اخبار داغ

شیوه ای ارگانیک و سالم؛

سبزی کاری سنتی در حاشیه باغات سنندج همچنان نفس تازه می کنند + تصویر

سبزی کاری سنتی در حاشیه باغات سنندج همچنان نفس تازه می کنند + تصویر
سبزی کاری در حاشیه شهرهای بزرگ به دلیل کاهش زمان کاشت و برداشت و نزدیکی به بازار عرضه محصول چند سالی است که رونق گرفته است. این مجموعه مراحل مختلف سبزی کاری در حاشیه باغات شهر سنندج را نشان می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، بارها و بارها در طول روز از رادیو و تلویزیون و رسانه های دیگر می شنوید که مردم را به خوردن سبزیجات برای تضمین سلامتی خود توصیه می کنند. سبزی خوردن نه تنها سفره را زیبا می کند و باعث تحریک اشتها می شود، بلکه با دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت هم بسیار مفید است سبزی ‌های خوش ‌مزه و اشتها آوری که پای ثابت سفره ی بسیاری از خانواده ‌های ایرانی است، هر کدام ویژگی ‌های تغذیه ‌ای و درمانی خاص خودشان را دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

زندگی آپارتمانی و اسکان خانواده ها در چهار دیواری های سرد و بی روح، قطع ارتباط خانواده ها بویژه کودکان با عوامل روحیه ساز مانند حیات های قدیمی، منازل، حوض و فواره، باغچه های کوچک خانه هایی که بخشی از مساحت خود را به سبزی کاری خانگی برای تامین بخشی از نیاز غذایی خانوار و تامین سرگرمی و ایجاد نشاط اختصاص می دادند از مسائلی است که امروزه به وفور دیده می شود.

,

کردستان به عنوان یک شهر صنعتی و کشاورزی در چند سال اخیر شاهد توسعه روز افزون در بخشهای مختلفی بوده و می رود تا در آینده به یک کلان شهر تبدیل شود.

,

هر روز در ساعات اولیه بامداد شاهد حضور خودروهایی هستیم که در کنار یک باغچه سبزیکاری در روستای باباریز در اطراف سنندج توقف کرده و پس از چند دقیقه با سبدی پر از سبزی تازه و انواع سیفی جات خارج می شوند

,

, ,

دیدن یک فضای دل انگیز، باغی با صفا و فرحبخش

, دیدن یک فضای دل انگیز، باغی با صفا و فرحبخش, دیدن یک فضای دل انگیز، باغی با صفا و فرحبخش,

 در میان توده ای از ساخت و ساز و پل و ساختمان مسکونی دیدن یک فضای دل انگیز، باغی با صفا و فرحبخش که بویژه در صبح های زود از هوایی دل انگیز و مطبوع برخوردار است شما را مشحون می کند.

,

این روزها که افزایش بی رویه قیمت های مسکن بسیاری از کشاورزان و باغداران را وسوسه کرده و می کند تا با تغییر کاربری به سودهای سرشار و راحتی برسند دیدن باغ های زیبای سبزی بارقه امید را در دل ما زنده می کند که همچنان فضاهای سبز کشاورزی می تواند در مرکز شهر نفس بکشد.

,

صاحبان این باغ سالهاست این گوهر ارزشمند را حفظ کرده و با کاشت انواع سبزی خوردن که خیلی ها طالب آن هستند با سود کم و تلاش فراوان رضایت مردم منطقه را فراهم کرده اند

,

خودروهایی را دیدیم که با توقف کوتاه و حضور در باغچه چند دسته سبزی خوردن که سرسبزی و طراوات آن کاملا هویدا بود و هر کس که آن را در دست داشت با نشاط از باغ خارج می شد را مشاهده کردیم.

,

زوج های جوان، زنان و مردان سالخورده با روحیه ای شاداب که گویی برای ورزش آمده اند در صفهایی که چند دقیقه طول می کشید ایستاده بودند و با حوصله و شادابی سبزی مورد نظر خود را جدا و می خریدند.

,

, ,

کارگران باغ با حمل دسته های بزرگ سبزی

, کارگران باغ با حمل دسته های بزرگ سبزی, کارگران باغ با حمل دسته های بزرگ سبزی,

در صف که ایستاده ای کارگران باغ با حمل دسته های بزرگ سبزی از کنارت رد می شوند و خریداران وقتی این سبزی های خوش رنگ و شاداب را می بینند خوشحال می شوند که شاید بهترین محل را برای خرید بهترین سبزی انتخاب کرده اند و پس از خرید با نشاطی که از چهره هایشان مشهود است باغ را ترک می کنند.

,

, ,

سبزی های این باغ با طراوت و شاداب است

, سبزی های این باغ با طراوت و شاداب است, سبزی های این باغ با طراوت و شاداب است,

با چند تن از خریداران سبزی هم کلام شدیم، یکی از زنان سالخورده گفت: حدود چندین سال است که از اینجا سبزی می خرد و همیشه با علاقه به باغ آمده و سبزی مورد نظر خود را انتخاب کرده و خریده است.

,

وی افزود: سبزی های این باغ به قدری با طراوت و شاداب است که تا یک هفته ماندگاری دارد و تازه می ماند و من از هیچ جای دیگر سبزی نمی خرم و رایحه این سبزی ها فضای منزل ما را نیز معطر می کند و خیلی خوشحالم که این محل در شهر وجود داردزیرا در بسیاری از کشورهای پیشرفته مزارع در کنار خیابان ها و در داخل شهر حفظ شده و مردم خودشان با حضور در این محل ها محصولات مورد نیاز مانند لبنیات، سبزی، میوه را به صورت تازه در محل تهیه می کنند.

,

وی افزود: ارتباط با آفریده های خداوند و طبیعت، نشاط معنوی و جسمی خاصی به افراد می دهد و بخش از افسردگی و عدم شادابی افراد بدلیل قطع رابطه با نعمت های خدادادی و طبیعت است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد

,

, ,

این سبزی کاری سنتی هم خاک خوب و سالم و هم آب بسیار با کیفیتی دارد

, این سبزی کاری سنتی هم خاک خوب و سالم و هم آب بسیار با کیفیتی دارد, این سبزی کاری سنتی هم خاک خوب و سالم و هم آب بسیار با کیفیتی دارد,

یکی از شهروندان سنندجی که در حال خرید سبزی از این این باغ زیبا بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت : این سبزی کاری سنتی هم خاک خوب و سالم و هم آب بسیار با کیفیتی دارد که موجب شده سبزی سالم و با طراوتی تولید شود و هر روز مردم بویژه بانوان از اقصی نقاط شهر برای خرید به این باغ سبزی کاری می آیند.

,

وی گفت: امروزه شهرداری برای ایجاد چنین فضایی باید میلیونها تومان برای تملک، آماده سازی، ایجاد فضای سبز هزینه کند در حالی که این فضا موجود است و با آینده نگری باید آن را بدقت حفظ کنیم.

,

, ,

با کاشت سبزیجات هم برای خود و هم دیگران کسب درآمد داشته ایم

, با کاشت سبزیجات هم برای خود و هم دیگران کسب درآمد داشته ایم, با کاشت سبزیجات هم برای خود و هم دیگران کسب درآمد داشته ایم,

کاک حسن مرادی صاحب این سبزیکاری در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: چندین سال است که همراه با خانواده ام در این باغ حضور داریم تا بتوانیم با کاشت سبزیجات هم برای خود و دیگران کسب درآمد داشته باشیم و هم بتوانیم سبزی های تازه و معطری را به شهروندان سنندجی ارائه دهیم.

,

وی ادامه داد: این چنین سبزی کاری هایی  علاوه بر اینکه می تواند برای شهروندان مکانی زیبا و تفریحی باشد ، تغذیه سالم هم نقش اساسی را در زندگی آنها ایفا خواهد کرد.

,

وی افزود: امروز خوشبختانه این سبزی کاری فعال است و در مرکز شهر با مساحتی حدود سه هکتار هم فضای فرحبخشی را ایجاد کرده و هم تامین سبزی خوراکی سالم و بهداشتی مردم را بر عهده گرفته است.

,

وی یادآورشد:‌ این باغ سبزی در حال حاضر یکی از سبزی کاری روستای باباریز است که روزانه ده ها نفر سبزی مورد نیاز خود را از آن تامین می کنند.

,

امروزه در کردستان توجه به گردشگری کشاورزی در حال احیاست و از نیازهای جامعه امروزی تلقی می شود که می تواند به افزایش نشاط و شادابی جامعه کمک کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه