدم آشنایی زمین داران از جرایم مربوط به زمین خواری، آسیب به منابع ملی، کوه خواری و ... موجب افزایش آمار پرونده‌های زمین‌خواری در مناطق برون شهری شده است.

,

وی تصریح کرد: اولین ماده قانونی که جهت ممانعت از بهره‌برداری غلط از محیط زیست می‌توان به آن اشاره کرد ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور است که به صراحت اعلام می‌کند که هرکس به قصد تصرف به منابع ملی و طبیعی تجاوز کند، از 1 تا 3 سال به حبس تعلیقی محکوم خواهد شد.
98 در از اراضی منابع طبیعی شهرستان بینالود ثبت ملی شده‌اند

,
, 98 در از اراضی منابع طبیعی شهرستان بینالود ثبت ملی شده‌اند,

مدیر منابع طبیعی شهرستان طرقبه شاندیز با اشاره به ضرورت شناسایی مناطق و اراضی نامعلوم‌الحالی که هنوز ثبت ملی نشده‌اند‌ خاطر نشان کرد: 98 درصد از اراضی ملی شهرستان طرقبه و شاندیز شناسایی شده است و به نام دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت گردیده و 2 درصد باقی مانده به زودی شناسایی می‌شوند تا دیگر هیچ بهانه‌ای برای افراد متخلفی که زمین‌های ملی را خرید و فروش می‌کنند باقی نماند.

,

وی خاطر نشان کرد: افرادی که به وسیله صحنه سازی از قبیل دیوار کشی، تغیر حد، حفر چاه، نهر بندی و زراعت در اراضی متعلق به منابع طبیعی بخواهند سازمان منابع طبیعی را دور بزنند، اعمال قانون شده و تمام وسایل موجود در زمین‌شان توقیف می‌شود.

,

چکنه اظهار داشت: دخل و تصرفاتی که در منطقه طرقبه شاندیز انجام می‌شود معمولا توسط بومیان منطقه صورت گرفته و از ابتدای امسال تا کنون 35 فقره پرونده تخلف با موضوع ماده 55 قانون حفاظت از منابع طبیعی تنظیم شده است و 44 نفر از متخلفان این پرونده‌ها را به دادگاه و مراجع قضایی جهت تعقیب جزای کیفری‌شان معرفی کردیم.

,

بازیابی حدود 3 هکتار از اراضی تصرف شده ملی، توسط اداره منابع طبیعی

, بازیابی حدود 3 هکتار از اراضی تصرف شده ملی، توسط اداره منابع طبیعی,

مدیر منابع طبیعی شهرستان طرقبه شاندیز با بیان اینکه هرگونه مصالح، ماشین آلات و محصولات کشاورزی که در زمین‌های تصرف شده ملی مشاهده شود  با حکم قضایی توقیف می‌گردد گفت: همچنین 24 دستگاه وسیله نقلیه سنگین و ماشین آلات کشاورزی تا کنون توقیف شده است و در مدت این 5 ماه متراژی نزدیک به 3 هکتار از اراضی ملی که مورد تصرف واقع شده بودند را توانستیم خلعیت کنیم و به بیت‌المال برگردانیم.

,

وی افزود: در خیلی از کانال‌های خبری و رسانه‌ها بحث کوه تراشی در شهرستان طرقبه شاندیز بالا گرفته است که هیچ گونه مستنداتی در این باره برای ارائه ندارند و فقط اذهان عمومی را متشوش می‌کنند.

,

مدیر منابع طبیعی شهرستان طرقبه شاندیز تصریح کرد: خیلی از مواقع مالکان اراضی واقع در دامنه کوه‌ها اقدام به قطع درختان کرده و با کوه تراشی زمین خود را هموار می‌کند که در این صورت بحث قانونی بودن قطع درختان به عهده جهاد کشاورزی بوده و بحث کوه تراشی به حوزه اقدامات منابع طبیعی مربوط می‌شود که مطمعنا با پارامتر‌های نوشته شده برای تشخیص تخلف کوه تراشی ثبت شده است، اگر تخلفی صورت گیرد به جد با فرد خاطی برخورد  می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه