اخبار داغ

حکایت بازنشستگان معدن که دخلشان به خرجشان نمی رسد؛

حقوق اندک سهم بازنشستگان سخت ترین شغل!

حقوق اندک سهم بازنشستگان سخت ترین شغل!
در هفته تکریم از بازنشستگان به سراغ کارگران مشاغل سختی رفتیم که جوانی خود را با کار و تلاش مداوم در معادن سنگ از دست داده اند و اکنون در دوران میانسالی و بازنشستگی علی رغم حس آرامش، خودباوری، دوری از تنش ها، حواشی سیاسی و اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی که از جمله وظایف و کارکردهای نظام بیمه و بازنشستگی است، با مشکل معیشتی و حقوقی اندک دل سنگ را نیز آب می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ هرچند که بازنشستگی به معنی کناره‌ گیری از ادامه شغل در اثر بالا بودن سن و گاه در پی بیماری و ازکارافتادگی است اما بر طبق قانون کار ایران «بیمه شدگانی که حداقل ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب و پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور را دارا باشند، بدون شرط سنی می‌توانند درخواست بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی نمایند» بنابراین کارگران معدن سنگ نیز به دلیل شرایط سخت کاری مجبور به ترک کار شده و خود را بازنشست کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

همچنین در قانون کار ایران و در تعریف شغل های سخت و زیان آور آمده است:«کارهای‌ سخت‌ و زیان‌ آور کارهایی‌ است‌ که‌ در آنها عوامل‌ فیزیکی‌، شیمیایی‌، مکانیکی‌ و بیولوژیکی‌ محیط‌ کار غیر استاندارد بوده‌ که‌ در اثر اشتغال‌ کارگر تنشی‌ به‌ مراتب‌ بالاتر از ظرفیت‌های‌ طبیعی‌ (جسمی‌ و روانی‌) در وی‌ ایجاد می‌گردد که‌ نتیجه‌ آن‌ بیماری‌ شغلی‌ و عوارض‌ ناشی‌ از آن‌ می‌باشد و پس از آن مشاغلی را تعریف می کند که در صدر آنها کار در معدن دیده می شود.

,

نعمت الله ایزدی سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در پیامی گفت: در کشورهای پیشرفته و مدرن جهان یکی از مهم ترین دغدغه های نظام اداری، انتقال دوران اشتغال به دوران بازنشستگی سالم و پویا است حالا اما با تحریم های ایجاد شده علیه کشور ایران و وضعیت اقتصادی و گرانی که نه هر سال، بلکه روز به روز بر قیمت آنها افزوده می شود بازنشستگی پلی شده است بر بالاگرفتن مشکلات معیشتی قشر سالمند ایران، سالمندان که در خانواده، مرکز دایره ای هستند که حرکت پرگار زندگی دیگران تنها با اتکا بر آنها امکان پذیر است.

,

در هفته تکریم از بازنشستگان به سراغ کارگران مشاغل سختی رفته ایم که جوانی خود را با کار و تلاش مداوم در معادن سنگ از دست داده و اکنون در دوران میانسالی و بازنشستگی با ایجاد حس آرامش، خودباوری، دوری از تنش ها و حواشی سیاسی یا اجتماعی، سلامت، افزایش احساس کرامت در خانواده و اجتماع، حقوق کافی و بهبود کیفیت زندگی و امید به زندگی که از جمله وظایف و کارکردهای نظام بیمه و بازنشستگی محسوب می شود را داشته باشند اما با مشکل معیشتی و حقوقی اندک دل سنگ را نیز آب می کنند.

,

اگر توانایی جسمی داشتم مجدد کار می کردم

, اگر توانایی جسمی داشتم مجدد کار می کردم, اگر توانایی جسمی داشتم مجدد کار می کردم,

محمدرضا فیروزی متولد سال ۱۳۲۷ بازنشسته معدن سنگ در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: ۲۵ سال کار بیرون انجام دادم و اکنون با ۴۰۰ هزارتومان افزایش حدود ۳ میلیون تومان دریافت می کنم.

,

این بازنشست معدن افزود: این حقوق ماهانه کافی نیست و اگر توانایی جسمی داشتم مجدد کار می کردم مزایا نمی دهند و مسئولین نیز حمایتی نمی کنند.

,

حقوق ماهی ۳ میلیون تومان کافی نیست

, حقوق ماهی ۳ میلیون تومان کافی نیست, حقوق ماهی ۳ میلیون تومان کافی نیست,

رجب بشری که سال ۱۳۶۶ بازنشست معدن شده است گفت: در شرایط فعلی و با این وضعیت اقتصاد حقوق ماهی ۳ میلیون تومان کفاف زندگی را نمی دهد.

,

بشری ادامه داد: با ۲۷ سال سابقه کار بازنشست شده ام و دیگر توانایی کار و افزایش درآمد داشته باشم و با این وضعیت اقتصاد و تورم به جایی رسیده است که باید بیش از ۵ میلیون تومان درآمد داشته باشیم.

,

وی افزود: اکنون ۷۰ سال سن دارم و با همین اندک حقوق زندگی خود و خانواده ام را می گذرانم خوراک و پوشاک و مسکن روز به روز گران تر می شود مسئولین نیز به فکر منافع شخصی خودشان هستند حتی اگر بدانند مشکل ما چیست بازهم کاری نمی کنند.

,

با ۷۰ سال سن مجدد کار می کنم

, با ۷۰ سال سن مجدد کار می کنم, با ۷۰ سال سن مجدد کار می کنم,

احمد چراغی اظهار کرد: حدود ۷۰ سال سن دارم و برای تامین روزی کار در معدن را انتخاب کردم به دلیل مشکلاتی که داشتم ابتدا خود را بازخرید و پس از مدتی بازنشست شدم.

,

این بازنشسته معدن افزود: در حال حاضر به شغل بنایی مشغول بکار هستم حقوق بازنشستگی را ۱ میلیون و پانصد هزار تومان می گیرم و به همین دلیل باز هم کار می کنم زیرا کفاف زندگی را نمی دهد مسئولین مربوطه نیز برای ما کاری انجام نمی دهند.

,

چراغی ادامه داد: بسیاری از نهادها و موسسات دولتی و خصوصی در روز تکریم از آنها مزایایی را برای کارکنان خود در نظر می گیرند اما ما بازنشستگان معدن حمایت نمی شویم برخی از بازنشستگان ۵ میلیون تومان نیز می گیرند اما حقوق ما از ۴۰۰ هزار تومان شروع شد و برای هر بار افزایش ؛ ۴۰۰ هزار تومان واریز می کنند تا اینکه اکنون قرار است کل دریافتی ما ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشد.

,

می گویند احترام و تکریم بازنشستگان رسالت تمامی افراد جامعه، نهادها و سازمان‌ها است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه