اخبار داغ

کرج؛ ایران کوچکی که فقر المان شهری در آن بیداد می کند

کرج؛ ایران کوچکی که فقر المان شهری در آن بیداد می کند
با توجه به اینکه شهر کرج در موقعیت خاصی قرار دارد، جمعیت زیادی به آن سرازیر شده اند و به واسطه نزدیکی آن با پایتخت، لازم است طراحی مناسبی برای ورودی ها و خروجی های این شهر در نظر گرفته شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از" تیتریک اگر به شهر کرج آمده باشید خواهید دید که این شهر زیبا خالی از نماد ها و المان های شهری است و کمتر به چشم می خورند چیزهایی که با نام المان بشود از آنها یاد کرد؛ المان هایی که چشمگیر بوده و در ذهن ماندگار شوند، ما می توانیم به سادگی و با طراحی های جذاب و خلاقانه از فرم ها و شکل ها ی پر معنی و مفهوم این فقر المان را جبران کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از" تیتریک, , تیتریک,
با توجه به اینکه شهر کرج دارای قدمت و شهری تاریخی است و جاذبه های فراوانی را داراست جاذبه های طبیعی از قبیل: دشت لاله ها ، جاده چالوس با رود خروشانش ، تالاب نظر آباد و.... می باشد و جاذبه های گردشگری دیگری همچون : کاخ مروارید ، غار یخ مراد ،سد امیر کبیر و ... می باشد. شهری که ایران کوچک از آن یاد می شود وفرهنگ ها و قومیت های مختلف و متنوعی را در خود جای داده است .
,
 
,
المان های شهری همان نماد هایی در شهر هستند که دارای ویژگی هایی می باشند ؛اشکال و احجامی که می توانند تزئینی یا ساختمانی باشند و ترکیبی از فرم و شکل و اجزای سازه  ای و هندسی که بیننده را مجذوب خود می نمایند و سمبلی برای شهر که از آن یاد شود به طوری که هرگاه از شهری نام برده می شود نمادی را که در آن دیده ایم در ذهنمان نقش ببندد. المان ها علاوه بر اینکه جنبه نمادین برای یک شهر می توانند داشته باشند ، فضایی زیبا و هنری را ایجاد کرده و حس تکراری بودن را از آن دور می کند .از گذشته تا به امروز استفاده از مجسمه ها و نماد های شهری در سراسر دنیا به چشم می خورد و این کار با مصالح و مواد مختلفی از قبیل : گچ ،سیمان ،چوب وفلزات و ... امکان پذیر و میسر بوده است .
 
برای المان ها باید طراحی فکر در کار باشد و نه اینگونه که مجسمه ای را در وسط میدانی بگذاریم و از آن با عنوان المان یاد کنیم .المان ها دارای حرف و نشان دهنده عملکرد و چیزی هستند که نیاز به توجه و کمی دقت دارد و شهروند را جذب هنر و معماری و زیبایی خود می کند و اگر درست و به جا استفاده شوند به اثری ماندگار در شهر تبدیل خواهند شد. نماد های شهری در انسان فکر و تامل به همراه  دارد و نه چیزی که با یک نظر می بینیم و از آن رد می شویم و همین تامل و به فکر واداشتن است که باعث ماندگاری می شود.
,
,
,
 
,
, ,
حال در این موضوع کمی دقیق تر می شویم؛ برای فرار ذهنمان از این زندگی پر دغدغه و شلوغی جاده ها و شهرها گاهی دیدن یک نماد و المان باعث بهتر شدن حالمان می شود و ما را کمی از این زندگی پر هیاهو دور می کند .
 
با ورود به دنیای هنر و معماری منظره چشم نوازی در چشم و ذهنمان شکل می گیرد که این منظره برای توریست ها و مسافران و به خصوص توریست های خارجی قابل توجه تر و جالب تر به نظر خواهد آمد .
,
,
,
 
,
المان ها می توانند معرف مکانی تاریخی یا فقط برای زیبایی یک محیط انتخاب شوند یا اینکه برای جذب توریست تعریف و طراحی شده و به کار روند ؛پس از این نظر دارای کاربردهای متنوع و متفاوتی هستند .
,
 
,
درست است که ما می خواهیم بیننده یا همان شهروند تامل و تفکر به کار گیرد ولی این نباید باعث شود که از نظر یک فرد عادی بی معنی و ناخوانا باشد و نتواند با آن ارتباط برقرار کند و نماد شهری باید به تمامی افرادی که آن را می بینند  پیام خود را برساند .
,
 
,
, ,
 
,
موضوع مهمی که در بحث المان های شهری باید مد نظر قرار گرفته شوند مطابقت داشتن این المان ها با فرهنگ و هنر شهرها و هماهنگی و همگونی آن با محیط اطرافش است نه اینکه در تضاد و تقابل باشد و آن را به گونه ای نادرست جلوه دهد. نماد های شهری با ایجاد فضای مناسب برای افراد محیطی امن و دور از شلوغی را برای آنها فراهم کرده و این نمادها که گویی طرز تفکر و اندیشه های مردم آن شهر را باز گو می کنند.
,

با توجه به این مطلب که شهر کرج در موقعیت خاصی قرار دارد و جمعیت زیادی به آن سرازیر شده اند و نزدیکی آن با پایتخت، لازم است طراحی مناسبی برای ورودی ها و خروجی های این شهر در نظر گرفته شود و آن را به زیبایی بیاراییم و دربهتر شدن و ایجاد هویت برای شهرمان کوشا باشیم .
,
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه