اخبار داغ

یک جایگزین خطرناک برای فرار از گرانی!

صف طولانی LPG و رانندگانی که ریسک خرید گاز مایع را به گرانی بنزین ترجیه می دهند

صف طولانی LPG و رانندگانی که ریسک خرید گاز مایع را به گرانی بنزین ترجیه می دهند
تغییر قیمت بنزین در سال گذشته و گرانی ها و کاهش درآمد خانوارها به دلیل کرونا باعث شده است که اخیرا برخی از رانندگان از راه‌های مختلف به فکر کاهش هزینه های ناشی از سوخت وسیله نقلیه خود و کم کردن کردن هزینه های خانوارها و کمبود سهمیه سوخت خود بیفتند که خطرناک‌ترین آن استفاده از کپسول‌های گاز مایع (ال‌پی‌جی) در خودروهاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، در هفته های گذشته شاهد صف های طولانی در شهرستان های مختلف از جمله اسفراین برای دریافت سیلندر گاز مایع هستیم .  سوخت‌گیری با سیلندرهای گاز مایع خطری جدی است که طی سال‌های اخیر خودروهای حامل این سیلندرها را به بمب‌های متحرکی در سطح شهرها، جاده‌ها و روستاها تبدیل کرده و این روند طی هفته‌های اخیر با تلاش مسافرکش‌ها و حتی خودروهای شخصی برای پیدا کردن سوخت جایگزین افزایش یافته‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

با وجود هشدارهای مکرر مسوولان نسبت به خطرناک بودن این امر، آگهی‌های نصب مخازن ال‌پی‌جی در فضای مجازی در سطوح قیمتی متفاوت منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد نظارت‌ها در این زمینه محدود است یا اینکه وجود ندارد.

,

این نوع سوخت‌گیری در حال حاضر بدون رعایت نکات ایمنی در حاشیه شهرها به وفور دیده شده و گاها شاهد این موضوع هستیم که بر تعداد آنها افزوده می‌شود که توجه نکردن مسوولان به این امر روز به روز باعث خواهد شد تا این بمب‌های متحرک در سطح شهر و جاده‌ها بیشتر جان شهروندان را مورد تهدید قرار دهد.

,


استفاده از سوخت "ال پی جی" از روی ناچاری است

,
, استفاده از سوخت "ال پی جی" از روی ناچاری است, استفاده از سوخت "ال پی جی" از روی ناچاری است,

یکی از رانندگان خودروهای مسافرکش روستایی به اختصاص نیافتن سهمیه برای خودروها اشاره کرد و گفت: همین امر مشکلاتی را برای ما به وجود آورده‌است به طوری که مجبور به استفاده از بنزین سه هزار تومانی هستیم که صرفه‌ای برای ما ندارد.

,

حسین .ع اضافه کرد: تمایل به استفاده از سوخت جایگزین از روی ناچاری و برای تامین مخارج زندگی است و خطر آن را رانندگان با اجبار به جان می خرند.

,

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی امکان خرید خودروهای پایه گازسوز برای بسیاری از مردم وجود ندارد و نصب کپسول‌های سی‌ان‌جی بعد از گران شدن بنزین نیز هم‌اکنون به ۲ برابر نرخ سابق افزایش یافته و به حدود  ۴۰ میلیون ریال در مراکز مجاز رسیده‌است.

,

راننده دیگری نیز با اشاره به اینکه با این شرایط اقتصادی حاصل از کرونا ، امکان خرید سوخت آزاد برای رانندگانی که از طریق مسافرکشی امرار معاش می‌کنند میسر نیست، افزود: همه رانندگان نسبت به خطرهای گاز ال‌پی‌جی آگاه هستند اما برای کسانی‌که مسافرکشی یا بارکشی می‌کنند یا مجبور به طی مسافت‌های طولانی در هر روز باشند، چاره دیگری باقی نمی‌ماند.

,

وی تاکید کرد: مسولان یا باید به فکر تسهیل در دوگانه‌سوز کردن خودروها باشند یا نسبت به کاهش قیمت سوخت اقدام کنند وگرنه این روند همچنان ادامه دارد و در آینده نزدیک شاهد تلفات احتمالی زیادی براثر استفاده از این نوع سوخت خواهیم بود.

,

 

,

, ,

 

,

فاجعه بار بودن مخازن "ال پی جی" در زمان تصادف

قهرمانلو رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اسفراین نیز گفت: در سیلندرهای سی‌ان‌جی، سوخت در فاز گازی قرار دارد و به وسیله شلنگ و اتصالات به کاربراتور خودرو انتقال می‌یابد که در صورت نشت در فاز گازی و در حجم کم تحت کنترل است.

, فاجعه بار بودن مخازن "ال پی جی" در زمان تصادف, فاجعه بار بودن مخازن "ال پی جی" در زمان تصادف,
,
,

قهرمانلو افزود: اما در سیلندر گاز مایع، سوخت در فاز مایع است و در صورت انتقال آن به داخل موتور، با توجه به تغییر فاز به بیش از ۲۰۰ برابر حجم گاز مایع تبدیل شده و می‌تواند به سرعت فضای داخل موتور را پر کرده و مخلوط قابل انفجاری را تشکیل دهد که با ایجاد جرقه توسط دینام یا هر یک از وسایل برقی داخل موتور موجب بروز انفجار شدید شود.

,

وی اضافه کرد: خودروهای حامل چنین سوختی در صورت کوچکترین تصادفی، به دلیل قابل مهار نبودن کامل سیلندر می تواند فاجعه به بار آورد زیرا احتمال پاره شدن شیلنگ و بروز حادثه‌های دلخراش در آنها بسیار زیاد است.

,

وی با اشاره به اینکه خودروهای حامل گاز مایع به علت انتشار بوی گاز همواره باعث نگرانی مسافران است، افزود: کپسول‌های گازمایع فقط برای سوخت لوازم خانگی گازسوز بوده و هر نوع استفاده مستقیم یا غیرمستقیم از آنها امری غیرقانونی است.

,

قهرمانلو خاطر نشان کرد : این نوع سوخت‌گیری هم‌اکنون بدون رعایت نکات ایمنی در حاشیه شهرها دیده می‌شود، تاکید کرد: باید با کمک رسانه‌ها، هشدارهای لازم در این خصوص به مردم داده شود تا برای سود مادی حداقلی باعث گرفتاری خود و جامعه نشوند.

,

رئیس سازمان آتش نشانی اسفراین با اشاره به یک مورد انفجار در حد سطحی در روزهای اخیر گفت : اگر پیشگیری ها صورت نگیرد قطعا با حوادث بزرگتری روبرو هستیم .

,

قهرمانلو خاطرنشان کرد: به محل های سوختگیری غیر مجاز، اخطار داده شده و مراحل کار به فرمانداری و مراجع ذیصلاح به صورت مکتوب ارسال شده است .


نظارت بر توزیع بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان است

,
,
,
, نظارت بر توزیع بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان است, نظارت بر توزیع بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان است,

سید موسی رضوانی رئیس شرکت پخش فرآورده های نفتی ناحیه اسفراین در گفتگو با خبرنگار سپهرآیین گفت: در حوزه گاز مایع شرکت پخش فرآورده های نفتی در واقع وظیفه تامین سوخت را دارد و وظیفه اداره نظارت بر نحوه توزیع برعهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اداره صمت است .

,

وی با بیان اینکه مراکز غیر مجاز سطح شهر را شناسایی و به مراجع ذیصلاح معرفی کرده ایم، افزود: برخوردهای با این مراکز شده و این موضوع همچنین از طریق تاسیسات و شرکت های پخش گاز مایع پیگیری کردیم که از تحویل سیلندر گاز مایع به این مراکز غیر مجاز ، خودداری می‌کنند .

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: اما با توجه به اینکه در فرایند توزیع سخت گیری نیست و هر شخصی با همراه داشتن سیلندر می تواند اقدام به تهیه سیلندر و بعد بصورت شخصی اقدام به استفاده از سیلندر برای وسیله نقلیه خود کند و مسئولیت کار با خود او است .

,

سید موسی رضوانی با اشاره به اجرای طرح توزیع الکترونیکی  گاز سفید مایع برای خانوارها بزودی در شهرستان اسفراین و مرتفع شدن مشکل صف های طولانی سیلندر گاز گفت: باتوجه به اینکه گاز مایع فقط برای مصارف خانگی و صنوفی مختلفی همانند ایزوگامی ها ‌و.. دیده شده، در سبد سوختی وسایل نقلیه استفاده از گاز ال پی جی ممنوع است.

وی ادامه داد:  ثبت نام از دارندگان خودروهای عمومی تاکسی های درون شهری و برون شهری که مایلند سوخت خودرو خود را به گاز طبیعی CNGتغییر دهند نیز آغاز شده است.

,
,
,

رضوانی گفت: متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه (WWW.GCR.NIPODC.IR) می توانند در این طرح ملی ثبت نام کنند.

,

وی افزود: در اجرای این طرح، اولویت زمان نوبت‌دهی با افرادی است که زودتر ثبت‌نام خود را در سامانه معرفی شده توسط شرکت نفت تکمیل کرده‌اند.

,

رضوانی با تأکید بر اینکه با دوگانه‌سوز شدن خودروهای عمومی،هزینه های حمل و نقل  کاهش و برای رانندگان می‌تواند صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشته باشد،که این امر سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

,

رئیس شرکت پخش فرآورده های نفتی ناحیه اسفراین خاطر نشان کرد دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی کاملا رایگان می باشد و متقاضیان بعد از ثبت نام به ترتیب اولویت ثبت نام می توانند در این طرح شرکت کنند .

,

وی در ادامه افزود: در این طرح ابتدا گاز سوز کردن خودرو های عمومی و  در مرحله بعدی تاکسی تلفنی را خواهیم داشت و اسنپ ها  در مرحله بعدی هستند که بر اساس اولویت  ثبت نام ها انجام‌ می شود .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه