اخبار داغ

سومین نشست «گفتار روز»؛

برگزاری نشست «مطالبات عدالتخواهانه» نسل جوان

برگزاری نشست «مطالبات عدالتخواهانه» نسل جوان
سومین نشست «مطالبات عدالتخواهانه» نسل جوان در جمهوری اسلامی با حضور محمد صادق شهبازی و محسن مهدیان، از سلسله نشست های «گفتار روز» امروز سه شنبه ساعت 18 در موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سومین نشست «مطالبات عدالتخواهانه» نسل جوان در جمهوری اسلامی با حضور محمد صادق شهبازی و محسن مهدیان، از سلسله نشست های «گفتار روز» امروز سه شنبه ساعت 18 در موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «مطالبات عدالتخواهانه»,

دبیر علمی جلسه دکتر ذوعلم خواهد بود و جهت پیشگیری و رعایت پروتکل های بهداشتی، جلسات گفتار روز به صورت عمومی برگزار نمی شود و تنها نمایندگان تشکل های دانشجویی مجاز به شرکت در جلسات خواهند بود. 

,

پیش از این، نخستین نشست «گفتار روز» با موضوع «عدالت اقتصادی» در جمهوری اسلامی ایران با حضور «مصباحی مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و «راغفر»، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا برگزار شد. 

, «گفتار روز», «عدالت اقتصادی»,

حجت الاسلام مصباحی مقدم در این نشست گفت: آنچه امروز در موضوع عدالت مورد توجه است، عدالت اجتماعی است که ابعاد مختلف در حوزه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی دارد. عدالت اقتصادی به سه سطح اصلی تقسیم میشود: عدالت در تولید، عدالت در توزیع و عدالت در مصرف. 

,

 وی افزود: عدالت در تولید بدین معنا است که باید از حداقل منابع، حداکثر استفاده و بهره وری را داشه باشیم و از منابع به صورت بهینه استفاده گردد. استفاده از انرژی به عنوان مهمترین مزیت نسبی جمهوری اسلامی ایران است که به صورت عادلانه باید تولید، توزیع و مصرف گردد. 

,

, ,

مصباحی مقدم در خصوص عدالت توزیعی گفت: نئوکلاسیک ها به اقتصاددانان اسلامی می گویند با عدالت توزیعی در حال توزیع فقر هستید که ادعایی اشتباه است. برای اینکه عدالت در توزیع تحقق یابد باید مقدمات آن فراهم گردد. مقدمات آن عدالت آموزشی، عدالت اخلاقی، عدالت ورزشی و.... است و پس از آن است که نوبت به توزیع ثروت می رسد. بایستی تمامی مردم به آموزش عمومی دستیابی داشته باشند تا استعداد ها شکوفا شود بعد از آن در توزیع فرصت های شغلی عادلانه تر برخورد خواهد شد. پس از برقراری عدالت توزیعی در اقتصاد، نوبت به مالیات و طراحی سازوکارهای مالیات است.

,

وی در خصوص عدالت در مصرف نیز افزود: عدالت در مصرف به معنای مصرف به اندازه در زندگی فردی و اجتماعی است که نباید امکانات و منابع را اتلاف و اسراف نمود. در عدالت مصرفی، عدالت در قیمت گذاری بسیار مهم است. 

,

 

,

در ادامه راغفر در خصوص عدالت و موضوع نشست توضیح داد: از زمان سقراط شاهد پرداختن به مسئله عدالت هستیم ولی از آن زمان تا به حال  موضوع اصلی این بوده که منابع را در جامعه چگونه توزیع کنیم؟

,

چهار دسته نظریه از سوی اندیشمندان عدالت پژوه مطرح شده است: 

,
  1. تفسیر عدالت بر اساس نیاز: چگونه منابع در جامعه بر اساس نیاز توزیع شود.
  2. تفسیر عدالت بر اساس کارایی: چگونه منابع را توزیع کنیم به نحوی که بیشترین کارایی را داشته باشد.
  3. تفسیر عدالت بر اساس مسئولیت فردی: هر فرد خود باید تلاش کند از فرصت ها استفاده کند و بی نصیب ماندن هر فرد به عهده شخص خودش است.
  4. نظریه عدالت در قلمرو های مختلف باید بررسی شده و قابلیت اجرای آن ارزیابی شود.
,
  • تفسیر عدالت بر اساس نیاز: چگونه منابع در جامعه بر اساس نیاز توزیع شود.
  • ,
  • تفسیر عدالت بر اساس کارایی: چگونه منابع را توزیع کنیم به نحوی که بیشترین کارایی را داشته باشد.
  • ,
  • تفسیر عدالت بر اساس مسئولیت فردی: هر فرد خود باید تلاش کند از فرصت ها استفاده کند و بی نصیب ماندن هر فرد به عهده شخص خودش است.
  • ,
  • نظریه عدالت در قلمرو های مختلف باید بررسی شده و قابلیت اجرای آن ارزیابی شود.
  • ,

    هر یک از این نظریات جدا از کاستی هایی که دارد بر نظریه اخلاق، که خود بر مبنای انسانی شناسی است، استوار میباشد. بنابراین نوع نگاه به عدالت به نوع انسان شناسی مکاتب برمی گردد.

    , هر یک از این نظریات جدا از کاستی هایی که دارد بر نظریه اخلاق، که خود بر مبنای انسانی شناسی است، استوار میباشد. بنابراین نوع نگاه به عدالت به نوع انسان شناسی مکاتب برمی گردد.,

    , , ,

    راغفر در ادامه افزود: اقتصاد ایران به صورت ساختاری موجب نابرابری بوده و فسادزا است. از سوی دیگر اقتصاد ایران ار حیث تاریخی تحت سلطه سرمایه های تجاری و سرمایه های مالیِ سرمایه داران بوده است. در سال 1378 تاسیس بانک های خصوصی کلید خورد و موجب رشد بخش مالی اقتصاد ایران گشت و این خود عامل بسیاری از بحران های اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان است. رشد مالی در بخش اقتصاد با این شیوه، منشأ فعالیت های نامولدی مانند واردات کالاهای مصرفی و لوکس می باشد که ارزبری فراوانی به همراه دارد. مصائبی مثل خرید و فروش زمین از دیگر علل افزایش این رشد مالی بی پایه و اساس است. بازار بورس از دیگر معضلات اقتصاد ایران است چرا که بسیاری از بانک ها و شرکت های ورشکسته ارزش سهامشان در حال افزایش است. شرکتی که پنج هزار میلیارد تومان ارزش داشت الان حدود 19 هزار میلیارد تومان ارزش دارد. اقتصاد در ایران رفاقتی است. بدین معنا که شخصی که در موضع تصمیم گیری است منابع را بین رفقا و خویشان توزیع می کند.

    , راغفر در ادامه افزود: ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه