اخبار داغ

موزه نیمه کاره‌ای که 16 ساله شد!

"بوانات"؛ همچنان اندر خم اتمام یک پروژه تاریخی

"بوانات"؛ همچنان اندر خم اتمام یک پروژه تاریخی
پروژه تاریخی که در اوایل دهه 80 کلنگ آن زده شد، همچنان در بلاتکلیفی و نافرجامی به سر می برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "شیرازه"،این روزها اما با وجود شیوع بیماری کرونا برخی جاذبه ها مثل موزه ها که از آثار ملی و هویتی هر کشوری است در اذهان عمومی کمرنگ نمی شود و هنوز خیلی از عاشقان و مشتاقان  موزه ها هستند که تب و تاب دیدن آن را در دل دارند.در استان فارس موزه های بیشمار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و غیره ای وجود دارد که با توجه به کشفیات جدید بر آن افزوده می شود. در این میان اما یکی از پروژه های موزه داری استان فارس از سال ها قبل در گیر و دار تامین اعتبارات جا مانده این در حالیست که بخش زیادی از آن فراهم شده است. مسئله ای که متولیان اصلی در استان و کشور باید آن را بررسی کرده و بالاخره پس از سال های سال به این بی سرانجامی و بلاتکلیفی پایان دهند.

در سال ۸۳ عملیات ساخت یک موزه در شهرستان بوانات آغاز شد که پس از گذشت 16 سال هنوز نیمه تمام باقی مانده است. این شهرستان با وجود کشفیات که در« تپه هرمنگان »داشته، تاریخی 8 هزار ساله از آن را نشان می دهد. ناگفته نماند،اینکشفیات شامل سفال مربوط به دوره یکجانشینی بوده که برای بررسی بیشتر به پژوهشگاه میراث فرهنگی فرستاده شده است.در میان شهرهای استان فارس کمتر شهری پیدا می‌شود که سابقه تاریخی نداشته باشد اما برخی از شهرها مثل همین شهرستان بوانات قدمتی دیرینه دارد.

60 درصد پیشرفت فیزیکی با قرار داد جدید
 موزه در حال ساخت در این شهرستان با زیربنایی بیش از 1300 متر مربع در دو طبقه از اقدامات سازمان میراث فرهنگی بوده که هرچند به موزه مردم‌شناسی معروف شده اما به گفته مهدی نجفی، سرپرست موزه‌ها و اماکن تاریخی استان فارس موزه‌ای برای همه نوع اقلام تاریخی است.
«حسین پور اسد»، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات در گفت و گو با خبرنگار"شیرازه"، با بیان این که با انعقاد قرار داد جدید 60 درصد پروژه اجرایی می شود،گفت:علت اصلی تاخیر در اجرای کامل این پروژه به تصمیم کلان کشوری بازمی گردد چرا که مقرر شده بود  پروژه های عمرانی نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی واگذار شود.
بوانات همچنان اندر خم اتمام یک پروژه تاریخی
وی افزود: با پیگیری های به عمل آمده، مطرح شد که با توجه به دلایل و توجیهات منطقی و نیاز شهرستان و البته نگاه ویژه بع قدمت دیرینه  آن،ضروت  ایجاد موزه و وجود ساختمان اداری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نیز در این مجموعه مد نظر قرار بگیرد.پور اسد گفت:پروژه موزه مردم شناسی، نگارخانه صنایع دستی و ساختمان اداری بوانات جهت شروع و ادامه تکمیل پروژه به پیمانکار تحویل داده شده است.

بی سرانجامی با وجود اعتبار190میلیون تومانی
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات افزود: این پروژه با انعقاد قرارداد به مبلغ190میلیون تومان از محل اعتبارات ملی سال گذشته می باشد که با پیگیری های به عمل آمده توسط این اداره و با تلاش و مساعدت دکتر زارع نماینده، مردم در مجلس شورای اسلامی اعتبار مالی آن تعیین و تخصیص شد.پور اسد بیان کرد: برای ادامه فازهای بعدی تکمیل این پروژه،با رایزنی های انجام شده از طریق سازمان برنامه و بودجه استان فارس جهت تخصیص اعتبار موضوع از طریق این سازمان برنامه و بودجه استان و کشور در حال پیگیری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوانات به کمک های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با پیگیری های انجام شده در جهت جذب و تشویق مشارکت های مردمی و البته استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود شهرستان اعم از معادن سنگ، نهادها و ارگان های دولتی زمینه همکاری های لازم  برای هماهنگی و پیشرفت در ادامه و تکمیل پروژه موزه در حال انجام است.

این مقام مسئول در پایان از امیری، مدیرکل میراث فرهنگی فارس، مهندس زاهدیان معاون صنایع دستی استان و سلطانی، معاون توسعه مدیریت اداره کل که جهت اجرا و جذب این اعتبار که در این مدت مساعدت و همراهی لازم را داشته اند، نیز تقدیر و تشکر نمود.
برپایه این گزارش، با وجود تامین اعتبارات اما همچنان تکلیف این پروژه نامشخص مانده و معلوم نیست که آیا برای اتمام آن برنامه ای وجود دارد یا نه؟.مسئله ای که متولیان اصلی در استان و کشور باید آن را بررسی کرده و بالاخره پس از سال های سال به این بی سرانجامی و بلاتکلیفی پایان دهند.

این روزها با وجود گرانی و تورم بالا و البته تکیه چندین ساله بر نفت و خام فروشی ها ضروریست که به توسعه جاذبه های گردشگری اهمیت بیشتری داده شود.بنابراین همیشه باید به‌دنبال گزینه‌های کم‌خطرتر و کم‌ریسک‌تر بود. وقتی نرخ دلار و ارز و نفت و هر آنچه بیشترین تاثیرگذاری را در اقتصاد ملت‌ها دارد، روزبه‌روز متغیر می‌شود و کمترین ثبات را به خود می‌بیند، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند حوزه‌هایی را انتخاب کنند که کمتر سروکاری با مسائل یادشده داشته باشند. حضور گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال برای بازدید از مجموعه‌های گردشگری این شهرستان و وجود آثاری از دوران نوسنگی و دیگر دوران‌های تاریخی متعلق به بوانات لزوم تکمیل موزه این شهرستان را دو چندان می‌کند.

گفتنی است،شهرستان بوانات در شمال شرقی استان فارس و در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد که مساحت آن ۲/۴۹۹۲ کیلومترمربع می‌باشد. این شهرستان از شمال به استان یزد و شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان های ارسنجان و نی ریز، از غرب به شهرستان های خرم بید و شهرستان پاسارگاد و از سمت شرق به شهرستان خاتم از استان یزد منتهی می‌ شود.

براساس بخشنامه شماره 101015/45011 مورخ 9/5/1389 معاون اول محترم رئیس جمهور ،به وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات دولتی و استانداری های سراسر کشور ، صدور مجوز تاسیس موزه ها در سطح کشور اعم از موزه های خصوصی، مشارکتی و موزه های تحت پوشش سازمانهای دولتی (فعال یادر دست اقدام) منوط به تایید نهایی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور گردیده است.

متقاضیان حقیقی و حقوقی تاسیس موزه لازم است پس از مکاتبات اولیه با مدیریت میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان، ابتدا نسبت به تهیه و ارائه طرح توجیهی اقدام و پس از تایید آن، به تدوین طرح محتوایی موزه بر اساس شرح خدمات ارائه شده مبادرت نمایند، طرح محتوایی موزه از طریق اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری به اداره کل موزه ها ارسال و پس از بررسی های لازم، در صورت تصویب طرح ، مجوز تاسیس موزه برای متقاضی حقیقی یا حقوقی صادر خواهد شد.
انهتای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
,
,
,
, 60 درصد پیشرفت فیزیکی با قرار داد جدید,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه