اخبار داغ

در گفت‌وگو با فعال فرهنگی ملی عنوان شد؛

هیات‌های مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهانه دست کسی نمی‌دهند

هیات‌های مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهانه دست کسی نمی‌دهند
روح‌الله ترابی‌نسب با بیان اینکه عزاداری و حفظ سلامت، هیچ منافاتی با هم ندارد؛ گفت: وقتی این شب‌ها، به فعالیت هیئت‌های مذهبی نگاه می‌کنید، می‌بینید هیئتی که در اذهان برخی‌ها، نماد بی نظمی تلقی می‌شود، اکنون، نماد نظم و انضباط است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام‌ روح‌الله ترابی‌نسب در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بلاغ در خصوص ضرورت برگزاری مراسم عزای حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هئیات و همچنین فرصت ظهور خلق ابتکار و الگوی موفق مراسمات عزاداری  از سوی هئیات در ایام کرونا، اظهار کرد: شارع مقدس، روزه را بر همه واجب کرده است اما اگر به جایی برسیم که روزه برای بدن مضر باشد، روزه حرام می‌شود و حتی شارع مقدس اگر روزه بگیرید از شما گله‌مند می‌شود.

وی افزود: همان دینی که به شما می‌گوید، گرفتن روز تکلیف است اگر برای جسمت مضر باشد، با وجود اینکه فروع دین است، می‌گوید گرفتنش، حرام است.

این فعال فرهنگی، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فروعات دین، تبری و تولی است، ابراز محبت نسبت به ائمه معصوم علیه‌السلام و این یعنی هر کس را که خدا او را دوست دارد، ما نسبت به او، محبت داشته باشیم.

این روای دفاع مقدس، متذکر شد: جایی می‌رسد که حج را حضرت امام راحل(ره) تعطیل اعلام می‌کند، شرایطی پیش می‌آید که دشمن راه را مسدود کرده است و از آن طرف هم اگر بخواهیم در حج شرکت کنیم، یک سری مضرات دارد که امام بر اساس احکام ثانویه، حج را تعطیل اعلام می‌کند.

حفظ جان و حفظ حرمت سیدالشهدا(ع) هر دو واجب است

ترابی‌نسب ادامه داد: در مورد روضه سیدالشهدا، نه گفتند تعطیل کنید و نه گفتند جسم و جان‌تان را رها کنید و بی تفاوت باشید، حد وسط را بگیرید و لذا هم حفظ جان واجب است و هم حفظ حرمت سیدالشهدا و ادای احترام به ایشان از اوجب واجبات است.

وی بیان کرد: نکته دیگری که در این موضوع خیلی مهم است ان است که در برخی مواقع متاسفانه در عرف اینگونه است که وقتی جایی بی‌نظمی دیده می‌شود، گفته می‌شود هیأتی حرکت نکنید و یا هیأتی عمل نکنید و کارهای هیأتی را نماد بی نظمی و بی برنامگی، مثال می‌زنند.

کرونا، هیئات را به نماد نظم و انضباط تبدیل کرد

این فعال فرهنگی، تصریح کرد: اما وقتی این شب‌ها، به فعالیت هیئت‌های مذهبی نگاه می‌کنید، می‌بینید به بهترین شیوه و منظم‌ترین حالت ممکن در حال برگزاری مراسمات عزاداری سالار شهیدان هستند و مشغول عرض ارادت هستند و در واقع، هیئتی که در اذهان برخی‌ها، نماد بی نظمی تلقی می‌شود، اکنون، نماد نظم و انضباط است.

این روای دفاع مقدس، افزود: اکنون، هیئات هم حفظ نظم و انضباط را دارند، هم حفظ جان مردم را رعایت می‌کنند و هم عرض ارادت دارند و این بی‌بدیل است و ما اصلا نداشتیم، اصلا این قصه کرونا برای ما یک امتحان است و کرونا موجب شد تا دلتنگی ما به اباعبدالله(ع) بیشتر نمود پیدا کرده است.

برخی از دستگاه‌ها و مسئولان، کرونا را بهانه کم کاری خود قرار داده‌اند

ترابی‌نسب گفت: شاید آن شیوه قدیمی، عرض ارادت و عزاداری تغییر پیدا کرده است ولی اکنون همه را درگیر کرده است و بنظر بنده، در این میان، یک عده، کرونا را بهانه قرار داده‌اند برای کوتاهی قرار دادن خودشان در انجام تکالیفی که دارند.

وی تاکید کرد: کرونا، برگزاری مراسمات عزاداری در هیئات مذهبی و مساجد را محدود ساخته است اما شاهد هستیم که شهرداری‌ها در برخی از شهرهای استان، آن چنان فضاسازی، نماد، پرچم و پارچه مشکی در میادین و معابر عمومی نصب نکرده است، اینکه دیگر ربطی به کرونا ندارد.


این فعال فرهنگی، عنوان کرد: کی مقصر است که برخی از مردم، سهم‌شان از محرم، برگزاری مراسم جشن عروسی در شب اول محرم است؟! ما مقصریم؛ وقتی شهرداری و سایر ارگان‌های ذیربط، شهر را آماده ماه عزا نمی‌کند و شهر متبرک به پرچم عزای اباعبدالله الحسین(ع) نمی‌شود، نباید انتظاری بیش از این هم داشت.

هیأتی واقعی دست از عرض ارادت بر نمی‌دارد

این روای دفاع مقدس، می‌گوید: مخلص کلام اینکه، آن کسی که هیئتی واقعی باشد، هیچ‌وقت از عرض ارادتش به ارباب و مولایش امام حسین(ع) دست نمی‌کشد.

ترابی‌نسب یادآور شد: یادمان نرفته در گذشته، دست زائران را برای زیارت قطع می‌کردند اما عاشقان اباعبدالله(ع) دست از زیارت نمی‌کشیدند، یادمان نرفته در سال 1381 در ایام به درک واصل شدن صدام ملعون،  مردم از تمام مرزها وارد کشور عراق شده بودند تا خود را به حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) برسانند.

عزاداری و حفظ سلامت، هیچ منافاتی با هم ندارد

وی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم می‌شود با رعایت نظم، انضباط و حفظ جان مردم، عزاداران را به خیمه‌گاه عزای حسینی آورد و عرض ارادت کرد و عزاداری و حفظ سلامت، هیچ منافاتی با هم ندارد و تنها مدل عزاداری ما کمی تغییر پیدا کرده است.

این فعال فرهنگی، اعلام کرد: عزاداری سیدالشهدا(ع) که تعطیلی بردار نیست و حرف ما این است نه افراط و نه تفریط؛ حد وسط این است که پروتکل‌ها را رعایت کنند و در کنارش، عرض ارادت به سیدالشهدا(ع) را داشته باشند.

کسی به کنکور زیر اماکن مسقف اعتراض نکرد

این روای دفاع مقدس، متذکر شد: طی این روزها، مراسم عزاداری در اماکن مسقف را ممنوع و محدود اعلام کرده‌اند، حال سوال اینجا است مگر کنکور را در اماکن باز برگزار کردند؟ اگر چه وظیفه دولت بود تا بستر را برای برگزاری کنکور فراهم کند و از این بابت از همه هم تشکر می‌کنیم؛ اما چطور کنکور زیر سقف برگزار شد و کسی اعتراض نکرد؛ اما برپایی هیئت در اماکن مسقف اشکال دارد؟

ترابی‌نسب اضافه کرد: سوال اینجا است چطور این همه آدم در جاده‌ها برای مسافرت، تردد می‌کنند، کسی به آن‌ها اعتراض نمی‌کند، اما در مورد هیئات اینقدر سختگیری؟ اگر چه یقین داریم هیئات با رعایت پروتکل‌ها، بهانه‌ای دست کسی نمی‌دهند؛ ولی از آن طرف هم به سواحل، اماکن تفریحی، جاده‌ها، پارک‌ها و مراکز گردشگری توجه کنید.

هرچه داریم از محرم و صفر است

وی می‌گوید: نمی‌گوییم کسی تذکر نمی‌دهد، اما کسی مانع نمی‌شود؛ اما از این طرف وقتی به هیئات می‌رسیم این اندازه جدیت و سخت گیری و عکس‌العمل را شاهد هستیم.

این فعال فرهنگی، تصریح کرد: هیئات باید به دو دلیل هم به خاطر حفظ جان مردم و هم فرمایشات مقام معظم رهبری باید بیشتر از سایرین، مراعات کنند، چرا که هم دل سیدالشهدا(ع) خشنود شود و هم مقام معظم رهبری، از اقدامات و برپایی مراسم عزاداری شایسته راضی باشند.

این روای دفاع مقدس، اظهار کرد: ما هر آنچه که داریم به فرموده حضرت امام خمینی(ره) از محرم و صفر است و مراقب باشیم این نعمت را از ما نگیرند و فراموش نکنیم چه جان‌هایی در این ایام احیا می‌شود و چه حیات ابدی به انسان‌ها در همین ماه محرم می‌دهند و باور کنیم خیلی از مشکلات ما در همین ماه محرم، حل می‌شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
, حفظ جان و حفظ حرمت سیدالشهدا(ع) هر دو واجب است, حفظ جان و حفظ حرمت سیدالشهدا(ع) هر دو واجب است,
,
,
,
,
,
, کرونا، هیئات را به نماد نظم و انضباط تبدیل کرد, کرونا، هیئات را به نماد نظم و انضباط تبدیل کرد,
,
,
,
,
,
, برخی از دستگاه‌ها و مسئولان، کرونا را بهانه کم کاری خود قرار داده‌اند, برخی از دستگاه‌ها و مسئولان، کرونا را بهانه کم کاری خود قرار داده‌اند,
,
,
,
,
,
,
,
,
, هیأتی واقعی دست از عرض ارادت بر نمی‌دارد, هیأتی واقعی دست از عرض ارادت بر نمی‌دارد,
,
,
,
,
,
, عزاداری و حفظ سلامت، هیچ منافاتی با هم ندارد, عزاداری و حفظ سلامت، هیچ منافاتی با هم ندارد,
,
,
,
,
,
, کسی به کنکور زیر اماکن مسقف اعتراض نکرد, کسی به کنکور زیر اماکن مسقف اعتراض نکرد,
,
,
,
,
,
, هرچه داریم از محرم و صفر است, هرچه داریم از محرم و صفر است,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه