اخبار داغ

کارشناس مدیریت شهری:

نباید با عنوان حقوق مکتسبه فقط از سرمایه‌گذار پشتیبانی شود/ طرح فعلی بافت پیرامون حرم برای زائر و مجاور ایجاد مزاحمت دارد

نباید با عنوان حقوق مکتسبه فقط از سرمایه‌گذار پشتیبانی شود/ طرح فعلی بافت پیرامون حرم برای زائر و مجاور ایجاد مزاحمت دارد
شکریان با بیان اینکه تحت عنوان حقوق مکتسبه نباید فقط از سرمایه گذار پشتیبانی شود گفت: شرایط امروز بافت اطراف حرم برای زائر و مجاور نامطلوب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حرم مطهر رضوی از نقاط مهم در جهان اسلام است که با توجه به اینکه پذیرای میلیون ها زائر و مجاور است باید شرایط میزبانی به خوبی فراهم شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

طرح نوسازی بافت پیرامون حرم رضوی در سال ۱۳۷۴ در کمیسیون ماده پنج قانون شهرداری به تصویب رسید، و سه سال بعد مورد بازنگری قرار گرفت و سال ۷۸ الگوی طرح به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید اما این طرح تاکنون چندین بار فراز و نشیب داشته است.

,

با کمک دستگاه های مختلف طرح های مختلفی ارائه شده اما همچنان گشایش خاصی در طرح صورت نگرفته است. به نظر می رسد باتوجه به فرارسیدن ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) و حضور زائر و مجاور به منظور از بن بست خارج شدن طرح بافت پیرامون حرم نیاز به تبادل نظر کارشناسی برای رسیدن به نقطه مشترک است.

,

, ,

حمزه شکریان، کارشناس مدیریت شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ماده 9 لایحه نحوه خرید آیین نامه اجرایی دارد و شهرداری بایستی برای اجرای ماده 9 مصوبه شورای شهر داشته باشد.

,

وی افزود: مصوبه شورای شهر باید با دلایل توجیهی به دفتر فنی استانداری ارسال شود، دفتر فنی استانداری پس از تأیید به وزارت کشور ارسال شود و پس از تأییدیه وزیر کشور در نهایت دادستانی تأیید می کند.

,

کارشناس مدیریت شهری گفت: تشخیص ضرورت توسط وزیر دستگاه اجرایی دارای آیین نامه است و دارای مراحل مختلفی است.

,

وی افزود: اگر شهرداری قصد اعمال ماده 9 را داشته باشد باید پیوست تقاضا، احراز ضرورت و دستور صریح وزیر کشور را به همراه داشته باشد.

,

شکریان تصریح کرد: در هر نوع تملکی اعم از اینکه ماده 9 یا ماده 8 و یا طبق قانون لایحه نحوه خرید و قانون تعیین وضعیت باشد نیاز به احراز ضرورت اجرای طرح است و این باید به پیوست لایحه شهرداری باشد.

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه تحت عنوان حقوق مکتسبه نباید فقط از سرمایه گذار پشتیبانی شود افزود: حقوق مکتسبه تعریف دارد و این موضوع مبهمی نیست که اختلاف نظری داشته باشیم.

,

این کارشناس مدیریت شهری ادامه داد: قانون تأکید کرده که همه مراجع آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری را اجرایی کنند و این رأی نیز واضح است.

,

وی  افزود: این قانون صراحتا اشاره دارد که مجوزاتی که مبنای قانونی ندارد هیچ ترتیب اثر قانونی نباید داشته باشد و لذا باید در کنار مردم نیز از حقوق مکتسبه صحبت شود.

,

شکریان خاطرنشان کرد: با مسئولانی که تملکات خلاف قانون و صدور مجوزات را با امضای خود تأیید کردند باید برخورد شود.

,

وی ضمن اشاره به اینکه حقوق مکتسبه وقتی تملک نشده نمی تواند مجوز بدهد افزود: حقوق مکتسبه ای که برای سرمایه گذار تعریف می شود باید بر اساس قانون باشد و نباید تعریفی جدا ارائه شود که مردم متضرر نشوند.

,

باید به این نکته توجه داشت طرح امروز بافت پیرامون حرم برای زائر و مجاور ایجاد مزاحمت می کند و نیاز است مسیر صحیح با اشتباهات و آسیب های کمتر در اختیار دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

,

, ,

امروز تملک ها توسط شهرداری در بافت پیرامون حرم و با توجه به حواشی ایجاد شده متوقف است، چراکه با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی و دیوان عدالت ابهاماتی در قابلیت اجرا دارد اما سوال اینجا است که چه تصمیمی برای مالکان بافت پیرامون حرم باید اخذ شود.

,

مسئولان و کارشناسان بر این نظر هم عقیده هستند که اگر تملک ها صورت نگیرد، طرح اجرا نشده و از بن‌بست خارج نخواهد شد و در نتیجه پیرامون توافقات گاهی به نتیجه خاصی نمی رسد و با این وحود نیز طرح ادامه پیدا نخواهد کرد چراکه مالکیت ساکنان بافت اطراف حرم مشروع و قانونی است.

,

در پایان گفتنی است تغییرات در بافت پیرامون حرم در راستای برخی اصلاحات بنیادی و ساختاری اجتناب‌ناپذیر است چراکه به عنوان نمونه تسهیل روند ترافیکی باتوجه به فر رسیدن ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا(ع) و رونق کسب و کار در این محدوده از مهم‌ترین اولویت‌ها است و از طرفی خدمات مطلوب برای منافع عمومی دارای اهمیت است و قانون باید راهکارهای مطلوبی به منظور اجرای هر چه بی نقص تر طرح های بزرگی همجون بافت پیرامون حرم ارائه دهد.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه