اخبار داغ

نیمه نهایی پرهیاهوی جام حذفی؛

4 در 93؛ دربی مرگ!/ زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند؟

4 در 93؛ دربی مرگ!/ زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند؟
پرسپولیس و استقلال روز پنجم شهریورماه، نود و سومین دربی تاریخ پایتخت را در نیمه‌نهایی جام حذفی برگزار می‌کنند که چهارمین رویارویی دو تیم در قالب حذفی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مراسم قرعه‌کشی مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های جام حذفی در هفته گذشته در شرایطی برگزار شد که بیرون آمدن دو گوی گرد قرعه‌کشی از جمع گوی‌های دیگر خبر از یک تقابل داغ و سنتی در گام ماقبل پایانی این جام را می‌داد. دو تیم استقلال و پرسپولیس پس از مشخص شدن قرعه مرحله نیمه‌نهایی خود حالا برای نود و سومین دربی تاریخ پایتخت آماده می‌شوند، دربی بزرگی که این‌بار مساوی نخواهد شد و برنده‌اش یک‌پای فینال جام حذفی خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

دیدار روز پنجم شهریورماه پیش‌رو سوای حساسیت‌های همیشگی دربی‌ها، از آن‌جا که فشار صعود به فینال و کسب یک جام مهم روی بازیکنان به‌مراتب بیشتر حس می‌شود، قطعاً حساسیت بیشتری نیز برای دو تیم خواهد داشت. سرخابی‌های پایتخت برای چهارمین بار در تاریخ خود در قابل رقابت‌های جام حذفی پا به مسابقه خواهند گذاشت که سهم استقلال از 3 تقابل پیشین تنها یک‌بار حذف رقیب سنتی بوده و در سوی دیگر میدان، قرمزها 2 بار توانسته‌اند آبی‌پوشان را از گردونه جام حذفی کنار بزنند.
 

,
,

*اولین داربی در تهران بارانی

, *اولین داربی در تهران بارانی, *اولین داربی در تهران بارانی,

اولین داربی تهرانی‌ها در جام حذفی فوتبال ایران در سال 1367 و در اسفندماه سرد سال پایان جنگ تحمیلی برگزار شد. نوزدهمین روز از اسفند سال 67 که با روز پایانی هفته نیز مصادف بود، تهران را بارانی می‌دید و این باران که به‌شدت تا روز شنبه اوایل بامداد به بارش خود ادامه داد هم نتوانست دربی تهران در مرحله یک‌شانزدهم جام حذفی کشور را به تاخیر و یا تعویق بیندازد.
رادیو از صبح روز دربی، برنامه صبح جمعه با شما را پخش می‌کرد و هیچ خبری در خصوص برگزاری و یا عدم برگزاری بازی به شنوندگان ارائه نشد و خیلی ها فکر می‌کردند بازی برگزار نخواهد شد. با این‌حال هواداران تیفوسی آبی و دوآتیشه‌های قرمز به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده بودند و پشت درب‌های بسته منتظر تصمیم مسئولین بودند.
بازی ساعت 15 قرار بود برگزار شود که از اواسط ظهر جمعه بلیط فروشی آغاز شد و در حالی که هیچ‌کس به طبقه دوم ورزشگاه نرفته بود، دربی حساس حذفی دو تیم آغاز شد. مرحوم کاظم سیدعلیخانی کاپیتان پرسپولیس و مرحوم فریبرز مرادی نیز در ترکیب پرسپولیس حضور داشتند و استقلال با سرمربی‌گری مرحوم غلامحسین مظلومی به مصاف پرسپولیس با هدایت علی پروین رفت.



جواد زرینچه در پست غیرتخصصی هافبک دفاعی، سعید عزیزیان دروازه‌بان و امیر قلعه‌نویی در این بازی برای اولین بار از ابتدا به میدان رفتند، ولی پروین کریم باوی و مجتبی محرمی را به عنوان بازیکن تعویضی به میدان فرستاد. دیداری که با ظرفیت تکمیل طبقه اول استادیوم بزرگ آزادی برگزار شد و پس از 120 دقیقه تلاش هر دوتیم و برتری نسبی پرسپولیس در ایجاد موقعیت گل، نتیجه‌ای را جز تساوی بدون گل دربر نداشت، تکلیف فاتحش به ضربات مرگبار پنالتی منتهی شد. هر چهار ضربه قرمزها که توسط مجتبی محرمی، محسن آشوری، رحیم یوسفی و مرتضی کرمانی‌مقدم زده شد به تور دروازه آبی‌ها بوسه زد، اما از استقلال فقط جعفر مختاری‌فر و رضا حسن‌زاده توانستند پنالتی‌های خود را به ثمر برسانند. محمدرضا شکورزاده توپ به آسمان زد تا وحید قلیچ با گرفتن پنالتی آرام امیر قلعه‌نویی حکم برد 4 بر 2 پرسپولیس و صعود این تیم را امضا کند.
 

,
,
,
,
, ,
,
,
,

*فینال تمام قرمز

, *فینال تمام قرمز, *فینال تمام قرمز,

اولین فرصت انتقام آبی‌ها از پرسپولیس در قالب جام حذفی اما حدود 11 سال به‌طول انجامید تا شکل بگیرد. دربی 46 سرخابی‌های پایتخت برای دو تیم رنگ و بوی حیثیتی و حکم تعیین بوسه زدن به جام را داشت. اولین دربی تاریخ در فینال حذفی، اولین تقابل استقلال زخم‌خورده با قرمزهایی که جام را می‌خواستند.
استقلال و پرسپولیس تنها یک‌بار و در بیستم تیر ماه 1378 در فینال جام حذفی به مصاف هم رفته‌اند و در آن دیدار که قضاوتش را محمد کوسای سوری برعهده داشت، تا دقیقه 85 با نتیجه مساوی یک بر یک دنبال می‌شد. مهدی هاشمی‌نسب از روی نقطه پنالتی و سهراب بختیاری‌زاده گل های دو تیم را به ثمر رسانده بودند تا این‌که افشین پیروانی در دقیقه 85 با یک ضربه سر توانست دروازه استقلال را باز کند و باز هم تیم علی پروین مقابل استقلال در یک رقابت حساس و حذفی، تیم پیروز لقب بگیرد و سرخ‌های تهرانی جام حذفی باشگاه‌های ایران را مقابل چشمان رقیب سنتی خود بالای سر ببرند.



 

,
,
,
,
, ,
,

*10 دقیقه مرگبار

, *10 دقیقه مرگبار, *10 دقیقه مرگبار,

دومین فرصت انتقام برای پسران آبی پس از گذشت 12 سال از آن فینال تلخ به‌وجود آمد. تیم پرویز مظلومی که از لحاظ مهره‌ای شرایط خوبی را داشت و در لیگ هم روزهای خوبی را تجربه می‌کرد، در مرحله یک‌چهارم نهایی با قرعه دربی مواجه شد تا یاران فرهاد مجیدی بند استوک خود را برای انتقامی سخت، محکم ببندند.
دربی شماره 74 پایتخت در روز 18 آذرماه 1390 برگزار شد تا در دیداری که 90 دقیقه‌اش بدون گل به پایان رسیده بود، وقت‌های اضافی تعیین‌گر تیم صعودکننده به نیمه‌نهایی باشند. پرسپولیس که عنوان مدافع قهرمانی جام حذفی را یدک می‌کشید در وقت‌های اضافه پس از زمان قانونی بازی شکننده ظاهر شد تا آبی‌ها انتقام خود را از پرسپولیس در جام‌های حذفی بگیرند و راه فینال را پیدا کنند.



در وقت‌های اضافه، استقلال کاملاً طوفانی ظاهر شد و در عرض 10 دقیقه، سه بار دروازه پرسپولیس را باز کرد. مجتبی جباری ستاره بی‌چون و چرای استقلال در آن دیدار بود و در دقایق 96 و 98 دو بار توانست دروازه علیرضا حقیقی را باز کند. اسماعیل شریفات در دقیقه 106 نیز گل سوم آبی‌پوشان  و تیر خلاص به پیکر بی‌جان قرمزها را به ثمر رساند تا استقلال با 3 گل از سد پرسپولیسِ حمید استیلی عبور کند.
پس از آن بازی هواداران استقلال به دلیل 4 پیروزی پیاپی مقابل پرسپولیس، به پرویز مظلومی لقب «پرویز سوبله چوبله» را دادند. آبی‌پوشان در نیمه نهایی از سد شهرداری یاسوج گذشتند و در دیدار فینال نیز در ضربات پنالتی با غلبه بر شاهین، قهرمان جام حذفی شدند.
 

,
,
,
, ,
,
,
,
,

***

, ***,

حال پس از 9 سال از آن دیدار هیجانی و پس از 32 سال از اولین تقابل دو تیم تهرانی در جام حذفی، قرعه‌ها بازهم دربی آفریده‌اند تا فرصت صعود به فینال را فقط برای یکی از دو رقیب فراهم کنند. استقلال و پرسپولیس پنجمین روز از شهریور 99 را داغ‌تر از روزهای دیگر خواهند کرد، چرا که آبی‌ها نمی‌خواهند سال عجیب و تلخ خود را بدون کسب جام به پایان برسانند و قرمزها نیز مزه دبل کردن در لیگ برتر و حذفی به مذاق‌شان خوش آمده و می‌خواهند استقلال را در نیمه‌نهایی جام 99 حذف کنند و با قهرمانی در فینال، شیرینی پوکر در لیگ را با تکرار قهرمانی در جام حذفی دوچندان کنند. سرخابی‌ها به صف می‌شوند تا دربی را مساوی تمام نکنند، دربی 93 یک‌پای فینال را تعیین خواهد کرد.

,

 

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه