اخبار داغ

جوانان همچنان در حسرت وام ازدواج؛

بهانه‌تراشی برای پرداخت تسهیلات ازدواج ادامه دارد/ پیرشدن جمعیت ایران؛ به خاطر دلارهای صندوق بین‌المللی پول

بهانه‌تراشی برای پرداخت تسهیلات ازدواج ادامه دارد/ پیرشدن جمعیت ایران؛ به خاطر دلارهای صندوق بین‌المللی پول
رشد نرخ جمعیت و تشویق جوانان برای تشکیل خانواده با ارائه مشوق های لازم به زوجین امکان پذیر است، حمایت و مشوق هایی که به فراموشی سپرده شده و تنها تسهیلات ازدواج پرداخت می شود که آن هم در گیر و دار هزار مانع گرفتار شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک؛ ازدواج امری مقدس بوده که در احادیث و روایات ازدواج تکمیل شدن نصف دین عنوان شده و پیامبر(ص) فرمودند ازدواج سنت من است، هر کسی از این سنت دوری کند از من نیست، با نگاهی به تاکید بر ازدواج جوانان مشخص است که تشکیل زندگی یکی از موضوعات مهم در اسلام و دین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

در گذشته های نه چندان دور جوانان بدون توقع و با کمترین امکانات زندگی مشترک را آغاز می کردند و سالهای سال زندگی پایداری زیر یک سقف داشتند اما امروزه با مشکلات عدیده ای بر سر راه جوانان برای تشکیل خانواده سبز شده تا جایی که جوانان ازدواج را یک رویا می دانند و یا برای رسیدن به ازدواج باید سال های سال تلاش کنند.

,

, ,

داشتن یک شغل مناسب، تحصیلات عالی، منزل، ماشین و برگزاری یک مراسم عروسی که به قولی در شان خانواده ها باشد سبب شده تا سن ازدواج بالا رود و این بالاتر رفتن سن ازدواج، کاهش جمعیت را به دنبال دارد.

,

سیاست های غلط کاهش جمعیت

, سیاست های غلط کاهش جمعیت, سیاست های غلط کاهش جمعیت,

این در حالیست که هم اکنون ایران یکی از کشورهای جوان است اما سیاست های غلط که در گذشته برای کاهش جمعیت مطرح شد، مشکلات اقتصادی و گاهی تقلیدهایی از کشورهای دیگر سبب می شود تا برخی از خانواده تک فرزندی را ترجیح دهند.

,

از طرف دیگر دولتهای مختلف در سالیان اخیر برای گرفتن وام صندوق بین المللی پول و دیگر نهادهای بین المملی اقدام به پیروی از سیاست های ضد جمعیتی آنها کرده اند به همین دلیل ایران تا 30 سال آینده به پیرترین کشور جهان تبدیل خواهد شد.

,

امروزه بسیاری از جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی و بالا رفتن هزینه ها دور ازدواج را خط کشیده اند، اگرچه ممکن است در شغلی مشغول به کار باشند اما این درآمدها با هزینه ها کفاف زندگی را نمی دهد و در این میان نبود مشوق های دولت برای ازدواج جوانان مشهود است.

,

تشویق جوانان به امر ازدواج باید یکی از مهمترین سیاست های دولت باشد اما متاسفانه تدابیر ناامیدانه ای گاه سبب دور شدن جوانان از تشکیل خانواده می شود.

,

علیرغم هزینه های بالا برای امر ازدواج، وام ازدواج اگرچه جوابگو نبوده اما می تواند گره ای از مشکلات جوانان در مرحله ازدواج را بردارد که از این وام برای رهن خانه و یا تهیه امکانات زندگی استفاده کنند اما برای همین میزان وام ازدواج هم موانع و سنگ اندازی های زیادی ایجاد شده و زوج ها باید مدتها چشم انتظار وام ازدواج بمانند.

,

, ,

معطلی جوانان برای دریافت وام ازدواج

, معطلی جوانان برای دریافت وام ازدواج, معطلی جوانان برای دریافت وام ازدواج,

پرداخت وام ازدواج از سوی دولت کمترین مشوق برای زوج های جوان در جهت تشکیل خانواده است اما گاهی معطلی زیادی برای پرداخت، برخی از جوانان را از دریافت وام پشیمان می کند.

,

این در حالیست که به جای برداشتن موانع برای ازدواج جوانان گاهی مانع تراشی می شود و در نهایت منجر به کاهش نرخ ازدواج و کاهش جمعیت می شود.

,

اخیرا محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفته است که پرداخت وام ازدواج اصالتا کار خطایی است و در حال حاضر شبکه بانکی برای پرداخت وام ازدواج دچار مشکلات و سردرگمی هایی شده زیرا هم از یک سو با افزایش متقاضیان وام و موضوع تبعات سنی مواجه شدیم و از سوی دیگر میزان تخلفات خرید و فروش وام ازدواج در جامعه بسیار زیاد شده است و برخی نیز وام دریافتی را برای امر ازدواج تخصیص نمی دهند و بر مبنای این اتفاقات، جامعه متقاضی وام با میزان ازدواج ها هیچ تناسبی ندارد و ما در این راستا پیش از این تذکر داده‌ بودیم.

,

وی بیان کرد: وام ازدواج برای سال جاری ۵۰ میلیون به ازای هر زوج است که همانگونه که پیش از این اعلام شده باز پرداختش ۷ ساله است، البته جای نگرانی نیست و وام‌های متقاضیان هرچند با تاخیر، اما تا پایان امسال حتما پرداخت خواهد شد.

,

تندگویان افزود: از شش ماه گذشته نسبت به این موضوع (ایجاد مشکل اعتباری برای بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج) هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بودیم.

,

, ,

مشوق‌های مقطعی و وام‌هایی که هیچ کمکی به افزایش جمعیت نکرد

, مشوق‌های مقطعی و وام‌هایی که هیچ کمکی به افزایش جمعیت نکرد, مشوق‌های مقطعی و وام‌هایی که هیچ کمکی به افزایش جمعیت نکرد,

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان که معتقد است پرداخت وام ازدواج اصالتا کار خطایی است، بیان کرد: باید در این کشور نگران موضوع جمعیت باشیم، تمامی مشوق‌ها و فعالیت‌های دولت‌ها طی ۲۰ سال گذشته معطوف به امر ازدواج بوده است، اما با کاهش جمعیت روبه‌رو هستیم. ‌ای کاش به جای مشوق‌های مقطعی و وام‌هایی که هیچ کمکی نکرده است، بر روی موضوع فرزندآوری متمرکز شویم و سقف مشخصی در کشور معین کنیم، به این صورت که اگر هر خانواده حداقل دارای چهار فرزند باشد، تسهیلات دولتی به صورت مداوم در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

,

در حالی که انتظار می رود سیاست هایی برای افزایش ازدواج جوانان و افزایش جمعیت از سوی دولتمردان ابلاغ شود متاسفانه نه تنها در این راستا اقدامی نمی کنند بلکه نمونه ای از این تشویق ها را مانند وام ازدواج، خطا عنوان می کنند.

,

با نگاهی گذرا به کارنامه هفت ساله دولت می توان دید که در این سالها اقدامی برای قانون تسهیل ازدواج و سیاست افزایش جمعیت انجام نشده، سیاست هایی که به نظر می رسد در برنامه های دولت یا در حاشیه قرار دارند و یا چندان اهمیتی ندارند.

,

فرهادی طهماسبی دکترای جامعه شناسی  در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: افزایش جمعیت یکی از سیاست های ابلاغی رهبری است که در راستای اجرای این سیاست، افزایش جمعیت را به دنبال دارد که افراد برای ازدواج اقدام کنند و در نهایت افزایش جمعیت رخ دهد.

,

وضعیت نگران کننده نرخ جمعیت

, وضعیت نگران کننده نرخ جمعیت, وضعیت نگران کننده نرخ جمعیت,

وی افزود: وضعیت نرخ جمعیت در کشور نگران کننده است که ضروری است برای این موضوع برنامه ریزی لازم صورت گیرد و برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری اقداماتی صورت گیرد.

,

طهماسبی تصریح کرد: دشمنان با تبلیغات در شبکه ها و رسانه های غربی به دنبال القای فرهنگ غرب هستند در حالی که نرخ رشد جمیعت در کشور یک الزام است و بسیاری از کشورها برای فرزندآوری اقدامات و مشوق هایی را در نظر گرفته اند.

,

, ,

این جامعه شناس اظهار داشت: در حال حاضر تنها مشوق برای ازدواج جوانان، تسهیلات ازدواج است که با هزار مشکل و مانع همراه است و زوج های جوان باید مدتها در صف ازدواج منتظر دریافت تسهیلات بمانند.

,

وی بیان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی در کشور، چگونه جوانان را باید برای ازدواج تشویق کرد و همین عوامل سبب می شود تا نرخ ازدواج در کشور کاهش یابد و به دنبال آن فرزندآوری کمتر شده و جمعیت نیز کم می شود.

,

ایجاد مشوق هایی برای فرزندآوری

, ایجاد مشوق هایی برای فرزندآوری, ایجاد مشوق هایی برای فرزندآوری,

طهماسبی خاطر نشان کرد: بعد از ازدواج جوانان، ضروری است تا مشوق هایی برای فرزندآوری در نظر گرفته شود که می طلبد دولت وارد شود و کمک هایی را برای تسهیل ازدواج آسان هزینه کند به طوری که علاوه بر مشوق های نقدی می تواند مشوق های غیر نقدی مانند ایجاد شغل را هم در نظر گیرد.

,

این جامعه شناس افزود: در حال حاضر هزاران زوج جوان منتظر دریافت وام ازدواج هستند درحالی که دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که همه موانع دریافت تسهیلات برداشته شود و برای فرزندآوری مشوق های قابل توجهی را ارائه دهد.

,

وی با تاکید بر تسهیل شرایط بیان کرد: تسهیل شرایط بسیار مهم است، دولت می تواند از منابعی از یارانه که به افراد برخوردار پرداخت می شود، این هزینه ها و مبالغی دیگر را برای مشوق های ازدواج و فرزندآوری در کشور در نظر بگیرد.

,

طهماسبی تصریح کرد: جمعیت کشور رو به کاهش و سالمندی می رود و باید برای این مهم اقداماتی اساسی و برنامه ریزی لازم صورت گیرد که در گام اول تشویق و ترغیب جوانان به امر ازدواج و برداشتن موانع برای دریافت تسهیلات ازدواج است و در گام بعدی برای فرزندآوری تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود.

,

به هر حال پرداخت تسهیلات ازدواج به زوج های جوان یکی از راه های کاهش نرخ جمعیت است، مشوقی که اگر بدون مانع پرداخت شود می تواند جوانان دیگری را هم برای ازدواج ترغیب کند، البته ضروری است تا دولت و مسئولان برای مشوق های فرزندآوری به صورت برنامه ریزی اساسی اقدام کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه