اخبار داغ

نقش‌آفرینی هیئت‌های مذهبی در فعالیت‌های خاص اجتماعی؛

«هیئت‌های مذهبی»، تشکل‌هایی مردمی با رویکرد‌های دینی و اجتماعی هستند

«هیئت‌های مذهبی»، تشکل‌هایی مردمی با رویکرد‌های دینی و اجتماعی هستند
فعالان هیئت‌های مذهبی معتقدند که این هیئت‌ها علاوه بر اینکه رویکرد‌های دینی و مذهبی دارند توانستند با مشارکت در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگ اهل‌بیت (ع) را در جامعه گسترش دهند و بر رویکرد اجتماعی این تشکل مردمی تأکید کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، هیئت‌های مذهبی یکی از مهم‌ترین تشکل‌های دینی هستند که به دست مردم اداره می‌شوند و وجود آن‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست و سال‌ها وجود این هیئت‌ها توانسته مراسم‌های دینی و مذهبی را زنده و پرشور و شعور نگه دارد و شعائر دینی و مذهبی زنده بماند اما در سال‌های اخیر هیئت‌های مذهبی فقط به‌عنوان محلی برای برگزاری مراسم‌های دینی نمود ندارند بلکه توانستند در قالب فعالیت‌های خاص اجتماعی در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرین باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

هیئت‌های مذهبی در حوادث مختلفی که برای جامعه پیش‌آمده نقش‌آفرین بودند از نقشی که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشتند تا کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان در مناطق مختلف کشور و اخیراً نیز نقش‌آفرینی آنان در مقابله با شیوع ویروس منحوس کرونا.

,

هیئت‌های مذهبی آن‌قدر نقش مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی داشتند که دشمنان تلاش کردند تا این تشکل کاملاً مردمی را در برخی از برهه‌ها به حاشیه ببرند تا در موضوعات مختلف تحول‌آفرین نباشد و هیئت‌های ما تبدیل به هیئت‌های سکولار شوند.

,

رهبر انقلاب درباره هیئت‌های مذهبی فرمودند: هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین(ع) این است. اینکه آدم در یک مجلس روضه یا هیئت عزاداری مراقب باشد که مبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است. البتّه معنای این حرف این نیست که هر حادثه‌ی سیاسی در کشور اتّفاق میافتد، ما باید حتماً در مجلس روضه آن را با یک گرایش خاصی - حالا یا این‌طرف، یا آن‌طرف - بیان کنیم و احیاناً با یک‌چیزهایی هم همراه باشد؛ نه، امّا فکر انقلاب، فکر اسلام، خطّ مبارکی که امام (رضوان‌الله علیه) در این مملکت ترسیم کردند و باقی گذاشتند، این‌ها بایستی در مجموعه‌ها و مانند این‌ها حضور داشته باشد.

,

مردم در هیئت می‌آموزند که به فکر دیگران باشند

, مردم در هیئت می‌آموزند که به فکر دیگران باشند, مردم در هیئت می‌آموزند که به فکر دیگران باشند,

مهدی دلشاد یکی از فعالان هیئت‌های مذهبی است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره ساختار مردمی و دینی هیئت‌های مذهبی برای ارائه الگوهای رفتاری حسنه و پسندیده اجتماعی گفت: ازآنجایی‌که بزرگ‌ترین پایگاه دینی و ملی در جامعه‌ی اسلامی هیئت‌ها و محافل مذهبی هستند مسلماً تأثیرگذاری آن بر جامعه و مردم بسیار زیاد خواهد بود و با توجه به نقش ارزشمند هیئت‌ها می‌توانند نقش مستقیمی در برطرف کردن مشکلات جامعه ایفا کنند.

,

وی بیان کرد: یکی از کارکردهای بسیار مؤثر هیئت‌ها الگوسازی مبتنی بر دین‌باوری و رعایت هنجارها و اخلاقیات است که این کارکرد انسان را برای رسیدن به هویت مذهبی و حیات دینی کمک می‌کند

,

این فعال فرهنگی افزود: هیئت محفل نیرو سازی و تربیت شهروندان برای جامعه اسلامی است که نتیجه این رویکرد سعادت جامعه اسلامی را در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در پی دارد.

,

دلشاد اظهار کرد: مردم در هیئتت می‌آموزند که به فکر دیگران باشند و مشکلات دیگران را همچون مشکلات خود ببینند همچنان که در طرح مواسات و همدلی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند نقش‌آفرین بودند.

,

وی گفت: در یاری‌رساندن هم‌وطنان در حوادثی همچون زلزله و سیل این تجمع هیئتی‌ها بودند که توانستند کمک‌رسان  بندگان خدا باشند.

,

 هیئت‌ها فرهنگ اهل‌بیت را گسترش می‌دهند

,  هیئت‌ها فرهنگ اهل‌بیت را گسترش می‌دهند,  هیئت‌ها فرهنگ اهل‌بیت را گسترش می‌دهند,

محمدرضا زیکن یکی دیگر از فعالان در هیئت‌های مذهبی است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: هیئت‌های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی و اجتماعی هستند که حول محور حب اهل‌بیت عصمت و طهارت و تعظیم شعائر دینی به‌خصوص بزرگداشت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فعالیت می‌کنند.

,

وی اظهار کرد: اصلی‌ترین رسالت هیئت‌های مذهبی اقامه عزاداری و سوگواری و ذکر مصیبت در شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) و احیاء فرهنگ پرشور و شعور و بالنده‌ی عاشورا و تعظیم شعائر مذهبی و دینی است.

,

زیکن بیان کرد: در این راستا و با توجه به شعائر و اهداف عالی و بلند حاکم بر حرکت حسین بن علی (ع) و فرهنگ عاشورا، هیئت‌های مذهبی نیز ضمن اقامه‌ی عزاداری و سوگواری و بزرگداشت مناسبت‌های اسلامی در دیگر شئون اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و انسانی که در شرع مقدس اسلام و احادیث معصومین (علیهم‌السلام) آمده است، وارد شده و نسبت به اجرای آن با جدیت فراوان می‌کوشند.

,

این فعال فرهنگی عنوان کرد: افراد با حضور در دسته‌ها، تکایا و حسینیه‌ها و استماع احادیث و درس‌های اخلاقی و گوش دادن به آیات الهی و اشعار مداحان در مدح و ثنای اهل‌بیت به‌صورت علمی و کاربردی (تعلیم و تربیت)، راه به فرهنگی می‌برند که مبنای آن رعایت معنویات، اخلاقیات، اصول و مبانی انسانی، خودشناسی و خداشناسی است.

,

وی افزود: این کارکرد، انسان را برای رسیدن به یک هویت مذهبی و حیات دینی کمک می‌کند و ما نیز در مجموعه فرهنگی مذهبی بیت العباس (ع)، هیئت جوانان قمر بنی‌هاشم (ع) عزممان را جزم کرده‌ایم تا این ساختار را اجرایی کنیم.

,

زیکن تأکید کرد: هیئت‌های مذهبی با شرکت در موضوعات مختلف اجتماعی، نقش مردمی بودن خود را نشان دادند و توانستند فرهنگ اهل‌بیت را با حضور در فعالیت‌های اجتماعی توسعه و گسترش دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه