اخبار داغ

حجت‌الاسلام ذاکر ؛

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در حد بخشنامه باقی مانده است/ «تعمد یا حماقت» عامل عقب‌ماندگی پروژه

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در حد بخشنامه باقی مانده است/ «تعمد یا حماقت» عامل عقب‌ماندگی پروژه
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در مسئله شبکه ملی اطلاعات عدم ارائه تصویر روشن به مردم، صرف هزینه‌ها برای توسعه اینترنت بین‌الملل، استفاده از مسئولین دو تابعیتی و سهل‌انگاری‌ها کار را عقب انداخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، کمبودها و کاستی‌های شبکه ملی اطلاعات در کنار مطالبه مداوم و بر حق رهبر انقلاب اسلامی برای اجرای هرچه بهتر و کامل‌تر شبکه ملی اطلاعات در روزهای گذشته بار دیگر به محورهای مطالبه مردم از دولت تبدیل‌شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از اروم نیوز، کمبودها و کاستی‌های شبکه ملی اطلاعات در کنار مطالبه مداوم و بر حق رهبر انقلاب اسلامی برای اجرای هرچه بهتر و کامل‌تر شبکه ملی اطلاعات در روزهای گذشته بار دیگر به محورهای مطالبه مردم از دولت تبدیل‌شده است., اروم نیوز,

بر همین اساس گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید سلمان ذاکر» نماینده مردم ارومیه، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی پیرامون شبکه ملی اطلاعات داشتیم که مشروح آن در زیر می آید:

* ارزیابی شما از وضعیت شبکه ملی اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی چیست؟

شبکه ملی اطلاعات یا به‌اصطلاح اینترنت ملی در سال ۸۴ توسط وزارت ارتباطات مطرح شد و در دولت نهم موردبررسی قرار گرفت.

در برنامه پنجم توسعه با افق ۱۳۹۵ وزارت ارتباطات ملزم به ایجاد شبکه ملی ارتباطات گردید. در سال ۹۲ شورای عالی فضای مجازی الزامات شبکه را به تصویب رساند ولی متأسفانه در عمل و گفتار مسئولین شاهد سخنان متناقض هستیم.

* از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات چه خبرهایی دارید؟

برخلاف آنچه توسط عده‌ای از مسئولین با عنوان پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی ارتباطات مطرح می‌شود نه‌تنها در عمل کار خاصی صورت نگرفته بلکه بیشتر اقدامات در حد بخشنامه باقی‌مانده است.

همچنین از بحث اینترنت ملی تصویری درست ارائه نشده است؛ و هنوز افرادی این امر را به‌اشتباه، محدود شدن و کاهش کیفیت اینترنت و عدم دسترسی به خدمات خارجی می‌پندارند و در مقابل تحقق آن مقاومت می‌کنند.

* به نظر شما مشکل اصلی در عدم اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات چیست؟

اول باید مشخص شود وظیفه تولید محتوا و خدمات بر عهده کیست. وزیر ارتباطات ادعا می‌کند که ایشان ملزم به تهیه زیرساخت هستند که در این زمینه اقداماتی هم می‌کنند ولیکن این به معنای دسترسی به شبکه اینترنت ملی نیست و امکان دسترسی به اینترنت خارجی را تسهیل می‌کنند.

متأسفانه در بین مسئولین واژه ملی طرفدار زیادی ندارد و این بیشتر به دلیل کج‌فهمی است.

* کشورهای دیگر چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

باوجود بزرگ بودن واژه اینترنت ملی اکثر کشورها در جهت بومی کردن خدمات اینترنت گام نهاده‌اند. مثل اینترنت دانش هند یا اینترنت سلامت برزیل، کشور روسیه هم بعد از تصویب قانون اینترنت ملی در ایران اقدام به بومی‌سازی خدمات اینترنت کرد و بدان دست‌یافت.

۸۰ درصد پهنای باند کشور کره جنوبی داخلی است کشور استرالیا برای تحقق اینترنت بومی با نام NBN بالغ‌بر ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

چین نیز یکی از کشورهایی است که در کنار استفاده از اینترنت سال‌هاست شبکه اینترنت ملی خود را راه‌اندازی کرده است.

چین در برابر هجمه الکترونیکی آمریکا بیشترین مقاومت بین‌المللی را تاکنون از خود نشان داده به‌طوری‌که تاکنون بیشترین تعداد بازی‌های ملی رایانه‌ای، موتور جستجوی ملی، میل سرورهای ملی و از همه مهم‌تر سیستم‌عاملی ملی را طراحی کرده است.

کشورهای زیادی بعد از اقدامات جاسوس کارانه امریکا اقدام به تهیه اینترنت بومی کرده و موفق هم بوده‌اند حتی در نشستی روسیه اعلام آمادگی برای همکاری نمود در چنین فضایی باید به مسئولین مرتبط با این امر شک نمود به نظر می‌رسد. در دولت بعد از آقای روحانی این امر به‌صورت جدی‌تر پیگیری شود و نتایج بهتری هم حاصل شود.

* برخی اینترنت ملی را به معنای قطع اینترنت جهانی می‌دانند نظر شما چیست؟

اینترنت ملی زیرساخت ارتباطی با مدیریت مستقل به معنای قطع ارتباط جهانی نیست در شرایط حاضر علاوه بر این‌که اطلاعات از کشور خارج می‌شود در مقابل ارائه این خدمت نیز هزینه بسیار قابل‌توجهی بر کشور تحمیل می‌شود.

بخش عمده شبکه اطلاعات ملی یا اینترنت ملی شبکه‌ای مبتنی بر اینترنت به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده است به‌گونه‌ای که اطلاعات ذخیره‌شده در مرکز داده به‌هیچ‌عنوان از کشورهای خارج قابل مسیریابی نباشد این امر خود بر امنیت شبکه و اطلاعات می‌افزاید.

* به نظر شما نقش شبکه ملی اطلاعات و استقلال سایبری تا چه حد می‌تواند باشد یا به تعبیری شبکه ملی اطلاعات چه تأثیری بر استقلال سایبری دارد می‌تواند داشته باشد؟

پیش‌ازاین موضوع به بیان برخی شاخصه‌های شبکه ملی اطلاعات می‌پردازم. شبکه اطلاعات خوب باید چه ویژگی داشته باشد.

اول اینکه سالم باشد در شرایط فعلی محتوای قرارگرفته در اختیار مردم را دولت‌های خارجی تعیین می‌کنند هر مطلب را مناسب دانستند نشر می‌دهند هر مطلب را در جهت منافع خود ندیدند حذف می‌کنند.

در شرایط فعلی دولت برای محدود کردن اطلاعات منتشرشده مجبور به فیلترینگ می‌شود که حتی در صورت پاسخ‌گو بودن هزینه بسیار بالایی دارد.

اینترنت ملی به دلیل سالم بودن به نفع دولت‌هاست تا از هزینه‌های خود کم کنند و محیط امن در اختیار شهروندان باشد.

مؤلفه دوم سرعت است در صورت بومی بودن شبکه به دلیل کاهش مسیر تبادل داده سرعت انتقال داده افزایش می‌یابد این بخش بیشتر به نفع مردم است چون طالب اینترنت با سرعت بیشتری هستند.

بخش سوم امنیت هست شاید برای مردم عادی بحث امنیت بسیار جدی نباشد یا حتی راغب باشند اطلاعاتشان توسط حکومت قابل‌پیگیری نباشد ولی جنبه اساسی امنیت مرتبط با دستگاه‌های دولتی است.

امروزه بیشتر ترجمان‌های دولتی در بستر شبکه جهت تبادل اطلاعات و ذخیره استفاده می‌کنند که نه‌تنها اطلاعات کشور در مرکز داده خارجی ذخیره می‌شود و به آن‌ها دسترسی دارند هرلحظه احتمال اقدام خرابکارانه افزایش می‌یابد.

فرض کنید اطلاعات مالی بانکی مورد حمله سایبری قرارگرفته و از بین بروند فاجعه در کشور رخ می‌دهد.

اگر اینترنت ملی داشته باشیم علاوه بر اینکه اطلاعات مهم خود را در کشورهای خارجی ذخیره نمی‌کنیم بلکه بابت این کار به آن‌ها پول هم پرداخت نمی‌کنیم و امنیت شبکه و احتمال حمله سایبری به صفر می‌رسد.

بخش چهارم استقلال است امروزه ما این خدمت را از کشورهای خارجی تهیه می‌کنیم فرض کنید روزی تصمیم بگیرند دسترسی ما را به اینترنت قطع کنند در عرض چند روز فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

و در نهایت پنجمین مؤلفه مثبت شبکه ملی اطلاعات ارزان بودن است برای دستیابی به امور فوق بستری و زیرساختی لازم است که دولت باید تهیه کند.

اینترنت ملی زمانی معنا پیدا می‌کند که مردم دسترسی سریع‌تر و ارزان‌تر به شبکه داشته باشند و دولت محیط امن و سالم و مستقل از شبکه در دست داشته باشد این امر به معنای محدود شدن و جدا شدن از شبکه خارجی نیست بلکه مرکز داده داخلی با خارجی تفکیک‌شده و اطلاعات شبکه ایران در کشور خودمان ذخیره می‌شود و مدیریت و دسترسی به آن در اختیار کشورهای خارجی قرار نمی‌گیرد.

کاری که امروزه کره جنوبی انجام داده و علاوه بر اینکه دسترسی از شبکه خارجی قطع نشده سرعت بهره‌گیری از شبکه داخلی تا ۱۰ برابر افزایش‌یافته که بخش عمده نیاز مردم را تشکیل می‌دهد.

* چرا وزارت ارتباطات در اجرای شبکه ملی اطلاعات ضعیف عمل کرده است؟

در رابطه با اجرایی شدن اینترنت ملی چند مشکل هست اول اینکه نیاز به منابع مالی دارد با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تأمین مالی سنگینی در این حوزه صورت گرفته و وزارت محترم ارتباطات این منابع را در راستای گسترش زیرساخت شبکه اینترنت به نقاط دوردست روستایی و تجهیز کشور به اینترنت نسل ۵ بکار برده است.

جدای از اینکه اقدام در جهت اینترنت ملی بوده یا نه بحث محدودیت منابع مالی را منتفی می‌کند چون هزینه کلانی در اختیار وزارت مذکور با عنوان شبکه ملی ارتباطات بوده است.

مورد دوم بحث فنّاوری و اقدام عملی است و توان رقابت نرم‌افزارهای داخلی با نمونه‌های مشابه خارجی است که در این زمینه تجارب موفق هم داشتیم و نمونه‌های غیر موفق هم داشتیم.

در مورد نمونه‌های داخلی موفق اگر از نمونه‌های خارجی بهتر نباشند به‌اندازه‌ای کیفیت داشته‌اند که مورد استقبال قرار بگیرند مثل “شبکه آپارت” که هم چون یوتیوب عمل کرده یا نرم‌افزار “کافه بازار” که در کنار سایر نرم‌افزارهای تأمین‌کننده نرم‌افزارهای موبایلی خوش‌ظاهر شده است. ولی درزمینه مرورگر اوایل دهه ۹۰ مرورگر “یوز”ایجادشده ولی به دلیل مشکلات پیش‌آمده زیاد مورد استقبال قرار نگرفت یا نرم‌افزار” لنز “نتوانست با “اینستاگرام “رقابت کند و سایر شبکه‌های اجتماعی که از کیفیت “تلگرام “برخوردار نبودند.

درزمینه تأمین زیرساختی باید کار مضاعف‌تری صورت پذیرد و کیفیت نرم‌افزارهای داخلی به‌عنوان یک مانع معقول مطرح می‌شود ولی نشدنی نیست.

وجود نمونه‌های مشابه داخلی و حتی امکان استفاده از تجارب کشورهایی مثل چین و روسیه و کره جنوبی و ژاپن که امکان همکاری با ایران را دارند این مانع با تلاش رفع خواهد شد.

مشکل سوم وجود عزم جدی است در شرایطی که فضای رهاشده اینترنت به نفع حکومت نیست و از طرفی دسترسی بیگانگان به اطلاعات داخلی قابل‌پذیرش نیست و دریافت این خدمات سالیانه هزینه بسیار بالایی بر کشور تحمیل می‌کند.

وجود برخی مسئولین دو تابعیتی در جایگاه تحقق شبکه ملی همچون آقای کاوه هوشیار و تأمین منافع صددرصدی دولت متخاصم از نبود شبکه ملی و … مواردی هستند که نشان می‌دهد درزمینه عقب‌ماندگی پروژه شبکه ملی یا حماقت صورت گرفته یا عامدانه بوده است.

* مجلس چگونه می‌تواند در این موضوع ورود کرده و اثرگذار باشد؟

از نظر قانونی تشکیل اینترنت ملی نیاز تصویب قانون جدیدی ندارد ولی مجلس باید جایگاه نظارتی خود را برای پیگیری مصوبات مجلس بیشتر کند و دائم از وزارت ارتباطات به‌عنوان مجری تشکیل شبکه ملی پیگیری‌های مربوطه را افزایش دهد.

حتی در گلایه‌ای که از جانب مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مطرح شد عدم پیشرفت جدی طرح در یک دهه اخیر متناسب با نیاز کشور و حتی بی‌توجهی به تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی به‌صورت مستمر و جدی بود.

مجلس باید قدرتمندانه از دولت مطالبه نماید حتی بودجه تخصیص‌یافته به این امر که مبلغی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال است بیشتر درزمینه اینترنت خارجی صرف و هزینه شده است.

گفتگو: صابر شاهی

انتهای پیام/

,

بر همین اساس گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید سلمان ذاکر» نماینده مردم ارومیه، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی پیرامون شبکه ملی اطلاعات داشتیم که مشروح آن در زیر می آید:

, بر همین اساس گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید سلمان ذاکر» نماینده مردم ارومیه، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی پیرامون شبکه ملی اطلاعات داشتیم که مشروح آن در زیر می آید:,

* ارزیابی شما از وضعیت شبکه ملی اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی چیست؟

, * ارزیابی شما از وضعیت شبکه ملی اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی چیست؟, * ارزیابی شما از وضعیت شبکه ملی اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی چیست؟,

شبکه ملی اطلاعات یا به‌اصطلاح اینترنت ملی در سال ۸۴ توسط وزارت ارتباطات مطرح شد و در دولت نهم موردبررسی قرار گرفت.

, شبکه ملی اطلاعات یا به‌اصطلاح اینترنت ملی در سال ۸۴ توسط وزارت ارتباطات مطرح شد و در دولت نهم موردبررسی قرار گرفت.,

در برنامه پنجم توسعه با افق ۱۳۹۵ وزارت ارتباطات ملزم به ایجاد شبکه ملی ارتباطات گردید. در سال ۹۲ شورای عالی فضای مجازی الزامات شبکه را به تصویب رساند ولی متأسفانه در عمل و گفتار مسئولین شاهد سخنان متناقض هستیم.

, در برنامه پنجم توسعه با افق ۱۳۹۵ وزارت ارتباطات ملزم به ایجاد شبکه ملی ارتباطات گردید. در سال ۹۲ شورای عالی فضای مجازی الزامات شبکه را به تصویب رساند ولی متأسفانه در عمل و گفتار مسئولین شاهد سخنان متناقض هستیم.,

* از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات چه خبرهایی دارید؟

, * از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات چه خبرهایی دارید؟, * از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات چه خبرهایی دارید؟,

برخلاف آنچه توسط عده‌ای از مسئولین با عنوان پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی ارتباطات مطرح می‌شود نه‌تنها در عمل کار خاصی صورت نگرفته بلکه بیشتر اقدامات در حد بخشنامه باقی‌مانده است.

, برخلاف آنچه توسط عده‌ای از مسئولین با عنوان پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه , ملی , ارتباطات مطرح می‌شود نه‌تنها در عمل کار خاصی صورت نگرفته بلکه بیشتر اقدامات در حد بخشنامه باقی‌مانده است.,

همچنین از بحث اینترنت ملی تصویری درست ارائه نشده است؛ و هنوز افرادی این امر را به‌اشتباه، محدود شدن و کاهش کیفیت اینترنت و عدم دسترسی به خدمات خارجی می‌پندارند و در مقابل تحقق آن مقاومت می‌کنند.

, همچنین از بحث اینترنت ملی تصویری درست ارائه نشده است؛ و هنوز افرادی این امر را به‌اشتباه، محدود شدن و کاهش کیفیت اینترنت و عدم دسترسی به خدمات خارجی می‌پندارند و در مقابل تحقق آن مقاومت می‌کنند.,

* به نظر شما مشکل اصلی در عدم اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات چیست؟

, * به نظر شما مشکل اصلی در عدم اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات چیست؟, * به نظر شما مشکل اصلی در عدم اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات چیست؟,

اول باید مشخص شود وظیفه تولید محتوا و خدمات بر عهده کیست. وزیر ارتباطات ادعا می‌کند که ایشان ملزم به تهیه زیرساخت هستند که در این زمینه اقداماتی هم می‌کنند ولیکن این به معنای دسترسی به شبکه اینترنت ملی نیست و امکان دسترسی به اینترنت خارجی را تسهیل می‌کنند.

, اول باید مشخص شود وظیفه تولید محتوا و خدمات بر عهده کیست. وزیر ارتباطات ادعا می‌کند که ایشان ملزم به تهیه زیرساخت هستند که در این زمینه اقداماتی هم می‌کنند ولیکن این به معنای دسترسی به شبکه اینترنت ملی نیست و امکان دسترسی به اینترنت خارجی را تسهیل می‌کنند.,

متأسفانه در بین مسئولین واژه ملی طرفدار زیادی ندارد و این بیشتر به دلیل کج‌فهمی است.

, متأسفانه در بین مسئولین واژه ملی طرفدار زیادی ندارد و این بیشتر به دلیل کج‌فهمی است.,

* کشورهای دیگر چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

, * کشورهای دیگر چه اقداماتی انجام داده‌اند؟, * کشورهای دیگر چه اقداماتی انجام داده‌اند؟,

باوجود بزرگ بودن واژه اینترنت ملی اکثر کشورها در جهت بومی کردن خدمات اینترنت گام نهاده‌اند. مثل اینترنت دانش هند یا اینترنت سلامت برزیل، کشور روسیه هم بعد از تصویب قانون اینترنت ملی در ایران اقدام به بومی‌سازی خدمات اینترنت کرد و بدان دست‌یافت.

, باوجود بزرگ بودن واژه اینترنت ملی اکثر کشورها در جهت بومی کردن خدمات اینترنت گام نهاده‌اند. مثل اینترنت دانش هند یا اینترنت سلامت برزیل، کشور روسیه هم بعد از تصویب قانون اینترنت ملی در ایران اقدام به بومی‌سازی خدمات اینترنت کرد و بدان دست‌یافت.,

۸۰ درصد پهنای باند کشور کره جنوبی داخلی است کشور استرالیا برای تحقق اینترنت بومی با نام NBN بالغ‌بر ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

, ۸۰ درصد پهنای باند کشور کره جنوبی داخلی است کشور استرالیا برای تحقق اینترنت بومی با نام NBN بالغ‌بر ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.,

چین نیز یکی از کشورهایی است که در کنار استفاده از اینترنت سال‌هاست شبکه اینترنت ملی خود را راه‌اندازی کرده است.

, چین نیز یکی از کشورهایی است که در کنار استفاده از اینترنت سال‌هاست شبکه اینترنت ملی خود را راه‌اندازی کرده است.,

چین در برابر هجمه الکترونیکی آمریکا بیشترین مقاومت بین‌المللی را تاکنون از خود نشان داده به‌طوری‌که تاکنون بیشترین تعداد بازی‌های ملی رایانه‌ای، موتور جستجوی ملی، میل سرورهای ملی و از همه مهم‌تر سیستم‌عاملی ملی را طراحی کرده است.

, چین در برابر هجمه الکترونیکی آمریکا بیشترین مقاومت بین‌المللی را تاکنون از خود نشان داده به‌طوری‌که تاکنون بیشترین تعداد بازی‌های ملی رایانه‌ای، موتور جستجوی ملی، میل سرورهای ملی و از همه مهم‌تر سیستم‌عاملی ملی را طراحی کرده است.,

کشورهای زیادی بعد از اقدامات جاسوس کارانه امریکا اقدام به تهیه اینترنت بومی کرده و موفق هم بوده‌اند حتی در نشستی روسیه اعلام آمادگی برای همکاری نمود در چنین فضایی باید به مسئولین مرتبط با این امر شک نمود به نظر می‌رسد. در دولت بعد از آقای روحانی این امر به‌صورت جدی‌تر پیگیری شود و نتایج بهتری هم حاصل شود.

, کشورهای زیادی بعد از اقدامات جاسوس کارانه امریکا اقدام به تهیه اینترنت بومی کرده و موفق هم بوده‌اند حتی در نشستی روسیه اعلام آمادگی برای همکاری نمود در چنین فضایی باید به مسئولین مرتبط با این امر شک نمود به نظر می‌رسد. در دولت بعد از آقای روحانی این امر به‌صورت جدی‌تر پیگیری شود و نتایج بهتری هم حاصل شود.,

* برخی اینترنت ملی را به معنای قطع اینترنت جهانی می‌دانند نظر شما چیست؟

, * برخی اینترنت ملی را به معنای قطع اینترنت جهانی می‌دانند نظر شما چیست؟, * برخی اینترنت ملی را به معنای قطع اینترنت جهانی می‌دانند نظر شما چیست؟,

اینترنت ملی زیرساخت ارتباطی با مدیریت مستقل به معنای قطع ارتباط جهانی نیست در شرایط حاضر علاوه بر این‌که اطلاعات از کشور خارج می‌شود در مقابل ارائه این خدمت نیز هزینه بسیار قابل‌توجهی بر کشور تحمیل می‌شود.

, اینترنت ملی زیرساخت ارتباطی با مدیریت مستقل به معنای قطع ارتباط جهانی نیست در شرایط حاضر علاوه بر این‌که اطلاعات از کشور خارج می‌شود در مقابل ارائه این خدمت نیز هزینه بسیار قابل‌توجهی بر کشور تحمیل می‌شود.,

بخش عمده شبکه اطلاعات ملی یا اینترنت ملی شبکه‌ای مبتنی بر اینترنت به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده است به‌گونه‌ای که اطلاعات ذخیره‌شده در مرکز داده به‌هیچ‌عنوان از کشورهای خارج قابل مسیریابی نباشد این امر خود بر امنیت شبکه و اطلاعات می‌افزاید.

, بخش عمده شبکه اطلاعات ملی یا اینترنت ملی شبکه‌ای مبتنی بر اینترنت به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده است به‌گونه‌ای که اطلاعات ذخیره‌شده در مرکز داده به‌هیچ‌عنوان از کشورهای خارج قابل مسیریابی نباشد این امر خود بر امنیت شبکه و اطلاعات می‌افزاید.,

* به نظر شما نقش شبکه ملی اطلاعات و استقلال سایبری تا چه حد می‌تواند باشد یا به تعبیری شبکه ملی اطلاعات چه تأثیری بر استقلال سایبری دارد می‌تواند داشته باشد؟

, * به نظر شما نقش شبکه ملی اطلاعات و استقلال سایبری تا چه حد می‌تواند باشد یا به تعبیری شبکه ملی اطلاعات چه تأثیری بر استقلال سایبری دارد می‌تواند داشته باشد؟, * به نظر شما نقش شبکه ملی اطلاعات و استقلال سایبری تا چه حد می‌تواند باشد یا به تعبیری شبکه ملی اطلاعات چه تأثیری بر استقلال سایبری دارد می‌تواند داشته باشد؟,

پیش‌ازاین موضوع به بیان برخی شاخصه‌های شبکه ملی اطلاعات می‌پردازم. شبکه اطلاعات خوب باید چه ویژگی داشته باشد.

, پیش‌ازاین موضوع به بیان برخی شاخصه‌های شبکه ملی اطلاعات می‌پردازم. شبکه اطلاعات خوب باید چه ویژگی داشته باشد.,

اول اینکه سالم باشد در شرایط فعلی محتوای قرارگرفته در اختیار مردم را دولت‌های خارجی تعیین می‌کنند هر مطلب را مناسب دانستند نشر می‌دهند هر مطلب را در جهت منافع خود ندیدند حذف می‌کنند.

, اول اینکه سالم باشد در شرایط فعلی محتوای قرارگرفته در اختیار مردم را دولت‌های خارجی تعیین می‌کنند هر مطلب را مناسب دانستند نشر می‌دهند هر مطلب را در جهت منافع خود ندیدند حذف می‌کنند.,

در شرایط فعلی دولت برای محدود کردن اطلاعات منتشرشده مجبور به فیلترینگ می‌شود که حتی در صورت پاسخ‌گو بودن هزینه بسیار بالایی دارد.

, در شرایط فعلی دولت برای محدود کردن اطلاعات منتشرشده مجبور به فیلترینگ می‌شود که حتی در صورت پاسخ‌گو بودن هزینه بسیار بالایی دارد.,

اینترنت ملی به دلیل سالم بودن به نفع دولت‌هاست تا از هزینه‌های خود کم کنند و محیط امن در اختیار شهروندان باشد.

, اینترنت ملی به دلیل سالم بودن به نفع دولت‌هاست تا از هزینه‌های خود کم کنند و محیط امن در اختیار شهروندان باشد.,

مؤلفه دوم سرعت است در صورت بومی بودن شبکه به دلیل کاهش مسیر تبادل داده سرعت انتقال داده افزایش می‌یابد این بخش بیشتر به نفع مردم است چون طالب اینترنت با سرعت بیشتری هستند.

, مؤلفه دوم سرعت است در صورت بومی بودن شبکه به دلیل کاهش مسیر تبادل داده سرعت انتقال داده افزایش می‌یابد این بخش بیشتر به نفع مردم است چون طالب اینترنت با سرعت بیشتری هستند.,

بخش سوم امنیت هست شاید برای مردم عادی بحث امنیت بسیار جدی نباشد یا حتی راغب باشند اطلاعاتشان توسط حکومت قابل‌پیگیری نباشد ولی جنبه اساسی امنیت مرتبط با دستگاه‌های دولتی است.

, بخش سوم امنیت هست شاید برای مردم عادی بحث امنیت بسیار جدی نباشد یا حتی راغب باشند اطلاعاتشان توسط حکومت قابل‌پیگیری نباشد ولی جنبه اساسی امنیت مرتبط با دستگاه‌های دولتی است.,

امروزه بیشتر ترجمان‌های دولتی در بستر شبکه جهت تبادل اطلاعات و ذخیره استفاده می‌کنند که نه‌تنها اطلاعات کشور در مرکز داده خارجی ذخیره می‌شود و به آن‌ها دسترسی دارند هرلحظه احتمال اقدام خرابکارانه افزایش می‌یابد.

, امروزه بیشتر ترجمان‌های دولتی در بستر شبکه جهت تبادل اطلاعات و ذخیره استفاده می‌کنند که نه‌تنها اطلاعات کشور در مرکز داده خارجی ذخیره می‌شود و به آن‌ها دسترسی دارند هرلحظه احتمال اقدام خرابکارانه افزایش می‌یابد.,

فرض کنید اطلاعات مالی بانکی مورد حمله سایبری قرارگرفته و از بین بروند فاجعه در کشور رخ می‌دهد.

, فرض کنید اطلاعات مالی بانکی مورد حمله سایبری قرارگرفته و از بین بروند فاجعه در کشور رخ می‌دهد.,

اگر اینترنت ملی داشته باشیم علاوه بر اینکه اطلاعات مهم خود را در کشورهای خارجی ذخیره نمی‌کنیم بلکه بابت این کار به آن‌ها پول هم پرداخت نمی‌کنیم و امنیت شبکه و احتمال حمله سایبری به صفر می‌رسد.

, اگر اینترنت ملی داشته باشیم علاوه بر اینکه اطلاعات مهم خود را در کشورهای خارجی ذخیره نمی‌کنیم بلکه بابت این کار به آن‌ها پول هم پرداخت نمی‌کنیم و امنیت شبکه و احتمال حمله سایبری به صفر می‌رسد.,

بخش چهارم استقلال است امروزه ما این خدمت را از کشورهای خارجی تهیه می‌کنیم فرض کنید روزی تصمیم بگیرند دسترسی ما را به اینترنت قطع کنند در عرض چند روز فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

, بخش چهارم استقلال است امروزه ما این خدمت را از کشورهای خارجی تهیه می‌کنیم فرض کنید روزی تصمیم بگیرند دسترسی ما را به اینترنت قطع کنند در عرض چند روز فاجعه انسانی رخ خواهد داد.,

و در نهایت پنجمین مؤلفه مثبت شبکه ملی اطلاعات ارزان بودن است برای دستیابی به امور فوق بستری و زیرساختی لازم است که دولت باید تهیه کند.

, و در نهایت پنجمین مؤلفه مثبت شبکه ملی اطلاعات ارزان بودن است برای دستیابی به امور فوق بستری و زیرساختی لازم است که دولت باید تهیه کند.,

اینترنت ملی زمانی معنا پیدا می‌کند که مردم دسترسی سریع‌تر و ارزان‌تر به شبکه داشته باشند و دولت محیط امن و سالم و مستقل از شبکه در دست داشته باشد این امر به معنای محدود شدن و جدا شدن از شبکه خارجی نیست بلکه مرکز داده داخلی با خارجی تفکیک‌شده و اطلاعات شبکه ایران در کشور خودمان ذخیره می‌شود و مدیریت و دسترسی به آن در اختیار کشورهای خارجی قرار نمی‌گیرد.

, اینترنت ملی زمانی معنا پیدا می‌کند که مردم دسترسی سریع‌تر و ارزان‌تر به شبکه داشته باشند و دولت محیط امن و سالم و مستقل از شبکه در دست داشته باشد این امر به معنای محدود شدن و جدا شدن از شبکه خارجی نیست بلکه مرکز داده داخلی با خارجی تفکیک‌شده و اطلاعات شبکه ایران در کشور خودمان ذخیره می‌شود و مدیریت و دسترسی به آن در اختیار کشورهای خارجی قرار نمی‌گیرد.,

کاری که امروزه کره جنوبی انجام داده و علاوه بر اینکه دسترسی از شبکه خارجی قطع نشده سرعت بهره‌گیری از شبکه داخلی تا ۱۰ برابر افزایش‌یافته که بخش عمده نیاز مردم را تشکیل می‌دهد.

, کاری که امروزه کره جنوبی انجام داده و علاوه بر اینکه دسترسی از شبکه خارجی قطع نشده سرعت بهره‌گیری از شبکه داخلی تا ۱۰ برابر افزایش‌یافته که بخش عمده نیاز مردم را تشکیل می‌دهد.,

* چرا وزارت ارتباطات در اجرای شبکه ملی اطلاعات ضعیف عمل کرده است؟

, * چرا وزارت ارتباطات در اجرای شبکه ملی اطلاعات ضعیف عمل کرده است؟, * چرا وزارت ارتباطات در اجرای شبکه ملی اطلاعات ضعیف عمل کرده است؟,

در رابطه با اجرایی شدن اینترنت ملی چند مشکل هست اول اینکه نیاز به منابع مالی دارد با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تأمین مالی سنگینی در این حوزه صورت گرفته و وزارت محترم ارتباطات این منابع را در راستای گسترش زیرساخت شبکه اینترنت به نقاط دوردست روستایی و تجهیز کشور به اینترنت نسل ۵ بکار برده است.

, در رابطه با اجرایی شدن اینترنت ملی چند مشکل هست اول اینکه نیاز به منابع مالی دارد با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تأمین مالی سنگینی در این حوزه صورت گرفته و وزارت محترم ارتباطات این منابع را در راستای گسترش زیرساخت شبکه اینترنت به نقاط دوردست روستایی و تجهیز کشور به اینترنت نسل ۵ بکار برده است.,

جدای از اینکه اقدام در جهت اینترنت ملی بوده یا نه بحث محدودیت منابع مالی را منتفی می‌کند چون هزینه کلانی در اختیار وزارت مذکور با عنوان شبکه ملی ارتباطات بوده است.

, جدای از اینکه اقدام در جهت اینترنت ملی بوده یا نه بحث محدودیت منابع مالی را منتفی می‌کند چون هزینه کلانی در اختیار وزارت مذکور با عنوان شبکه ملی ارتباطات بوده است.,

مورد دوم بحث فنّاوری و اقدام عملی است و توان رقابت نرم‌افزارهای داخلی با نمونه‌های مشابه خارجی است که در این زمینه تجارب موفق هم داشتیم و نمونه‌های غیر موفق هم داشتیم.

, مورد دوم بحث فنّاوری و اقدام عملی است و توان رقابت نرم‌افزارهای داخلی با نمونه‌های مشابه خارجی است که در این زمینه تجارب موفق هم داشتیم و نمونه‌های غیر موفق هم داشتیم.,

در مورد نمونه‌های داخلی موفق اگر از نمونه‌های خارجی بهتر نباشند به‌اندازه‌ای کیفیت داشته‌اند که مورد استقبال قرار بگیرند مثل “شبکه آپارت” که هم چون یوتیوب عمل کرده یا نرم‌افزار “کافه بازار” که در کنار سایر نرم‌افزارهای تأمین‌کننده نرم‌افزارهای موبایلی خوش‌ظاهر شده است. ولی درزمینه مرورگر اوایل دهه ۹۰ مرورگر “یوز”ایجادشده ولی به دلیل مشکلات پیش‌آمده زیاد مورد استقبال قرار نگرفت یا نرم‌افزار” لنز “نتوانست با “اینستاگرام “رقابت کند و سایر شبکه‌های اجتماعی که از کیفیت “تلگرام “برخوردار نبودند.

, در مورد نمونه‌های داخلی موفق اگر از نمونه‌های خارجی بهتر نباشند به‌اندازه‌ای کیفیت داشته‌اند که مورد استقبال قرار بگیرند مثل “شبکه آپارت” که هم چون یوتیوب عمل کرده یا نرم‌افزار “کافه بازار” که در کنار سایر نرم‌افزارهای تأمین‌کننده نرم‌افزارهای موبایلی خوش‌ظاهر شده است. ولی درزمینه مرورگر اوایل دهه ۹۰ مرورگر “یوز”ایجادشده ولی به دلیل مشکلات پیش‌آمده زیاد مورد استقبال قرار نگرفت یا نرم‌افزار” لنز “نتوانست با “اینستاگرام “رقابت کند و سایر شبکه‌های اجتماعی که از کیفیت “تلگرام “برخوردار نبودند.,

درزمینه تأمین زیرساختی باید کار مضاعف‌تری صورت پذیرد و کیفیت نرم‌افزارهای داخلی به‌عنوان یک مانع معقول مطرح می‌شود ولی نشدنی نیست.

, درزمینه تأمین زیرساختی باید کار مضاعف‌تری صورت پذیرد و کیفیت نرم‌افزارهای داخلی به‌عنوان یک مانع معقول مطرح می‌شود ولی نشدنی نیست.,

وجود نمونه‌های مشابه داخلی و حتی امکان استفاده از تجارب کشورهایی مثل چین و روسیه و کره جنوبی و ژاپن که امکان همکاری با ایران را دارند این مانع با تلاش رفع خواهد شد.

, وجود نمونه‌های مشابه داخلی و حتی امکان استفاده از تجارب کشورهایی مثل چین و روسیه و کره جنوبی و ژاپن که امکان همکاری با ایران را دارند این مانع با تلاش رفع خواهد شد.,

مشکل سوم وجود عزم جدی است در شرایطی که فضای رهاشده اینترنت به نفع حکومت نیست و از طرفی دسترسی بیگانگان به اطلاعات داخلی قابل‌پذیرش نیست و دریافت این خدمات سالیانه هزینه بسیار بالایی بر کشور تحمیل می‌کند.

, مشکل سوم وجود عزم جدی است در شرایطی که فضای رهاشده اینترنت به نفع حکومت نیست و از طرفی دسترسی بیگانگان به اطلاعات داخلی قابل‌پذیرش نیست و دریافت این خدمات سالیانه هزینه بسیار بالایی بر کشور تحمیل می‌کند.,

وجود برخی مسئولین دو تابعیتی در جایگاه تحقق شبکه ملی همچون آقای کاوه هوشیار و تأمین منافع صددرصدی دولت متخاصم از نبود شبکه ملی و … مواردی هستند که نشان می‌دهد درزمینه عقب‌ماندگی پروژه شبکه ملی یا حماقت صورت گرفته یا عامدانه بوده است.

, وجود برخی مسئولین دو تابعیتی در جایگاه تحقق شبکه ملی همچون آقای کاوه هوشیار و تأمین منافع صددرصدی دولت متخاصم از نبود شبکه ملی و … مواردی هستند که نشان می‌دهد درزمینه عقب‌ماندگی پروژه شبکه ملی یا حماقت صورت گرفته یا عامدانه بوده است.,

* مجلس چگونه می‌تواند در این موضوع ورود کرده و اثرگذار باشد؟

, * مجلس چگونه می‌تواند در این موضوع ورود کرده و اثرگذار باشد؟, * مجلس چگونه می‌تواند در این موضوع ورود کرده و اثرگذار باشد؟,

از نظر قانونی تشکیل اینترنت ملی نیاز تصویب قانون جدیدی ندارد ولی مجلس باید جایگاه نظارتی خود را برای پیگیری مصوبات مجلس بیشتر کند و دائم از وزارت ارتباطات به‌عنوان مجری تشکیل شبکه ملی پیگیری‌های مربوطه را افزایش دهد.

, از نظر قانونی تشکیل اینترنت ملی نیاز تصویب قانون جدیدی ندارد ولی مجلس باید جایگاه نظارتی خود را برای پیگیری مصوبات مجلس بیشتر کند و دائم از وزارت ارتباطات به‌عنوان مجری تشکیل شبکه ملی پیگیری‌های مربوطه را افزایش دهد.,

حتی در گلایه‌ای که از جانب مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مطرح شد عدم پیشرفت جدی طرح در یک دهه اخیر متناسب با نیاز کشور و حتی بی‌توجهی به تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی به‌صورت مستمر و جدی بود.

, حتی در گلایه‌ای که از جانب مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مطرح شد عدم پیشرفت جدی طرح در یک دهه اخیر متناسب با نیاز کشور و حتی بی‌توجهی به تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی به‌صورت مستمر و جدی بود.,

مجلس باید قدرتمندانه از دولت مطالبه نماید حتی بودجه تخصیص‌یافته به این امر که مبلغی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال است بیشتر درزمینه اینترنت خارجی صرف و هزینه شده است.

, مجلس باید قدرتمندانه از دولت مطالبه نماید حتی بودجه تخصیص‌یافته به این امر که مبلغی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال است بیشتر درزمینه اینترنت خارجی صرف و هزینه شده است.,

گفتگو: صابر شاهی

, گفتگو: صابر شاهی,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه