اخبار داغ

در گفت‌وگو با سید جواد هاشمی مطرح شد؛

آیین‌های محرم توأمان به منطق و احساس تکیه دارند/ به مادر شهید کشوری قول دادم در نقش‌های منفی بازی نکنم

آیین‌های محرم توأمان به منطق و احساس تکیه دارند/ به مادر شهید کشوری قول دادم در نقش‌های منفی بازی نکنم
کارگردان و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: پس از حضورم در سریال تلویزیونی سیمرغ و ایفای نقشِ شهید کشوری، به مادر این شهید قول دادم در نقش‌های منفی بازی نکنم و تاکنون به قولم پایبند بودم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت از سلبریتی‌های معروفی است که محبوبیتش بی‌ربط به حضور در نقش‌های مثبت نیست. به قول مخاطبان تداعی‌گر نقش بسیجی فعالی است که آرزویش نائل آمدن به درجه رفیع شهادت است و  28 بار در فیلم‌هایی که در آن ایفای نقش داشت شهید شد!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت ,

از 11 سالگی وارد دنیای تئاتر شد. «حج ابراهیم و حج عاشورا» به کارگردانی کمال‌الدین قراب در سال 1358 جزو اولین کارهای جدی وی در عرصه تئاتر بوده است.

,

در سال 65 با بازی در فیلم سینمایی «پرواز» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور رسماً وارد سینما شد.

,

 تجربه اولین حضورش در عرصه تلویزیون هم به سال 71 بازمی‌گردد. بازی در نقش شهید "احمد کشوری" در مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» که نخستین حضورش در این وادی با ماندگاری این نقش در اذهان مردم  همراه می‌شود.

,

درخشش وی در سریال‌ مختارنامه در نقش «طبیان» سردار سپاه امام حسن مجتبی (ع) به کارگردانی داود میرباقری نیز از دیگر آثار جذاب و ماندگار سید جواد هاشمی است.

,

گفتگوی مرآت با این هنرمند محبوب کشورمان را می‌خوانیم.

,

به‌جز کارگردانی و بازیگری فعالیت هنری دیگری را هم دنبال می‌کنید؟

, به‌جز کارگردانی و بازیگری فعالیت هنری دیگری را هم دنبال می‌کنید؟, به‌جز کارگردانی و بازیگری فعالیت هنری دیگری را هم دنبال می‌کنید؟,

بله. تئاتر، اجرا، آهنگسازی و در حوزه نویسندگی نیز کتاب‌هایم به نام‌های پرواز، قصه پرماجرا، باران، پنج نمایشنامه و... منتشر شد.

,

در عرصه بازیگری چه در سینما و چه تلویزیون  شاهد کارهای قابل‌قبول و اثرگذاری از شما بوده و هستیم، به‌شخصه با کدام نقشتان بیشتر ارتباط برقرار کردید؟

, در عرصه بازیگری چه در سینما و چه تلویزیون  شاهد کارهای قابل‌قبول و اثرگذاری از شما بوده و هستیم، به‌شخصه با کدام نقشتان بیشتر ارتباط برقرار کردید؟, در عرصه بازیگری چه در سینما و چه تلویزیون  شاهد کارهای قابل‌قبول و اثرگذاری از شما بوده و هستیم، به‌شخصه با کدام نقشتان بیشتر ارتباط برقرار کردید؟,

 چون در حوزه خاص و ارزشی ایفای نقش کردم با همه نقش‌ها ارتباط گرفتم. در سریال سیمرغ، نقش شهید کشوری و شخصیت سید مرتضی در «اخراجی‌ها۱» که نمونه یک بسیجی واقعی بود شاید از شاخص‌ترین هستند. در  سریال اخراجی‌ها مرتضی از  تمام ویژگی‌های ناب و خلوص نیت یک بسیجی برخوردار   بود. سید مرتضی در این نقش و در این سریال موجب تحول چند جوان شد یک بسیجی مهرورزی که به نیت کشتن عازم جبهه نشد. شقاوت در نهادش یافت نشد آرزوی این بسیجی شهادت بود و به این مقام رفیع نائل شد.

,

شما عموماً در فیلم‌هادر قالب یک شخصیت مذهبی و متدین ظاهر  می‌شوید دلیل خاصی دارد؟ آیا پیشنهادهای کاری شما همیشه نقش مثبت است یا خودتان تمایل به ایفای نقش در این قالب خاص دارید؟

, شما عموماً در فیلم‌هادر قالب یک شخصیت مذهبی و متدین ظاهر  می‌شوید دلیل خاصی دارد؟ آیا پیشنهادهای کاری شما همیشه نقش مثبت است یا خودتان تمایل به ایفای نقش در این قالب خاص دارید؟, شما عموماً در فیلم‌هادر قالب یک شخصیت مذهبی و متدین ظاهر  می‌شوید دلیل خاصی دارد؟ آیا پیشنهادهای کاری شما همیشه نقش مثبت است یا خودتان تمایل به ایفای نقش در این قالب خاص دارید؟,

باید بگویم دلایل عمده وجود دارد که  نقش منفی را نمی‌پذیرم اول اینکه شاید در ذهن مخاطبانم با آن حجم نقش‌های مثبتی که در آن فرورفتم پذیرش نقش‌های منفی قابل توجیه نباشد. از طرفی به خاطر حضور در سریال سیمرغ و نقش شهید احمد کشوری مادر این شهید از بنده خواستند در نقش‌های منفی ظاهر نشده و  بازی نکنم  تا شخصیت پسرش خدشه‌دار نشود به مادر شهید کشوری قول دادم و تا امروز به این قول پایبند بودم.

,

در چه صورت ژانرهای غیر مثبت یا بهتر بگوییم منفی را می‌پذیرید؟

, در چه صورت ژانرهای غیر مثبت یا بهتر بگوییم منفی را می‌پذیرید؟, در چه صورت ژانرهای غیر مثبت یا بهتر بگوییم منفی را می‌پذیرید؟,

سعی می‌کنم نقش منفی بازی نکنم مگر اینکه تاریخی و خاص باشد و در هدف‌گذاری‌ها پیام خاص منتقل شود.

,

در ایام سوگواری سالار شهیدان هستیم با توجه به محدودیتی که امسال کرونا برای برگزاری مراسم پرحرارت و باشکوه محرم و صفر ایجاد کرده سید جواد هاشمی به‌عنوان بچه شیعه‌ای که عرق و ارادتش همانند همه بچه شیعه‌ها به سالار شهیدان مثال‌زدنی است چه برنامه‌ای در این ایام دارد، گهگداری به عشق اهل‌بیت مداحی هم کرده‌اید! امسال برنامه خاصی ندارید؟

, در ایام سوگواری سالار شهیدان هستیم با توجه به محدودیتی که امسال کرونا برای برگزاری مراسم پرحرارت و باشکوه محرم و صفر ایجاد کرده سید جواد هاشمی به‌عنوان بچه شیعه‌ای که عرق و ارادتش همانند همه بچه شیعه‌ها به سالار شهیدان مثال‌زدنی است چه برنامه‌ای در این ایام دارد، گهگداری به عشق اهل‌بیت مداحی هم کرده‌اید! امسال برنامه خاصی ندارید؟, در ایام سوگواری سالار شهیدان هستیم با توجه به محدودیتی که امسال کرونا برای برگزاری مراسم پرحرارت و باشکوه محرم و صفر ایجاد کرده سید جواد هاشمی به‌عنوان بچه شیعه‌ای که عرق و ارادتش همانند همه بچه شیعه‌ها به سالار شهیدان مثال‌زدنی است چه برنامه‌ای در این ایام دارد، گهگداری به عشق اهل‌بیت مداحی هم کرده‌اید! امسال برنامه خاصی ندارید؟,

از بچگی در هیئت‌ها حضور پررنگ داشتم و زیارت عاشورا را قرائت می‌کردم ‌‌؛ تلاش می‌کنم اگر ارباب‌مان مرا به نوکری بپذیرد  دستی بر آتش داشته باشم. درباره مداحی اما ترجیح می‌دهم با صدای آزاردهنده‌ام مداحی نکنم!

,

همانطور که در جریانید پروتکل‌هایی به منظور برگزاری مراسم آئینی در این ایام تدوین شده که مردم را در جریان برگزاری مراسم مکلف می‌کند  با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عزاداری بپردازند اما عده‌ای از سر آگاهی یا ناآگاهی اظهارنظرهایی دارند مبنی بر لغو و تعطیلی آئین‌های عزاداری، به نظر شما این افراد، اهداف خاصی را دنبال می کنند؟

, همانطور که در جریانید پروتکل‌هایی به منظور برگزاری مراسم آئینی در این ایام تدوین شده که مردم را در جریان برگزاری مراسم مکلف می‌کند  با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عزاداری بپردازند اما عده‌ای از سر آگاهی یا ناآگاهی اظهارنظرهایی دارند مبنی بر لغو و تعطیلی آئین‌های عزاداری، به نظر شما این افراد، اهداف خاصی را دنبال می کنند؟, همانطور که در جریانید پروتکل‌هایی به منظور برگزاری مراسم آئینی در این ایام تدوین شده که مردم را در جریان برگزاری مراسم مکلف می‌کند  با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عزاداری بپردازند اما عده‌ای از سر آگاهی یا ناآگاهی اظهارنظرهایی دارند مبنی بر لغو و تعطیلی آئین‌های عزاداری، به نظر شما این افراد، اهداف خاصی را دنبال می کنند؟,

متأسفم از اینکه افرادی همه‌چیز را رها کردند و برگزاری آیین‌های اعتقادی با رعایت الزامات بهداشتی را تهدیدی برای سلامتی عنوان می‌کنند. شاهدیم مسافرت‌‌‌ها و سینما به راه است و پاساژ و بازار برقرار و حتی مراسم عروسی و عزا هم برگزار می‌شود اما به امام حسین (ع) که رسیدند از رعایت اصول بهداشتی به بهانه کرونا سخن می‌آورند؟

,

چطور جاهای دیگر رعایت نشود تهدیدی برای  سلامتی محسوب نمی‌شود ؟ همه تفریح‌گاه‌ها و پارک‌ها مملو از جمعیت است و در ایام تعطیل مردم در کنار جاده‌ها خوش آب‌وهوا چادر برپا و اتراق می‌کنند این‌ها مشکلی ندارد و عزاداری امام حسین مشکل ایجاد می‌کند؟

,

 این‌یک حرکت ساماندهی شده برای کمرنگ کردن ماجرا و حقیقت عاشوراست که کرونا بهانه‌ای شد برای این جریان سازان اما این حرکات از حب مردم به اهل‌بیت علیه السلام کم نمی‌کند.

,

برای برگزاری آیین‌ها هم چارچوب‌‌هایی تعیین‌شده که همه ما موظف به اجرای آن هستیم با رعایت اصول بهداشتی در این محافل بهتر می‌آموزیم که فاصله‌ها را رعایت کنیم، ماسک بزنیم و از رفتار انتقال‌دهنده بیماری کرونا پرهیز کنیم. فرهنگ عاشورا فرهنگ غنی است و  این مجالس عزا بهانه‌ای برای آموزش هر چه‌بهتر قواعد پیشگیرانه از بیماری کروناست.

,

شما اعتقاددارید این جهت دادن‌ها و جریان سازی‌ها هدفمند است؟ و افرادی به این بهانه سعی دارند نمایش عظیم عاشورا  کمرنگ شود؟

, شما اعتقاددارید این جهت دادن‌ها و جریان سازی‌ها هدفمند است؟ و افرادی به این بهانه سعی دارند نمایش عظیم عاشورا  کمرنگ شود؟, شما اعتقاددارید این جهت دادن‌ها و جریان سازی‌ها هدفمند است؟ و افرادی به این بهانه سعی دارند نمایش عظیم عاشورا  کمرنگ شود؟,

واقعاً احساس می‌کنم حرکتی از پیش تعیین‌شده برای پیشگیری از نمایش عظیم و بی‌نظیر عاشوراست. چون نمایش عاشورا جدای از شاکله مذهبی یک اتفاق بزرگ در برهه‌ای از تاریخ و یک اتفاق منحصربه‌فرد است. عاشورا حماسه‌ای بزرگی است که پس از گذشت قرن‌ها برای آن همایش و نمایشی با حلاوت اجرا می‌شود این آیین‌ها و رسومات مختص این ایام، تنها یک عزاداری صرف نیست یک آیین‌هایی بی‌نظیر و چشمگیر و دارای منطق و احساس توأمان است که نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه