شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان رضوی
ساعت: 10:19 منتشر شده در مورخ: 1399/06/06 شناسه خبر: 1641306
بررسی ابعاد دینی و عقلانی عزاداری حسینی در گفت‌وگو با کارشناسان؛

مکتب سیدالشهدا (ع) رفتار انسان را فراعقلی می‌کند/ استخراج سبک زندگی اسلامی از فرهنگ عاشورا

مکتب سیدالشهدا (ع) رفتار انسان را فراعقلی می‌کند/ استخراج سبک زندگی اسلامی از فرهنگ عاشورا
برخی بزرگان می‌گویند کل دین اسلام اگرچه محمدی الحدوث است یعنی با پیامبر آغاز شده ولی بقای آن با امام حسین (ع) بوده است لذا عاشورا جلوه و نماد اسلام است و زنده نگه داشتن عاشورا جزو ضرورت‌های تاریخ است که باید به نسل جدید منتقل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ عزاداری برای سیدالشهدا سابقه‌ای دیرینه دارد و آمده است که خود ائمه اطهار(ع)، برای مظلومیت امام حسین(ع) عزاداری می‌کردند و به شیعیان توصیه داشتند که برای اباعبدالله(ع) مجالس عزا بر پا کنند. این روزها با شروع محرم الحرام، حال و هوای شهرهای ایران و بسیاری از کشورهای مسلمان متفاوت شده و حزن و اندوه ماتم شهادت امام حسین(ع) چهره مردم و شهرها را سیاه‌پوش کرده است.

برگزاری عزای حسینی علاوه بر اینکه توسط ائمه اطهار(ع) توصیه شده است، دلایل فراوان عقلی و دینی دارد که به گفته کارشناسان برخی از این دلایل تأثیر اجتماعی مستقیمی در بهبود و تحکیم بنیاد خانواده و ارتباطات اجتماعی مابین افراد در جامعه دارد.

برای بررسی بیشتر ابعاد دینی و عقلانی برگزاری عزای حسینی و ضرورت احیا فرهنگ حسینی میزگردی ترتیب داریم. حجت‌الاسلام حمید حمیدی‌فر، معاون تعلیم و تربیت سپاه امام رضا(ع) با حضور در این میزگرد اظهار کرد: ضرورت احیا فرهنگ حسینی موضوع بسیار مهم و پر دامنه‌ای است از طرف دیگر نمی‌توان به عاشورا به‌عنوان یک حادثه نگاه کرد بلکه عاشورا یک مکتب است و از همه مهم‌تر عاشورا یک فرهنگ است.

عاشورا باید به‌عنوان فرهنگ به جامعه معرفی شود

وی افزود: اگر بتوانیم این نگاه مکتب سازی عاشورا و این فرهنگ مبنایی دینی را از این زاویه به جامعه منتقل کنیم می‌توانیم ادعا کنیم توانسته‌ایم عاشورای واقعی را منتقل کنیم نه عاشورای سطحی و پوسته‌ای. به تعبیر شهید مطهری ما در خیلی از عرصه‌های تبلیغی و اجتماعی توانسته‌ایم فقط صحنه‌های جنایی عاشورا را برگزار کنیم؛ یعنی تفکر جوان و فکر کل مردم را به یک سمتی برده‌ایم که بیشتر با صحنه‌های مصیبت عاشورا مواجه شده‌اند درصورتی‌که شهید مطهری می‌گوید مردم باید با حماسه‌های عاشورا آشنا کرد نه صرفاً با جنایت‌ها؛ لذا به نظر می‌رسد که ما عاشورا را باید به‌عنوان فرهنگ به جامعه معرفی کنیم.

مبانی اسلام در عاشورا احیا شد

حمیدی‌فر تصریح کرد: اگر بخواهیم ضرورت احیای فرهنگ حسینی را از چند منظر نگاه کنیم، به نظر می‌رسد 4 ضرورت و نکته بسیار کلیدی و مهم وجود دارد. اولاً عاشورا دارای مبانی و اصول واقعی اسلام است و اگر در عاشورا نگاه کنید فرهنگ عاشورا مبانی و اصول اسلام را دارد؛ اصلاً عاشورا جلوه و نماد اسلام است و نمی‌توانیم بگوییم که عاشورا یک حادثه سطحی تصادفی بود که یک مرتبه رخ داد بلکه ضرورت احیای این فرهنگ این است که اصول اسلام در عاشورا دیده شده است. لذا مبانی و اصول معرفت الهی در عاشورا وجود دارد و هم شناخت پروردگار ازاین‌رو دعای عرفه سیدالشهدا یک دنیا مبانی اسلام شناسی و خداشناسی است.

معاون تعلیم و تربیت سپاه امام رضا(ع) با تأکید بر اینکه مبانی اسلام در عاشورا احیا شد خاطر نشان کرد: بصیرت دینی در عاشورا داریم که بصیرت جزو مبانی دین است. چشم سیدالشهدا به روی استکبار باز بود و دشمن را می‌شناخت و مقابله با دشمن را تشخص داده بود. یا موضوع تربیت؛ شاخص‌های اخلاقی که در عاشورا وجود دارد به‌عنوان مبانی اسلامی تلقی می‌شود. در عاشورا لحظه لحظه حرکت امام حسین تربیت محور بود همچنین یکی از فرهنگ‌های زیبای عاشورا فرهنگ ایثار بود. مسئله فداکاری، مسئله سخاوت، نماز اول وقت عاشور این‌ها همه جزو مبانی ماست؛ لذا ضرورت اول این است که باید عاشورا و محرم را به این شکل معرفی کنیم که عاشورا دارای مبانی و اصول است.

عاشورا با انقلاب و نهضت امام خمینی(ره) احیا شد

وی بیان کرد: ضرورت دوم این است که عاشورا منفک از دیگر حوادث و وقایع تاریخی نیست؛ چهار حادثه بزرگ و عظیم در طول تاریخ اسلام به هم متصل و مرتبط هستند؛ این چهار حادثه‌ای که عاشورا هم در امتداد آن است به شرح زیر هستند. اول بعثت رسول‌الله که مقدمه کار رسالت پیامبر اسلام بود؛ یکی از نعمات الهی که خدا بر سر بشر منت گذاشته، حادثه بعثت است و امتداد بعثت می‌شود غدیر، غدیر اگر می‌خواهد امتداد پیدا کند و دوباره احیا شود دوباره به یک حادثه بزرگ دیگری به نام عاشورا ختم می‌شود. عاشورا در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما با انقلاب و نهضت امام خمینی احیا شد.

ضرورت انتقال فرهنگ عاشورا به نسل جوان

حمیدی‌فر تصریح کرد: تمام موارد ذکر شده باید متصل به یک حرکت جهانی به نام مسئله ظهور یا مهدویت شود لذا اسمش را این‌طوری می‌گذاریم بعثت رسول‌الله متصل به نصب ولی‌الله به نام غدیر می‌شود؛ نصب ولی‌الله متصل به قیام ثارالله می‌شود؛ قیام ثارالله متصل به نهضت روح‌الله و نهضت روح‌الله متصل به ظهور بقیه‌الله هست. این حوادث تاریخ در امتداد هم هستند لذا عاشورا جزو ضرورت‌های تاریخ است که باید به نسل جدید منتقل شود.

در ادامه حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، کارشناس مسائل مذهبی و فعال فضای مجازی اظهار کرد: بعضی از بزرگان ما می‌گویند کل دین اسلام اگرچه محمدی الحدوث است یعنی با پیامبر آغاز شده ولی بقای آن با امام حسین بوده. کل دین خاتم با این عظمتش که تا ابد برای انسان‌ها می‌خواهد سفره هدایت را پهن کند که پیامبر این دین را آوردند ولی بقای دین پیامبر با امام حسین(ع) است پس یک جمله کلیدی باید گفت که ضرورت بحث پرداختن به قیام امام حسین(ع) و عزاداری به اندازه اصل بعثت است. همان‌قدر که بعثت اهمیت دارد چون این ادامه همان راه است به همان اندازه مهم است. پس این اصلی است که اصلاً نمی‌شود آن را انکار کرد. البته این برای مخاطبانی است که هم سو و هم‌نظر با ما هستند.

استخراج سبک زندگی اسلامی از عاشورا

وی با اشاره به استخراج سبک زندگی اسلامی از عاشورا ادامه داد: اما برای کسانی که فضای مذهبی ضعیف‌تری دارند باید به آن‌ها بگوییم فرهنگ عاشورا مثل یک تابلوی جاویدانی می‌ماند که گوشه گوشه تابلو درس‌هایی می‌دهد؛ درس‌های زندگی ساز که مقام معظم رهبری فرمودند سبک زندگی اسلامی. این درس‌ها را از تابلوی عاشورا می‌گیریم از طرف دیگر در این شب‌ها در منبرها گفته می‌شود که بحث ارتباط با خدا و معنویت است که در آن اقامه نماز امام حسین(ع) در ظهر عاشورا این را به همه نشان می‌دهد. وقتی امام حسین(ع) وسط میدان در فضای جنگ این نماز را برپا می‌کند می‌خواهد اهمیت ارتباط با خدا را بگوید.

کارشناس مسائل مذهبی خاطر نشان کرد: مسئله بعدی بحث حقوق مردم است. این را هم در فرهنگ عاشورا داریم. که روز عاشورا با وجود این سپاه دشمنی که بی شمار است در مقابل حضرت و سپاه اندکی که پشت سر حضرت هست. حضرت کسی را مأمور کردند که ندا بدهد که هرکسی دینی بر گردنش هست در سپاه حسین نماند. این اهمیت مسئله حق‌الناس را بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام محمد صادقی، کارشناس مذهبی و اجتماعی در ادامه این میزگرد اظهار کرد: در خصوص دلیل اصلی اینکه چرا فرهنگ قوی و محکم عاشورا احیا شود باید گفت که ما با تکنیک‌ها و سیاست‌های دشمن آشنا شویم. برای اینکه آشنا شویم لازمش این است که وظیفه را بشناسیم لذا فرهنگ عاشورای امام حسین(ع) یکی از کارکردهایش این است که شما را با وظایفتان آشنا می‌کند و ما باید این را احیا کنیم، چون یکی از راهکارهایی که امروز دشمن به جد روی آن کار می‌کند و حرف اول را در دنیا می‌زند که به‌وسیله آن مسیرها و مدل‌های کار را تبیین می‌کند، دشمن کارش همین است و خیلی هم قشنگ فعالیت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه دشمن در کار تبلیغی قوی عمل می‌کند افزود: امروزه دشمن چه در فضای مجازی و چه در مبانی رفتاری و چه موضوعات اخلاقی و اجتماعی و سیاسی وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم دارد مسیرهای از پیش تعیین‌شده خودش را که در اتاق فکرها برنامه‌ریزی‌شده را اجرایی می‌کند. یکی از موضوعاتی که امروزه در مبانی تبلیغی دارند کار می‌کنند این است که افراد را شرطی می‌کنند. چرا جامعه امروز ما بااینکه جوان ما سر سفره ما بزرگ‌شده ولی شعائر دشمن را پیاده می‌کند؟ چرا ما نمی‌توانیم تأثیر بگذاریم ولی دشمن از فرسنگ‌ها دورتر کار خودش را می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: قصه ضمیر ناخودآگاه در مبانی دین ما وجود دارد و خیلی هم به آن تأکید شده. برای مثال ما برای آب خوردن یاد گرفتیم که بگوییم بنوش به یاد حسین. یکی از کارهایی که می‌توانیم بکنیم این است که از همین پتانسیل‌های تبلیغاتی همین کارها را خودمان احیا کنیم و روی ضمیر ناخودآگاه افراد کار کنیم. فرهنگ عاشورایی سیدالشهدا یکی از تکنیک‌های بسیار بالای آن همین است که در موضع تبلیغ آن‌قدر قشنگ می‌تواند فعال شود و ضمیر ناخودآگاه افراد را فعال کند.

فرهنگ عاشورا باید در ضمیر ناخودآگاه افراد جای بگیرد

صادقی با تأکید بر اینکه فرهنگ عاشورا باید در ضمیر ناخودآگاه افراد جای بگیرد، بیان کرد: مثلاً مدیرعامل شرکت سیگار وینستون زمانی قرارداد بست با شرکت‌های سینمایی که یک فریم از عکس سیگار شرکت را نشان دهد. ظرف چند ماه تأثیرش در دنیا این شد که پرفروش‌ترین شرکت‌های دنیا شد از طرف دیگر فرهنگ عاشورایی سیدالشهدا پر از نکات شرطی است. این‌قدر نکات زیبا و جذاب دارد. نکته‌ای که می‌تواند کمک کند این است که یکی از کارهایی که دشمن انجام می‌دهد این است که به‌وسیله تبلیغ خلأها را پر می‌کند.

وی خاطر نشان شد: ما بحثی داریم به نام فوتوریسم یعنی باور به منجی بشریت که خیلی روی آن کار شده. این یک اصل درونی است؛ وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم این نیاز یک اصل باطنی است. پس یک نیازی از درون فرد عالم در حال تراوش است. کسانی که به این نیاز پاسخ دهند زمینه انحراف از بین می‌رود. این خلأ را دشمن دارد کار می‌کند و با مدل‌های مختلف خوراک می‌دهند.

فرهنگ عاشورایی ابتذال را از بین می‌برد

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه فرهنگ عاشورایی ابتذال را از بین می‌برد عنوان کرد: یکی از مبانی فرهنگ عاشورا پر کردن این خلأهاست؛ اگر شما بتوانید بشر را به نقطه‌ای از آرامش برسانید زمینه ابتذال از بین می‌رود. همه افراد برای رسیدن به آرامش تلاش می‌کنند به روش‌های مختلف. اگر ما توانستیم این خلأ را پر کنیم زمینه ابتذال را از بین می‌بریم. فرهنگ عاشورایی امام حسین می‌تواند به این موضوع کمک کند.

صادقی تصریح کرد: یکی از هنرهای فرهنگ عاشورای سیدالشهدا تسریع دهنگی است. در مبانی دینی باید کار سرعت زیبا و معقول و منطقی داشته باشد. امروزه یکی از مشکلاتی که هست این است که مبانی دینی را می‌خواهیم باز کنیم وقتی سخت و سنگین می‌شود به مرور فرسایشی شده و فرد بیزار می‌شود. مکتب سیدالشهدا یکی از تکنیک‌هایش این است که تسریع می‌کند. خیلی از افرادی که منحرف بودند و می‌خواستند با مسیر طبیعی جلو بیایند امکان نداشت اما با ورود به مکتب سیدالشهدا خیلی سریع به مسیر رسیدند.

عید غدیر امسال نشان داد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان مراسم مذهبی را برگزار کرد

در ادامه این میزگرد سید حسن ذاکرین، رئیس بسیج مداحان خراسان رضوی اظهار کرد: در فضایی که الآن هستیم عشق مردم به اهل بیت چیزی است که بیش از حد است. ما با دو جریان انحرافی سروکار داریم که یکی بحث معاندین است که دشمنی آن‌ها مشخص است. جریان دوم بحث شبهات است که مربوط به جریان انحرافی تندرو است که دنبال شبهاتی هستند که ماسک و ضدعفونی معنا نمی‌دهد که بحث مراسم سیدالشهدا را به شبهه بکشانند که به حمدالله مردم در عید غدیر در فضای مجالس و برگزاری برنامه‌ها نشان دادند که بچه مذهبی‌ها می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم را برگزار کنند.

وی افزود: از شب‌های قدر شروع شد و آمد به غدیر، غدیر اوجش بود. امسال مراسمت غدیر بیشتر از سال گذشته نمود داشت چون آمدیم بیرون و در فضای باز جامعه انجام دادیم تا رسیدیم به محرم. در بحث غدیر این جریان را در چند قالب گسترش دادیم تا مقداری هجمه دشمن را کم کنیم و هم احیای عزاداری را بیشتر از سال گذشته کنیم. الآن نگاه کنید در استادیوم تختی شب‌ها ده هزار نفر می‌آیند. دشمن هر چه بیشتر تلاش کند مردم بیشتر پای کار می‌آید.

شاهد گسترش فرهنگ عزاداری هستیم

ذاکرین خاطر نشان شد: ما اگر می‌خواستیم سال گذشته این مراسم را برگزار کنیم امکان پذیر نبود. ما اگر واقعاً برای امام حسین مراسم می‌گیریم خود حضرت کمک می‌کند. خوشبختانه فهم مردم بالا رفته و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی همه با هم‌دست به دست دادند و فضاهای لازم را ایجاد کردند. در جلسات توجیهی مبلغین و مداحان کارهایی انجام دادیم که قالب‌هایی دادیم که یکی از آن‌ها فضای مجازی بود؛ یکی بحث فضای باز بود؛ یکی بحث شعائر است؛ یکی بحث هیئات خانگی است و کاری که الحمدالله شروع شده حرکت هیئت سیار در محلات است. این نشان دهنده گسترش فرهنگ عزاداری در مردم و فهم بالاست.

رئیس بسیج مداحان خراسان رضوی بیان کرد: بچه شیعه ما الگو شده و این جریان در حال گسترش است. این همدلی و ارادتی که به اهل بیت هست و همبستگی جریان‌های ارزشی می‌تواند احیاگر برگزاری مراسمت مذهبی در سطح شهر باشد. تنها چیزی که ما کم داشتیم بحث محتواست. در این جریان که بخواهیم محتوا را به اجرا وصل کنیم مقداری دیر انجام شد.

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی توسط هیئت‌های مذهبی

ذاکرین ادامه داد: طبق دستورالعمل پروتکل مراسمت عزاداری که ابلاغ شده و در آن خیلی موارد هست. جلساتی از طریق بسیج جامعه پزشکی برگزار شد و برای مداحان تدریس شد. نفس این کار که باید استفاده شود اما روش استفاده باید تفاوت کند. برای مثال برای زنجیر زدن باید زنجیر شخصی باشد و با رعایت پروتکل انجام شود. اما ما چند نوع هیئت داریم. بیشتر مشکل ما سر هیئت‌های تأثیرگذار جوان پرمخاطب است که تا حدودی شبکه آن‌ها را ایجاد کردیم و تمکین کردند و توجیهات لازم انجام شد. یک سری شبهاتی بود که با اساتیدی که آوردیم برطرف شد و آن‌ها را به یک شبکه رفع شبهات وصل کردیم. به لطف خدا بحث جلسات خانگی خواهران را هم حل کردیم و توجیهات لازم انجام شد که ضمن اینکه باید برگزار شود باید نکات بهداشتی هم رعایت شود.

حجت‌الاسلام حمیدی فر، در خصوص آفات برخی هیئت‌های مذهبی، گفت: متأسفانه ما در ایام محرم بیشترین مشکلی که با آن مواجه هستیم افراد یا هیئاتی هستند که افراط گری می‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند این در حال است که منویات و راهبردهای حضرت آقا که ایشان به‌عنوان رهبر جامعه خود را تسلیم ستاد مقابله با کرونا کردند خودش یک درس بود و اینکه حضرت آقا گفتند ما در قبال نظرات ستاد گوش می‌دهیم و عمل می‌کنیم این یک درس است لذا وقتی رهبر یک کشور به این شکل خودش را در برابر قوانین تسلیم می‌بیند ما که مطیع ولایت هستیم باید به طریق اولی خودمان را مقلد این رهبر بدانیم.

افراطی‌گری آفت مراسم عزای حسینی است

وی با تأکید بر اینکه افراطی‌گری آفت مراسم عزای حسینی است، خاطر نشان شد: به نظر من هیئات و مداحانی که افراط گری می‌کنند در برگزاری ماه محرم و خودسرانه عمل می‌کنند و رعایت ملاحظات بهداشتی را نمی‌کنند به دنبال سه موضوع هستند. اول اینکه به دنبال مخالفت با کلام رهبری و کلام ولایت هستند؛ با اجرای برنامه مذهبی و دینی و عزاداری با یک حالت افراط گری می‌خواهند مخالفت خود را با کلام ولایت‌فقیه انجام دهند. دوم اینکه اسلام و عاشورا همه زیبایی است. زیبایی عاشورا متصل به دین است. لذا امام رضا فرمود اگر مردم زیبایی دین را می‌فهمند از ما تبعیت می‌کردند. ما نتوانستیم زیبایی‌های دین را تبیین کنیم. ای‌کاش هیئات مذهبی زیبایی‌های عاشورا را تبیین می‌کردند. لذا زیبایی دین را نباید عاطفی جلوه داد باید عقلانی جلوه داد.

معاون تعلیم و تربیت سپاه امام رضا(ع) ادامه داد: علت دوم افراط گری هیئات این است که می‌خواهند دین را سبک جلوه دهند. دین اسلامی که از آن دم می‌زنید برای سلامت مردم اهمیتی قائل نیست. از طرف دیگر اسلام برای سلامت و بهداشت تذکر داده است اسلام برای آرامش مردم برنامه دارد. اصلاً اسلام یک زندگی کامل را به ما معرفی کرده. مگر می‌شود دین اجازه دهد در یک میدان معرکه به نام بیماری کرونا بروی خود را هلاک کنی؟ اصلاً اسلام این را می‌پذیرد؛ لذا به نظر نوع تفکر برخی هیئات تفکر افراطی است.

هیئات و افراد افراطی به دنبال خوراک سازی برای رسانه‌های غربی هستند

حمیدی فر گفت: سوم اینکه برخی هیئات و افراد افراطی به دنبال خوراک سازی برای رسانه‌های غربی هستند؛ یکی از اساتید می‌گفت در ایام محرم، در آلمان هر روز 16 بار مراسم قمه‌زنی‌های ایرانی‌ها را نشان می‌داد. یک کارهایی از ما نشان می‌دهند که از شیعه این را ببینند. به نظر برخی هیئات با افراطی‌گری برای رسانه‌های غربی خوراک ایجاد می‌کنند. اینکه مقام معظم رهبری خود را مطیع ستاد ملی قلمداد کردند به صورت غیرمستقیم فرمودند باید همه خود را مطیع قوانین بدانیم.

حجت‌الاسلام ابراهیمی در ادامه این میزگرد خاطر نشان کرد: دو نکته جای فکر دارد که اول این است که رسانه عاشورا یک رسانه قوی است که ما شناختی از آن نداریم. برنامه‌ریزی الهی بوده که اسلام با وجود امام حسین بقا پیدا کند. ما ابعاد این قضیه را نمی‌شناسیم و احاطه پیدا نمی‌کنیم. یکی از ابعاد بحث رسانه امام حسین است که یک‌گوشه از آن بحث اربعین است؛ اربعین چه پیامدی دارد و چه اتفاقی را در دنیا رقم می‌زند؟ یک سریالی را این روزها جوان‌های ما می‌بینند؛ سریال‌هایی که اهداف را در ناخودآگاه افراد بارگذاری می‌کنند.

ضرورت شناختن قدرت رسانه عاشورا

وی بیان کرد: در یکی از سریال‌ها یک جمله مدام در اتفاقات تکرار می‌شود و آن هم این است که زندگی فقط زنده بودن نیست؛ زندگی بیشتر از زنده بودن است. این جمله را جایی بیان می‌شود که قهرمان داستان می‌خواهد فداکاری کند و جان خود را برای رسیدن به هدف به خطر می‌اندازد. یعنی می‌خواهد این را برای مخاطب جا بیندازد هزینه‌های بسیار زیادی انجام می‌دهند. ولی همین درس را ما سال‌هاست در فرهنگ عاشورا آموختیم. باید قدرت رسانه عاشورا را بشناسیم.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: بحث سرعتی که مطرح شد این است که در قصه شهدا می‌توانیم این را ببینیم. شهدای جوانی که هنوز ریش در نیاورده بودند اما به جاهایی رسیدند که عرفای بزرگ به آنجا نرسیدند این قصه برای جوان جذاب است؛ جوان‌ها در هیئت جذب می‌شوند و می‌روند. این قصه بحث عشق است که خیلی نمود دارد، حتی جوان آمریکایی را می‌کشاند که گروهی درست می‌کنند به نام حسین کیست؟ و تلاش می‌کنند امام حسین را معرفی کنند.

در برخی هیئت‌ها عقلانیت و شعور حسینی کمتر مطرح می‌شود

وی بیان کرد: این اتفاقی که افتاد شرایط خاصی بود، موجی آمده که ما را غرق کند اما اگر این‌کاره باشید روی موج‌سوار می‌شوید. این بیماری که آمده هم جامعه ما را دچار مریضی و نقص کند اما بحث‌های جهادی شکل گرفت یا در داستان هیئت‌ها منطق بالای دین ما در اینجا نمود پیدا کرد. زیبایی منطق اسلام و شیعه اینجا بیشتر نمود پیدا می‌کند. این یک امتحانی است که باعث شده مایی که در اسلام هستیم منطق ما بیشتر نمایان شود. البته در کنار آن همیشه افرادی هستند که دچار آفت هستند که به خاطر ضعف عمق شعور حسینی در برخی هیئت‌هاست. عقلانیت حسینی کمتر در برخی هیئت‌ها مطرح‌شده. آنجا هم وقتی نقاط نقص را می‌بینیم بیشتر می‌توانیم بعداً به آن بپردازیم.

کرونا باعث شده علاقه‌مندی جوان‌ها به برپایی پرچم امام حسین(ع) بیشتر شود

ذاکرین، رئیس بسیج مداحان خراسان رضوی اظهار کرد: کرونا باعث شده علاقه‌مندی جوان‌ها به برپایی پرچم امام حسین بیشتر شود. الآن اتفاق جالبی که افتاده این است که شور راه‌اندازی هیئت‌ها بیشتر شود. در این چند روز دیدیم خیلی از جوان‌ها نیرو گرفتند و جذب هیئت شدند به خاطر کار جهادی هیئتی.

وی یادآور شد: آماده‌سازی خیمه امام حسین به خاطر اعلام دیرهنگام پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز باعث شد خیلی بری این‌ها سخت بود اما اشتیاق آور بود. خادمین هیئت و همسایه‌ها هر روز یک حرکتی می‌زند. این اتفاقات افتاد و دوستان با کار اجرایی درگیر شدند و از کار محتوایی جا ماندند. یکی هم رسانه نیامد این جلوه را نشان دهد. بگویید جوانی که دارد کار می‌کند برای او فرقی نمی‌کند که با رعایت پروتکل دارد برای امام حسین کار می‌کند.

ذاکرین بیان کرد: الآن رسانه ملی به دنبال جلسات نمایشی است. اما این جلسات چطوری به وجود آمده؟  عده‌ای از مسئولین هم چون هزینه دادند آمدند در کنار هیئتی عکس یادگاری می‌گیرند که برای هیئتی کاملاً ضرر است؛ اگر تو کمک کردی برای امام حسین بگذار هیئتی کار خودش را بکند. بچه‌ها در این قصه خوب پای کار آمدند. رسانه ضعیف بود عملکرد این‌ها را به جامعه نشان نداد که برای بقیه الگو شود. حمایت معنوی و بازتاب رسانه‌ای انجام نشد.

نور خدا امروز توسط رسانه‌های غربی در حال تضعیف شدن است

حجت‌الاسلام حمیدی فر خاطر نشان کرد: به نظر یکی از مغفول هایی که در محتواهای عاشورا داریم این است که یک آیه پرباری در قرآن وجود دارد که ما شیعیان و محبان اهل بیت واسطه‌ایم. خدا در قرآن می‌گوید عده‌ای هستند که می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند. نور خدا امروز توسط رسانه‌های غربی در حال تضعیف شدن است اما نمی‌توانند.

وی عنوان کرد: اصلاً عاشورا انسان‌ها را سریع به مقصد می‌رساند؛ یکی از بزرگان تعبیر قشنگی دارد. ایشان می‌گفت که خدا هم تیر دارد هم تور دارد هم تار. تیر خدا بلاها و مصیبت‌هاست؛ این موضوع کرونا تیر خداست اما همیشه نباید بگوییم مصیبت کرونا همه تهدید است. اتفاقاً کرونا خیلی از آدم‌ها را به لحاظ دین و معنویت پخته کرد لذا تیر خدا بلاها و مصیبت‌هاست که نباید از آن‌ها برنجیم. بزرگ‌ترین مصیبت عالم مصیبت امام حسین است اما زینب کبری می‌گوید ما رایت الا جمیلا. تار خدا نواهای قرانی و ادعیه است. تور خدا سیدالشهداست. اصلاً چه بخواهیم چه نخواهیم این جذابیت را عاشورا دارد. چه تلاش کنیم هیئت برگزار شود یا نکنیم. این‌قدر این تور جذب می‌کند که همه ادیان را به سمت خود می‌کشد. اگر خواسته باشیم در ایام محرم کار کنیم نه با احساسات خشک و خالی بلکه اگر با عقلانیت گره بخورد خدا هم کمک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام صادقی بیان کرد: یکی از نکته‌هایی که خیلی می‌تواند مفید و مؤثر باشد و الآن خیلی‌ها دغدغه دارند این است که چطوری ما بتوانیم سر خط صراط مستقیم این‌ها را بیاوریم. یکی از هنرهای فرهنگ عاشورایی این است که محتوای واقعی عاشورا فرهنگ زیاد آموزشی نیست. ما یک تکنیکی داریم به نام انگیزش. غالباً مردم در این قصه گیر هستند. مثل معتادی که می‌داند اعتیاد بد است اما نمی‌تواند ترک کند. نه اینکه افرادی که مقابل سیدالشهدا ایستادند آقا را نمی‌شناسند، می‌شناسند پس چرا نرفتند در لشکر سیدالشهدا؟ چون انگیزه ندارند. زمانی می‌توانید موفقیت کسب کنید که انگیزه به انجام کار در وجودتان باشد. یکی از هنرهای عمر سعد این بود که 4000 نفر از ظاهرالصلاح ها را در لشکرش پخش کرد، چرا؟ چون ایجاد انگیزه کند.

مکتب سیدالشهدا رفتار انسان را فراعقلی می‌کند

وی با اشاره به اینکه مکتب سیدالشهدا رفتار انسان را فراعقلی می‌کند تصریح کرد: یکی از هنرهای فرهنگ عاشورا این است که زیاد سروکله نمی‌زند با شما که آموزش دهد. خودش وارد میدان می‌شود و ایجاد انگیزه می‌کند. آن انگیزه یک انرژی می‌دهد که در برابر اتفاقات معمول این چیزها پوچ می‌شود. در مکتب سیدالشهدا یک پتانسیل عجیب را در وجودت باز می‌کند که فراعقلی می‌شوی. بعد تو را این‌قدر قوی می‌کند که می‌شوی عمر 11 ساله. این‌قدر این فرهنگ او را قوی می‌کند که فراتر از عقل کار می‌کند و وقتی حضرت به او اجازه میدان می‌دهد؛ می‌گوید منم می‌توانم

این کارشناس مذهبی یادآور شد: یکی از کارهایی که باید اتفاق بیفتد این است که متأسفانه غالب محتواها متأسفانه آموزشی است، اگر مداح می‌آید در بستر کار محتواهای شعری و نکته‌ها و تکنیک‌هایی را استفاده می‌کند می‌بینیم که متأسفانه یک نقطه ضعف است. چرا موقعی که کسی می‌آید که مداحی خوبی دارد جمعیت وارد می‌شوند؟ چون توانسته با مدل کارش انگیزه بیاورد. این قسمت را باید جدی کار کنیم و بیاید انگیزش ایجاد کنید.

در فرهنگ سیدالشهدا یک انگیزه کوچک باعث میشود ره صد ساله را یک‌شبه بروید. این توان در مکتب عاشورایی امام حسین است که اگر از آن استفاده کنیم اتفاق زیبای دیگری را هم به دنبال می‌آورد. نکته‌ای که مهم است و فرهنگ سیدالشهدا به آن می‌پردازد و ما باید در این راستا کار کنیم باور به نیاز به هدایت است. این اتفاق مهم نیفتاده است. مثلاً کافی است یک نفر اندکی درس خوانده باشد او احساس می‌کند همه‌چیز را می‌داند و احتیاج به کسی ندارد. اما باور به نیاز به هدایت از جمله درس‌های مکتب عاشورایی سیدالشهداست. آن لحظه‌ای شمر بالای سینه حضرت نشسته، حضرت همان‌جا دارد نصیحت می‌کند.

در بحث جذب مخاطب و ارائه محتوا اشکال داریم

وی بیان کرد: اگر این باور در وجود ما اتفاق بیفتد ناخودآگاه اتصال ما با اولیای الهی قوی می‌شود آن‌وقت این تبلیغات رنگش به شدت می‌آید پایین. ما در بحث جذب و محتوا اشکال داریم. اگر می‌خواهید نتیجه بگیرید باید اولاً یاد بگیرید چطور جذب کنید، مداح و منبری و جلسه دار ما باید بلد باشد. تا بلد نباشیم چطور جذب کنیم نمی‌دانیم چطور یارگیری کنیم. نکته بعد این است که اگر جذب کردیم چطور و چه محتوایی بدهیم؟ نکته بعد این است که محتوا هم دادیم چه‌کار باید بکنیم که تثبیت شود؟ تا زمانی که این مثلث موفقیت را ایجاد نکنیم قطعاً ثمری که دنبالش هستیم را به آن نمی‌رسیم.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1641306
ارسال نظر
نظرات