اخبار داغ

نگاهی به گزارش تفریغ بودجه شهرداری سمنان؛

از کسری بودجه 264 میلیاردی تا ملک‌فروشی 56 میلیاردی شهرداری در سال 98

از کسری بودجه 264 میلیاردی تا ملک‌فروشی 56 میلیاردی شهرداری در سال 98
مطابق گزارش تفریغ بودجه شهرداری سمنان، 52 درصد از بودچه این نهاد در سال 98 محقق نشده و شهرداری در این سال معادل 56 میلیارد ملک‌فروشی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، یکی از مسائل چالش‌برانگیز این دوره از مدیریت شهری، رشد بی‌قاعده و پرحاشیه بودجه شهرداری سمنان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل بود. در واپسین هفته‌ی سال 97، سیادتی، رئیس و سخنگوی شورا از رشد 85 درصدی بودجه شهرداری سمنان نسبت به سال ماقبل خبر داد و این افزایش را معادل توسعه شهر قلمداد کرد!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

از همان بدو تصویب بودجه 98 در زمستان 97، برخی از کارشناسان و نیز یکی از اعضای شورای شهر سمنان آن را به بوته نقد گذاشتند و «بادکنکی» و «تبلیغاتی» توصیفش کردند. دفاع رئیس و دیگر اعضای شورا در برابر این انتقادات آن بود که بگویند اساسا دو نوع نگرش نسبت به بودجه وجود دارد: تعهدی و نقدی. اما در مقابل، خراسانیان یکی از اعضای شورا از عدم ادراک صحیح نسبت به بودجه خبر می‌داد و می‌گفت آن‌چه که قابل تقسیم به تعهدی و نقدی است، حسابداری است و بودجه یا باید عملیاتی باشد و یا برنامه‌ای.

,

مطابق آیین‌نامه تدوین بودجه، میزان بودجه مصوب در یک‌سال طبق فرمول‌های قانونی باید تابعی از تحقق بودجه در سال ماقبل باشد و این چیزی بود که در تدوین و تصویب بودجه 98 رعایت نشده بود. فخری، معاون استاندار سمنان در اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرده بود که بودجه شهرداری‌های استان در سال 98، مجموعا 800 میلیارد تومان بوده است؛ و این یعنی شهرداری سمنان 506 میلیارد و 19 شهرداری‌ دیگر در استان مجموعا کم‌تر از 300 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده بودند!

,

پیرامونِ مسأله قابل تحقق یا غیرقابل تحقق بودن بودجه 98، در آن سال مباحث فراوانی شکل گرفت و طبعا زمان می‌توانست سنجه مناسبی برای راستی‌آزمایی سخنان طرفین باشد. به تازگی یکی از اعضای شورای شهر سمنان با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود، اعلام کرده است که مطابق گزارش تفریغ بودجه شهرداری سمنان مربوط به سال 98، از مبلغ 506 میلیارد تومان بودجه مصوب، 242 میلیارد تومان محقق شده است و این یعنی 52 درصد از بودجه مصوب محقق نشده است!

,

56 میلیارد ملک‌فروشی شهرداری سمنان در سال 98

, 56 میلیارد ملک‌فروشی شهرداری سمنان در سال 98, 56 میلیارد ملک‌فروشی شهرداری سمنان در سال 98,

اما نکته جالب‌تر این است که 56 میلیارد تومان از بودجه محقق‌شده از محل فروش املاک محقق شده، 7.2 میلیارد تومان از محل دریافت وام و 36 میلیارد تومان هم از محل مالیات بر ارزش افزوده. بدین ترتیب درآمد جاری شهرداری در سال 98، حدود 130 میلیارد تومان بوده است. مطابق قانون، 0.5 درصد از درآمدها که در این‌جا حدود 600 میلیون تومان است، به عنوان سقف قانونی هزینه‌کرد شورای شهر تعیین می‌شود که به گفته خراسانیان، هزینه‌کرد شورا در سال 98، کم‌تر از 600 میلیون تومان بوده است.

,

نکته قابل تأمل این است که اگر بودجه به صورت منطقی نوشته می‌شد و اگر سخن منتقدان شنیده می‌شد، این وضعیت بودجه‌ای برای شهرداری سمنان حادث نمی‌شد؛ کما این که در شهرداری تهران با بودجه‌های چند هزار میلیاردی، در 9 ماهه سال 98، 88 درصد از بودجه تحقق یافته بود و میزان درآمدهای شهرداری تهران نیز 13 درصد افزایش یافته بود.

,

کسری 264 میلیارد تومانی بودجه شهرداری در سال گذشته

, کسری 264 میلیارد تومانی بودجه شهرداری در سال گذشته, کسری 264 میلیارد تومانی بودجه شهرداری در سال گذشته,

در یک برش شش‌ماهه نیز درآمدهای شهرداری تهران، 82 درصد تحقق یافته بود و در واقع کسری عملکرد نسبت به بودجه مصوب تنها 18 درصد بود اما در همین بازه، کسری عملکرد شهرداری سمنان نسبت به بودجه مصوب 75 درصد بود! در چنین شرایطی بود که بودجه سال 99 شهرداری تهران نسبت به بودجه 98، تقریبا 26 درصد رشد داشت که منطقی بود اما در سال 99، شورا و شهرداری سمنان به جای اصلاح روندها، بار دیگر بودجه 99 را به صورت غیرواقعی تدوین و تصویب کردند و رقمِ روی کاغذِ 515 میلیاردی برای آن تعیین شد.

,

 مطابق اعلام معاون عمرانی استاندار سمنان مجموع بودجه شهرداری‌های استان برای سال جاری، 970 میلیارد تومان است و این یعنی به جز شهرداری سمنان، 19 شهرداری دیگر در استان مجموعا 455 میلیارد تومان بودجه مصوب دارند.

,

به عنوان نکته پایانی، یادآوری این مسأله خالی از لطف نیست که محمد همتی، یکی از اعضای شورای شهر سمنان در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران مرآت در خصوص تحقق بودجه 98، در یک مصاحبه رسمی در آبان‌ماه 98 اعلام کرد که «حالا می‌بینید که بودجه محقق می‌شود!» اما اکنون باید گفت «می‌بینید که 52 درصد از بودجه 98 محقق نشده است!»

,

آن‌چه که مایه نگرانی است آن است که تصویب‌کنندگان بودجه 98 با این درصد از تحقق، همان تصویب‌کنندگان بودجه 99 هستند؛ رقم تحقق بودجه 99 چقدر خواهد بود؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه